Ko bodo predstavniki občin in države določili obvezne naloge lokalne samouprave, bo sledila še določitev izhodiščne povprečnine. In to bo za občine ključno vprašanje. Foto: BoBo
Ko bodo predstavniki občin in države določili obvezne naloge lokalne samouprave, bo sledila še določitev izhodiščne povprečnine. In to bo za občine ključno vprašanje. Foto: BoBo

Potem ko je vlada novembra sklenila sporazum o višini povprečnine z občinskimi združenji, so ta zaradi poznejšega dogovora s sindikati javnega sektorja o višjih plačah opozorila na prenizko povprečnino. To je pospešilo pogovore za znižanje občinskih stroškov, za katere imata strani šest mesecev in sta zdaj na polovici poti.

Vladna delovna skupina za pripravo predlogov sprememb zakonodaje za zmanjšanje stroškov občin je po besedah ministra za javno upravo Rudija Medveda dopoldne že prišla do otipljivih rezultatov. Za zdaj so našli možnost, da stroške občin znižajo za 31 milijonov evrov, učinki celotnega programa pa bodo po ministrovi napovedi še precej večji, saj je "bazen, v katerega posegajo, velik". Za mnoge rešitve namreč ta hip še ne znajo izračunati finančnega učinka

Pogrebnine, mrliške službe, zavarovanje brezposelnih in družinski pomočniki po novem na stroške države

Kot je po sestanku delovne skupine pojasnil vodja službe za lokalno samoupravo na ministrstvu Roman Lavtar, gre za nekatere naloge, za katere so skupaj ugotovili, da ne spadajo v pristojnost občin, ampak države. To so opravljanje mrliškopregledne službe, plačevanje pogrebnin, stroški, ki se nanašajo na izvajanje dejavnosti družinskega pomočnika, ter stroški za zdravstveno zavarovanje brezposelnih.

Točen finančni učinek zmanjšanja stroškov bo znan najpozneje maja, ko se bo delovna skupina dogovorila o vseh rešitvah. Junija pa naj bi vladi predlagali nabor konkretnih ukrepov.
Ne bodo pa vse predvidene spremembe prinesle finančnih učinkov, ampak tudi druge rešitve, ki bodo občine naredile prijaznejše in dostopnejše, je prepričan minister Medved. Pri tem je poudaril predvsem potrebo, da občine razbremenijo administrativnih ovir.

Z znižanimi stroški se ne bo znižala povprečnina, obljublja Medved

Delovna skupina je namreč pregledala 62 predpisov iz pristojnosti skoraj vseh ministrstev. Po Lavtarjevih besedah nekateri zahtevajo spremembo, drugi pa zgolj izvedbo ali boljšo interpretacijo. Minister Medved je poudaril, da se je v dolgih letih "nakopičilo mnogo tega, kar je država porinila občinam, ne da bi jih kaj vprašala". Medved je še poudaril, da se zmanjševanja stroškov občin niso lotili zato, da bi ob zniževanju stroškov znižali tudi povprečnino. Napovedal je, da bo ob usklajevanju o povprečnini za leto 2020 čas za prevetritev formule za njen izračun. Želijo najti formulo, ki bo jasno izračunljiva ter bo zadovoljevala občinske potrebe in bo tudi javnofinančno vzdržna, je še dejal.

Z delom skupine so zadovoljni tudi v občinskih združenjih. Jasmina Vidmar iz Skupnosti občin Slovenije je presodila, da so opravili veliko delo, saj poskušajo odpraviti anomalije, ki so se nabrale v 25 letih obstoja lokalne skupnosti. Zadovoljni so tudi v Združenju občin Slovenije, kjer pa ugotavljajo, da bo za nekatere naloge občin treba zagotoviti dodatna sredstva in jih po besedah Mihaele Smrdel iz združenja ne bo mogoče rešiti le s prihranki. Miloš Senčur iz Združenja mestnih občin Slovenije je med pomanjkljivostmi predpisov med drugim navedel, da bi nekateri morali upoštevati ustavno določbo o posebnih pristojnostih mestnih občin.