Mladi se z drznostjo na cesti želijo predvsem dokazati svojim vrstnikom. Foto: RTV SLO/ Ergyn Zjeci
Mladi se z drznostjo na cesti želijo predvsem dokazati svojim vrstnikom. Foto: RTV SLO/ Ergyn Zjeci
Mladi
Velikokrat mladi želijo svoje vrstnike prekašati. Foto: BoBo

Pridobiti vozniško dovoljenje je eden ključnih ciljev odraščajoče mladine, saj s tem pridobijo del samostojnosti. Vendar vsi podatki kažejo, da je tvegana vožnja še posebej razširjena prav med mladimi vozniki, so pojasnili na agenciji za varnost prometa.

Pri tem so dodali, da italijanska raziskava kaže, da sta pri tvegani vožnji odraščajoče mladine ključna dejavnika razvoj identitete in družbene pripadnosti. Mladim tvegana vožnja namreč pomeni dokazovanje odraslosti.
Med razlogi za tvegano vožnjo sta tudi potreba po samopotrjevanju in želja po razkazovanju zmožnosti vozila. Na ta način mladi poskušajo poudariti svojo moč in pogum. Nekateri so celo prepričani, da z delovanjem v nasprotju s pravili oziroma z namenskimi kršitvami zakonodaje kažejo svojo neodvisnost in samostojnost ter zmožnost sprejemanja lastnih odločitev.

Najbolj pa so mladi v omenjeni raziskavi poudarili potrebo po primerjavi sposobnosti z vrstniki. Med njimi je zelo prisotna močna potreba po občutku enakosti oz. določenem preseganju vrstnikov. Prav zato se v prometu dogajajo primeri, ko mladostniki svoje vrstnike spodbujajo k tveganemu vedenju, so še zapisali v agenciji.
Težava v vzgoji in premalo občutka odgovornosti
Anica Pišl, predavateljica na psihosocialnih delavnicah Zdravstvenega doma Ljubljana, razloge za takšno početje na eni strani vidi v sporočilih medijev in družbe, ki so naravnana k takojšnjemu zadovoljevanju potreb, na drugi strani pa tudi v vzgoji.

Opozorila je, da se premalo poudarja in goji odgovornost do sebe in drugih. "Tudi znotraj družine so mladostniki od določenega obdobja pogosto preveč zaščiteni, da bi se spoprijemali s posledicami lastnega vedenja in odločitev," je pojasnila.

Pogosto jih z resničnostjo sooči šele izguba enega ali več vrstnikov, ki so umrli ali postali invalidi zaradi prometne nesreče. Toleranca do alkohola in drog pa še dodatno popači realnost in spodbudi impulzivno vedenje ter zmanjša ali onemogoči sposobnost ocene lastnih zmožnosti in tveganosti določenega položaja, je še navedla.

Bi usposabljanja za vožnjo pomagala?
Obenem je opomnila, da so mladi še preveč nezreli za predvidevanje in prepoznavanje tveganih položajev in zato ne začutijo nevarnosti. Počutijo se sposobni, močni in "nesmrtni". To pretirano zaupanje vase pa doživljajo kot odraslost, je pojasnila.

Pišlova se zato zavzema za uvajanje in usposabljanje za vožnjo med 16. in 21. letom starosti, mladi pa bi morali dobiti priložnost, da se postopoma učijo odgovornega ravnanja, prepoznavanja meja svojih sposobnosti in upoštevanja omejitev, je sklenila.