Če v SD-ju ne bodo pridobili 30 podpisov podpore (sami jih imajo deset), bodo k vložitvi zahteve poskušali prepričati Državni svet. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Če v SD-ju ne bodo pridobili 30 podpisov podpore (sami jih imajo deset), bodo k vložitvi zahteve poskušali prepričati Državni svet. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten

Predlagatelji nimajo nobenih argumentov, da bi se zakon zadržal.

SDS-ov poslanec Marko Pogačnik
Marko Pogačnik
SDS-ov poslanec je spomnil na spornosti agencije AUKN. Slednjo je uvedla Pahorjeva vlada. Foto: BoBo
Ustavna presoja zakona o holdingu

V SD-ju morajo za vložitev zahteve zbrati 30 poslanskih podpisov. Če bodo pri tem uspešni, bodo zahtevo poslali na ustavno sodišče v torek. Izpodbijajo predvsem ustavnost tistih členov, ki urejajo prenos vsega državnega finančnega premoženja v obliki kapitalskih naložb v lastništvo Slovenskega državnega holdinga.

Celotno besedilo
zahteve za ustavno presojo

"To pomeni, da se čisto vse kapitalske naložbe države vložijo v holding, ostane ji le določeno število delnic holdinga," je pojasnil pravnik Rajko Pirnat, eden izmed strokovnjakov, ki jih je poslanska skupina SD-ja povabila k pripravi zahteve za ustavno presojo zakona.

Lastništvo z države na holding
Z zakonom pa se bo na holding preneslo ne le upravljanje, temveč tudi lastništvo vseh kapitalskih naložb države, je nasprotovanje zakonu pojasnil Pirnat. S tem se bo vzpostavila nekakšna črna skrinjica, v kateri se bo upravljalo državno premoženje, vanjo pa ne bosta imela dobrega vpogleda niti DZ niti Računsko sodišče. To namreč nadzira tiste družbe, v katerih je država neposredni lastnik, kar pa v primeru prenosa teh naložb na holding ne bo več.
Prihodki ne bodo šli samodejno v proračun
Kot najbolj sporno določbo pa je izpostavil, da se prihodki od tega premoženja ne bodo avtomatično stekali v proračun, temveč bodo ostali holdingu. Državna blagajna bo deležna le morebitnih kapitalskih dobičkov od tega premoženja, medtem ko bodo izkupički od podaje katere koli kapitalske naložbe prihodek holdinga.
Zakon je po njegovih besedah v nasprotju z ustavo tudi v delu, ki določa, da holding prevzame v upravljanje tudi delež Zavarovalnice Triglav v Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije. Če bo holding to naložbo prodal, mora sicer kupnino nakazati zavodu, a to je tudi vse, je dejal Pirnat. Zavod namreč nima nobene besede pri odločanju o razpolaganju s to naložbo in tudi ni upravičen do bilančnega dobička zavarovalnice.

Zahtevajo začasno zadržanje izvajanja
Zahteva za ustavno presojo bo vsebovala tudi predlog za začasno zadržanje nekaterih določb zakona, ki je sicer začel veljati tik pred koncem leta 2012. Ustavno sodišče naj zadrži določbe, ki zahtevajo, da se v določenem roku izvede prenos državnega premoženja na holding, je povedal Pirnat in dodal, da to sicer ne bo oživilo Agencije za upravljanje kapitalskih naložb RS, ki je ugasnila z uveljavitvijo zakona.

Rezervna možnost je Državni svet
Vodja poslanske skupine SD-ja Janko Veber je pojasnil, da so k podpisu pod zahtevo za ustavno presojo zakona pozvali vsem poslanskim skupinam. Potrebujejo 30 podpisov, SD pa jih lahko zagotovi deset, je povedal. Če do torka ne bodo zbrali zadostnega števila podpisov, pa se bodo o vložitvi zahteve začeli pogovarjati z državnim svetom.
SDS: Ne en, temveč 10 korakov nazaj
Zadržanje izvajanja zakona o Slovenskem državnem holdingu bi po besedah poslanca SDS Marka Pogačnika pomenilo ne le enega temveč deset korakov nazaj. Z zakonom se bo zagotovilo upravljanje celotnega državnega premoženja z enega mesta, s tem pa se bo lahko dokazovala tudi odgovornost, je zatrdil.
Pogačnik spomnil na delo AUKN-ja
Ključni namen sprejetja tega zakona je bil boljše, učinkovitejše, transparentnejše in gospodarnejše upravljanje državnega premoženja. Ko je s tem premoženjem upravljala AUKN, ni bilo tako, je ugotovil. Kot dokaz je navedel podatek, da je imel leta 2011 proračun iz naslova upravljanja državnega premoženja 34 milijonov evrov prihodkov, medtem ko so odhodki presegli 500 milijonov evrov.
Ob Pirnatovem in Ribičičevem pravnem mnenju v SDS-u zatrjujejo, da so se posvetovali s pravniki, ki pa se jim zakon ne zdi sporen.

"V državi že obstajajo državni holdingi"
Na očitek predlagateljev, da se prihodki od tega premoženja ne bodo avtomatično stekali v proračun, temveč bodo ostali holdingu, je Pogačnik odvrnil, da v Sloveniji že obstajajo državni holdingi. Eden takšnih je Holding Slovenske elektrarne, kjer prihodki od prodaje naložb prav tako niso prihodki proračuna temveč ostanejo holdingu. Slovenski državni holding bo v 100-odstotni državni lasti in ne more prihajati do oškodovanja proračuna, ta se bo polnil iz naslova dividend, je napovedal.

Pogačnik: SD za umik politike in za več DZ-ja
Ob tem je Pogačnik poslancem SD očital, da zahtevajo umik politike iz upravljanja državnega premoženja, po drugi strani pa si želijo državnemu zboru zagotoviti čim več besede pri tem. "Če se kje sprejemajo politične odločitve, se v DZ," je dejal.

Predlagatelji nimajo nobenih argumentov, da bi se zakon zadržal.

SDS-ov poslanec Marko Pogačnik
Ustavna presoja zakona o holdingu