Slovenija
Tudi dijaki imajo človekove pravice. Foto: BoBo

Dodaj v

Staršem prepovedan vpogled v ocene polnoletnega dijaka brez izrecnega soglasja

Nov družinski zakonik in evropska uredba
9. julij 2018 ob 08:45
Ljubljana - MMC RTV SLO, Radio Slovenija

Po novem lahko srednja šola starša polnoletnega dijaka obvešča le, če je slednji osebno dovolil šoli, da omenjene informacije pošilja staršem. Sam si bo lahko tudi opravičeval odsotnosti.

Čeprav večina šolarjev pa tudi njihovih staršev te dni ne misli na šolske obveznosti, pa je dobro poznati pomembno novost za polnoletne dijake, starše in učitelje v prihajajočem šolskem letu.

Srednja šola bo starše polnoletnega dijaka lahko obveščala o ocenah, vzgojnih ukrepih in odsotnosti, le če bo polnoletni dijak vnaprej osebno dovolil šoli, da omenjene informacije pošilja njegovim staršem.

Običajna praksa v šolah je, da učitelj razrednik starše polnoletnega dijaka obvešča o njegovih ocenah, odsotnostih: starši imajo vpogled v e-redovalnico, lahko pa osemnajstletnik prepove šoli, da starše obvešča o njegovem šolanju.

Od prvega septembra bo zaradi evropske uredbe o varstvu podatkov in družinskega zakonika sodelovanje med starši polnoletnega dijaka in šolo potekalo po obratni poti kot do zdaj. "Ko dijak postane polnoleten, starši nekako izgubijo pravico, da bi brez dijakovega izrecnega soglasja lahko prišli do seznanitve z ocenami, z odsotnostjo, z morebitnimi vzgojnimi postopki," je povedala specialistka s področja šolskega prava Nina Ana Jeger.

Šola bo torej morala pridobiti od polnoletnega dijaka osebno privolitev, da posreduje staršem podatke o njegovem šolanju. Šole najbolj skrbi pravilo, da bo osemnajstletnik lahko sam opravičeval svojo odsotnost od pouka.

Pravnica Jegrova se strinja, da polnoletnost sama po sebi ne zagotavlja mlademu človeku samostojnega življenja in da starši po tem mejniku ostajajo otrokov glavni steber: "Nova zakonodaja, takšna kot je, zagotovo tudi malce posega v tradicionalni koncept slovenske družine. Poglejte primer. Mati bo prišla na govorilne ure, pa bo učitelj dejal, mi nimamo soglasja. Do takih situacij lahko pride."

Ker ni pričakovati sprememb na področju predpisov, Jegrova svetuje več dela pri ozaveščanju mladih o posledicah polnoletnosti; ne nazadnje človek postane že pri 14 letih kazensko odgovoren za svoja dejanja.

Nataša Lang, Radio Slovenija
Prijavi napako
Komentarji
pasant
# 09.07.2018 ob 08:55
S polnoletnostjo dobijo vse pravice, vzdrževati pa jih moraš do 26 leta. Mind the gap, please!
samuelcek
# 09.07.2018 ob 08:56
Kuhal, pral in lilkal si bo tudi sam, kajne? In življenjske stroške si bo tudi sam pokril?

Spodbujam pot v samostojnost, ampak s primernimi koraki v smeri k večji odgovornosti in večjimi pravicami, ne pa s pravilniki.
Praaslovan
# 09.07.2018 ob 08:58
Kot starš imam preživninsko obveznost do otrokove polnoletnosti, v primeru rednega šolanja pa do dopolnjenega 26. leta starosti in zdaj me bo učitelj poslal domov, če bom hotel videt ali izpolnjuje obveznosti, ki mu jih financiram. Razočaran sem nad dogajanjem v družbi zadnja leta in to kar se dogaja se nam bo vrnilo v takšni obliki, da problemom ne bomo kos.
Pjanc
# 09.07.2018 ob 08:54
Čez 10 let pa bodo posledica samo še bolj razvajeni otroci.
Zoro27
# 09.07.2018 ob 08:56
Odlično. A se je kdo vprašal kdo polnoletnega in "samostojnega" dijaka hrani?
avilest
# 09.07.2018 ob 09:01
Ta družba, utemeljena na birokratskih norostih, mora propast.
Orionstar
# 09.07.2018 ob 09:00
Sam si bo lahko tudi opravičeval odsotnosti.

Hahahahaha...
...pa plačeval hrano, knjige, obleke in nočne izlete?!
malikaliber
# 09.07.2018 ob 09:03
Nekomu se meša!!!! Nimamo več normalnih ljudi na položajih!!!
Hijena
# 09.07.2018 ob 09:10
Hehehe, a je to komedija?
Polnoletnost bi morali dvigniti na 21 let, ne pa da pri 18 otroci odločajo
rdečinavijač
# 09.07.2018 ob 09:07
Kdo pise tako bedaste zakone?
ElTorro
# 09.07.2018 ob 09:29
Zgreseno je prepricanje, da mora biti stars 23 let starega otroka ki se se vedno sola, enako vseprisoten kot stara 13 let starega otroka

Sploh ni bistvo v tem. Gre za to, da imam pravico da sem "vseprisoten", ne pa da želim hoditi na sinove govorilne ure na fakulteto.

Kot so mnogi že napisali - če imam zaradi šolanja dolžnost, da ga preživljam, potem moram imeti možnost nadzora nad tem šolanjem. Pa naj bo star 18 in v tretjem letniku srednje šole, ali 25 in dela doktorat.

Jaz sem med tistimi, ki se jim zdi neumno, da se starši veliko vtikujejo v šolanje otrok. Ampak dokler ima on pravico reči "fotr, jaz sem v šoli, zato si mi dolžan dati hrano in prebivališče", moram jaz imeti pravico reči "ok, sine, pa mi pokaži kaj počneš v tej šoli".
gesan
# 09.07.2018 ob 09:13
Staršem prepovedan vpogled v ocene polnoletnega dijaka brez izrecnega soglasja
------------------------------
kera buthalska!?!
Še malo, pa mi bo kot staršu prepovedano vstopit v otroško sobo, če ne bom dobil izrecnega dovoljenja, ki ga bom moral najprej overit za vsak vstop posebej pri notarju...
tim sein
# 09.07.2018 ob 09:13
Super. In kvote? Ste upoštevali? In ženski in moški spol? In gay porok? ...? Še vam manjka, še vam manjka...
samuelcek
# 09.07.2018 ob 08:56
@passant

Si v 4 besedah povedal, kar sem napisal :)
Lukos
# 09.07.2018 ob 09:30
Če si polnoletni dijak sam financira šolanje ne vidim problema.
wisdom
# 09.07.2018 ob 09:16
Prišli smo v finalno obdobje konca naše civilizacije. Družina kot osnovna celica družbe se zaradi birokratskih pravil počasi in zanesljivo sesuva. Pravica in dolžnost ne hodita več skupaj, očitno se je pravice oklenil rak in bo požrla dolžnost.
Ni nam več pomoči, žal.
Coen
# 09.07.2018 ob 09:33
Sicer se strinjam s tem predlogom, da mora starš polnoletnega dijaka imeti dovoljenje za vpogled v njegove ocene, ampak potem pa tudi znižajte starost obveznega vzdrževanja šoloobveznega otroka s 26 let na polnoletnih 18 let. Če se že gremo neke pravice, pa naj bodo sorazmerno tudi obveznosti.
jang
# 09.07.2018 ob 09:09
poj nej si pa še plačuje sam
SamoRes
# 09.07.2018 ob 09:19
Kaj ko bi tudi o katalogu dolžnosti?
gospod iskreni
# 09.07.2018 ob 09:06
Pri pravem odnosu med staršem in otrokom ne bo nobenih problemov. Za moje vem cisto vse ocene pa ni vazno kaksne so.
SamoRes
# 09.07.2018 ob 09:39
Dijak, ki odkloni sodelovanje s starši ima s polnoletnostjo pravico nastopit na trgu dela in se izobraževat ob delu.
Lahko še pravice staršev kam zapišemo?
SamoRes
# 09.07.2018 ob 09:22
Dušan Merc:

Če sem konkreten: na ministrstvu dela okoli 520 ljudi. Sistem mora za teh 520 ljudi zagotoviti plače, torej tudi delo, vsak dan po osem ur. To je zelo velika številka za podjetje, ki zagotavlja intelektualne storitve. Trga nima, ima pa podanike, in tem nalaga delo.
annova
# 09.07.2018 ob 09:41
Nas učiteljev, ki s temi dijaki tudi dejansko delamo, pa seveda nihče nič ni vprašal.
Coen
# 09.07.2018 ob 10:27
@ woodoo,

zgrešil si celoten point zgražanja. Gre se za to, da se vzdrževanim otrokom na zakonski ravni spet uvaja nove pravice (kot da jih že zdaj nimajo dovolj), medtem ko starši do njegovega dopolnjenega 26. leta starosti ne morejo tako rekoč nič. Lahko imate še tako dobre odnose v družini, se razumete, hodite skupaj na ekskurzije - otroka lahko iz danes na jutri bilokaj piči (npr. zaide v slabo družbo, kjer imajo vrstniki veliko večji vpliv na njega kot pa ti kot starš) in ti začne nagajati, ti pa mu ne moreš nič.

In če malo obrnem tvoje besede - če je to stvar pogovora in zaupanja med starši in otroci, potem pa res ne vem, zakaj se mora država vmešavati v to in uvajati neke nove pravice na zakonski ravni? Zakaj bi recimo starš moral otroku zaupati, otrok pa staršu ne? Če se že gremo take bedarije, pa naj dajo tudi staršem možnost, da otroku pri dopolnjenem 18. letu starosti odpovejo vzdrževanje oz. da bo otrok, če bo želel nadalje biti vzdrževan pri staršu, potreboval podpisano izjavo vsaj enega od staršev. Zakaj je pa to takšen tabu?
sosman
# 09.07.2018 ob 09:58
To rabimo ja, trume sončkov z ogromno pravicami in nič dolžnostmi...
PONOS
# 09.07.2018 ob 09:33
Rešitev je preprosta dokler starši plačujejo stanovanje,hrano in podporo bo moral polnoletni dijak pač pred začetkom šolskega leta podpisati vsa dovoljenja.Več birokracije drugače vse ostane isto.Zares samostojen in suveren si ko se preživljaš ne pa številka let.
Diego Armando
# 09.07.2018 ob 09:31
Po novem lahko srednja šola starša polnoletnega dijaka obvešča le, če je slednji osebno dovolil šoli, da omenjene informacije pošilja staršem. Sam si bo lahko tudi opravičeval odsotnosti.

Mora polnoleten dijak dati tudi pisno soglasje, da ga starši lahko preživljajo oz. vzdržujejo? V kakšne neumnosti gremo...
Coen
# 09.07.2018 ob 10:16
Zanimivo.
Po komentarjih sodeč, vas večina ne zaupa svojim otrokom, ali jim pa nebi zaupala.


Tukaj se sploh ne gre za zaupanje ali nezaupanje, temveč za postopno uvajanje večvrednosti ene osebe (otroka) napram drugi osebi (staršu). Zakaj sem jaz kot starš zakonsko obvezan šoloobveznega otroka vzdrževati do njegovega dopolnjenega 26. leta starosti, medtem ko mi pa on mora podpisati izjavo, da se strinja, da imam vpogled v njegove šolske rezultate? Pa dajmo še mi napisati izjavo, da se strinjamo, da ga bomo vzdrževali do 26. leta. A nam otroci ne zaupajo ali kaj?

Drugo je, če se otrok pri 18. letih res zaposli in si sam financira šolanje, bivanje, itd. Takrat starši res nimajo kaj z njegovim šolskim uspehom oz. z njegovim življenjem nasploh. Ampak dokler je starš otroka ZAKONSKO obvezen vzdrževati, je to, da ima dostop do njegovih rezultatov samo na podlagi otrokovega soglasja, skregan z vso zdravo pametjo, ki jo ta družba še premore.
r-o-k-o-m-e-t
# 09.07.2018 ob 10:09
Pri nas poznamo samo starševske dolžnosti in otrokove pravice. Kje so pa otrokove dolžnosti?!?!
themetun
# 09.07.2018 ob 10:18
Predvidevam, da bodo odslej tudi položnice za malico ekskurzije ipd. izstavljali direktno polnoletnim dijakom.
Zmerni
# 09.07.2018 ob 10:00
Če dijak ne da osebne privolitve za podatke o njegovem šolanju pa dijaka enostavno obvestimo, da naj si išče prebivališče drugje.
Lukas
# 09.07.2018 ob 09:29
Katalog dolžnosti dijaka in študenta je še vedno šolanje.Če se ne bo šolal in izpolnjeval svojih obveznosti, bo izgubil pravico do preživljanja s strani staršev. To ostaja nespremenjeno. Gre za to, da je samo razmerje med institucijo (šolo, faksom) in polnoletno osebo stvar osebnih podatkov. Kot npr. zdravstvene zadeve, ko polnoletna oseba sama odloča, kako se bo zdravila, kdo jo lahko obišče itd. V kolikor pa dijak/študent na koncu leta ne bo dostavil potrdila o uspešnem zaključku šolskega leta, seveda izgubi pravico do preživljanja.
pericon
# 09.07.2018 ob 10:11
Jaz sem zadevo drugače doživela: mama ne rabiš hodit v šolo, saj smo polnoletni in ti sproti poročamo. Omejitev je sicer absurdna, medsebojno zaupanje pa moramo gradit od zibke naprej.
N001
# 09.07.2018 ob 09:35
Ja pol pa še položnice naj dijaku pošljejo!!!!
delfino_
# 09.07.2018 ob 10:32
Zaradi politike permisivne vzgoje so uničili komplet šolstvo, kjer so se včasih spoštovale vloge učitelja in ravnatelja danes pa stvari obvladujejo mamini sončki, ki če ni po njihovo takoj kličejo starši na inšpekcijo in grozijo učiteljem, politika pa vse to nenehno požegna. In sedaj pričakuje taista politika, da bodo ti sončki z dnem ko postanejo polnoletni tudi postali avtomatsko odrasli?! Kdo je tu nor?!
ajša55555
# 09.07.2018 ob 10:18
Dvomim, da ima še kakšna EU država tak družinski zakonik.
So nam prodajali buče tudi z obvezno davčno blagajo, pa v EU (Avstrija, Nemčija) še vedno nima davčnih blagajn, še vedno dobiš listek na roke napisan ali pa sploh ne, razen, če ni podjetniku v interesu, da svoje balkanske delavce kontrolira.
Pri nas pa sama represija na represijo .....
Katere države na svetu imajo največ represije in človeku neprijaznh zakonov ???
No pa smo spet na začetku, ne na začetku, tole je defenitivno huje, kot je bilo v jugi !!! Približujemo se S. Koreji....
Tole so samo preizkusi za nadaljevanje predpisovanja in uzakonjevanja SDjevskega terorja.
In tole je definitivno zakonik z mnogooo kršenja človekovih pravic, protiustaven, samo da si nekdo čas vzame in začne s tožbami......
delfino_
# 09.07.2018 ob 10:07
Ko v državi kraljuje birokracija in ne common sense potem lahko veš da propad ni daleč.
Radoveden
# 09.07.2018 ob 09:37
Starš bo prišel na govorilne pa ne bo imel soglasja. Ja, in, saj ma telefon. Bo poklical mulca in rekel če ne smem vedet kake imaš ocene, pol me pa tud ne zanima a je telefon plačan in a so gatke oprane. Bo hitro rešeno.
k.u.j.o.
# 09.07.2018 ob 09:35
#svetgrekvragu
ap72
# 09.07.2018 ob 09:29
najverjetneje so slovenski organi spet po svoje interpretirali uredbo

ne bi bilo prvič

in sploh še ni sprejete slovenske zakonodaje, še kazen bomo plačali davkoplačevalci

nemogoče je, da moram vzdrževati otroka dokler se šola, do 26. leta in nimam pravice do rezultatov šolanja.... TO JE NEMOGOČE

slovenska sd politika naj se umiri!!!
Zugzwang
# 09.07.2018 ob 10:49
@Merx
Tisti, ki so v srednji šoli polnoletni so itak do takrat najmanj 1x padli in jim zdaj naša glupa birokracija podarjuje dodatne priviligije.

Ne drži. Dijaki ob normalnem vpisu osemnajst let dopolnijo v drugi polovici tretjega, ali prvi polovici četrtega letnika.
zzob
# 09.07.2018 ob 10:11
Zanimivo.
Po komentarjih sodeč, vas večina ne zaupa svojim otrokom, ali jim pa nebi zaupala.
Se pravi da problem ni v zakonu, temveč v vzgoji.


Tako je. Današnji 18-letniki so v primerjavi z vrstniki izpred 50 let manj samostojni (izjeme izvzete) in bolj nezreli. Zato je bojazen, da bodo s svojimi pravicami ravnali nespametno, toliko večja.
Bivši uporabnik
# 09.07.2018 ob 10:03
@Radoveden
Starš bo prišel na govorilne pa ne bo imel soglasja. Ja, in, saj ma telefon. Bo poklical mulca in rekel če ne smem vedet kake imaš ocene, pol me pa tud ne zanima a je telefon plačan in a so gatke oprane. Bo hitro rešeno.
In mulc mu bo razložil, da je starš zakonsko dolžen skrbet za njega dokler se šola, on pa mu po novem ni dolžen dovolit vpogleda v ocene.
lyoto
# 09.07.2018 ob 09:43
Samo dve možnosti sta. Ali tvorci tega zakona potrebujejo strokovno psihiatrično pomoč s stopnjo nujnosti zelo hitro ali pa bi bile toksikološke analize njihovih telesnih tekočin zelo zanimive...
RJSlo
# 09.07.2018 ob 09:13
Hijena
# 09.07.2018 ob 09:10
------------------------------------------
No ja. Se strinjam. In z 21 letom starosti naj dobi tudi volilno pravico.
Lovec
# 09.07.2018 ob 09:06
Oslarija.

Še en dokaz, poskusa kolektivizma.
peromornar
# 09.07.2018 ob 13:49
Jaz se pa strinjam, po polnoletnosti naj ne bi imel pravico vpogleda v ocene "otroka". Potemtakem velja tudi obratno - napolniš 18 let, brca v tazadnjo in si išči eksistenco, službo in stanovanje. OK?
prasecpolitik
# 09.07.2018 ob 10:11
Tudi pri meni niso starš spraševali kakšne ocene imam ampak na koncu šolskega leta srednje šole a sta želela vedet kako sem opravil. Ko pride v srednjo šolo tudi jaz pričakujem, da je samostojen, vendar če jaz plačujem za vse bo moral pokazati ali je opravil svojo dolžnost ali ne.
Če tega ne bo jemal resno tudi jaz ne bom več dal denarja za šolanje.
Warbird
# 09.07.2018 ob 14:06
Ce ga do 18. leta niste naucili odgovornosti in se ga bojite, potem je itak brezveze in prepozno za vzgojo, pa ce imate vpogled v ocene ali pa ne !
entapametn
# 09.07.2018 ob 12:28
"Jebiga!" je rekla zdrava pamet in se vrgla pod prvi vlak.
Kazalo