Kolaž šampionov formule ena. Foto: EPA (montaža: M. L.)
Kolaž šampionov formule ena. Foto: EPA (montaža: M. L.)

Dominantnost enega dirkača oziroma enega moštva v formuli ena ni nič novega. V zgodovini formule ena se nenehno pojavljajo obdobja, v katerih en dirkač z najboljšim dirkalnikom v karavani pobira smetano na nedeljskih dirkah.

Samo v tem tisočletju smo lahko spremljali absolutno prevlado Michaela Schumacherja s Ferrarijem, Sebastiana Vettla z Red Bullom, Lewisa Hamiltona z Mercedesom in trenutno Maxa Verstappna, ki je letos med drugim dobil kar neverjetnih deset dirk zapored.

Le vprašanje časa je, kdaj bo še tretjič postal svetovni prvak in s tem izenačil dosežek legendarnih Ayrtona Senne, Nelsona Piqueta, Nikija Laude, Jacka Brabhama in Jackieja Stewarta.

Pred seboj bo imel tako samo še peterico najboljših v zgodovini: Vettla, Alaina Prosta (oba s 4 naslovi), Juana Manuela Fangia (5) ter Schumacherja in Hamiltona (7).

On bo na neki način dirkalnik obvladoval, ker je vozilo polno stikal, ker mu bodo narekovali, kako voziti, ker se bo veliko o tem naučil v simulatorju. Verjetno bo celo zelo hiter, uspešen in dober dirkač. Vendar pa leta 1984 v kvalifikacijah formule ena s 1050 konjskimi močmi, z ročnim H-menjalnikom in brez servovolana neki 17-letnik tega volana ne bi mogel niti premakniti, kaj šele, da bi z dirkalnikom uspešno dirkal. Če je formula ena kraljica motošporta, bi morali v njej dirkati ljudje v najzrelejših letih kariere. Vstop v formulo ena bi se moral začeti šele pri 25, vrhunec pa bi moral dirkač doseči pri 30-35 letih. Tako je dolga desetletja tudi bilo.

Miran Ališič o Maxu Verstappnu v intervjuju za MMC, december 2014

Raziskava s pomočjo umetne inteligence

Če je zgodovina najboljša učiteljica, lahko zatrdimo, da dominantnost določenega dirkača oziroma moštva formuli ena na dolgi rok pretirano ne škodi. Vseeno pa je na mestu vprašanje, ali vsi Verstappnovi uspehi nemara odvračajo ljubitelje tega športa in, kar je pravzaprav najpomembneje, ne pritegnejo novih. BuzzRadar, vodilno analitično podjetje na področju družbenih omrežij, je opravilo raziskavo, prek katere je želelo izvedeti, ali je elitni razred motošporta že dosegel vrhunec popularnosti. V raziskavo je bilo zajetih več kot 77 milijonov različnih pogovorov na družbenih omrežjih oziroma objav glede formule ena, analizirali so še 247 tisoč unikatnih uporabniških računov. Pri tem so si pomagali tudi z umetno inteligenco.

Ecclestone in nerazumevanje digitalnega sveta

Začetek zgodbe je treba umestiti v leto 2016, ko je formuli ena začela padati popularnost. Njen lastnik Bernie Ecclestone je večkrat poudaril, da ne razume obsedenosti z mlajšimi generacijami navijačev in da so mu bliže starejše generacije, ki imajo več pod palcem in mu dejansko lahko prinašajo dobiček. Pomembnost družbenih omrežij mu je bila tuja, zato ne preseneča podatek, da so potencialni navijači raje spremljali motociklizem oziroma MotoGP, saj je imel ta zelo močno prisotnost na omrežjih. Ecclestone je nazadnje le prodal svojo najljubšo kokoš, ki mu je desetletja valila zlata jajca, zdajšnji lastniki (Liberty Media) pa so nemudoma skovali digitalno strategijo, s katero so v naslednjih letih izdatno povečali prisotnost formule ena na omrežjih.

Dirkače so približali oboževalcem z inovativnimi serijami, gledalcem so med neposrednimi prenosi začeli ponujati najrazličnejše podatke, o katerih smo lahko pred leti le sanjali. Ves čas so iskali nove priložnosti za pridobivanje mlajših generacij navijačev, med drugim so v polno zadeli z Netflixovo dokumentarno serijo Drive to survive.

Red Bull v zadnjih letih v formuli ena doživlja nekakšno drugo pomlad, potem ko si je med letoma 2010 in 2013 s Sebastianom Vettlom pokoril motošportni svet. Še posebej impresivne so bile Nemčeve predstave leta 2013, ko je v drugi polovici sezone odpihnil tekmece, zmagal devetkrat zapored in še četrtič zapored osvojil naslov svetovnega prvaka (dobil je 68 odstotkov vseh dirk oziroma 13/19; dve leti predtem je 18 od 19 nedeljskih preizkušenj končal na odru za zmagovalce). V tem obdobju mu je v boju za naslov dvakrat rokavico vrgel le Fernando Alonso s ferrarijem, obakrat neuspešno. Foto: EPA
Red Bull v zadnjih letih v formuli ena doživlja nekakšno drugo pomlad, potem ko si je med letoma 2010 in 2013 s Sebastianom Vettlom pokoril motošportni svet. Še posebej impresivne so bile Nemčeve predstave leta 2013, ko je v drugi polovici sezone odpihnil tekmece, zmagal devetkrat zapored in še četrtič zapored osvojil naslov svetovnega prvaka (dobil je 68 odstotkov vseh dirk oziroma 13/19; dve leti predtem je 18 od 19 nedeljskih preizkušenj končal na odru za zmagovalce). V tem obdobju mu je v boju za naslov dvakrat rokavico vrgel le Fernando Alonso s ferrarijem, obakrat neuspešno. Foto: EPA
Dirkač Red Bulla Max Verstappen letos uprizarja eno najdominantnejših sezon v zgodovini formule ena. Obeta se mu izboljšanje rekorda po številu zmag v posamezni sezoni, ki ga je lani postavil s 15 uvrstitvami na najvišjo stopničko. Če bo njegov red bull tako zanesljiv tudi v prihodnje, utegne celo preseči rekord Lewisa Hamiltona po številu zaporednih dirk, na katerih je osvojil vsaj točko. Britanec, sicer sedemkratni svetovni prvak, se je ustavil pri številki 48 (VN Velike Britanije 2018–VN Bahrajna 2020; niz mu je prekinila okužba z novim koronavirusom, zaradi katere je moral izpustiti dirko za VN Sahirja), Verstappen je vsaj točko osvojil na zadnjih 33 dirkah (VN Emilije–Romanje 2022–VN Japonske 2023). Foto: EPA
Dirkač Red Bulla Max Verstappen letos uprizarja eno najdominantnejših sezon v zgodovini formule ena. Obeta se mu izboljšanje rekorda po številu zmag v posamezni sezoni, ki ga je lani postavil s 15 uvrstitvami na najvišjo stopničko. Če bo njegov red bull tako zanesljiv tudi v prihodnje, utegne celo preseči rekord Lewisa Hamiltona po številu zaporednih dirk, na katerih je osvojil vsaj točko. Britanec, sicer sedemkratni svetovni prvak, se je ustavil pri številki 48 (VN Velike Britanije 2018–VN Bahrajna 2020; niz mu je prekinila okužba z novim koronavirusom, zaradi katere je moral izpustiti dirko za VN Sahirja), Verstappen je vsaj točko osvojil na zadnjih 33 dirkah (VN Emilije–Romanje 2022–VN Japonske 2023). Foto: EPA

Najhitreje rastoči šport na družbenih omrežjih

Izsledki BuzzRadarjeve raziskave kažejo, da se je popularnost formule ena začela počasi, a vztrajno dvigati. Novi lastniki so vložili veliko sredstev v digitalni marketing in ekipe za družbena omrežja, ki so začele delovati na polne obrate kmalu po prevzemu. Rezultati so se hitro pokazali: formula ena je med letoma 2016 in 2022 postalo peto najbolj komentirano in spremljano tekmovanje na omrežjih, za ameriško Ligo NFL, nogometno Ligo prvakov, angleško Premier League in ameriško Ligo MLB. Izdatno se je povečalo tudi število sledilcev formule ena na različnih platformah. Leta 2017 je imela nekaj manj kot 12,5 milijona sledilcev, štiri leta pozneje že skoraj 50 milijonov, s čimer je kraljica motošporta postala najhitreje rastoči šport na družbenih omrežjih.

Vrhunci v letih 2021 in 2022

Pravi razcvet je doživela v sezonah 2021 in 2022, v katerih smo bili priča nekaj zares izvrstnim dirkam. Leta 2021 je BuzzRadar na družbenih omrežjih s pomočjo umetne inteligence zaznal tri skoke v popularnosti. Prvega med in po kaotični dirki za VN Madžarske v Budimpešti, ki jo je senzacionalno dobil Esteban Ocon z alpinom, drugega med italijanskim dirkaškim koncem tedna, ko sta Verstappen in Hamilton trčila, veličastno zmago v Monzi pa je pobral Daniel Ricciardo z mclarnom. Daleč največ zanimanja je pobrala sklepna dirka sezone v Abu Dabiju, na kateri si je Verstappen v srditem boju s Hamiltonom zagotovil krstni naslov svetovnega prvaka in s tem tudi končal vladavino Britanca ter moštva Mercedes. Leta 2022 sta sledila še dva vrhunca: neupoštevanje moštvenih ukazov in zmaga Carlosa Sainza mlajšega s ferrarijem v Silverstonu ter Verstappnov drugi naslov svetovnega prvaka v Suzuki po veliki zmedi s točkovanjem zaradi skrajšane dirke.

NAJVEČ ZMAG V POSAMEZNI SEZONI FORMULE ENA
DIRKAČMOŠTVOSEZONAZMAGE
Max VerstappenRed Bull202215
Max VerstappenRed Bull*202313
Michael SchumacherFerrari200413
Sebastian VettelRed Bull201313
Michael SchumacherFerrari200211
Sebastian VettelRed Bull201111
Lewis HamiltonMercedes201411
Lewis HamiltonMercedes201811
Lewis HamiltonMercedes201911
Lewis HamiltonMercedes202011
Opomba: Do konca sezone 2023 je še šest dirk.
12. 9. 2021: Kjer se prepirata dva, McLaren dobiček ima: odstop Verstappna in Hamiltona ter zmaga Daniela Ricciarda v templju hitrosti v Monzi.

Preti velik upad zanimanja za formulo ena

V tem obdobju je formula ena doživela vrhunec popularnosti, po koncu prejšnje in na začetku letošnje sezone pa so pri BuzzRadarju zaznali velik padec v zanimanju za ta šport. Uporabniki so formulo ena vse manj omenjali na družbenih omrežjih, presežnike so zamenjali slabšalni izrazi, tudi vsebine na uradnih kanalih formule ena je manj kot v preteklih letih. Modeli umetne inteligence so sledili vzorcem interakcij na družbenih omrežjih v zadnjih desetih letih, po pridobljenih podatkih napovedujejo vztrajen upad zanimanja za formulo ena na spletu oziroma na družbenih omrežjih, dokler se dominantno obdobje Verstappna in Red Bulla ne konča. Še več, formula ena bi lahko do leta 2024 izgubila do 50 odstotkov vseh novih sledilcev, ki jih je pridobila v zadnjih letih.

1. 8. 2021: Oconu dirka zmešnjav na Hungaroringu in prva zmaga za moštvo Alpine.

Slabo, dolgočasno, obupno ...

Po pridobljenih podatkih sodeč lahko z zagotovostjo zatrdimo, da je formula ena vrhunec popularnosti doživela leta 2022, od tedaj pa gre pričakovati le še padanje. Izraze, kot so fantastično, zanimivo, odlično, noro, neponovljivo, izjemno, so na omrežjih med navijači zamenjali izrazi slabo, dolgočasno, obupno, monotono, nezanimivo. Tudi sicer je mogoče zaznati rahel padec v spremljanju formule ena prek televizijskih sprejemnikov oziroma tablic. Samo dirko za VN Miamija si je v ZDA lani ogledalo 2,58 milijona gledalcev, letos slaba dva milijona. Enega izmed glavnih razlogov BuzzRadar navaja predvidljivost razpleta kvalifikacij in nedeljske dirke, kjer Verstappen običajno deklasira tekmece, ostali pa se borijo za drobtinice. Posledično sta med gledalci prisotna apatičnost in naveličanost.

12. 12. 2021: Verstappen v spornih okoliščinah Abu Dabija postane svetovni prvak.

Rešitev? Enakovrednejši boji za naslov.

Zgodovinsko gledano so – razumljivo – ljubitelji formule ena za ta šport največ zanimanja pokazali v sezonah, v katerih so lahko spremljali enakovrednejše boje za naslov svetovnega prvaka, ki so se včasih celo zavlekli v sklepno dirko koledarskega leta. Leta 2016 je formula ena dosegla enega izmed vrhuncev, ko sta se do zadnjega zavoja sklepne dirke sezone za naslov borila Nico Rosberg in Hamilton. V naslednjih letih je zanimanje ob prevladi Mercedesa malce upadlo in nato skokovito naraslo leta 2021, ko je rokavico Hamiltonu vrgel Verstappen. Leta 2022 sta zanimanje za formulo ena med pristaši držala razplet prejšnje sezone in nova pravila oziroma predpisi, potem pa je začelo zanimanje spet počasi plahneti do točke, ko športu preti celo 50-odstotni upad sledilcev na različnih platformah družbenih omrežij.

NAJVIŠJA RAZLIKA MED VODILNIMA DIRKAČEMA V FORMULI ENA
PRVOUVRŠČENI DIRKAČTOČKOVNA RAZLIKADRUGOUVRŠČENI DIRKAČ
Max Verstappen | 2023177Sergio Perez
Sebastian Vettel | 2013155Fernando Alonso
Max Verstappen | 2022146Charles Leclerc
Opomba: Do konca sezone 2023 je še šest dirk.
Rekord za najvišji odstotek zmag v eni sezoni je do letos držal McLaren, ki je z Ayrtonom Senno in Alainom Prostom leta 1988 dobil 15 od 16 dirk (93,8 % vseh dirk). Odstotek je letos, šest dirk pred koncem sezone, že izenačil Red Bull, ki je na dozdajšnjih 16 od 22 dirk zmagal 15-krat. Tretje mesto zaseda Mercedes, ki je leta 2016 z Nicom Rosbergom in Lewisom Hamiltonom dobil 19 od 21 dirk (90,5 % vseh dirk), četrto mesto drži Ferrari, ki je leta 2002 na 17 dirkah z Michaelom Schumacherjem in Rubensom Barrichellom zmagal 15-krat (88,2 % vseh dirk). Peto mesto znova pripada Mercedesu, v sezonah 2014 in 2015 je dobil 16 od 19 nedeljskih preizkušenj (84,2 % vseh dirk). Foto: AP
Rekord za najvišji odstotek zmag v eni sezoni je do letos držal McLaren, ki je z Ayrtonom Senno in Alainom Prostom leta 1988 dobil 15 od 16 dirk (93,8 % vseh dirk). Odstotek je letos, šest dirk pred koncem sezone, že izenačil Red Bull, ki je na dozdajšnjih 16 od 22 dirk zmagal 15-krat. Tretje mesto zaseda Mercedes, ki je leta 2016 z Nicom Rosbergom in Lewisom Hamiltonom dobil 19 od 21 dirk (90,5 % vseh dirk), četrto mesto drži Ferrari, ki je leta 2002 na 17 dirkah z Michaelom Schumacherjem in Rubensom Barrichellom zmagal 15-krat (88,2 % vseh dirk). Peto mesto znova pripada Mercedesu, v sezonah 2014 in 2015 je dobil 16 od 19 nedeljskih preizkušenj (84,2 % vseh dirk). Foto: AP

Liberty Media ni v skrbeh

Upad zanimanja pa se pozna tudi na financah. Letos je bila Liberty Media zaradi poplav prisiljena odpovedati dirko za VN Emilije–Romanje v Imoli, kar jo je stalo kar nekaj milijonov evrov. V drugem četrtletju so zaznali za 20 milijonov ameriških dolarjev (slabih 19 milijonov evrov) manj prihodkov v primerjavi z lanskim letom, je pa res, da so lani v enakem obdobju organizirali dirko več. Manj prihodkov gre pripisati tudi inflaciji in višjim transportnim stroškom. Vseeno si lastniki formule ena pretirano ne belijo glav. Prihodki od pristojbin, ki jih plačujejo organizatorji dirk, so se povečali (tudi zavoljo organiziranja dirk v avtoritarnih državah, kjer šejki plačajo toliko, kot je treba), ogromno denarja tudi še vedno pridobivajo od pokroviteljev, s čimer so v veliki meri pokrili izpad prihodkov iz naslova medijskih pravic.

Naslednje leto 24 dirk, nekaj preveč?

"Formula ena izkorišča trenutni zagon, naši navijači jo spremljajo na tradicionalne načine, kot tudi prek digitalnih in družbenih omrežij. Red Bullu čestitam za sezono, v kateri ruši rekorde, navdušen sem tudi nad dejstvom, da tekmeci topijo zaostanek in nam ustvarjajo razburljivo tekmovalnost na stezi," je avgusta letos povedal izvršni direktor formule ena Stefano Domenicali in dodal: "Naslednje leto bomo organizirali 24 dirk po vsem svetu, nekaj jih bo tudi več tednov zapored na bližjih območjih, kar bo koristilo učinkovitosti našega delovanja in našim moštvom." A vse to popularnosti športa ne bo kaj prida pomagalo, če bo Verstappen še naprej zlahka dobival kvalifikacije in nedeljske dirke, ki jih bo zaključil več kot pol minute pred najbližjim zasledovalcem. Več dirk potencialno pomeni, da bomo tovrstnim razpletom dirkaških koncev tedna priča še večkrat, z vse višjim številom dirk pa kraljica motošporta tudi izgublja ekskluzivnost, ki je včasih predstavljala enega največjih mikov tega športa.