Concorde je letel s povprečno hitrostjo 2,2 macha (okoli 2.140 kilometrov na uro), maksimalna višina pa je bila 18.300 metrov, kar je skoraj dvakrat več kot navadno. Zanimivo je, da so bili motorji letala pri nizki hitrosti zelo neučinkoviti - samo da je prišel do vzletne steze, je concorde porabil dve toni goriva -, pri visoki hitrosti pa izjemno učinkoviti. Prvi redni poleti so se začeli 21. januarja 1976 med Londonom in Bahrajnom ter Parizom in Riom. Zadnji Air Franceov concorde je čez ocean poletel 2. in 3. junija 2003 iz Pariza v New York in nazaj, na njem pa so bili le uslužbenci in dolgoletni sodelavci, ki so sodelovali pri projektu concorde. Zadnjič je concorde poletel v Toulouse 27. junija. Foto: EPA
Concorde je letel s povprečno hitrostjo 2,2 macha (okoli 2.140 kilometrov na uro), maksimalna višina pa je bila 18.300 metrov, kar je skoraj dvakrat več kot navadno. Zanimivo je, da so bili motorji letala pri nizki hitrosti zelo neučinkoviti - samo da je prišel do vzletne steze, je concorde porabil dve toni goriva -, pri visoki hitrosti pa izjemno učinkoviti. Prvi redni poleti so se začeli 21. januarja 1976 med Londonom in Bahrajnom ter Parizom in Riom. Zadnji Air Franceov concorde je čez ocean poletel 2. in 3. junija 2003 iz Pariza v New York in nazaj, na njem pa so bili le uslužbenci in dolgoletni sodelavci, ki so sodelovali pri projektu concorde. Zadnjič je concorde poletel v Toulouse 27. junija. Foto: EPA
Nesreča concorda
Concorde Air Francea je padel le dve minuti po vzletu. To je bila sicer edina nesreča concordov. Foto: EPA

Letalo je 25. julija leta 2000 vzletelo z glavnega pariškega letališča Charles de Gaulle in bilo na poti v New York. Že ob vzletu je krilo in enega izmed štirih motorjev zajel ogenj, a letalo se je po vzletni stezi premikalo prehitro, da bi se lahko ustavilo, zato je moralo vzleteti. Ob tla je treščilo le dve minuti pozneje v kraju Gonesse.

Umrlo je 109 ljudi na krovu in štirje hotelski delavci na tleh. Med žrtvami je bilo največ nemških turistov, ki so se želeli v New Yorku vkrcati na razkošno križarjenje po Karibih. Umrlo je tudi devet francoskih članov posadke.

Vas zanima kaj več o zgodovini concorda? Vabljeni k branju članka
Concorde - pred 40 leti prvi polet ikone

Nesrečni concorde je bil sicer last družbe Air France, a na sodišču se bo morala zagovarjati ameriška družba Continental, ki bo skušala dokazati, da nesreče ni zakrivil kovinski delec, ki naj bi pred tem odpadel z enega izmed njenih letal.

Concorde povozil kovinski delec
Po tragediji so preklicali vse lete concordov, dokler niso s preiskavo ugotovili, da so se na slavnem concordu predrle gume, delci pa so poškodovali rezervoar za gorivo, iz katerega je nato iztekel kerozin, ki je bil usoden za nesrečo. Po letu in pol, ko so concorde izločili iz prometa (novembra leta 2001), so te vrste letal znova vzletele, tokrat z okrepljenimi rezervoarji za gorivo.

Decembra leta 2004 je sodna preiskava nesreče prišla do sklepa, da je predrto gumo povzročil del kovine, ki je na stezi ostal še od prejšnjega letala. Ugotovili so, da je bilo to letalo DC-10 družbe Continental, ki je vzletelo deset minut pred concordom, zato se bodo morali predstavniki te družbe zagovarjati pred obtožbami nenaklepnega uboja. Američani zavračajo krivdo in trdijo, da je bil concorde poškodovan, še preden je povozil 43 centimetrov velik kos, in da je bil vzrok nesreče neprimerno in preslabo pripravljeno letalo. To zavračajo pri Air Franceu, ki mu ne grozijo nobene obtožbe.

Večina sorodnikov žrtev dobila odškodnino
Poleg ameriške družbe se bo morala v Parizu zagovarjati tudi peterica posameznikov. Na obravnavi bo navzoča le manjšina izmed sorodnikov žrtev, saj se je večina že kmalu po nesreči pogodila z Air Franceom, Continentalom in proizvajalcem gum Goodyear ter prejela odškodnino v zameno za obljubo, da jih ne bodo tožili.

Proces na sodišču naj ne bi bil končan pred koncem maja. Continentalu grozi kazen 375.000 evrov, posameznikom pa do pet let zapora in plačilo 75.000 evrov kazni.