Svet

Poudarki

  • Referendum organizira civilna družba
  • Naslednji referendum v Barceloni
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.8 od 24 glasov Ocenite to novico!
Barcelona
Organizatorji referenduma upajo, da bi podpora neodvisnosti pomenila začetek procesa osamosvajanja Katalonije od Španije. Foto: epa/Guido Manuilo
Barcelona
"Katalonija ni Španija." Foto: EPA

Dodaj v

Katalonci (neuradno) odločajo: neodvisnost da ali ne

Španska vlada nasprotuje nezavezujočemu referendumu
13. december 2009 ob 08:50
Barcelona - MMC RTV SLO, Reuters, STA

V katalonskih mestih poteka neformalni referendum, na katerem bodo volivci lahko podali svoje mnenje o tem, ali naj ta španska pokrajina postane samostojna.

Več kot 700.000 ljudi v 170 mestih in vaseh bo lahko sodelovalo v referendumu, na katerem bodo lahko odgovorili na vprašanje: "Ali se strinjate, da Katalonija postane socialna, demokratična in neodvisna država in članica Evropske unije?"

Referendum organizira civilna družba
Izid referenduma ne bo pravno zavezujoč, saj ima po španski ustavi le zvezna vlada pravico razpisati obvezujoče referendume. Madrid je lokalnim oblastem v Kataloniji prepovedal, da bi za referendum dale na voljo svoje prostore ali sezname volivcev. Referendum zato organizira španska civilna družba, financirali ga bodo iz donacij. Namesto v mestnih hišah so volišča v prostorih sindikatov ali Cerkve.

Sodišče odloča o ustavnosti statuta
Do referendumov prihaja v času, ko špansko ustavno sodišče presoja, ali je statut o avtonomiji Katalonije v skladu s špansko ustavo. Statut o avtonomiji, ki ga je leta 2006 najprej potrdil španski parlament, nato pa še Katalonci na referendumu, pokrajini zagotavlja politično in finančno avtonomijo od oblasti v Madridu. Predvideva tudi okrepitev katalonskega jezika. Glavno jabolko spora je odstavek, ki določa, da lahko Katalonci sebe pojmujejo kot narod, katalonsko zastavo in himno pa priznava kot narodna simbola. Ustavno sodišče o statutu odloča že tri leta na zahtevo opozicijske Ljudske stranke, ki se zavzema za večjo centralizacijo države.

Organizatorji referenduma kljub njegovi nezavezujočnosti upajo, da bodo volivci političnim strankam v Katalonji pokazali, da si želijo neodvisnosti in jih prisilili, da se tudi one zavzamejo za odcepitev.

Podoben referendum je bil septembra v Arenys de Muntu. Referenduma se je udeležilo 41 odstotkov od 8.000 tamkajšnjih prebivalcev. Z veliko večino - 96 odstotki - so podprli neodvisnost te gospodarsko najmočnejše španske pokrajine.

Različne ankete, različna podpora
Javnomnenjske ankete se močno razlikujejo v oceni podpore neodvisnosti Katalonje, ki uživa precejšnjo avtonomijo. Študija pokrajinske vlade je pokazala, da je za neodvisnost 20 odstotkov Kataloncev, časnik La Vaguardia pa omenja neko drugo raziskavo, po kateri neodvisnost podpira 40 odstotkov Kataloncev.

Naslednji referendum v Barceloni
"Ti glasovi o neodvisnosti ne vodijo nikamor," je v petek izjavil španski premier Jose Luis Rodriguez Zapatero. Po drugi strani je predsednik nogometnega kluba Barcelona, ponosa Kataloncev, podprl neodvisnost pokrajine. "Katalonija umira in ima pravico postati država," meni Joan Laporta.

Po današnjem referendumu bodo prebivalci katalonske prestolnice Barcelone mnenje glede samostojnosti lahko podali 28. februarja naslednje leto, prebivalci Girone in Lleida pa 15. aprila.

T. V.
Prijavi napako
Komentarji
bostjan234
# 13.12.2009 ob 09:52
Jado
13. december 2009 ob 09:22
Prijavi neprimerno vsebinoPa kaj hočejo ti svojo državo, bodo uspešni? Imajo kaj za izvoz?


Predvidevam, da še nisi bil tam in tud predvidevam, da ne veš da oni ''futrajo''polovico Španije. Tudi naroda med sabo sta si povsem različna in imata zelo malo skupnega razen tega, da živita pod Španijo.Če je lohk Kosovo neodvisno kjer Albanci žvijo par desetletij je
Katalonija kjer Katalonci živijo že stoletja tudi lahko.
mobydik
# 13.12.2009 ob 10:04
ne vem, zakaj nekateri pozabljate temelja demokracije, da ima vsak narod pravico do samoodločbe. če so večinsko za to - sam bi sicer uvedel 70% mejo, pri pogoju, da glasuje vsaj 70% volilnih upravičencev (govorim na pamet...) - ne vidim razloga, da ne bi imeli svoje države.
iluzionistka
# 13.12.2009 ob 09:57
pandorina skrinjica se je s Kosovom odprla. pa d vidimo, koliko anarhij bo nastalo po svetu(in tudi naši dragi evropi) zaradi ameriških ozemeljskih teženj v evropi. zakaj bi napadli, če lahko sam nekaj $ dajo, pa še rešitelji izpadejo....
Alchemist
# 13.12.2009 ob 11:02
Samo kot info: Škotska vlada pripravlja referendum o neodvisnosti za November 2010. Upajmo, da je to začetek novega gibanja za neodvisnost majhnih in zatiranih zahodnoevropskih narodov.
TomoK
# 13.12.2009 ob 10:57
Bravo Katalonci. držim pesti za vas.
Potem pa še Baski, Korzičani, Sardinci, Bretonci, Škoti, Waležani, ...

Dovolj je zatiranja velikih.
Ruski Voz
# 13.12.2009 ob 10:25
A bo Slovenija priznala neodvisnost Baskije in Katalonije, če pride do tega scenarija? :P

To bo tako zanimivo, kako bo slovenska super diplomacija reagirala!
el CARTEL
# 13.12.2009 ob 15:42
Zahtevam, da jih naša hlapčevska vlada prva prizna, ne smemo imeti dvoličnosti.. nekje smo "kao" pravični, za druge pa veljajo dvojna merila

Veliko sreče katalonci, želim vam uspešno osamosvojitev, če to tako izrazi ljudstvo
petric
# 13.12.2009 ob 12:28
Tako o Kataloniji kot tudi Baskiji se veliko govori o samostojnosti in neodvisnosti, vendar pa ta še zdaleč ni tako zaželjena med samimi prebivalci. Imajo kar veliko stopnjo avtonomije, njihov parlament odloča o notranji politiki in drugem, zvezni v Madridu pa o zunanji politiki, obrambi. So člani EU, imajo euro za denarno valuto, gospodarsko navezani na Španijo, veliko se jih zaposli tudi v drugih špasnkih pokrajinah,... zakaj se odreči vsemu temu? To ni enak položaj kot Jugoslavija po Titu. Baski na primer so prav tako kot Katalonci gospodarsko zelo razviti, imajo zelo razvito pristanišče, najnižji delež nezaposlenih med španskimi pokrajinami ipd. pa vseeno na referendumu ne bi glasovali za samostojnost prav zaradi zgoraj navedenih razlogov. So zelo narodno zavestni, so pa tudi razumni. S samostojnostjo bi kvečjemu več izgubili kot pridobili. Eno so radikalci, kot so v Baskiji pripadniki Ete, o katerih beremo, da poskušajo s svojimi terorističnimi grožnjami in napadi uresničiti narodne težnje, drugo pa so želje navadnega, povprečnega državljana.
Ruski Voz
# 13.12.2009 ob 12:16
Držim fige za secesijo Škotske, Walesa, Cornwalla in Ulsterja od Velike Britanije. Da se tudi oni malo primejo za glavo!
Triglavski zmaj
# 13.12.2009 ob 11:03
Naslednje leto bo pa referendum na Škotskem :))).
Alchemist
# 13.12.2009 ob 10:47
Podpiram načeli naravnega prava in samoodločbe. Torej en narod, ena država. Katalonci, pa tudi Galicijani in Baski bi se lahko odcepili.
Ruski Voz
# 13.12.2009 ob 10:28
mobydik

ne vem, zakaj nekateri pozabljate temelja demokracije, da ima vsak narod pravico do samoodločbe. če so večinsko za to

Se strinjam, Republika Srpska bi se morala po pravici do samoodločbe odcepiti od bošnjačkega protektorata.
dami79
# 13.12.2009 ob 09:27
Če gre to stran, Španija crkne, vse pomembne stvari so tu, zato pa hočejo it stran, ker celo državo zalagajo
komentator113
# 13.12.2009 ob 09:30
ti pa si mona.
konec španske nadvlade nad meni osebno najbolj simpatičnem narodu v evropi
punisher007
# 13.12.2009 ob 13:23
Če so šiptarji dobili svojo državo na ozemlju Srbije, ko so več desetletij okopirali pokrajino z enormno rodnostjo, ne vidim razloga, da ne bi svoje države dobili tudi Katalonci, ki bi morala zgodovinsko gledano že morali imeti svojo državo.
marko.peser
# 13.12.2009 ob 13:19
Sve najbolje Kataloniji. Oni si RESNIČNO zaslužijo neodvisnost! Upam da jim v tem uspe. VIVA CATALONIA!
ThEPaNdAIcE
# 13.12.2009 ob 12:24
bil sem v Barceloni, in povem vam, da si zaslužijo samostojnost, veliko bolje bi jim šlo.
Ps: nisem fan FCB
MoTmOt
# 13.12.2009 ob 11:48
Kdaj bo Baskovski referendum??
prazo
# 13.12.2009 ob 10:17
Štajerci, kdaj boste dal vi pobudo za odcepitev od Slovenije..? Jst bi jo podprl... :))) Hehe, malo šale, sej ste kul!
rokers
# 13.12.2009 ob 09:49
ja špance je strah,zato tudi niso priznali Kosovega. Če kataloncem uspe znajo sledit Baski in še kaka pokrajina v Španiji, ki se imajo skoraj za narod..Je pa to znak kako srečo in tudi moč imamo Slovenci da smo se tako na izi osamosvojili...kak narod so Katalonci in jim to ne uspe...
Peacemaker
# 13.12.2009 ob 12:33
@ Petric!

Nimam kaj za dodati! Se povsem strinjam!!

Lepo da v tej temi sodeluje še kdo, ki ni obremenjen z Real-Barca rivalstvom! ;)
johc
# 13.12.2009 ob 12:31
bogat sever Španije Baskija, pa bogar sever Italije in severna liga
vedno je v večjih državah konflikt med bogatim in pridnim severom in ponavadi med malce bolj lenim in revnim jugom,
Evropa bi že tako morala biti Evropa regij
tu so seveda še avstrijska Koroška, južna Tirolska,
Vojvodina,
Osetije, Abhazije, Kurdi in še in še....pa po svetu je takih preimerov kar nekaj
veliko je krivičnega preganjanja, veliko je ekonomskega izkoriščanja, nekaj pa je tudi verskega širjenja (velika islamizacija npr. Afrike, Azije...) in veliko nacionalizmov (nekateri med tem že propadli npr. srbski, ruski se ponovno postavlja na noge...)
skrtka problematike svetovna rešitve samo svet brez držav velikih nacionalizmov in izkoriščanja s starni bogatih ali tudi lenih (kjer se marsikdaj pričakuje preveč solidarnosti in socializma na račun lenobe, včasih pa upravičeno zaradi pomanjkanja naravnih virov ipd.)
marjan_1
# 13.12.2009 ob 11:52
Free Catalonia!
PICENG
# 13.12.2009 ob 11:17
Katalonci so izjemno simpatični in prijazni, nam Slovencem so bili ob razdružitvi s SFRJ zelo na roko, obenem pa se počutijo s strani centralne španske vlade izkoriščani, saj so sicer izjemno gospodarsko razviti in so pravi vlečni konj Španije. Čudi me le, da se grejo referendum "po delih" (zdaj v 170 mestih izven središč, februarja Barcelona, aprila Girona in Lleida), pri tem se pa nič ne omenja Valencia kot drugo največje središče Katalonije - je morda v današnjem paketu? Lahko pa, da je to dobra taktika, imeti referendum po posameznih področjih in tipati puls.
adnan1984
# 13.12.2009 ob 11:09
Hehheh sam, da se ne bojo kake vojne spomnal, tak kot je blo na Balkanu!
Triglavski zmaj
# 13.12.2009 ob 11:04
Alchemist, prehitel si me :)). Še povezava: http://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_re
ferendum_bill_2010
m13
# 13.12.2009 ob 10:14
bostjan234, sicer je res, da Catalonija prispeva veliko financ za preostatek Spanije, a tvoja izjava, da bi naroda bila zelo razlicna, pa je cist mimo. Poznam nekaj Spancev in nekaj Cataloncev, in lahko recem, da se je vsaj meni zdelo, da vecina Cataloncev odcepitve ne podpira, in da ce jih vprasas, ti bojo rekli, da se hkrati pocutijo kot Catalonci in Spanci. Zato me prav zanima, kaj bo pokazal referendum...
komsomolec
# 13.12.2009 ob 23:17
Bravo Katalonci,
zgledujte se po Kosovu! Baski in Škoti so naslednji!
lordi
# 13.12.2009 ob 16:35
VIVA CATALONIA!
kreten=kreten
# 13.12.2009 ob 11:22
zarad mene se lahko vse pokrajine odcepjo od Centralije
dami79
# 13.12.2009 ob 10:39
Pol pa ne bo več "el clasica" :(
Peacemaker
# 13.12.2009 ob 22:09
Berem komentarje in se smejim!!! Folk ki je bil enkrat v Barceloni ali pa dvakrat gledal Barco po TV se dere Visca catalunya!!! Hahahaha!

Če želijo iti na svoje pa naj gredo...problem je le eden... Katalonci si ne želijo na svoje...

Sicer pa berem časopise in je udeležba baje le 30%, v večjih mestih pa le 18%... In to sedaj ko se je volilo le na zelo katalonskem podeželju...

Počakajmo na jutrišnje rezultate...ampak četudi je 70% glasovalo za neodvisnost je to le 20% vseh... KO se bo volilo v večjih mestih...bo ta % še slabši...
Liberate
# 13.12.2009 ob 21:49
to bo rodilo novo nasilje, baskovska ETA se bo ponovno prebudila, če katalonci na referendumu zmagajo....
romes
# 13.12.2009 ob 20:23
poleg katalonske valencie (vsaj jezikovno) je tu še katalonska manjšina v južni franciji.
no, eni se borijo za samostojnost, drugi pa nimajo skoraj nobenih pravic. sem bil v alzaciji in vodič je znal vse jezike razen nemščine.....
Ruski Voz
# 13.12.2009 ob 19:31
Trpeli pod španci? Dobra ti je ta.
Rdeča kapica
# 13.12.2009 ob 19:22
Če smo imeli Clovenci pravico do samostojnosti, jo imajo pa tudi Katalonci (to je večji narod kot naš, ki je trpel pod Španci). Ker poznam nekaj Katalonk, mislim, da vsi ne bodo za odcepitev, ker drugače razmišljajo kot mi, pa kljub temu.
Ruski Voz
# 13.12.2009 ob 18:14
In te secesionistične težnje so se pojavile ravno, ko je v toku razprava o legalnosti secesije Kosova v Mednarodnem pravnem sodišču v Haagu. Zanimivo...

ZDA, VB in Nemčija se bodo morali zdaj pošteno zlagati, da bi podprli albance in obrnili hrbet kataloncem. Lepše se ne bi moglo odvijati!
Černenko
# 13.12.2009 ob 12:19
Kastiljci so premočna nacija, da bi jim kdo pobegnil iz države.
Peacemaker
# 13.12.2009 ob 11:40
Ne spada...ampak tudi to je potencialni problem neodvisne Katalonije...

Katalonci živjo tudii v Comunidad Valenciana, pa Baleari so tudi Katalonski + da ne omenim milijone, ki so odšli s trabuhom za kruhom v MAdrid, Andaluzijo, na Kanarce...
b3dan3c
# 13.12.2009 ob 11:35
Valencia kot drugo največje središče Katalonije - je morda v današnjem paketu?

Dvomim, da valencia spada pod katalonijo?!?!
Peacemaker
# 13.12.2009 ob 11:32
referendum seveda ne bo uspešen...

Katalonci niso mali in še manj zatirani in večina se jih ne želi neodvisnosti... So pa super politične točke za vse Laporte...

pa naj se po koncu dneva ugriznem v jezik ;)

Sicer pa so primerjave z bivšo jugo povsem neumestne...
Skippy
# 13.12.2009 ob 10:33
če so večinsko za to - sam bi sicer uvedel 70% mejo, pri pogoju, da glasuje vsaj 70% volilnih upravičencev (govorim na pamet...) -

Se strinjam. Navadna večina ob npr. 40% volilni udeležbi pri tako pomembnih zadevah seveda ne pride v poštev.
Skippy
# 13.12.2009 ob 10:32
V času ekonomskih kriz (večinoma sfalirani) politiki vedno izkoristijo te krize, da bi dosegli odcepitve. Ali pa razpad občin na slovenskem primeru. Nekaj kar bi drugače bilo neizvedljivo v času gospodarskega razcveta. Isto se trenutno dogaja tudi v francoskih teritorijih.

Pa tudi če bi volilci bili za neodvisnost, se ob tako široki zdajšnji avtonomiji za državljane ne bi nič spremenilo.
AdRiAnO#10
# 13.12.2009 ob 10:07
Kaj pa vem če je to pametno?
ism
# 13.12.2009 ob 11:18
Pri nas je popolni centralizem in zato odcepitev ni mogoča.
AVENGER
# 13.12.2009 ob 11:09
Tipična slovenska dvoličnost in pridih južnega voća.
barca-olimpija
# 13.12.2009 ob 11:01
Kar se tiče fuzbala.........po moje bi po takem scenariju Barca pa Espanyol še vedno igrala v španski ligi, poleg tega pa bi igrala v katalonski ligi tak ko pr nam Union Olimpija
MaliPandit
# 13.12.2009 ob 09:55
Odcepljeni? Neodvisni? Pa saj se hecate. Neodvisni so lahko le ce se pri tem odrecejo se EU.
fredperry
# 13.12.2009 ob 09:52
Pa naj gredo na svoje, eč si ne želijo nekje živet pa naj gredo, klinc jih gleda, pol ko bodo pa lačni bodo pa hitro tekli nazaj.
gn-svizec
# 13.12.2009 ob 10:28
Štajerska je seveda samo provinca Ljubljane in tako nima možnost odcepitve.

lp
Kazalo