Pogled na nesrečno Costo Concordio, na kateri je januarja letos umrlo 32 potnikov. Foto: EPA
Pogled na nesrečno Costo Concordio, na kateri je januarja letos umrlo 32 potnikov. Foto: EPA
Te dni mineva 100 let od nesreče Titanika. Foto: Youtube

Znanstvenika sta preučila 18 katastrofalnih pomorskih nesreč in ugotovila, da v izrednih razmerah vsak posameznik najprej poskrbi zase in da moški pomorske nesreče preživijo veliko pogosteje kot ženske in otroci.

Mikael Elinder in Oscar Erixon, ekonomista pri Univerzi Uppsala na Švedskem, sta analizirala 18 najbolj znanih pomorskih katastrof na svetu od leta 1852 dalje in ugotovila, da imajo moški skoraj dvakrat več možnosti kot ženske, da preživijo brodolom.
"Obstaja priljubljen mit, ki ga razširjajo film Titanik in drugi, v katerih ženske in otroci prvi zasedejo reševalne čolne, moški pa pogumno čakajo, da se naprej rešijo šibkejši," je povedal Erixon. Vendar se po navadi brodolomi za ženske ne končajo najbolje.

Med 15.142 ljudmi na 18 ladjah, ki so doživele brodolom, je nesrečo preživelo le 17,8 odstotka žensk v primerjavi s 34,5 odstotka moških. Kot najbolj značilen primer raziskovalca omenjata nesrečo estonskega potniškega trajekta, ki je leta 1994 med plovbo od Tallina do Stockholma potonil v ledeno mrzlem Baltskem morju. 852 od 989 potnikov je umrlo. Preživelo je 5,4 odstotka žensk in 22 odstotkov moških na trajektu.
Titanik zgolj izjema
Samo pri nekaterih od 18 pomorskih katastrof sta Elinder in Erixon ugotovila približno enake stopnje preživetja pri moških in ženskah. Le pri dveh brodolomih pa je preživelo več žensk kot moških. Ena izmed teh izjem je najslavnejši brodolom vseh časov - potopitev Titanika. 70 odstotkov žensk, ki so potovale z znamenitim parnikom, je preživelo. Moški pa niso imeli takšne sreče, saj jih je preživelo le 20 odstotkov.

Druga izjema je brodolom britanske ladje Birkenhead, ki je leta 1852 potonila pri Južni Afriki. Takrat so preživele vse ženske na ladji, a le tretjina moških. "Brodolom Birkenhead je verjetno začetek mita, da je treba najprej rešiti ženske in otroke," je razložil Erixon. Vendar je pri obeh primerih to ukazal kapitan ladje. Prav tako so pri obeh primerih oboroženi člani posadke moške sprva odganjali od reševalnih čolnov.

Po Erixonovih besedah je raziskava pokazala, da kljub nekaterim junaškim posameznikom v katastrofalnih nesrečah pri večini ljudi najprej nastopi instinkt preživetja, ki jim narekuje, naj najprej poskrbijo za lastno varnost.