Sindikat med drugim zahteva zvišanje plač za pet odstotkov in skrajšanje tedenskega delovnika za eno uro. Foto: EPA
Sindikat med drugim zahteva zvišanje plač za pet odstotkov in skrajšanje tedenskega delovnika za eno uro. Foto: EPA
Nemške železnice dnevno prepeljejo 5,5 milijona potnikov in 607.000 ton tovora. Foto: EPA

Stavko so danes začeli strojevodje tovornih vlakov, v torek pa bo stavka razširjena še na potniške vlake. Spor med strojevodji, ki so združeni v sindikatu GDL, in državnim železniškim podjetjem Deutsche Bahn je privedel že do osme stavke, kar bi lahko po oceni gospodarske zbornice nemškim podjetjem povzročilo velike težave pri dobavi. "Skladišča se bodo izpraznila, proizvodnja bi se lahko zapletla ali celo ustavila," je dejal predsednik DIHK-ja Eric Schweitzer.

V nemških železnicah so v nedeljo izrazili prepričanje, da je stavka pretiran ukrep. Sindikat je pretekli četrtek zavrnil zadnjo ponudbo podjetja in napovedal nadaljevanje sindikalnega boja. Podjetje je ponudilo zvišanje plač s 1. julijem v dveh korakih za skupno 4,7 odstotka in enkratno izplačilo 1.000 evrov. Strojevodje zahtevajo zvišanje plač za pet odstotkov in skrajšanje tedenskega delovnika za eno uro ter vključitev strojevodij ranžirnih lokomotiv v podjetniško kolektivno pogodbo.

V nemških železnicah sicer pričakujejo, da bo med stavko vozila okoli polovica siceršnjega števila tovornih vlakov. Pripravili so nadomestne vozne rede, napovedujejo pa, da bo kot običajno vozila okoli tretjina vlakov na dolgih relacijah ter med 15 in 60 odstotkov vlakov na regionalnih povezavah. Ob zadnji stavki v aprilu je v prometu s tujino vozila okoli tretjina vlakov, v regionalnem prometu pa okoli polovica.

Ekonomisti ocenjujejo, da bi lahko stavka povzročila 0,1-odstotno znižanje nemškega BDP-ja v drugem četrtletju. Najbolj naj bi bila prizadeta kemična in jeklarska podjetja. Vsak dan prek nemških železnic prepeljejo okoli 200.000 ton izdelkov iz jekla, ocenjujejo v nemški jeklarski federaciji.

Vodja sindikata GDL Claus Weselky je dejal, da v sindikatu ne želijo privoliti v enak dogovor, kot so ga sklenili v rivalskem sindikatu EVG, v skladu s katerim imajo različni strojevodje različne pogoje dela. "Ustvariti skušajo dvorazredno delovno sile," je bil oster.

Merklova se zavzema za poravnavo
Nemška kanclerka Angela Merkel se je zavzela za poravnavo, kar bi bila mogoča in sprejemljiva pot, "ne da bi se sama v to vmešavala". Možnost poravnave je sicer GDL že izključil. Merklova je dejala, da očitno čas za to še ni dozorel, da pa "bomo morali do tega priti". Kot je dodala kanclerka, je "pravica do stavke zapisana pravica v Nemčiji", bo pa stavka močno prizadela številne državljane in podjetja. Zato morajo odgovorni storiti vse, da čim prej najdejo rešitev.

"Od zunaj je delavski spor v Deutsche Bahnu vedno težje razumljiv," je dejal nemški minister za gospodarstvo Sigmar Gabriel in dodal, da bo teden dni trajajoča stavka hudo prizadela potnike, Deutsche Bahn in nemško gospodarstvo kot celoto.

Deutsche Bahn zaposluje okoli 300.000 ljudi, od tega 196.000 v Nemčiji, dnevno pa prepeljejo okoli 5,5 milijona potnikov in 607.000 ton tovora.