Britney, Rihanna in Miley - trenutno najbolj izpostavljene izvajalke v glasbeni industriji. Foto: Youtube
Britney, Rihanna in Miley - trenutno najbolj izpostavljene izvajalke v glasbeni industriji. Foto: Youtube
Miley Cyrus je v svojem najnovejšem videospotu pokazala največ doslej. Wrecking Ball je režiral kontroverzni modni fotograf Terry Richardson, v njem pa vidimo 20-letno Cyrusovo, kako razbija (ob tem zapeljivo poliže kladivo), se slači, se povsem gola guga na veliki viseči krogli in joka. Foto: YouTube
Cyrusova je pesem odpela tudi na nedavni podelitvi MTV-jevih videonagrad, pri čemer se ji je na odru pridružil Robin Thicke, ob katerega se je nato pevka izzivalno drgnila. Nastop je naglo postal edina omembe vredna stvar s teh nagrad, saj so ga analizirali in se zgražali nad njim tako rekoč vsi mediji. Miley je celo izgubila svojo obljubljeno naslovnico za revijo Vogue, saj naj bi bila urednica Anna Wintour zelo zgrožena nad nastopom. Foto: Reuters
Sinead O'Connor in Miley Cyrus
Besedni dvoboj med trenutno najbolj izpostavljeno popizvajalko v glasbeni industriji Miley Cyrus in ikono 90. let prejšnjega stoletja Sinead O'Connor se je po odprtem pismu, ki ga je O'Connorjeva namenila Cyrusovi, prišel vse do groženj o tožbi. Toda O'Connorjeva je od pregovarjanja odstopila z besedami, da nima nič proti Cyrusovi, ampak proti glasbeni industriji. Foto: EPA
Nedavna "revolucija" v glasbeni videoindustriji se je začela z videospotom za skladbo Blurred Lines. Foto: Youtube
Lady Gaga
Lady Gaga je z videospotom za skladbo Applause napovedala svoj novi album, ki bo izšel 11. novembra. Po tem pa je bila ena izmed prvih vidnejših zvezdnic, ki so skočile v bran Cyrusovi, češ da to, kar počne ona, je popglasba. Foto: You Tube
V videospotu, ki je na YouTubu z opozorilom, da je "skupnost YouTube vsebino prepoznala za neprimerno in potencialno žaljivo, zato verjetno ni primerna za vse gledalce", se pojavi kar nekaj kadrov, v katerih razgaljena dekleta prikazujejo svoje gibalne sposobnosti, medtem ko se na njihova telesa projicira Timberlake med petjem. Foto: YouTube
Rivera je konec septembra izdala izzivalen črno-beli videospot z besedilom, kjer se besede projicirajo na silhuete golih deklet. Rivera je tako nova privrženka "smernic", ki sta jih postavila Robin Thicke z Blurred Lines in Justin Tiberlake s Tunnel Vision. Foto: YouTube
V videospotu za pesem Pour It Up, ki je tretji single z aktualnega albuma Unapologetic, se Rihanna predstavi v dvojni vlogi. Najprej je striptiz plesalka, nato pa stranka in vodilna sila akcije iz ozadja. Foto: You Tube
Britney je 15 let po uspešnici Baby One More Time pred dnevi pozornost pritegnila s skladbo Work B**ch. Z njo je napovedala svoj osmi studijski album, ki bo najverjetneje izšel 3. decembra in nasledil album Femme Fatale iz leta 2001. Foto: EPA
Spearsova se v novem videospotu znajde v puščavi, sredi bazena in striptizerskega kluba. Obkrožajo jo ekstravagantni avtomobili in razgaljena dekleta. Foto: You Tube
Linda Perry
Perryjeva nasprotuje delitvi med moškimi in ženskami v glasbeni industriji. Uspešna avtorica je sicer v 90. letih prejšnjega stoletja vodila žensko rock skupino 4 Non Blondes, katerih uspešnica What's Up je sprožila "revolucijo" v svetu, ki ga je ustvarila "bratovščina moških". Foto: EPA

Britney Spears v vlogi lastnice suženj (Work B**ch), Rihanna kot plesalka ob drogu in mojstrica "twerkanja" ob stolu (Pour It Up), Miley Cyrus parazitsko navezana na kovinska orodja (Wrecking Ball), Lady Gaga kot Venera v nedrčku iz školjk in iz rok prekritih z usnjenimi rokavicami (Applause) ter serija golih manekenk ob boku od glave do nog zapetega Robina Thickeja (Blurred Lines). Le klik vas loči do te podobe popglasbe (ki jo zaokrožujeta še videospot Justina Timberlakea za Tunnel Vision in videospot z besedilom singla Sorry Naye Rivere).

Vloga žensk v popglasbi je po objavi omenjenih videospotov pod drobnogledom. Spet. Največ pozornosti je bilo v zadnjem tednu namenjeno besednemu dvoboju med Cyrusovo in Sinead O'Connor, ki ga je začela zadnja z materinskimi nasveti v odprtem pismu mladi stanovski kolegici.

Matere po svetu so se postavile na stran O'Connorjeve, češ da je ona tisti glas, ki opozarja, da so dekleta dobivajo v vedno bolj mlajših letih sporočilo, da njihovo spolno življenje ni zasebna stvar, ampak javna. Skrbi mater po svetu le niso tako iz trte izvite. Študija ameriškega združenja za psihologijo iz leta 2007 (še pred razmahom Twitterja) je namreč pokazala, kako ima spolna objektivizacija žensk v medijih negativen vpliv na zdrav razvoj deklet.

Skupina feministk se je sicer ob pojavi videospotov postavila na stran Cyrusove in hkrati Rihanne z besedami, da skozi svojo spolnost izražajo osebno svobodo. Toda ob tem so zanemarile ogromni mehanizem, ki stoji za njimi in jih upravlja.

Največ glasbe poslušajo moški
Neizbežno dejstvo je, da so - po podatkih britanske fonografske industrije iz letošnjega leta - moški glavni poslušalci glasbe, ki so odgovorni za 65 odstotkov prodaje. Odstotek zraste na 70 odstotkov, ko je govor o prenašanju oz. nakupovanju glasbe v digitalni obliki.

Pop je glasbeni žanr, kjer je odstotek ženskih poslušalk najvišji (posluša ga 41 odstotkov žensk). Ženske po teh podatkih poslušajo najmanj džeza in bluza (26 odstotkov), rock – pa za primerjavo – posluša 29 odstotkov poslušalk. Prav v nobenem glasbenem žanru pa moško občinstvo ni v manjšini v primerjavi z ženskami.

Britney nelagodna ob svojih videospotih
Prav tako ta teden se je oglasila Spearsova, ki je priznala, da jo njeni videospoti spravljajo v nelagoden položaj in kako čuti pritisk, da mora premikati meje (še bolj ekstremno in srhljivo je bilo, da so se po njenem priznanju takoj oglasili trije moški v njenem življenju – njen oče, režiser zadnjega videospota in menedžer -, ki so zanikali, da bi bila njihova "zlata kokoš" izpostavljena takšnim pritiskom).

"Veliko seksa je prisotnega v tem, kar počnem … Včasih bi si želela, da bi se vrnili v stare čase," je dejala Spearsova v radijski oddaji TJ Show pred dnevi. Pogovor je sledil po objavi videospota, v katerih se z biči spravi na dekleta, ki jo obdajajo. "O, moj bog, pokazali smo veliko več kože in naredili več stvari za videospot, kot je dejansko prikazanih. Morala sem izrezati pol videospota, ker sem mati," je še dejala v omenjeni oddaji. Ko jo je voditelj vprašal, ali jo v montaži silijo, da gre dlje, kot si sama želi, je z zadržanim glasom odvrnila: "Da."

Rekordi v ogledih videospotov
Številke ogledov na YouTubu govorijo svojo zgodbo. 9. septembra, ko je Cyrusova predstavila videospot za pesem Wrecking Ball, je ta v pičlih 24 urah dosegel neverjetnih 19,3 milijona ogledov. Med branjem tega prispevka se številka vrti okoli 192.402.000 ogledov.

Lady Gaga je z videospotom za Applause dosegla 14,5 milijona ogledov v prvih 24 urah in takrat potolkla rekord Cyrusove, ki ga je postavila z videospotom za skladbo We Can't Stop z 10,7 milijona ogledov (mimogrede Gaga se pripravlja, da bo v kratkem predstavila nov videoizdelek).

Nov videospot Spearsove pa si je v slabih 24 urah nabral 1,3 milijona ogledov.Na Otoku so sicer že prepovedali predvajanje videospota za pesem Work B**ch pred 22. uro. Rihannin najnovejši videospot pa je v prvih 24 urah dosegel 5,5 milijona ogledov, s čimer je RiRi presegla svoj zadnji rekord (4,8 milijona ogledov za videospot Where Have You Been).

Kot zanimivost: po podatkih spletne strani, ki prikazuje delitve videov na YouTubu v zadnjih 24 urah, Viral Video Chart, je trenutno med omenjeno četverico na prvem mestu Rihanna (185,416 delitev z drugimi uporabniki), sledi Spearsova (143,365 delitev z drugimi uporabniki), zadaj pa je Cyrusova (s 63,528 delitvami z drugimi uporabniki). Gaga je že šla v pozabo.
O'Connorjeva ponovila besede Adele
Kakor koli obrnemo zgodbo, je O'Connorjeva v zadnjih pismih - za katere je v pogovorni oddaji The Late Late Show na irski televiziji priznala, da so uperjeni proti glasbeni industriji, in ne proti Cyrusovi -, le ponovila lanske besede Adele, ko je govorila o drugih, neimenovanih izvajalkah. "Izpostavljati sebe kot spolni objekt ni dobro za samopodobo … Nikoli nisem gledala naslovnic revij in glasbenih videospotov ter si mislila, da moram biti takšna (kot dekleta na naslovnici op. a.), da bom uspešna."

Glasbena industrija tako bombardira s podobami napol razgaljenih ali golih izvajalk. V ospredju so Rihanna, Miley Cyrus, Ke$ha, Nicky Minaj … Vprašanje, ki se ob tem pojavlja, je: kje so "jezne" ženske, kot sta bili Janis Joplin in vrsta podobnih …

Kratka zgodovina "močnih" izvajalk
Neodvisnost žensk je klasična tema v popglasbi, ki sega nazaj v dni, ko je Bessie Smith leta 1923 zapela bluzovski standard Tain't Nobody's Bizness If I Do. A tudi himno ženske, da "počne, kar hoče", je napisala moška roka (pod njo sta podpisana Porter Grainger in Everett Robbins). Očitno nasprotje – moški glasbenik poskuša pomagati ženski glasbenici, da najde svoj glas – ima smisel do neke mere.

Glasbene industrije od delavcev v studiih do vodij založb ne vodijo ženske, kot je Rihanna, marveč v njej vladajo moški. Tradicionalno: ženska, ki se trudi, da bi bila slišana, nima druge izbire, kot da dela z nasprotnim spolom, je nedavno ugotavljal glasbeni kritik Financial Timesa - Ludovic Hunter-Tilney.

Za vsako uspešno pevko stoji … moški
Njegovo trditev utemeljuje zgodovina: feministke v 70. letih prejšnjega stoletja so prepevale uspešnico Helen Reddy iz leta 1972 I Am Woman, ki jo je spisala skupaj z Avstralcem Rayjem Burtonom. Pet let pozneje je besede, ki jih je pela Aretha Franklin v skladbi (You Make Me Feel) A Natural Woman, napisal Gery Goffin. Glasbo pa je soustvarila njegova nekdanja žena Carole King.

Ženski pogled na težavno polje
"Ne verjamem v boj moških proti ženskam. Nisem feministka. Ne verjamem v te stvari, mar mi ni," je dejala Linda Perry septembra za Financial Times. 48-letna Kalifornijka velja za eno izmed najuspešnejših avtoric besedil v Združenih državah Amerike in eno od redkih žensk, ki dela kot studijska producentka.

Leta 2001 je pomagala ustvariti in producirati prebojni album pevke Pink Missundaztood in ji s tem pomagala, da se je prelevila v žilavo poprokerico. Naslednje leto je napisala in sproducirala klasično himno za krepitev samopodobe Beautiful, ki jo je odpela Christina Aguilera. Prav tako pa je sodelovala s pevkami, kot so Gwen Stefani, Alicia Keys in Céline Dion.

Čeprav je pomagala soustvariti nekatera največja ženska imena v glasbi, se Perryjeva izogiba spolnim razlikam. "Nimam se za ustvarjalko glasbe za ženske. Sem samo ustvarjalka. Danes je prav toliko moških pevcev in skupin, kot je ženskih. Zelo je izenačeno, če vprašate mene," je še dejala Perryjeva za Financial Times.

Uravnoteženost med spoloma le na papirju
Tudi številke govorijo v njeno korist. Med štirideseterico najbolje prodajanih albumov v Veliki Britaniji preteklo leto je bilo razmerje med ženskimi in moškimi izvajalci približno enako. Ženske so se prav tako v več kot 50 odstotkih dopolnjevale lestvico 40 najbolje prodajanih singlov v letu 2012. Toda razmerje med spoloma se močno spreobrne za sojem luči. Med 100.000 člani Družbe za pravice izvajalcev (Performing Rights Society) v Veliki Britaniji med avtorji besedil in glasbe v reprezentativnem telesu sedi le 13 odstotkov žensk.

Ko so jo vprašali za mnenje o razvpitem videospotu Thickeja Blurred Lines, ki ga je mimogrede posnela veteranka za kamero, režiserka Diane Martel (prav tako je ona posnela videospot We Can't Stop Cyrusove, Pink Just Give Me One More Reason in leta 1999 prvi videospot Aguilere - Genie in a Bottle), je dejala: "Skupina ljudi se zabava, pri tem je erotična in provokativna. Ne verjamem, da me bo kdo prepričal, da danes v letu 2013 je kar naenkrat velika stvar, če moški iz ženske dela k*** in da ženske tam stojijo kot žrtve. To je smešno. In vi ste smešni, ker verjamete temu s***," je bila odločna Perryjeva.

Bitka spolov
A Thickejeva uspešnica je odkrila neverjetno neravnovesje spolov na lestvicah. Na eni strani so bile pred pojavom Cyrusove s skladbo Wracking Ball v ospredju znane zvezdnice, ki so zrcalile podobo močnih neodvisnih žensk – neodvisnosti, ki jo je ustvarila moška roka piscev besedil, producentov in glasbenih veljakov. Nato pa je bila tu moška stran, ki je ob boku razgaljenih deklet razglašala, da vedo, kaj ženske želijo (poleg Thickeja še Timberlake).

Ženske za One Direction, moški za Eminema
Podrobnejšo sliko navad poslušalcev – predvsem v Veliki Britaniji in Združenih državah Amerike – ponuja pogled na glasbeno spletno stran za poslušanje glasbe Spotify, ki jo je poleti naročil Financial Times. V raziskavi je sodelovalo 20 milijonov dejavnih uporabnikov preteklo leto.

Nekateri podatki ne presenečajo. One Direction so najbolj priljubljena skupina med ženskimi poslušalkami. Na točno določen dan lanskega decembra so številke kazale 80 odstotkov v njihovo korist. Medtem je pri moških na isti dan v avgustu največji delež dosegal Eminem (72 odstotkov).

Pomembnejša je bila tabela izvajalcev in poslušalcev po spolu. Ženske uporabnice Spotifyja so se izkazale za veliko bolj odprte do poslušanja nasprotnega spola. V povprečju je bilo na njihovem seznamu desetih najbolj predvajanih izvajalcev pet moških. Moški uporabniki Spotifyja pa so pri naštevanju prišli zgolj do 0,3-odstotnega deleža žensk med glasbenimi izvajalci, ki jih poslušajo v enem mesecu. Med njimi so najbolj priljubljene le Rihanna, Nicki Minaj, Ellie Goulding in Lana Del Rey. Vse drugo so moški izvajalci.

Toda poslušanje glasbe preko Spotifyja vseeno ni enako nakupovanju glasbe oz. albumov. Adele in Emeli Sandé sta tako še vedno na vrhu izvajalcev, ki so v zadnjem obdobju prodali največ albumov. A razlika ostaja: moški še vedno niso pripravljeni poslušati žensk toliko, kot so ženske pripravljene poslušati moške.

Moški nočejo slišati žensk?
Popglasba – s številnimi zvezdnicami in poudarkom na erotiki – naj bi se po mnenjih stroke obravnavala kot orodje za moške in ženske, prek katerega lahko komunicirajo veliko lažje kot v drugih oblikah umetnosti. Podrobnejši pogled pa razkrije drugačno sliko. In sredi nevednosti leži odgovor: moških, ki ne želijo prisluhniti nasprotnemu spolu, v resnici ne zanima, da bi se poučili, kaj ženske hočejo.

Ko izgine s-p-o-š-t-o-v-a-n-j-e
Kolumnistka spletne strani The Globe and Mail Elizabeth Benzetti je v svoji zadnji kolumni zanimivo strnila svoj pogled na izvajalke popglasbe z besedami: "Rada bi videla malo spoštovanja, ki bi ga izkazale glasbene izvajalke, ampak zadovoljila se bom že, če oblečejo hlače."