Izbor Zdravje
Voda, pitje tekočine
Mineralne snovi, kot sta natrij in klorid, ki se v pretiranem vnosu vode intenzivneje izločajo (predvsem z znojem), je treba nujno nadomestiti, sicer lahko pri vnosu čiste vode in hkratnem pomanjkanju natrija pride do razredčitvene hiponatriemije in eventualno do možganskega edema s krči. Foto: Reuters
Voda, pitje tekočine
V klinični športni prehrani za oceno hidracije uporabljajo metodo spremljanja barve izločenega urina, ki lahko nakazuje dehidracijo oziroma dobro stanje hidracije. Da se športnik izogne dehidraciji, mora vnos tekočine načrtovati, vnos tekočine pa izvajati tako pred, med in po telesni vadbi. Posebna pozornost pri vnosu in nadomeščanju elektrolitov je pomembna pri intenzivnejši in dlje trajajoči vadbi ter pri visoki temperaturi okolja. V takem primeru mora športnik uživati pijačo, ki je obogatena z ogljikovimi hidrati in natrijem (soljo). Foto: Reuters
Voda, pitje tekočine
Pri zdravem organizmu ledvice poskrbijo, da se izloči vsa čezmerno popita tekočina, torej tudi, če popijemo bistveno več, kakor jo izgubimo z znojem in drugimi izločki. Zdrav organizem lahko izloči skozi ledvice tudi do 15 litrov tekočine dnevno. Foto: BoBo
Voda, pitje tekočine
Pri uživanju tekočine morajo biti še posebej pozorni ledvični bolniki, ki imajo težave z odvajanjem vode, ter bolniki s srčnim popuščanjem. Glede uživanja količine popite tekočine se morajo predhodno posvetovati z zdravnikom. Foto: Reuters
Pitnik
Eden od pitnikov v Ljubljani. Foto: Nik Rovan

Dodaj v

"Vroče je, pijte veliko vode!" Pa je veliko lahko tudi preveč?

Akutna intoksikacija z vodo predstavlja realno nevarnost
28. avgust 2017 ob 06:16
Ljubljana - MMC RTV SLO

Poletna vročina se še ni poslovila, dnevne temperature presegajo 30 stopinj Celzija in strokovnjaki opozarjajo na pomen pitja. Toda, ali in kdaj je vnesene tekočine lahko tudi preveč?

"Povprečno aktivni odrasli potrebujejo glede na svojo telesno težo dnevno približno od 2 do 2,5 litra tekočine. Potreba po zaužiti tekočini pa se poveča v vročem okolju in s fizično dejavnostjo," je zapisano na spletni strani Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ).

Kako pa lahko ocenimo ali izračunamo, koliko je tistega "več", kar moramo popiti v vročini ali med vadbo?

Kakšne so potrebe?
"Odrasla oseba v starosti od 19 do 51 let z energijskimi potrebami 10.887 džulov/dan (2600 kcal) pri povprečnih klimatskih pogojih v Srednji Evropi naj bi zaužila približno 2-2,5 litra vode - od tega 1500 ml s pitjem, 900 ml s hrano, približno 340 ml vode pa organizem proizvede sam z razgradnjo maščob, beljakovin in ogljikovih hidratov,
" so za MMC podrobneje razložili na NIJZ-ju.

Potrebe po vnosu tekočine pa se povečajo v primeru povišane temperature okolja, v suhem hladnem zraku, obilnem uživanju soli, visokem vnosu beljakovin in pri patoloških stanjih, kot so vročica, bruhanje, driska itd. "Literatura navaja, da se lahko pri povišani temperaturi v okolju dnevne potrebe po vnosu povečajo za od tri- do štirikratnik zgoraj navedenih vrednosti, kar pomeni med 6 in 7,8 l oziroma med 8 in 10 litri," pojasnjujejo.

"Referenčne vrednosti za vnos hranil navajajo, da ob normalnih navadah pitja ne more priti do prevelikega vnosa vode, saj zmožnost izločanja vode pri odrasli osebi pri kratkotrajni obremenitvi znaša skoraj 1 liter na uro. Orientacijska vrednost za višino dnevnega vnosa vode pri odraslih je okoli 1 ml na zaužite 4,1868 J (1 kcal) energije. Primer: če ima oseba ocenjene energijske potrebe v višini 10.469 džulov (2500 kcal) na dan, pomeni, da je priporočen vnos tekočine okoli 2.500 mililitrov," so razložili.

Kaj pa v primerih npr. vnetja sečil, ko je pitje veliko tekočine celo priporočljivo? Kje je zgornja meja v tem primeru? "Če zdravnik priporoči pitje veliko tekočine, npr. zaradi okužbe sečil ali ledvičnih kamnov, zadošča, da bolnik popije toliko tekočine, da je urina od 2 do 3 litre dnevno. To pomeni, da popije približno toliko tekočine, če ni dodatnih izgub, kot je na primer ob močnem znojenju ob vročini, telesnem naporu ali driski. V teh primerih mora popiti ustrezno več tekočine," za MMC odgovarja dr. Damjan Kovač iz Univerzitetnega kliničnega centra (UKC) Ljubljana.

Intoksikacija z vodo je mogoča
Na spletnih forumih pa je mogoče zaslediti tudi zapise o drugi težavi - ali dejansko obstaja tudi odvisnost od vode, t. i. akvaholiki?

"Bolezen oziroma motnja previsokega vnosa vode v mednarodni klasifikaciji bolezni ni opredeljena, zato težko govorimo o odvisnosti kot denimo pri alkoholizmu," odgovarjajo na NIJZ-ju.

"Pravo intoksikacijo z vodo ugotovimo zelo redko, običajno pri različnih psihiatričnih boleznih, pri katerih bolniki dalj časa pijejo zelo velike količine tekočine in "sperejo" ledvice, ki tako ne delujejo več normalno in ne morejo več ustrezno koncentrirati urina," pravijo tudi v UKC-ju.

Oboji pa opozarjajo, da intoksikacija z vodo ob pretiranem vnosu tekočine v telo in znižanju koncentracije natrija v organizmu je mogoča in posledično nevarna zaradi otekanja možganov.

Zdrav organizem lahko izloči tudi 15 litrov dnevno
Se torej lahko s preveč vode res zastrupimo, mediji so že poročali celo o domnevnih smrtnih primerih?

"Akutna intoksikacija z vodo je možna in lahko predstavlja realno nevarnost, ki je povezana z znižanjem koncentracije natrija v serumu (hiponatriemija). Da bi se koncentracija natrija v serumu znižala s 140 mmol/liter na 120 mmol/liter, kar predstavlja prag za nastanek možganskega edema z napadom krčev, bi moral odrasel človek s 70 kg telesne mase in 42 litri vode v telesni sestavi v kratkem času popiti šest litrov vode," izračune navajajo na NIJZ-ju.

"V literaturi je opisano, da je nastanek intoksikacije lahko tudi posledica psihične motnje (psihogena polidispija), kjer je prisotno kompulzivno pitje, ali drugih bolezni, kot je npr. Diabetes insipidus, stanje, ki se kaže v intenzivnem izločanju urina in povečani žeji," dodajajo.

"Pri zdravem organizmu ledvice poskrbijo, da se izloči vsa čezmerno popita tekočina, torej tudi, če popijemo bistveno več, kakor jo izgubimo z znojem in drugimi izločki. Zdrav organizem lahko izloči skozi ledvice tudi do 15 litrov tekočine dnevno in pri količini tekočine, ki je samo nekoliko večja od običajne dnevno popite tekočine, pri zdravem človeku ne bo prišlo do nikakršnih težav," pa pojasnjujejo v UKC-ju.

Ne pozabite na vnos elektrolitov!
Težava pa nastopi takrat, kadar se popita tekočina zaradi različnih bolezni ne izloči in se začne zadrževati v telesu. Do tega prihaja običajno pri srčnem popuščanju, pri nekaterih boleznih ledvic in tudi pri hudi okvari jeter. Za te bolnike je najbolje, da se redno, vsakodnevno tehtajo in s pitjem tekočine vzdržujejo stabilno telesno težo; če se ta zniža, popijejo nekoliko več in obratno, pravi Kovač.

Tveganje za previsok vnos vode pa je lahko prisotno tudi pri težkih fizičnih delavcih, ki delajo v vročih in vlažnih pogojih. Ti morajo zaradi visokega vnosa vode v telo vnašati tudi elektrolite.

Strokovnjaki zato še enkrat opozarjajo, da je treba mineralne snovi, kot sta natrij in klorid, ki se v pretiranem vnosu vode intenzivneje izločajo (predvsem z znojem), nujno nadomestiti, sicer lahko pri vnosu čiste vode in hkratnem pomanjkanju natrija pride do razredčitvene hiponatriemije in eventualno do možganskega edema s krči.

Tina Hacler
Prijavi napako
Komentarji
Pistorius
# 28.08.2017 ob 08:46
Pravi čudež, da je človeštvo preživelo vsa ta tisočletja, ko še ni bilo strokovnjakov, ki bi ti povedali, koliko vode moraš spiti.
zugec
# 28.08.2017 ob 07:49
Nekateri ljudje niso nikoli žejni, sploh starejši. Zakaj, ne vem. Dvomim pa, da njihov organizem ne potrebuje vode oziroma tekočine. Primarno je takšen članek namenjen tem ljudem.
zapravico
# 28.08.2017 ob 07:10
Piješ takrat ko si žejen,ne pa da vas nekdo uči
B in .
# 28.08.2017 ob 08:47
Odkrivanje tople vode.
Vsaka stvar je lahko v enormnih količinah strupena ali škodljiva. Popolnoma vsaka.
Večina ljudi pije premalo oz. še bolje rečeno preredko.
presenečen
# 28.08.2017 ob 06:51
Včasih se mi zdi da so eni res obsedeni s pitjem vode, kot da bo to rešilo njihovo slabo počutje.. Velikokrat je vzrok drugje, bežanje od odnosov, gibanje v naravi, vključenost v družbo, menjat službo..

Pitje enormne količine vode, kot kompenzacija:) kam smo prišli..

Ps: baje da preveč vode lahko začne spirati koristne minerale iz telesa.
lexani89
# 28.08.2017 ob 10:27
lahko še kakšna navodila kdaj lahko prdnem in kdaj ne
1a34
# 28.08.2017 ob 07:09
Tudi vodo je treba piti cum grano salis.
1a34
# 28.08.2017 ob 07:22
Pa da ne bi kdo slucajno morja pil.
Mirko Tipka
# 28.08.2017 ob 09:01
ta članek je kakšen mesec prepozno priromal na MCC
1a34
# 28.08.2017 ob 07:35
Besedne zveze "cum grano salis" torej tukaj ne smemo jemati dobesedno ampak kot frazo, ki pomeni "po zdravi pameti" oz. obcutku.
dory
# 28.08.2017 ob 07:18
Ps: baje da preveč vode lahko začne spirati koristne minerale iz telesa.

Bolj strokovno lahko to prebereš v zadnjem odstavku:
Strokovnjaki zato še enkrat opozarjajo, da je treba mineralne snovi, kot sta natrij in klorid, ki se v pretiranem vnosu vode intenzivneje izločajo (predvsem z znojem), nujno nadomestiti, sicer lahko pri vnosu čiste vode in hkratnem pomanjkanju natrija pride do razredčitvene hiponatriemije in eventualno do možganskega edema s krči.
goli
# 28.08.2017 ob 12:18
Se strinjam, kar je napisal SKing in njemu podobni komentatorji. Konzumiraš toliko kolikor potrošiš. Naj si bo to hrana ali pijača. Nacejanje z vodo brez vzroka je poteza industrije pijač oziroma polnilnic vode. Če upoštevaš njihova navodila škodiš sebi in naravi. S pretiranim pitjem splaknjuješ telo, večkrat greš na stranišče, pri tem spet spraviš nekaj vode v nič, ko potegneš vodo.
ZIZITOP
# 28.08.2017 ob 08:19
Piješ predno si žejen, ker žeja pomeni dehidracijo. Če ne verjameš vprašaj kakega dobrega kolesarja, ker pravih delavcev verjetno ne poznaš.

Odgovor za zapravico
1a34
# 28.08.2017 ob 07:17
Seveda so bili s tem misljeni elektroliti ob fizicnih naporih v vrocini.
Binder Dandet
# 29.08.2017 ob 22:13
"Piješ takrat ko si žejen,ne pa da vas nekdo uči"

Idealno je, da pijes predno si zejen.
SKing
# 28.08.2017 ob 10:28
To je zelo logično:
- če miruješ, imaš klimo in ne ješ slane hrane - rabiš malo tekočine
- če miruješ, imaš klimo in ješ slano hrano - rabiš malo več tekočine
- itd.

In če se ukvarjaš s športom, rabiš več tekočine. Jaz vem, da spijem tudi 2x več, ko športam. Kar je logično, predvsem pri športih v naravi, ko je sonce.
Fleaa
# 28.08.2017 ob 08:30
"Vroče je, pijte veliko vode!" Pa je veliko lahko tudi preveč?

je 6pirćkov na dan preveč?
VanDame
# 28.08.2017 ob 08:22
Točno tako ZIZITOP, žeja je prvi znak dehidracije.
ajša55555
# 28.08.2017 ob 07:54
Ker je bila letos poleti suša, so živalim - medvedom pripeljali vodo v gozd.
http://www.mojvideo.com/video-v-vrocini-so-vode-zeljni-tudi-medvedi/94202341cb5db0dbab8d
Binder Dandet
# 29.08.2017 ob 22:10
"Poletna vročina se še ni poslovila,"

5 dni pred "ubijalcem poletja" se vi spomnite nasvete talat, kako se spopasti z vrocino. Raje talajte nasvete, kako preziveti "ubijalca poletja".
Rataplan
# 28.08.2017 ob 22:02
@MythBuster: ma ne lupetaj, no, lepo prosim. Za začetek ti predlagam, da pogledaš nekaj različnih pakiranj soli v prvi samopostrežni in prebereš, kaj piše pod "Sestavine". Morda se ti pa bo le kaj posvetilo ...
evaevi
# 28.08.2017 ob 21:25
Npr. starejši pogosto ne čutijo žeje oz. ko je že alarmantno, po drugi strani pa spet ne smejo piti preveč, saj s tem obremenijo ledvice in srce.

Najtežji bolniki smejo piti vodo po žlički, zato pa takorekoč po malem ves čas. Tako ne bodo obremenili srca ne ledvic, preprečevali pa bodo škodljivo dehidracijo.
1a34
# 28.08.2017 ob 07:27
Ali pa da ne bi kdo slucajno slane vode pil; najbolje je piti navadno vodo, in to takrat, ko cutis zejo.
Binder Dandet
# 29.08.2017 ob 22:14
"lahko še kakšna navodila kdaj lahko prdnem in kdaj ne"

Idealno je, da prdnes predno te napenja od bolecin.

(ta je hec, zgornji je resen)
MythBuster
# 28.08.2017 ob 21:51
oliva> "Ja, ne zgolj NaCl (npr. kvalitetnejša groba morska sol). Celice v telesu to zelo dobro ločijo. :) (zdravo od nezdravega ;))"

Kako prosim? Trdiš, da obstaja več vrst atomov natrija in klora, ki se med sabo ločijo po kvaliteti? Oziroma po (ne)zdravosti?
MythBuster
# 28.08.2017 ob 15:40
oliva> "Komentator je napisal 'cum grano salis', dejansko je ob športnih naporih in drugih okoliščinah in situacijah to priporočljivo tudi dobesedno."

Prebrisani komentator je to že tako ali tako želel izpostaviti. Ni potrebno podnapisov.

oliva> (sama si npr. pripravim limono z vodo in ščepcem zdrave soli)
Aha, lahko pojasniš, katere molekule NaCl so bolj zdrave, kje se koncentrirajo bolj zdravi Na+ in Cl- ioni, ter kako celice v telesu prepoznajo zdravi Na+ ter Cl-? Kako celice v telesu ločijo nezdrave ione od zdravih?
copcop
# 28.08.2017 ob 08:39
Piješ predno si žejen, ker žeja pomeni dehidracijo.

Aha. In ješ preden si lačen. Neumnost.
X66
# 02.09.2017 ob 16:28
Idealno je, da si žejen predno si dehidriran!

Če kljub dehidraciji ni žeje je to že lahko znak, da manjka elektrolitov in se ob siljenju z vodo stanje še poslabša!
MythBuster
# 29.08.2017 ob 21:37
Rataplan> "ma ne lupetaj, no, lepo prosim. Za začetek ti predlagam, da pogledaš nekaj različnih pakiranj soli v prvi samopostrežni in prebereš, kaj piše pod "Sestavine". Morda se ti pa bo le kaj posvetilo ..."

Razsvetli me... Kaj piše na različnih embalažah? Natrij in klor naravnega izvora? Umetni jod? Natrij ustreznih vibracij in gensko spremenjeni klor?

A razumemo, da sta natrij in klor (pa jod) atoma, ki sta v kemijskem smislu nespremenljiva in da nima veze, od kod prideta? Lahko sol umetno sestavimo iz bojnih plinov (ki vsebujejo klor) in iz sode bikarbone, pa bo to na koncu še vedno navadna, užitna kuhinjska sol.

Drugo je čistost oziroma morebitna prisotnost (škodljivih) primesi. Vse ostalo je marketinški nateg, za katerega so mnogi pripravljeni plačati ogromno.

Ideja je enako bolna kot če vam nekdo prodaja "naravni" kalcij iz koral, ki je bojda precej bolj zdrav, kot oni iz šumečih tablet. Yeah, right. Tako kot je sredstvo za erekcije iz nosorogovega roga ful bolj učinkovito od viagre.
janezvalva
# 29.08.2017 ob 13:07
res je, jaz sem enkrat spil preveč vode pa me je trebuh bolel
simonc27
# 29.08.2017 ob 11:39
Bistvenega v članku pa ni!
Telo najbolj potrebuje vodo zjutraj po spancu.

Na tešče je potrebno spiti kar konkretno vode in sicer po moji izkušnji minimalno 0,3l, optimalno pa 0,5l v krajših presledkih (s sobno temp. ali rahlo mlačno), tudi malo po sili če ne gre.
Večina jih naredi samo nekaj požirkov, kar komaj zadostuje za ovlažitev čez noč osušenega grla. Potem pa nadaljujejo s kavo, kar jih še dodatno dehidrira.
Potem se pa ljudje čudijo, da so zaprti.

Po vsakodnevni zgoraj opisani kuri z vodo, boste že čez največ 15min na straniščni školjki in boste z lahkoto odvajali.
evaevi
# 28.08.2017 ob 21:07
V naši kulturi je iz meni nezanih vzrokov še vedno prisotna fobija pred pitjem vode.
Predniki so na nas otroke vedno kričali, ko smo žejni poleti prihajali pit vodo - ne pij vode, se boš prehladil, to je samo razvada, ne žlampaj vode, boš postal žaba, voda je še za v čevelj slaba ipd krasne modrosti.
Enako se je godilo v šoli, ko so nam po telovadbi junija meseca dobesedno stražili vodo v straniščih, da je ne bomo pili...
Mislim, da od tu naprej naši starejši ljudje dejansko ne čutijo žeje in se pritožujejo, da 'ne morejo, res ne morejo piti vode, da jim ne paše....saj so se proti vodi 'disciplinirali' vse življenje.

Popolnoma smo brez kulture pitja vode, zato je tudi ne znamo sistematično in smiselno konzumirati.
Azijci imajo v šolah 'odmore za pitje vode' in ne 'za na stranišče' kot vzgajamo otroke pri nas.,,

Najboljša knjiga na to temo je zagotovo tudi pri nas dostopna
Telo kliče po vodi: Niste bolni, žejni ste!
oliva
# 28.08.2017 ob 19:01
V bistvu je prav on dodal podnapis.
oliva
# 28.08.2017 ob 19:00
@Mythbuster:
Jah, na koncu nisem bila ziher, komentatorjev zadnji komentar na to:

"Besedne zveze "cum grano salis" torej tukaj ne smemo jemati dobesedno ampak kot frazo, ki pomeni "po zdravi pameti" oz. obcutku."

Ja, ne zgolj NaCl (npr. kvalitetnejša groba morska sol).

Celice v telesu to zelo dobro ločijo. :)
(zdravo od nezdravega ;))
pjandura
# 28.08.2017 ob 17:52
"Vroče je, pijte veliko vode!" Pa je veliko lahko tudi preveč?

TL;DR: Ne.
oliva
# 28.08.2017 ob 09:58
Zraven pa Macron na sliki... :)
(za žensko na spodnji sliki pa ne morem ugotoviti :))
oziris.va
# 28.08.2017 ob 09:44
presenečen
# 28.08.2017 ob 06:51

Včasih se mi zdi da so eni res obsedeni s pitjem vode, kot da bo to rešilo njihovo slabo počutje.. Velikokrat je vzrok drugje, bežanje od odnosov, gibanje v naravi, vključenost v družbo, menjat službo..

Pitje enormne količine vode, kot kompenzacija:) kam smo prišli..

Ps: baje da preveč vode lahko začne spirati koristne minerale iz telesa.


Bolje to kot pa prekomerno pitje alkohola, "uživanja" drog, pomirjevalnih tablet, seksanja ipd.
Aja, čakaj, to zadnje je izvzeto ;)
Mirko Tipka
# 31.08.2017 ob 09:36
Pravi čudež, da je človeštvo preživelo vsa ta tisočletja, ko še ni bilo strokovnjakov, ki bi ti povedali, koliko vode moraš spiti.

...in ko ni bilo novinarjev, da bi ti novico trobili na ves glas
oliva
# 28.08.2017 ob 09:55
"Pitje enormne količine vode, kot kompenzacija:) kam smo prišli.."

V bistvu gre dejansko v mnogih primerih za oralni kompleks.
(morda so takim vedno dali dudo ali flaško, ko so bili dojenčki; tako ko so bili lačni, kot ko so bili žejni, ko jih je bolel trebuh, ko so se želeli pocrkljati itd., tako je to tudi 'nadomestek' za ljubezen. Na tak način jo pridobi dojenček - nekaj dobi v usta)
oliva
# 28.08.2017 ob 09:51
Nekateri sploh ne čutijo žeje, še ko so že totalno dehidrirani, zato so taki članki povsem na mestu.
(lahko bi bil še malo boljši, popolnejši)
Pravijo da ko si žejen, je že prepozno.
Npr. starejši pogosto ne čutijo žeje oz. ko je že alarmantno, po drugi strani pa spet ne smejo piti preveč, saj s tem obremenijo ledvice in srce.

Komentator je napisal 'cum grano salis', dejansko je ob športnih naporih in drugih okoliščinah in situacijah to priporočljivo tudi dobesedno.
(sama si npr. pripravim limono z vodo in ščepcem zdrave soli)
Največ sicer spijem čaja (najrazličnejših čajev, največ zeliščnih).
Kazalo