Ali bi torej hitra železnica sploh lahko pomagala k zmanjšanju onesnaženosti okolja v Ljubljani in Sloveniji? Foto: European Community
Ali bi torej hitra železnica sploh lahko pomagala k zmanjšanju onesnaženosti okolja v Ljubljani in Sloveniji? Foto: European Community

Število avtomobilov v Sloveniji se je v zadnjih 13 letih povečalo za več kot 20 odstotkov, medtem ko se je število potnikov z vlakom povečalo le za 9 odstotkov. Ko potujemo z avtom, povzročimo kar do 30 krat več emisij ogljikovega dioksida kot z vlakom. Za primerjavo: avto proizvede na 1200 km dolgem potovanju enako količino emisij kot vlak na poti okoli sveta. Ogljikov dioksid pa ni edino onesnaževalo, predvsem pozimi največji delež onesnaženosti zraka pripada prašnim delcem.

Največji onesnaževalec okolja je cestni promet, ki pa je za Slovenijo za enkrat najpomembnejši. Na lokalni ravni se s posledicami avtomobilskih izpuhov spopadamo z zapiranjem strogega centra mesta, uvajanjem dovolilnic, spodbujanjem javnega prevoza in drugih načinov prevoza itn. Ampak gibanja zraka ne moremo ujeti in ga zadržati, zato je treba na onesnaženost okolja pogledati širše. Bi nam pri tem lahko pomagala hitra železnica?

Železniški promet velja kot najbolj ekološko sprejemljiv promet. Da je mogoče uspešno potovati s hitro železnico, je prva pokazala Japonska, ki je razvila tehnologijo železniških tirov in vlakov na magnetni blazini, ki omogoča hitrost 500 km/h. Prvi hitri vlak v Evropi je pred dobrimi 30 leti uveljavila Francija. Hitra železnica na poti med Parizom in Lyonom je z možnostjo doseganja hitrosti do 270 km/h skrajšala čas vožnje s petih ur na dve. Število potnikov z železnico se je zato povečalo za 500 odstotkov, cestni promet pa se je zmanjšal za 40 odstotkov.

Potovanje s hitrim vlakom je optimalno pri razdaljah od 300 do 600 km. Pri razdaljah daljših od 800 km hitra železnica ni več konkurenčna letalskemu prometu, pri razdaljah krajših od 200 km pa tudi ne ponuja prav veliko koristi. Poleg tega je cena izgradnje hitre proge zelo visoka in pogosto višja od izgradnje avtoceste na isti relaciji. Ali bi torej hitra železnica sploh lahko pomagala k zmanjšanju onesnaženosti okolja v Ljubljani in Sloveniji?

O tem se bom z Brankom Kontićem v Kavarni hotela Union nocoj ob 20. uri pogovarjala novinarka TV Slovenija Anja Čuček. Do besede bodo prišli tudi obiskovalci.

Anja Čuček, TV Slovenija