Znanost in tehnologija

Poudarki

• Čudno je, da nima repa
  • Čez štiri leta naj bi zapustil orbito zadnjega planeta
Medzvezdni ...
Tako si 'Oumuamuo predstavlja umetnik pri Evropskem južnem observatoriju. Foto: ESA/Hubble, NASA, ESO, M. Kornmesser
1I/2017 U1
Ponazoritev poti skozi Sončev sestav in razlika med dejanskim ter pričakovanim trajektorijem. Foto: Esa
ʻOumuamua
Tako so pot predstavili lani. Lepo je vidno, kako je prišlek priletel z vrha. Foto: NASA/JPL-Caltech
       Okoli 'Oumuamue ostaja veliko neznank, kar pa ni čudno, saj prihaja iz nekega drugega sistema, o katerem ne vemo sploh ničesar.
 Marco Micheli (Esa), vodja raziskave
1I/2017 U1
GIF ANIMACJA: 1I/2017 U1 je tako majhen, da ga teleskopi zaznajo le kot svetlobno točko. Kakšne oblike je, astronomi sklepajo glede na spremembe v svetlosti skozi čas. Foto: NASA/JPL-Caltech
ʻOumuamua
Posnetek v vidni svetlobi, kombinacija dela VLT-ja in Gemini South Telescope. Foto: ESO/K. Meech et al.
1I/2017 U1
Ni nujno, da je cigaraste oblike. Nasa je predstavila alternativno, bolj ploščato različico. Foto: NASA, ESA, and J. Olmsted and F. Summers (STScI)
Piš
Dejanski izbruh, ujet 3. julija 2016 na kometu Čurjumov-Gerasimenko. Foto: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Prvi obiskovalec iz medzvezdnega prostora je komet

Opazovanja Hubbla in VLT-ja
9. julij 2018 ob 12:00

'Oumuamua, prvi znani medzvezdni obiskovalec, je na poti iz Osončja dobil nepričakovan pospešek. Znanstveniki zato sklepajo, da gre za medzvezdni komet, in ne za asteroid.

Lani so astronomi opazovalnice Pan-STARRS prvič odkrili nebesno telo, ki je v Osončje prišlo od drugod. Poimenovali so ga 'Oumuamua, kar v havajščini pomeni "sel iz oddaljenih krajev, ki je prispel prvi". Da ni od tukaj, so ugotovili iz njegove smeri in hitrosti.

Niso si pa bili popolnoma na jasnem, kaj ta prišlek sploh je, saj omejena in težavna opazovanja niso povedala veliko. Dobili so le omejeno in nezanesljivo sliko, po kateri je 'Oumuamua paličast, cigari podoben objekt, pa še zelo temen poleg tega. Odkritelji so ga zato označili za asteroid in pri Mednarodni astronomski zvezi tudi predlagali nov termin, medzvezdni asteroid.

A kmalu so se pojavili dvomi, da gre za "našim" asteroidom podobno telo, zveza pa se je odločila za manj določeno obliko klasifikacije. Namesto črke A, ki nakazuje asteroid, ali pa C, ki označuje komet, se je odločila za I, preprosto za "interstellar", kar v angleščini pomeni "medzvezdni". 'Oumuamua je tako dobil uradno oznako 1I/2017 U1, dvom o identiteti pa je ostal.

Zdaj je mednarodna raziskovalna skupina, ki je tarčo opazovala z vesoljskim teleskopom Hubble, Evropskim južnim observatorijem in drugimi kopenskimi teleskopi, sporočila, da je z visoko stopnjo zanesljivosti dospela do odgovora. Prvi znani tujek v Osončju je najbrž medzvezdni komet, piše v ESO-vem sporočilu za javnost.

Raziskava je objavljena v znanstveni publikaciji Nature.

Prehiter je
Kako so prišli do tega sklepa? Opazovanja so razkrila, da 1I/2017 U1 potuje ven iz Osončja hitreje od pričakovanj in po drugačnem trajektoriju od začrtanega. Sicer se na poti iz Osončja upočasnjuje zaradi težnostnega privlaka zvezde, toda zgolj gravitacija ne pojasni njegove hitrosti, ki je bila še 1. junija letos 114.000 kilometrov na uro. Ekipa se je zagrizla v dejavnike, ki bi lahko prispevali k preusmeritvi. Pritisk Sonca, tako skozi sevanje (fotone) kot zvezdni veter, pa toplotni učinki ob segrevanju, morebitni trk z manjšim nepridipravom ...

Najverjetnejše pojasnilo so plinski izbruhi, ki 'Oumuamuo poganjajo naprej, sporoča raziskovalna skupina. Telo je bilo na poti sem zelo mrzlo, bližina Sonca pa ga je ogrela in zbudila zamrznjene pline, ti pa so s pihanjem poskrbeli za pospešek. To počnejo človeštvu dobro znani kometi oziroma repatice. "Mi mislimo, da gre za majhno in čudno repatico. Iz zbranih podatkov je vidno, da se pospešek med oddaljevanjem od Sonca zmanjšuje, kar je za komete značilno," je povedal Marco Micheli (Esa), vodja raziskave.

Kje je rep
Scenarij ima šibko točko. Noben teleskop pri 'Oumuamui ni našel repa, ki nastane zaradi izpihanega prahu in plinov. Raziskovalna skupina je ponudila svoje pojasnilo. Če je 'Oumuamua prišla od drugod, je morala dolgo, morda tudi milijarde let, potovati po galaksiji. V tem času je najbrž izgubila fini prah, kakršnega najdemo na domačih kometih, in ostala le z debelejšimi zrnci. Tako je najbrž izpihovala večinoma pline in nekaj drobirja, ki ni naredil zaznavnega oblaka.

Skupina je nameravala natančno začrtati pot objekta skozi Osončje in na tej podlagi sklepati, od kod je prišel in kam je namenjen. A če se pot zaradi izpihovanja spreminja, potem bo napoved zahtevnejša, manj natančna.

Prvi medzvezdni priseljenec
-
eksoasteroid, ki je ostal za stalno

Popotnikov naj bi bilo veliko
Planetarni sistemi naj bi redno bljuvali komete, še posebej tisti z več zvezdami, kaže neka druga raziskava (Royal Astronomical Society), ki nakazuje, da je protagonist članka morda prišel iz binarnega sistema. Medvezdni popotniki bi torej morali biti pogosti. Teze pa za zdaj ni mogoče preveriti, saj opazovalnice enostavno niso dovolj zmogljive. Prihodnje morda bodo.

Rdečkasta cigara?
Nekaj značilnosti. Dolg je manj kot sedemsto metrov, imel pa naj bi obliko cigare s širino 40 metrov in debelino nekaj deset metrov. A to ni zanesljivo, lahko bi bil tudi precej bolj širok in ploščat, kar nakazuje Nasina sveža predstavitev (predzadnja podoba v galeriji desno). Objekt tudi ni črno-siv, kot smo jih vajeni domačih kometov in asteroidov. Je temno rdeč. Barvo je najbrž povzročilo kozmično sevanje v milijonih let potovanja skozi medzvezdni prostor, podoben pa je telesu Kuiperjevega pasu.

Od kod je prišel, kam je namenjen

Po do zdaj znanih podatkih je bila pot tujca takšna: prišel je iz smeri ozvezdja Lira s hitrostjo 91.800 kilometrov na uro in med približevanjem Soncu precej pospeševal. "Palačinko" Osončja je prebil 2. septembra nekje med Merkurjem in Soncem. Zvezdi se je najbolj približal 9. septembra, nato ga je težnost izstrelila nazaj navzgor. Pri tem je "oplazil" še orbito Zemlje, še s spodnje strani se ji je približal na 24 milijonov kilometrov, kar je približno 60-kratnik razdalje do Meseca. Zdaj spet beži ven, in sicer proti ozvezdju Pegaz. Je še v Osončju. Orbito zadnjega znanega planeta, Neptuna, bo predvidoma prešel čez štiri leta.

Zadnje posnetke telesa je januarja naredil teleskop Hubble, zdaj pa je predaleč in posledično pretemen za oprijemljiva opazovanja, piše v Esinem sporočilu za javnost.

Prvi ni zares prvi
Seveda protagonist članka ni niti približno prva medzvezdna gmota, ki je zašla v Osončje, to je stalnica vseh 4,6 milijarde let obstoja. Osončje pač ni izoliran sistem; je območje drobirja okoli rumene pritlikavke, ki drvi skozi ogromen Krajevni oblak, in snov okolice stalno prihaja tako v sončni sistem kot iz njega. Prihajajo raznovrstne stvari: od kozmičnih delcev iz oddaljenih galaksij do nevtrinov, ki ves čas neopazno letijo skozi naša telesa. Tudi kompleksnejši delci, kot je medzvezdni prah, so stalen gost. Nekaj smo ga tudi že ujeli. Umrla sonda Cassini ga je zajela pri Saturnu. Še bolje: Nasina sonda Stardust ga je ne le ujela, temveč v posebni kapsuli tudi odvrgla na Zemljo, kjer so dokazali njegovo pristnost. Poročali smo že o raziskavi, ki kaže, da je pred 70.000 leti (torej, ko je človek ravno odhajal iz Afrike) skozi zunanji del Oortovega oblaka šla binarna zvezda.

Video 1: Ponazoritev pričakovane in dejansko premerjene poti

Video 2: ESO-jeva animacija 'Oumuamue med izpihovanjem

Video 3: Ponazoritev potovanja skozi Osončje

Video 4: Tako si obliko predstavljajo pri Hubblu

# 09.07.2018 ob 12:09
Hvala za zanimivi clanek ;)
# 09.07.2018 ob 18:48
Ne mb128, motiš se.
.
trajektórija -e ž (ọ̑) fiz. krivulja, ki jo opiše telo pri gibanju, tir: izračunati hitrost in trajektorijo poleta; leteti po trajektoriji; trajektorija izstrelka, rakete

Sem imel profesorja fizike, ki je bil ljubiteljski slovenist :)
Do Brasil
# 09.07.2018 ob 17:24
@mb128
V prid tej tezi je tudi Machovo število, ki varira glede na višino.

Machovo stevilo odraza hitrost zvoka v zraku (in tudi podobnih medijih). Zvok se po vesolju zaradi odsotnosti atmosfere ne siri.
# 09.07.2018 ob 18:19
Trajektorija je v slovenščini ženskega spola.
neutrino
# 10.07.2018 ob 12:08
mb128, eter ne obstaja. Je bil že davno zavržen ravno z enim najbolj slavnih eksperimentov v zgodovini. Sicer je eksperiment želel dokazati eter, ampak ga je na koncu zavrgel. Govorim o Michelson–Morley eksperimentu. Tako resna znanost že več kot 100 let ve, da eter ne obstaja.
psychocandy7
# 09.07.2018 ob 23:28
dober članek, pod katerega se je avtor članka podpisal z imenom in priimkom. pohvalno!
prim00z
# 09.07.2018 ob 17:07
mogoče pa niso plini, temveč pogonske rakete.
firtoh
# 10.07.2018 ob 11:19
Sonda za raziskovanje vesolja tuje civilizacije.
zapravico
# 12.07.2018 ob 07:28
O bog se usmili teh znastvenikov,tako so pametni pa še zdaj ne vejo a smo se razvili iz opic,ali pa od adama in eve.
Bivši uporabnik
# 11.07.2018 ob 11:35
V bistvu ne poznamo mase Oumuamue. Čudi me, da nimamo bolj natančne krivulje leta, glede na to da se ga že nekaj časa opazuje...
Olorin
# 10.07.2018 ob 22:54
@neutrino
"Govorim o Michelson–Morley eksperimentu. Tako resna znanost že več kot 100 let ve, da eter ne obstaja."

Glej, glej, isto se mi je utrnilo ob branju Hawkinga. Ocitno ga "nekdo" ni prebral (ali razumel).
Boryy
# 09.07.2018 ob 17:40
Nekaj ga vleče ven!
kislec
# 09.07.2018 ob 16:34
" Mi mislimo, da gre za majhno in čudno repatico. "
Če je repatica, je nedvomno čudna (brez repa).

// Tudi medved (medjed po starinsko) bi veljal za čudnega, če ne bi maral medu...///
Sheppard22
# 10.07.2018 ob 02:00
ostali viri ne mainstream vse bolj sklepajo da gre za space ship (malo šalo na stran) pa se nekaj ravnokar so zaznali novi objekt zelenkaste svetlobe, ki je vstopilo v naše osončje če imate teleskop ga lahko opazite na nebu in pa še nekaj v velikosti golf avta je treščilo v atlantski ocean (menda meteor offical statement dont buy it ) v kar so se v lov za to zadevo spravile različne organizacije med njimi tudi NASA https://www.youtube.com/watch?v=3CBwt822
RtU
# 11.07.2018 ob 19:00
Mislim vau sedaj pa sem že kar naenkrat arhaik al kako?! Mimogrede eter lahko pomeni tudi medij. Toliko v vednost "nekomu", ki ne samo, da je izkoristil prvo možnost, da mi ponovno soli pamet ampak je tudi še enkrat več kršil najin gentelment agrement. Je pač tako, če ne gre drugače, ob predpostavki, da še sploh želim oddati kakšen komentar tu gor, da ga bom pač ignoriral!
O tistem "drugem" pa je nekako sploh škoda izgubljati besede. Se je kar "nekomu" ztekel v krilo po pomoč! Ampak tako kot povsod tudi tukaj ni vse samo črno. Pozitivno je, da je tisti "drugi" Hawkinga celo bral in, ne moreš verjet, celo razumel negativna stran pa je ta, da ti to branje še kako pripomore pri razumevanju fizike glede funkcionalne pismenosti pa bolj slabo!
Glede etra pa še samo to. Vsaj svoj čas so po radiu rekli "smo v ertu" in močno dvomim, da so pri tem mislili na tisti eter na katerega se sklicuje "nekdo", ki ga bodo čez čas lovili s pomočjo nekakšne zlate kletke v obliki kocke v kateri bo tekoči argon. Sicer pa ga ga imam na sumu, da je še enkrat več moral zlit svoj žolč nad nekom. Zadnjič je zlil svoj žolč nad "nekim" Slobodanom čeprav je slednji bil laureant. Šlo se je za neko termostatiko, termodinamiko oz. nek termo. Ali pa je bilo hidro... Ne vem no. Pa oprostite saj že zelo dobro veste, da jaz nimam pojma od pojma za nameček pa me, tako oni "drugi", daje prepotenca da je joj!
Aja, še nekaj. Vedno sem se trudil, da sem bil glede znanosti, sploh astronomije, čimolj cuting edege. Svoj čas sem na tablici imel celo aplikacijo, ki je objavljala kaj vse bo npr. revija Nature objavila šele čez eno leto in to tudi na kratko opisala v enem odstavku tako, da je očitek, da sem jaz že kar arhaičen ali še celo kaj hujšega deplasiran!
Lp
kislec
# 09.07.2018 ob 15:01
" Čudno je, da nima repa"

Kot je razvidno iz začetka njegovega imena (Ou se v angl. izgovori Av...), mu je rep odgriznila mala črna luknja in je od bolečine zakričal AV...
# 09.07.2018 ob 18:00
Do Brasil
Vem ampak ti si tukaj zgrešil poanto. Poanta je v tem da tudi če imaš vseskozi enako energijo ni nujno da skozi en in isti medij, ki se razlikuje samo glede na gostoto potuješ z enako hitrostjo.
Samo tukaj je povezava z Machovim številom in potovanjem tega objekta skozi naše osončje!
# 09.07.2018 ob 14:24
Ja no odgovor na to vprašanje zna biti vsaj podoben če že ne enak tistemu zakaj, če se prav spomnim, 3 oz. 5. zvezd pospešeno zapušča našo galaksijo!
Moj preliminarni odgovor bi bil gravitacija. Slednja lahko deljuje kot zaviralec ali pa kot pospeševalec ali pa lahko na naše osončje preprosto gledamo kot na eter. Ob predpostavki, da ima ta obiskovalec energijo, ki ne varira iz kateregakoli razloga že bi se dalo vseskupaj razložiti tako, da je gostota našega sončnega sistema najgostejša v centru. V prid tej tezi je tudi Machovo število, ki varira glede na višino.
# 09.07.2018 ob 18:31
RudeCorona
Priporočam ti, da začneš sklanjati termin trajektorij. Če ne drugega je beseda moškega spola!
Torej koga ali česa? TISTEGA TRAJEKTORIJA!
Mislim če smo že pri anglecizmih....