Janko Korpar in Franc Zemljič - podpredsednik in predsednik Društva Prleški železničar. Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič
Janko Korpar in Franc Zemljič - podpredsednik in predsednik Društva Prleški železničar. Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič

"Smo v muzejskem potniškem vagonu, ki je bil skoraj uničen, in smo ga leta 2014 dobili od Slovenskih železnic, ga z lastnimi delovnimi urami, materiali in s pomočjo delavnice Ptuj preuredili kot postajo v malem," nam ob vstopu v potniški vagon z leta 1926 pove Franc Zemljič, predsednik Društva za ohranjanje dediščine Prleški železničar. V muzejskem vagonu je na ogled zbirka številnih predmetov, dokumentov in gradiv, povezanih z železnico. "Tu vidimo prometni urad z voznim redom, grafikonom, prometniški dnevnik, telefonsko centralo, tablo za postavitev kretnic in signalov. Tukaj imamo tudi potniško blagajno, kjer se nahajajo stvari za žigosanje kart, imamo tudi kartonske karte," nam razkaže podpredsednik društva, Janko Korpar.

Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič
Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič

Zakladnica prleške železniške dediščine

Muzejski vagon je del Učnega centra železniške dediščine na Stanici v Osluševcih. Zaradi modernizacije proge Pragersko-Hodoš, je bilo namreč nekdanje postajališče Osluševci predvideno za rušitev, saj so le nekaj metrov stran naredili novo. Na pobudo Korparja, so staro stavbo vseeno ohranili, začelo se je zbiranje odpisane železniške opreme, na tem območju pa je nastala prava zakladnica prleške železniške dediščine.

Čeprav v Osluševcih - majhnem kraju med Ptujem in Veliko Nedeljo - danes ustavljajo le lokalni potniški vlaki, je bilo to nekoč pomembno zbirališče ljudi." Leta 1860 je tu mimo potekala proga, za takratne čase je razumljivo, da ni bilo na vsaki lokaciji postaje. Na tej lokaciji Osluševci, se je prvič vlak ustavil 13. junija 1926. Še par let pa bo okrogla obletnica. Osluševci so bili za takratno obdobje zelo pomembno središče, na vlak so prihajali iz oddaljenih krajev. Je pa tudi tu pomembno povedati, da je trenutno tu postajališče, drugače pa je bilo tu tudi nakladališče. Nakladali so premog iz okoliških bližnjih krajev, ker so kopali v 60-ih letih, je bil tukaj tudi en dodaten tir. Zato imamo tudi zdaj prikaz rudnika in rudniški voziček," pove Zemljič.

Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič
Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič

Signalizacija, voziček na eni tirnici, parna lokomotiva ...

Nekdanje postajališče Osluševci je zdaj preurejeno v velik ljubiteljski-muzejski kompleks, kjer je na ogled vse od majhnega železniškega parka, stare signalizacije in uniform do premikalne lokomotive in napajalnika za parne lokomotive, kretniške postaje, prometnega urada in še in še. Tam najdemo tudi kip prometnika, ki so ga v sodelovanju z društvom iz odpadnega materiala izdelali dijaki Strojne šole Ptuj.

"Naše celotno območje je narejeno kot učni center železniške dediščine, ker pridejo na oglede vrtci, otroci osnovnih šol in tudi iz srednjih in višjih šol. In v bistvu tudi z multivizijo predstavimo zgodovino železnice. En poseben eksponat pri nas je voziček na eni tirnici. To je bil letos tudi osrednji predmet, ko smo bili v Ljubljani na razstavi Slovenskih železnicah. Gre za eksponat, ki je tudi med železničarji manj poznan," pove Zemljič.

Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič
Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič

Društvo Prleški železničar aktivno deluje na področju turizma in kulture

Muzej si na letni ravni ogleda okoli 3000 obiskovalcev. Na Stanici pa ima sicer sedež tudi samo društvo Prleški železničar, ki trenutno šteje okoli 130 članov.

"Društvo smo ustanovili leta 2014. Prej smo se Prleki železničarji družili, hodili na izlete. Med zadnjim tudi šli v muzej južne železnice v Šentjur in tam je med nami, ki smo šli tja z enim kombijem, in gospodom Bučarjem nastala ena vez. Mi smo bili tam, v soboto, v ponedeljek so se že izmenjavali predmeti in tu je začela nastajati zbirka," se začetkov zbiranja predmetov spominja Zemljič.

Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič
Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič

"Da smo lahko dobili večje predmete, kot je vagon od Slovenskih železnic, pa so bili tudi na nek način pričakovani pogoji, da ustanovimo svoje društvo. Ampak ne zbiramo zgolj predmetov in jih predstavljamo obiskovalcem, ampak delamo projekte z Občino Ormož, Zavodom za turizem Ormož in sorodnimi društvi v Sloveniji in tujini. Hodimo tudi na razstave v tujino, letos smo se predstavili v stavbi Slovenskih železnic, izdali smo zbornik, naredili smo skulpturo. Delamo na različnih področjih turizma in kulture," poudarja Zemljič.

Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič
Foto: Radio Maribor/Sintija Jurič

Ohranjanje dediščine je namreč pomembno, poleg tega pa je slovenska železniška zgodovina zelo pestra in škoda je, da bi propadala. "Reklo se je, da so železniške postaje središče dogajanja. To so bile res. Tu se je srečevalo, prihajalo čakati potnike, posebno je bilo tudi poslavljanje, ko se je odhajalo na služenje vojaškega roka. So na nek način okno v svet," še doda Zemljič.

Kaj vse še ponuja muzej? Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora:

Z vlakom v Prlekijo