Evropska unija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.4 od 37 glasov Ocenite to novico!
Mateusz Morawiecki
Poljski premier Morawiecki zagotavlja, da se na Poljskem spoštuje vladavina prava. Foto: Reuters
Poljska
Na Poljskem potekajo protesti proti vladnemu reformiranju pravosodja. Foto: Reuters

Dodaj v

Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem

EU kritičen do poljskih reform pravosodja
4. julij 2018 ob 14:22
Strasbourg - MMC RTV SLO, STA

Poljski premier Mateusz Morawiecki je v Evropskem parlamentu v Strasbourgu dejal, da ima vsaka država pravico, da vzpostavi svoj lastni pravni sistem. Poljska je sicer na udaru kritik EU-ja zaradi reforme pravosodja.

Na Poljskem je sicer začel veljati sporen zakon o vrhovnem sodišču, zaradi katerega je v pokoj prisiljenih več kot deset vrhovnih sodnikov, kar so kritiki označili za čistko z namenom nastavitve vladajoči stranki Zakon in pravičnost naklonjenih sodnikov.

"Spoštovanje nacionalnih identitet je eden izmed stebrov Evropske unije," je poudaril v razpravi o prihodnosti EU-ja z evropskimi poslanci in poslankami. "Vsaka država ima pravico do oblikovanja lastnega pravnega sistema v skladu s svojimi tradicijami," je poudaril in zatrdil, da ima Poljska "globoke korenine v parlamentarizmu in vladavini prava".

Pohvale in opozorila
Podpredsednik Evropske komisije Valdis Dombrovskis je pohvalil dosežke Poljske od njenega vstopa v EU leta 2004, je pa poudaril, da je Unija "skupnost prava". Če "obstaja sistematična grožnja pravni državi, ni mogoče kar zamižati in reči, da je to nacionalna zadeva", je povedal. "Kjer je oslabljena delitev oblasti in ogrožena neodvisnost sodstva, bo prizadeta celotna skupnost," je navedel. Zavzel se je za nadaljevanje dialoga z Varšavo in poudaril, da je napredek mogoč.


Do poljskih reform so bili kritični tudi v največjih političnih skupinah v Evropskem parlamentu – Evropski ljudski stranki (EPP), evropskih socialdemokratih (S&D), liberalcih (ALDE) in Zelenih. Številni poslanci in poslanke so v rokah držali napise "pravna država".

Morawieckega pa so v razpravi podprli Evropski konservativci in reformisti, katerih članica je tudi poljska vladajoča stranka Zakon in pravičnost, in Evropa narodov in svobode, ki ji pripadata avstrijska skrajno desna Svobodnjaška stranka (FPÖ) in francoski skrajno desni Nacionalni zbor (prej Nacionalna fronta).

Prisilno upokojevanje sodnikov
Evropska komisija je v ponedeljek zaradi reforme vrhovnega sodišča sprožila pravni postopek proti Poljski. Začela je namreč veljati nova upokojitvena starost za vrhovne sodnike, ki so jo z zakonom znižali s 70 na 65 let. Tako bi moralo 27 od 72 poljskih vrhovnih sodnikov z današnjim dnem v pokoj. 16 jih je v skladu z novim zakonom predsednika Andrzeja Dudo zaprosilo za podaljšanje mandata, kar zakon omogoča, enajst drugih, ki za to niso zaprosili, pa so z današnjim dnem upokojili.

Med njimi je tudi predsednica sodišča Malgorzata Gersdorf, ki ni zaprosila za podaljšanje, saj se ji šestletni mandat predsednice izteče leta 2020. Danes je prišla na sodišče, kjer jo je pozdravilo več tisoč podpornikov, ki so vzklikali "svobodna sodišča" in "ustava".

"Ne vpletam se v politiko. To delam zato, da zaščitim vladavino prava in pokažem resnico o meji med ustavo in kršenjem ustave," je povedala sodnica, ki ne priznava upokojitve, saj vztraja, da njen mandat ščiti ustava. "Upam, da se bo pravni red vrnil na Poljsko," je poudarila pred sodiščem.

Evropska komisija je sicer decembra lani zaradi več spornih pravosodnih reform proti Poljski sprožila tudi postopek v okviru 7. člena pogodbe EU-ja, ki v skrajnem primeru predvideva odvzem glasovalnih pravic.

Morawiecki je sicer v Evropskem parlamentu poudaril, da želi Poljska igrati konstruktivno vlogo v Uniji in se zavzel za nadaljevanje poglabljanja notranjega trga. Opozoril je, da številni Evropejci zaradi številnih kriz, ki so prizadele EU, niso več navdušeni nad Unijo. Ob tem je posvaril pred "usodnimi vizijami" evropske superdržave, s katerimi se sam ne strinja.

B. V.
Prijavi napako
Komentarji
Tao3
# 04.07.2018 ob 14:30
Hrvati in Poljaki bi imeli svoj pravni red, mi ostali pepčki pa naj se držimo pravil?
SamoRes
# 04.07.2018 ob 15:40
Podpredsednik Evropske komisije Valdis Dombrovskis je pohvalil dosežke Poljske od njenega vstopa v EU leta 2004, je pa poudaril, da je Unija "skupnost prava".

Kaj pa arbitraža? A se gre na arbitražo zato, da potem Bruselj reče, da je to stvar dialoga med državama?
generacija56
# 04.07.2018 ob 14:58
Pa ne bi ravno rekel...
Ta Poljak si vse razlaga po svoje...
Pravni red je določen v pristopnih pogajanjih...
Ko ti EU birokrat reče: LEZI, moraš res....
NOPCBS
# 04.07.2018 ob 14:35
vprasanje, ce bi Poljska sprejela toliko ilegalcev kot Italija, bi jo potem v Bruslju pustili pri miru?
KLIPAN
# 04.07.2018 ob 15:32
Seveda ga ima.
Ampak potem pač izstopite iz EU.
Lahko pa se pridružite Noriškemu kraljestvu.
mare...k
# 04.07.2018 ob 16:25
meni ste 'rahlo' smešni s tem 'navijanjem' za Poljake...

a gremo en test narediti?
tako fiktivni...

recimo,da EU razpade...in gremo vsak po svoje...
no pa naj mi en sedaj pove kaj bi se zgodilo s posameznimi državami...

he,he...najprej bi na miljone 'gasterbajterjev' iz vzhodne Evrope,ki delajo po zahodni Evropi
dobilo odločbo-'out and goodbye'...
potem bi se zaprla pipica evropskih subvencija...olala...adijo projekti...
potem bi se zaprle firme zahodnoevropskih lastnikov po vzhodni Evropi...in brezposelnost narase za 'miljon' procentov...

in POCRKAMO OD LAKOTE IN REVŠČINE...

zato nehajte pisat bedarije...

EU ni nobenega SILILA k članstvu...
še več-točno se je VEDELO KAKO in KAJ...in vsaka članica je bila seznanjena s svojimi pravicami in dolžnostmi...
EU ni nobenega okoli prinesla...ravno nasprotno-iz bede in jada je potegnila države...

tako da ne bluzite...
TOZD
# 04.07.2018 ob 16:02
@Tao3

Prijavi neprimerno vsebino Hrvati in Poljaki bi imeli svoj pravni red, mi ostali pepčki pa naj se držimo pravil?

Pri tem so nekateri (npr. Erjavec, Sekolec in Drenikova) še posebej dosledni.
mare...k
# 04.07.2018 ob 15:42
Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem
--------------------------------------
EU je edinstvena nadnacionalna politično-gospodarska struktura. Pravo Evropske unije je tako poseben mednarodni pravni sistem, ki deluje vzporedno s pravom držav članic EU. Ima neposreden učinek v pravnih sistemih držav članic in ima na mnogih področjih, predvsem na področju ekonomske in socialne politike, prednost oziroma primat. Primarnost pomeni, da pravila, sprejeta na ravni EU, prevladajo nad pravili, vsebovanimi v pravnih redih držav članic. Pravo EU je avtonomno pravo, saj svoje veljavnosti ne črpa iz morebitne poznejše odobritve nacionalnih organov držav članic, temveč se opira na zakonodajne pristojnosti organov EU.

ja hudiča Poljak,zakaj si pa ti sploh vstopil v EU?

eh,jej,jej...
oz. drugače rečeno-nije žvaka za seljaka...

pa kaj so imeli v glavah Francozi,Nemci in ostali Evropejci(Evropa je tisto,kar je bilo
na 'levi' strani železne zavese;gledano po 'Grinviču'),da so medse sprejeli vzhodnoevropska plemena...
mislim...pa saj denar dobesedno stran mečejo...
za nameček pa morajo še migrante uvažat,ker od teh trdoglavih vzhodnjaških (in južnjaških) lenuhov ni prav nobene koristi...

he,he...a boste to izbrisali?
lahko...ampak dejstva se pač ne da...
Franc Jožef I.
# 04.07.2018 ob 15:06
Začetek konca EU kot jo poznamo !
Sussudio
# 04.07.2018 ob 14:54
Tao3
v čem pa smo Slovenci v EU boljši od Poljakov, Hrvatov, Romunov...?
A v tem da smo še najmanj demokratično zreli a da na ravni EU znamo najbolje klečeplazit Nemčiji?
mare...k
# 04.07.2018 ob 17:14
Zadeve bi se ponovno prečistile. Verjetno z nasiljem, a to se bo zgodilo tudi brez EU-ja ali z EU-jem.

Če pa že Evropejci sami ne bodo nič ukrenili, bo to naredila dovolj velika (kritična) masa Afričanov, ko ne bodo več zadovoljni s stanjem, da ne dobijo, kar jim je bilo obljubljeno.
------------------------
prečistile z nasiljem...?
lepo te prosim...časi 'revolucije' so mimo...'liberalno-socialne' prvine so mrtve...

ne bo več 'političnih preobratov'...ni več pogojev...

kar lahko nastane ob razpadu EU-ja je samo revščina...

sploh pa-kakšno nasilje?

kaj in kako...ter predvsem-'kdo proti komu' bo 'udejanjal' nasilje...

kaj bomo šli na ulice in zahtevali kruh,delo,pravice,enakost...
s kom?
z mobiteli?

nehajte sanjat...

imam občutek,da bi prav radi doživeli spet kakšno vojno norijo,podobno 2WW...

pa kaj se vam meša?
mare...k
# 04.07.2018 ob 16:44
Evropa bi se morala omejiti le na gospodarsko sodelovanje,tako kot je bila v začetku zamišljena,ne pa da "suverenim"državam vsiljuje svoja pravila....
-------------------------
ti pa si 'kerlc'...
EGS je nastala na podlagi 'politično-vojaškega' aspekta...in nikoli ni bila zamišljena 'le' za gospodarsko sodelovanje...v Beneluxu,recimo,meje ne obstajajo že 40 let...

a ti misliš da je EGS res nastala 'zaradi' jekla in premoga?
he,he,he...

in sploh-kako bo gospodarsko sodelovanje FUNKCIONIRALO brez enakih pravno-političnih normativov?
pa sej to je 'OSNOVA'...drugače prihaja do nenehnih nesoglasij in sporov...

EU je DRŽAVA...članice so pa republike...
tako je bilo od kar obstaja...in,če ni tako potem nima smisla da sploh obstaja...
galoper
# 04.07.2018 ob 15:58
Ga bodo naši politiki posnemali?
Ni_Nicka
# 04.07.2018 ob 15:41
Zaupanje v pravno državo je temelj demokracije! :)
Mirko Tipka
# 04.07.2018 ob 14:44
Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem

Seveda, samo takšen pravni sistem, da je Bruslju všeč.
gesan
# 04.07.2018 ob 17:06
Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem
----------------------------
Vsako državo , ki kontrira EU pravnemu sistermu, bi morali izbrisat iz seznama EU!

Kakšna sramota so tile poljaki! Podobna kot politika naših južmih sosedov.

EU jim diši samo zaradi pohlepa in nič drugega.

Ogabno!
oziris.va
# 04.07.2018 ob 16:52
mare...k
# 04.07.2018 ob 16:25

potem bi se zaprle firme zahodnoevropskih lastnikov po vzhodni Evropi...in brezposelnost narase za 'miljon' procentov...

in POCRKAMO OD LAKOTE IN REVŠČINE...


Zadeve bi se ponovno prečistile. Verjetno z nasiljem, a to se bo zgodilo tudi brez EU-ja ali z EU-jem.

Če pa že Evropejci sami ne bodo nič ukrenili, bo to naredila dovolj velika (kritična) masa Afričanov, ko ne bodo več zadovoljni s stanjem, da ne dobijo, kar jim je bilo obljubljeno.
Nicr
# 04.07.2018 ob 15:46
Točno tako,kot je komentiral Dvomljivec.
Vzagajni za sodnike po stari šoli,zapirali ljudi po nareku,ja čez noč so pa ideale spremenili. Ma ne me basat,sploh pa starešine med sodniki.
Pri nas je enako!
hareKrishna
# 04.07.2018 ob 15:17
Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem

Naj gredo ven iz EU in vzpostavijo svoj pravni sistem. Easy
hehet
# 04.07.2018 ob 14:54
Tu gre za pravico narodov do samoodločbe, in naši vladarji jo radi poudarjajo, predvsem ko EU zahteva prodajo raznih pralnic denarja. Takrat novinarjev odpor članic ne moti.
aktivist
# 04.07.2018 ob 14:47
Za njih ne bo sporno niti, ko bodo uvedli smrtno kazen. po poti Turcije.
tim sein
# 04.07.2018 ob 14:29
Politik pridiga....
Buldog
# 04.07.2018 ob 21:23
@oziris.va
04.07.2018 ob 16:49

EU bi morala ostati na nivoju gospodarskega sodelovanja in nič več. Politiko pa naj fura vsaka država svojo.

Saj že sedaj vsaka država fura svojo politiko, razen na področju svobodnega trga v najširšem pomenu. Prostega trga ni brez usklajene zakonodaje o varnosti proizvodov, okoljskih standardov, zaščite delavcev, ustreznega delovanja pravosodnega sistema,...
gesan
# 04.07.2018 ob 17:07
oziris.va
# 04.07.2018 ob 16:49
EU bi morala ostati na nivoju gospodarskega sodelovanja in nič več. Politiko pa naj fura vsaka država svojo.
---------------------------
Se strinjam!
Toda poljaki imajo zelo radi denar, ki ga drugi morajo pridelat, da si sami gradijo svojo deželo.

Zakaj svojega ne žrejo?
mare...k
# 04.07.2018 ob 17:02
EU bi morala ostati na nivoju gospodarskega sodelovanja in nič več. Politiko pa naj fura vsaka država svojo.
-------------------------------
pa dej ne se hecat s takimi...
a sploh veš kaj bi to prineslo?
FEVDALIZEM...imel bi NEODVISNE predstavnike OBLASTI,ki bi črpali sredstva EU-ja,na drugi strani pa ljudi,ki bi bili SUŽNJI brez kakršnih koli pravic...

pravni red EU-ja pa ravno to PREPREČUJE...
ker kako drugače KROTITI te vzhodno-južno Evropske plemenske 'poglavarje' ?

pa še niti s tem 'minimalnimi' pravili se jih ne da povsem...
sedaj si pa zamisli,da se še tega znebijo...
pa sej bi imel SAMOOKLICANE 'carje' v vsaki državi...in to še hoštaplarske...

in na koncu bi vse vzel hudič...
BarakOrkbama
# 05.07.2018 ob 12:14
@gesan
Toda poljaki imajo zelo radi denar, ki ga drugi morajo pridelat, da si sami gradijo svojo deželo.
Praviš, da so Poljaki levičarji?
HOR
# 05.07.2018 ob 00:07
Jean Claude Juncker...
fritaja
# 04.07.2018 ob 20:46
mare...k
# 04.07.2018 ob 16:25
recimo,da EU razpade...in gremo vsak po svoje...
no pa naj mi en sedaj pove kaj bi se zgodilo s posameznimi državami...


Pa zdi se mi, da bi Nemčija zahtevala svoje nekdanje meje. In glede na njeno ekonomsko moč bi jih lahko tudi dobila. Seveda ne Kaliningrada. Ker pa bi Belorusija, Litva in Ukrajina ne dovolile spremijanja svojih meja, ne vem, kaj bi ostalo od Poljske ;)
oziris.va
# 04.07.2018 ob 18:21
mare...k
# 04.07.2018 ob 17:14

prečistile z nasiljem...?
lepo te prosim...časi 'revolucije' so mimo...'liberalno-socialne' prvine so mrtve...


V Evropi razen Ukrajine ni bilo moderne "pomladi".
Arabska pomlad pa še vedno odmeva na Bližnjem vzhodu.
Revolucijski premiki v Južni Ameriki ... seveda praviloma financirano s strani Zahoda, ampak so.

Torej govorit, da ni revolucij, je malo mimo.

Morda v Evropi (trenutno) ni, zna se pa marsikaj spremenit v prihodnosti.

Od Slovencev pa kaj dosti ne moreš pričakovat. Razen metanja kock v parlament in kričanja "gotofi so" ... je to to.
Tao3
# 04.07.2018 ob 16:19
@jinjang: Potem pa jim tudi denarja za nerazvite ne bomo več pošiljali ... a to pa radi cuzajo. Vse bi imeli, svoj kurnik in še da jim ga nekldo drug plačuje?
Tao3
# 04.07.2018 ob 14:28
Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem

Seveda tako misli on. Kaj pa piše v pogodbi, ko se je pridruževal Evropi in iz katere cuza denar za nerazvito državo, ki jo vodi pa nebi pogledal?

Poljaki so dobri samo za cuzanje Evrope, pravil se pa nebi držali. Tudi prost pretok jim je odpeljal miljone ljudi delat v tujino in ZARADI NJIH je šla UK iz Evrope v Brexit, zaradi 3 milijonov poljakov, ki tam dela in katerih pol cuza njihovo socialo. To je najbolj motilo Britance, ja prav ste prebrali: POLJAKI.
Alchemist
# 05.07.2018 ob 17:34
Poljski premier: Vsaka država ima pravico vzpostaviti svoj pravni sistem

Seveda. Nima pa vsaka država pravico biti v EU in iz nje vleči keš.
kapljač
# 04.07.2018 ob 17:36
S poljaki so večni probleme. Ne vem zakaj smo to vlačili v EU?
Harmonist
# 04.07.2018 ob 17:24
Klik bait članek, sproža nerazumne (plačane?) komentarje.
Mislim, a je sploh kdo prebral? Ena sodnica je naredila sceno zaradi zakona, po katerem ji NI treba v penzijo.
Monopattern
# 04.07.2018 ob 17:16
Če Evropa misli, da lahko vpliva na izbiro sodnikov v članicah, zakaj jih potem kar sami ne nastavljajo? En edikt iz Bruslja, pa bodo že ta pravi dobili sedeže. Če lahko sodnike, zakaj ne bi še ministrov in premiejev imenovali na tak način?
paver
# 05.07.2018 ob 13:40
Človek ima prav!
fritaja
# 04.07.2018 ob 20:38
Nicr
# 04.07.2018 ob 15:46
Točno tako,kot je komentiral Dvomljivec.
Vzagajni za sodnike po stari šoli,zapirali ljudi po nareku,ja čez noč so pa ideale spremenili. Ma ne me basat,sploh pa starešine med sodniki.
Pri nas je enako!


Pri nas ni čisto enako. Tukaj so bili v prejšnjem sistemu zapori pol prazni, zdaj pa pokajo po šivih od prenatrpanosti, čeprav stalno gradijo nove ...
jinjang
# 04.07.2018 ob 16:18
Evropa bi se morala omejiti le na gospodarsko sodelovanje,tako kot je bila v začetku zamišljena,ne pa da "suverenim"državam vsiljuje svoja pravila....
SD-pijavka
# 04.07.2018 ob 14:51
Bravo Poljska
oziris.va
# 04.07.2018 ob 16:49
EU bi morala ostati na nivoju gospodarskega sodelovanja in nič več. Politiko pa naj fura vsaka država svojo.
Sklonjen
# 04.07.2018 ob 15:24
Bravo Poljaki!
samy joe
# 04.07.2018 ob 14:37
Prav ima! Dost imam tega Bruslja, ki najeda še bolj kot nekdaj Beograd.
Kazalo