Japec Jakopin - podjetnik z znanjem in vizijo, ki govori osem svetovnih jezikov in svoje luksuzne barke prodaja najbogatejšim Zemljanom. Foto: BoBo
Japec Jakopin - podjetnik z znanjem in vizijo, ki govori osem svetovnih jezikov in svoje luksuzne barke prodaja najbogatejšim Zemljanom. Foto: BoBo
Shipman 50
Projekt Shipman 50 je nastajal leto in pol, celoten razvoj pa je stal okoli milijon evrov. Foto: www.seaway.si
Seaway, Tržič
Seaway je v svojem tržiškem obratu na italijanskih tleh letos več kot prepolovil število zaposlenih. Foto: BoBo
Odpuščajo tudi v Seawayju

Japec Jakopin je z bratom Jernejem svoje navtično podjetje ponesel do statusa vodilnega svetovnega podjetja na področju razvoja plovil. Zgodba o uspehu, ki se je začela leta 1983, temelji na poštenosti, pogumu in delu. Le en odstotek je talenta, 99 odstotkov pa trdega dela, je prepričan Japec Jakopin, leta 2005 (skupaj z mlajšim bratom) slovenski podjetnik leta. Zase sicer pravi, da je predvsem industrijski oblikovalec, in ne podjetnik.


Pred štirimi leti je bil Japec Jakopin gost oddaje Prava ideja. Vabljeni k ogledu

Vaša kariera je zgled uspešnega podjetništva. Zakaj je v Sloveniji tako malo uspešnih zgodb?
V Sloveniji je nekdo, ki dela za svoj račun (torej ne hodi v "službo"), negativec in nezaželen element. Poštenjak dela v javnem sektorju ali pa vsaj v državnem podjetju.

Ali menite, da preveč izpostavljamo državo in preveč pričakujemo, kako nam bo pomagala, namesto da bi sami vzeli usodo v svoje roke?
Vsekakor.

Kako zelo je kriza vplivala na trg luksuznih dobrin?
Zelo, saj se je prodaja zmanjšala na tretjino.

Avtomobilski proizvajalci so izpad prodaje v Evropi nadomestili s prodajo na kitajskem oz. azijskem tržišču. Je to lahko tudi za vas model, kako se prilagoditi na težave Evrope?
Kitajci in Indijci (še) nimajo navtičnih želja, zato ...

Koliko Slovencem prodate vaše barke?
Prodali smo nekaj Greenlinov, v zadnjih nekaj letih recimo odstotek našega prometa.

Katere jadrnice izdelujete po naročilu in kaj vse lahko prilagodite kupcu?
Shipman in Skagen sta barki, delani po naročilu. Naročniku prilagodimo notranjo dekoracijo, les in opremo.

Vaši kupci so premožni ljudje. Koliko ljudi kupi jahto le kot statusni simbol in je pravzaprav potem prav veliko ne uporablja, ampak jo ima le v marini, kamor pripelje svoje prijatelje?
Naše barke so "understatement" barke. Z njo hoče lastnik nekaj dati in povedati sebi, ne pa drugim. Zato jo uporablja, ljubi in neguje. Cenovni razred je od 100 tisoč evrov do pet milijonov evrov, torej za srednji in višji sloj.

Se najdejo tudi takšni, ki si jadrnice pravzaprav ne bi smeli privoščiti in za nakup najamejo posojilo?
Tisti z denarjem velikokrat financirajo barko, ker z denarjem zaslužijo več, kot pa plačajo obresti.

Se radi družite z bogataši? Ste pri njih opazili kakšno skupno točko?
Med njimi je kar nekaj izjemno sposobnih, nadarjenih in izobraženih ljudi. Skratka, zanimivih. Od njih se lahko marsikaj naučiš. Skupno jim je to, da so vedno v življenju jemali in bolj malo dajali.

Kako ekološki je Greenline motorni čoln na hibridni pogon? Je poraba goriva občutno manjša?
V občutljivih okoljih (marina, sidrišče, pristanišče ...) plujete na elektriko in ne motite s hrupom, smradom in valovi. V sezoni porabite do štirikrat manj fosilnih goriv.

Razvojni stroški hibridne barke Greenline so znašali tri milijone evrov. Koliko bark morate prodati, da boste na pozitivni ničli?
Okoli 500.

Kakšni so občutki, ko stopite na krov nove jadrnice?
Na naši jadrnici gledam, ali smo imeli kaj povedati z novo barko. Če pridem na tujo, se vprašam: kaj so hoteli povedati avtorji? So bolj bistri in ustvarjalni od nas? Kaj se lahko naučimo od njih?

Vaše jadrnice so bile že nekajkrat izbrane za evropske jadrnice leta. Ali lahko takšna priznanja precej povečajo prodajo?
Naslovov evropska barka leta imamo osem. Vpliv na prodajo je težko izmeriti, gotovo pa ni negativen.

Leta 2008 je Seaway začel obratovati v industrijski coni v Tržiču. Pred kratkim ste več kot prepolovili število zaposlenih. Je to znak, da so razmere res zelo slabe?
Nekaj delovnih mest smo z morja preselili v Slovenijo, ker je prodaja velikih bark, ki jih lahko gradimo le na obali, padla. Skupno število zaposlenih bo še naprej raslo.

Na spletnih forumih vas nekateri obtožujejo, da so plače v vašem podjetju zelo slabe in da morajo zaposleni trdo garati za svojo plačo. Je to res?
Sredi leta smo plače znižali in so zdaj samo 27 odstotkov nad slovenskim povprečjem v tej panogi. Prej smo bili 53 odstotkov nad povprečjem. Smo na svetovnem trgu in zato moramo vsi pridno delati (upam, da pri tem ne zaostajam), da lahko prodamo svoje storitve in izdelke. Tisti, ki ga ta intenzivnost moti, bo moral najti delo drugje. Vsekakor vabim vsakogar, ki mu delo pri nas ni všeč, da pride k meni in to pove, namesto da se pritožuje anonimno po forumih.

Odpuščajo tudi v Seawayju