Delavci ne popuščajo in pravijo, da bo škoda, če se uresniči vladni načrt, še veliko večja. Foto: BoBo
Delavci ne popuščajo in pravijo, da bo škoda, če se uresniči vladni načrt, še veliko večja. Foto: BoBo
Miro Cerar
Na ultimate ne bom pristajal, pravi Cerar. Foto: BoBo
Luka Koper, protest
Delavci pri protestu vztrajajo, na vhodu se kopičijo vlakovne kompozicije. Foto: BoBo/Borut Živulović

Ocene še nismo delali. Za zdaj govorimo o zastojih oz. zamudah. Prav tako še nimamo informacije, da bi se kateri poslovni partner odločil za preusmeritev tovora drugam.

Služba za odnose z javnostmi Luke Koper o tem, ali so že naredili oceno škode in ali je že kdo odpovedal posel
Blokada Luke Koper
Zapora Luke Koper traja že od petka zjutraj. Foto: BoBo
Tovorna vozila pred Luko Koper
Tovorna vozila pred Luko Koper čakajo na konec zapore. Foto: BoBo
Upor v Luki se zaostruje, škoda raste
Delavci Luke Koper še naprej blokirajo vhode pristanišča

Delavci Luke Koper danes že drugi dan onemogočajo vstop v pristanišče, zaradi zapore pa je ves tovorni promet na slovenskem železniškem omrežju ustavljen, zato so se ob 19. uri z ministrom za gospodarstvo Zdravkom Počivalškom sešli predstavniki Luke Koper in Slovenskih železnic, a so člani uprave Luke Koper sestanek zapustili že po nekaj minutah.

Kot so sporočili iz Luke Koper, je minister Počivalšek oporekal temu, da bi na sestanku sodelovala celotna uprava družbe, ki je kolektivni organ vodenja Luke Koper. "Na vprašanje ministru, zakaj drugi člani uprave ne smejo sodelovati, je minister dejal, da zato, ker se je on tako odločil. To je ustaljen način komuniciranja vladnih predstavnikov, ki se želijo pogovarjati le na štiri ali šest oči, brez zapisnikov in dokazov. Mislim, da je jasno, kdo v tej državi ne želi sodelovati," je jasen predsednik uprave Dragomir Matić, ki je skupaj s preostalimi člani uprave zapustil sedež ministrstva.

Počivalšek je dogajanje opisal nekoliko drugače. "Ker je od delavskega direktorja Luke Koper prišel ultimat, da predsednik uprave Luke Koper nima njegovega pooblastila za pogovor, in ker je bilo to izraženo na meni nesprejemljiv način, že prej pa sem povedal, da želim govoriti z obema najbolj odgovornima, so se odločili, da se sestanka ne udeležijo," je pojasnil Počivalšek.

Ravnanje predstavnikov Luke je označil za nezaslišano, saj nastaja gospodarska škoda, ki jo čutijo tako v Sloveniji kot v tujini, "gospodarstvo pa ne more biti talec nekih nerazrešenih zadev med dvema stranema". Po ministrovih besedah je bil pogovor sklican zato, da poskušajo razumno najti izhod iz situacije, vendar ne more privoliti v grobe pritiske in izsiljevanja.

Na vprašanje, zakaj ni želel sprejeti celotne uprave, je minister dgovoril, da je povabil prva moža obeh družb. Navsezadnje imajo tudi Slovenske železnice veččlansko poslovodstvo, je dejal. "Moj namen je bil pozitiven in ne pristajam na to, da bo nekdo drug narekoval, na kakšen način se bomo pogovarjali," je poudaril.

Delavci ne popuščajo
Po poročanju TV Slovenija delavci v protestu medtem ne popuščajo, zvečer so jih prišli podpret tudi prijatelji, družinski člani in podporniki, ki jim prinašajo hrano in pijačo. Zahteve delavcev so jasne, in sicer odstop ministra Petra Gašperšiča in državnega sekretarja Metoda Dragonje, je pojasnil predsednik sveta delavcev Mirko Slosar. Slosar, ki v tem trenutku nastopa kot nekakšen mediator med zaposlenimi, ki so v petek sprožili spontani upor, in drugimi organi v Luki Koper, je hkrati ocenil, "da niti organi, kot so sindikati, svet delavcev in uprava, nimajo nekega vpliva na dogajanje".

Zaposleni pravijo, da se zavedajo škode, ki jo povzročajo, a da je ta manjša od tiste, ki bi nastala, če bi se uresničil načrt infrastrukturnega ministra Petra Gašperšiča. Po besedah Slosarja delavci pozivajo vlado, da neha s sprenevedanjem: "V javnosti je dokument, ki so mi ga posredovali zaposleni iz Luke Koper, ki razkriva namero vlade za razkosanje Luke."

Direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je ob prihodu na sestanek s predsednikom uprave Luke Koper Dragomirjem Matićem in ministrom Zdravkom Počivalškom novinarjem povedal, da si želi, da bi se čim prej našla rešitev, ker nastaja velika škoda. Trenutno po železniškem sistemu stoji 70 vlakov, kar jih stane približno 700.000 evrov na dan, vlaki pa lahko stojijo največ od tri do štiri dni. Potem ne bodo več prenašali naših težav in našli pot v drugo pristanišče. Konkurenca je močna, je dodal.

"Ultimati so nesprejemljivi"
V odzivu na dogajanje v koprskem pristanišču je premier na novinarski konferenci opozoril, da je zapora Luke nesprejemljiva, saj se slovenskim in tujim podjetjem dela nepopravljiva škoda, ki se meri v milijonih evrov, ter škoduje ugledu Slovenije. Bistveno se poslabšujejo tudi možnosti za gradnjo 2. tira, je opozoril.

"Ne sme pa neposredno vlada vstopati v podjetje in prevzemati dirigentske palice, tega se moramo odvaditi. Prej je vsaka vlada, vsaka politična stranka posegala v podjetja in banke ter kadrovala,"
je poudaril in dodal, da je njegova vlada prva vzpostavila merila za upravljanje državnega premoženja. Zato po njegovem mnenju nekateri težko prenesejo, da se ta zgodba končuje in da si vlada resno prizadeva za drugi tir. "Ultimati delavcev vladi in drugim so nesprejemljivi, ne bom privolil, da bi delavci vodili državna podjetja, še manj pa državo," je bil odločen.

Premier odstop obžaluje
Cerar je spomnil, da je v preteklih dneh javno pozval k ravnanju za umiritev razmer v Luki Koper in Kopru pred petkovo skupščino, na kateri naj bi na predlog Slovenskega državnega holdinga (SDH) zamenjali tri nadzornike.

Po Cerarjevih besedah je SDH prepoznal nastale razmere, temu prisluhnil in na skupščini zato tudi umaknil predlog za zamenjavo. Na vprašanje, ali je šlo za navodilo politike vodstvu holdinga, pa je odgovoril, da se ni vmešaval v delo nikogar. Dodal je tudi, da obžaluje odstop prvega moža SDH-ja Marka Jazbeca, čeprav ga lahko razume.

Poziv vladi, naj se odzove na zahteve delavcev
"Spontani upor v pristanišču še vedno traja, kar pomeni, da so delovni procesi še vedno onemogočeni. Prav tako so vsi vhodi in izhodi v pristanišče blokirani. Prehod dovolijo le tovornjakom s hitro pokvarljivim blagom. Trenutno je v pristanišču privezanih pet ladij, dve pa čakata na sidru. Zaradi včerajšnje zapore je v pristanišču ostalo tudi šest vlakovnih kompozicij, pripravljenih za odvoz blaga, medtem ko 40 vlakov ni moglo v pristanišče," so sporočili iz Luke Koper.

Dostop do Luke Koper je za tovorna vozila zaradi demonstracij onemogočen, ob tem sporočajo s prometnoinformacijskega centra. Tovorna vozila izločajo na primorski avtocesti na počivališče Ravne in od Črnega Kala proti Kopru na odstavni pas.

Ob tem v upravi družbe dodajajo, da so se tudi v preteklih urah "intenzivno ukvarjali izključno z iskanjem rešitev za čimprejšnjo vzpostavitev normalnega stanja", a ugotavljajo, da se zaposleni z njimi ne želijo pogovarjati, "saj so njihove zahteve usmerjene izključno v predsednika vlade".

Zato se je vodstvo Luke zjutraj obrnilo na Cerarja in ga pozvalo, naj vzpostavi stik in pogovore z zaposlenimi, "da bi preprečili katastrofalne posledice zapore pristanišča, ki lahko povzročijo ogromno gospodarsko škodo, ne le v pristanišču, ampak celotni logistiki".
Delavci: Vlada laže
Luški svet delavcev je danes medijem v sporočilu za javnost vlado znova pozval, naj pride v Koper in jim dokončno pojasni, kakšni so njeni načrti s pristaniščem, sicer bo "ta vlada nosila celotno odgovornost za nastalo situacijo". Pri tem so vlado Mira Cerarja obtožili, da laže, svoje obtožbe pa so podkrepili s kopijo dokumenta, ki ga je ministrstvo za infrastrukturo poslalo na vlado. V njem generalnemu sekretarju vlade Metodu Dragonji pišejo, da se bo delež neamortiziranih vlaganj v Luko Koper še povečeval, kar bo zmanjšalo ekonomičnost nove koncesije.
Ob tem citirajo zapis v dokumentu: "Predlagamo, da tovrstne problematike ne razrešujemo v okviru sprejema PRP (program razvoja pristanišča), ampak ob prenovi koncesijske uredbe in posledično koncesijske pogodbe, ki jo že dalj časa pripravljamo in jo nameravamo v kratkem poslati v medresorsko usklajevanje in vladi v sprejem.

To vprašanje je mogoče razrešiti le s spremembo koncesijske pogodbe, kar pomeni, da bi za nove naložbe podelili nove koncesije gradnje ob že obstoječi koncesiji storitev, vendar je pri tem zaradi enotnega vodenja pristanišča treba zagotoviti še posebnega upravljavca pristanišča (port authority)."

Poleg tega so se odzvali tudi na izjave predsednika DZ-ja Milana Brgleza, ki je zaporo Luke označil za atentat na podjetje in na državo, delavce pa pozval, naj svojih privilegijev ne postavljajo pred koristi Luke Koper, Obale in Slovenije. V sporočilu za javnost so zapisali, da so se nad izjavami zgrozili, ker po njihovem mnenju kažejo na "popolno aroganco, predrznost in vzvišenost v odgovarjanju človeka iz elitnega kroga privilegirancev, ki si drzne delavce v pristaniški dejavnosti pozivati, da naj ne postavljajo svojih privilegijev pred koristi Luke Koper". Po njihovih besedah gre za nedopustno izjavo, ki terja javno opravičilo ali pa njegov odstop.

Ministrstvo: Iščemo načine, kako razbremeniti proračun
Z ministrstva za infrastrukturo pa so v povezavi z dokumentom, na katerega se sklicuje svet delavcev sporočili, da se te navedbe nanašajo na problematiko preteklih vlaganj, katerih neamortizirani del mora po izteku koncesijske pogodbe leta 2043 Luki Koper plačati država.

Ministrstvo je predlagalo, da se to uredi z aneksom h koncesijski pogodbi, kjer bi pogledali tudi možnost, da bi država za nove naložbe, katerih neamortizirani del bi nato moral vračati proračun, z Luko sklenila novo koncesijsko pogodbo. To pa za seboj potegne tudi vprašanje o vzpostavitvi luške uprave, to je ustanove, ki bo v državni lasti in bo upravljala obale in zemljišča na območju pristanišča, so pojasnili.

Spontan upor
Kot je znano, so delavci Luke Koper v petek zaradi nestrinjanja z napovedano zamenjavo nadzornikov spontano onemogočili vstop v pristanišče. A tudi potem ko je bila ta točka umaknjena z dnevnega reda skupščine in je prvi mož SDH-ja Marko Jazbec napovedal odstop, se strasti niso umirile. Luški delavci zahtevajo odstop ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča in državnega sekretarja na finančnem ministrstvu Metoda Dragonje ter sestanek s predsednikom vlade.

Spontana zapora se je začela v petek dopoldne, pred napovedano skupščino delničarjev Luke, na kateri bi morali obravnavati predlog SDH-ja za zamenjavo treh nadzornikov (poleg predsednice Alenke Žnidaršič Kranjc še Elen Twrdy in Andreja Šercerja). Vendar je bil predlog tik pred skupščino zaradi pritiskov umaknjen, svoj odstop pa je ponudil prvi mož SDH-ja Marko Jazbec.

Ocene še nismo delali. Za zdaj govorimo o zastojih oz. zamudah. Prav tako še nimamo informacije, da bi se kateri poslovni partner odločil za preusmeritev tovora drugam.

Služba za odnose z javnostmi Luke Koper o tem, ali so že naredili oceno škode in ali je že kdo odpovedal posel
Upor v Luki se zaostruje, škoda raste
Delavci Luke Koper še naprej blokirajo vhode pristanišča