Res smo se zmenili, da Rembrandt nekaj je. Ampak ključno vprašanje je, zakaj smo se tako zmenili. Foto: EPA
Res smo se zmenili, da Rembrandt nekaj je. Ampak ključno vprašanje je, zakaj smo se tako zmenili. Foto: EPA

Zato je idejni sistem nujno poln lukenj, ki se, preslikane v stvarnost, kažejo kot nenehen izvor podiranja, rušenja in nasploh sesedanja. Neoliberalizem je ideologija. Tudi socializem, kot smo ga poznali, je bil ideologija. In kako se ideološki sistemi vzdržujejo? Z ideologijo: če se kapitalizem seseda, je to zato, ker menda nimamo dovolj zaresnega. Ko se je sesedal socializem, so rekli, da je to zato, ker nismo imeli pravega…

Pred leti sem imel za TV Slovenija daljši pogovor z znanim kustosom za sodobno umetnost Francescom Bonamijem. S sokustosinjo sta v Vili Manin v bližini Vidma pripravila razstavo o religiji in umetnosti. Mimogrede, razstava je bila kolekcija popolnega pofla tam nekje od Jeffa Koonsa do Sarah Lucas z vmesnimi postanki pri raznih anonimnežih. Razstavo bi lahko postavil tudi Barni, če vprašate mene.

Anyway, ropotava takole z Barnij…pardon, Bonamijem, ki mi pove, da je bila umetnost nekoč v službi religije, danes je pa umetnost postala religija. Recimo religiji ideologija. Ja, pred 300 leti so zelo veliko govorili o Bogu. Kar naprej so ga omenjali. Ideologija pač. Ko se je pokazala zev med stvarnostjo in religijo (ideologijo), so vedno rekli, da je to zato, ker ljudje ne verujejo dovolj. V spopadu med ideologijo (religijo) in stvarnostjo izgubi stvarnost. Vsaj na kratek rok.

No, umetniki, kustosi in teoretiki dandanes ves čas govorijo o umetnosti. Pravzaprav izgovarjajo umetnost. Umetnosti po velikih institucijah skoraj ni več, oziroma se je spremenila v konfekcijo, besedo umetnost, besedo umetnik in umetniško pa slišimo kar naprej. In kako je umetnost religija? Imamo izvoljeno ljudstvo (umetnike), imamo duhovnike (kustose in teoretike), imamo svete knjige (Art Now!, preštevilne Contemporary Art Theory…) imamo vnebovzetje in nebesa (v-muzej-vzetje) in tako naprej.

Ko izrečeš, da so njihove teorije scientološko nakladanje, ti vrnejo, da je bilo vedno tako. Da je Rembrandtov položaj v umetnosti vzdrževal religiji podoben seštevek idej. Da smo se samo zmenili, da Rembrandt nekaj je. Da gre že ves čas za religijo.

Res smo se zmenili, da Rembrandt nekaj je. Ampak ključno vprašanje je, zakaj smo se tako zmenili.

In odgovor?

Ker tega ne zna vsak. Poskusite doma, če ne verjamete!