Rileyju je pri pripravljanju na vlogo pomagalo tudi dejstvo, da je sam, tako kot Curtis, ki nikoli ni zapustil doma brez zaloge tobaka, strasten kadilec, je mladi igralec v šali povedal v nekem intervjuju. Foto: Spletna stran filma
Rileyju je pri pripravljanju na vlogo pomagalo tudi dejstvo, da je sam, tako kot Curtis, ki nikoli ni zapustil doma brez zaloge tobaka, strasten kadilec, je mladi igralec v šali povedal v nekem intervjuju. Foto: Spletna stran filma
Na levi Riley, na desni Curtis. Film o življenju in smrti pevca Joy Division je ustvarjalcem prinesel več priznanj, v Cannesu je dobil tri nagrade, blestel na nagradah britanskega neodvisnega filma in od treh nominacij za bafte eno tudi dobil.
Besedilo pesmi, katerega del je zapisan tudi na Curtisovem nagrobniku

Film, celovečerni režijski prvenec priznanega nizozemskega fotografa Antona Corbijna (skrbel je za vizualno podobo skupin, kot sta Depeche Mode in U2, v davnih 70. letih je med drugimi velikimi imeni tedanje glasbene scene na Otoku fotografiral same Joy Division, znan pa je tudi po videospotih za Personal Jesus Depeche Mode in Nirvanin Heart-Shaped Box), ki smo ga sicer videli tudi v okviru Liffa in na nekaj ponovitvah po manjših kinodvoranah v Sloveniji, je v kroge neodvisnega in umetniškega filma povzdignil novo igralsko ime: Sam Riley. Z 28-letnim Leedčanom so se o tem, kako je biti Ian Curtis, pa čeprav le na platnu, pogovarjali pri reviji NME, za katero je nekoč - tudi Curtisa - fotografiral Corbijn.

Nadzor: Življenje in smrt Iana Curtisa

Ian Curtis se je rodil 15. julija 1956. Po srednji šoli se je zaposlil na lokalnemu zavodu za zaposlovanje, leta 1976 pa se je pridružil skupini, ki je nato zaslovela pod imenom Joy Division. Samomor je 23-letni mož svoje srednješolske ljubezni Debre in oče hčerke Natalie storil 18. maja 1980. Njegova besedila so še danes predmet razprav kritikov in oboževalcev.
Nadzor je nastal po knjigi Curtisove vdove Debre in s pomočjo takratnega vodje založbe Joy Divisionov, legendarnega "Mr. Machestra" Tonyja Wilsona. Mnogi menijo, da je Nadzor najbolj točen in avtentičen prikaz življenja (in smrti) tragično preminulega pevca do zdaj.

Kot je znano, je Curtis zaradi depresije, razočaranja nad samim sabo zaradi propadlega zakona (z Debro sta se poročila že v najstniških letih in kmalu dobila hčerko Natalie, nato pa se ja zaljubil v Belgijko Annik), pritiskov življenja glasbenega zvezdnika in velikih pričakovanj javnosti, in, nenazadnje, resne bolezni - epilepsije, ki je zaznamovala tudi njegove odrske nastope, pri 23 letih storil samomor.

Riley je za vlogo tega mladeniča iz industrijskega Macclesfielda, čigar besedila so še danes predmet razprav in različnih interpretacij, dobil nagrado britanskega neodvisnega filma za najbolj obetavnega novinca.

Kako oživiš legendo?
Rileyja pred snemanjem Nadzora ni čakala ravno lahka naloga. Oživiti legendo, kot je Curtis, ki ima še danes zveste oboževalce - večina jih je že v zrelih letih -, je bil velik izziv. Mladi igralec pred tem ni imel omembe vrednih igralskih izkušenj, razen vloge Marka E. Smitha, vodje skupine The Fall, v 24-urnih žurerjih Michaela Winterbottoma, filmu, ki ga je režiser posvetil manchestrski glasbeni sceni in zgodbi založbe Factory. Se pa je nekoliko laže vživel v vlogo karizmatičnega vodje, saj je tudi sam pevec skupine 10.000 Things, ki je trenutno "na čakanju".

"Ko sem dobil vlogo, je bil to zame pravi šok, saj sem v tistem času delal v skladišču (delo v tovarni si je našel, potem ko je njegova skupina ostala brez založbe, op. p.). Ko sem prvič prebral Touching From A Distance (prej omenjena knjiga Debre Curtis, op. p.), sem pomislil: Hm, to bi bilo lahko zanimivo."

Riley ugotavlja, da je bil Curtis "čemeren mlad mož z napakami, njegova besedila so bila zelo zrela, on pa v mnogo pogledih ne"."A vse je nekako 'kliknilo', ko sem se začel ukvarjati z igro. Na tržnici v Camdenu sem si kupil koncertni DVD Once Was The Young Man, a pravzaprav obstaja le dobra ura posnetega materiala. Doma sem na veliko gledal te posnetke in plesal po dnevni sobi, da bi pravilno zadel njegove geste, a nikoli se mi to ni zdelo TO."

Igralci na odru v živo
V priprave je Riley vložil res veliko časa, a resnično mu je uspelo zadeti Curtisa šele, ko so s soigralci začeli sami izvajati glasbo. Uspelo jim je namreč Corbijna prepričati, da jim je dovolil vse pesmi v filmu odigrati v živo, čeprav nekateri niso imel skoraj nobenih glasbenih izkušenj. V glasbeni del so morali vložiti zares veliko dela, a se jim je po Rileyjevih besedah vsekakor izplačalo.

Sumner: Samo zabavajte se!
Riley se je bal, da bi v vlogo vnesel preveč sebe in svojih
Na desni si oglejte predfilm za Nadzor in videospot za Love Will Tear Us Apart, verjetno najbolj znano pesem skupine Joy Division.
zamisli, a potem ko ga je Corbijn usmeril in je dobil še blagoslov Curtisove, je vedel, da mu gre dobro, poleg posnemanja Curtisovega glasu tudi pri hoji in govoru. "Bili so tudi zares težki dnevi in trudil sem se, da ne bi prinesel preveč vloge s sabo domov. A zares sem užival v tej izkušnji. Pred začetkom snemanja sem se pogovarjal z resničnim Bernardom (Sumnerjem, op. p., kitaristom Joy Division in poznejšim članom uspešne skupine New Order, ki jo je skupaj s Petrom Hookom in Stephenom Morrisom ustanovil iz dediščine Joy Division) in rekel mi je: 'Samo zabavajte se.' In smo se."

Alenka Klun

Besedilo pesmi, katerega del je zapisan tudi na Curtisovem nagrobniku