Restavratorji britanske Narodne galerije so dokončno sklenili, da je Devica Marija v skalni votlini delo Leonarda Da Vincija in ne njegovih asistentov. Foto:
Restavratorji britanske Narodne galerije so dokončno sklenili, da je Devica Marija v skalni votlini delo Leonarda Da Vincija in ne njegovih asistentov. Foto:
Leonardo Da Vinci: Devica Marija v skalni votlini (detajl: nadangel Uriel)
Restavratorji so sliko očistili in popravili nekatere zgrešene poteze svojih predhodnikov. V štiridesetih letih 20. stoletja so na primer restvartorji sliko premazali s posebnim lakom, ki naj bi preprečil propadanje slike. Tako pa so tudi uničili iluzijo tridimenzionalnosti, ki jo je z izjemnim obvladovanjem svetlobe na sliki pričaral Leonardo. Foto: The National Gallery

Obstajata namreč dve različici slike Devica Marija v skalni votlini. Mlajša od njiju visi v Louvru in zanjo je vedno veljalo, da jo je verjetno med letoma 1483 in 1486 naslikal Leonardo Da Vinci. Oziroma da je asistentom prepustil le manjši del slike. Za Devico Marijo v skalni votlini, ki visi v londonski Narodni galeriji in ki naj bi nastala nekoliko pred letom 1508, pa ni bilo povsem gotovo, koliko se je pri njenem nastanku angažiral Da Vinci sam. No, ob koncu zadnjega restavratorskega procesa so londonski restavratorji prepričani, da je tudi mlajšo sliko v večjem delu naslikal Da Vinci sam.
Plasti pod zadnjo različico Device Marije v skalni votlini
To ni edino spoznanje sodelavcev britanske Narodne galerije. Že leta 2005 so ugotovili, da se pod zdaj znano sliko skrivajo starejši osnutki, ki prikazujejo precej drugačno kompozicijo. V procesu zadnjega čiščenja slike pa so našli še več plasti, ki dokazujejo Da Vincijev 'divji' način dela. Da Vinci je londonsko Devico Marijo v skalni votlini ustvarjal kar 25 let. Včasih je sliko pustil ležati v kotu po več let, nato pa je kot v ekstazi z odločnimi potezami vlekel po platnu. Nato spet dolgo nič. Restavratorjem je uspelo detektirati te 'izbruhe Da Vincijeve ustvarjalnosti' in ugotovili so tudi, da je mojster sliko vsakič malo spremenil. Restavrator Larry Keith je ob koncu restavriranja povedal: "Devica Marija v skalni votlini je izjemen primer procesa, ko veliko umetniško delo skozi večletni raziskovalni proces organsko raste pred nami."
Napake prejšnjih restavratorjev
Restavratorji so tudi odpravili nekaj napak, ki so jih zagrešili njihovi predhodniki. V poznih štiridesetih so namreč sodelavci Narodne galerije sliko zaščitili s posebnim lakom, zaradi katerega je slika izgubila svojo izjemno skulpturalno kakovost. Leonardo Da Vinci je namreč z izjemnim obvladovanjem slikanja svetlobe ustvaril iluzijo tridimenzionalnosti in posebne živosti naslikanega prizora. To iluzijo je varovalni premaz pokvaril, zato so ga zdaj odstranili.
Motiv slike Devica Marija v skalni votlini izhaja iz svetopismske zgodbe o srečanju Janeza Krstnika in Jezusa Kristusa, ko sta bila še otroka. Devica Marija Janeza Krstnika usmeri k malemu Jezusu. Ta sedi ob nadangelu Urielu in blagoslovi Janeza. Na londonski različici slike je Leonardo Da Vinci Jezusu, Devici Mariji in Janezu Krstniku naslikal še avreole, zadnjemu pa tudi zanj značilno palico z vrhom v obliki križa.