Projekt izraelske umetnice Hili Greenfeld sodi v sklop rezidenčnega programa, ki umetniku narekuje dvomesečno bivanje v Ljubljani, to pa se konča z razstavnim projektom. Foto: Jože Suhadolnik/KC Tobačna 001
Projekt izraelske umetnice Hili Greenfeld sodi v sklop rezidenčnega programa, ki umetniku narekuje dvomesečno bivanje v Ljubljani, to pa se konča z razstavnim projektom. Foto: Jože Suhadolnik/KC Tobačna 001

Izraelska umetnica Hili Greenfeld (1981) je pred tremi meseci v svoji domovini s partnerjem sklenila neortodoksno zakonsko zvezo, kakršne država Izrael ne priznava. Umetnica, ki trenutno biva v rezidenčnem centru KC Tobačna 001, bo zato na dan odprtja svoje razstave The Moly Matrimony s partnerjem izvedla civilni poročni obred, ki bo zakonsko veljaven tudi v Izraelu. Zanjo je ta poroka performativno dejanje, s katerim se bo njena prva poroka z več sto svati spremenila v performans.

Poustvarjanje relikvij, grobov in oltarjev
Obstoječo nezmožnost zajemanja in razumevanja časa, dimenzije, do katere lahko pristopamo samo posredno - se pravi z obujanjem spominov, pripovedovanjem zgodb, izvajanjem ritualov in hranjenjem predmetov, ki kažejo sledi preteklosti - poskuša umetnica ozavestiti s pomočjo poustvarjanja relikvij, grobov in oltarjev.

Naj rituali izhajajo iz religije ali iz kulture, predstavljajo ponovno izvedbo obreda, tako kot je bil ta v zgodovini izveden prvič, in posledično predstavljajo vez med sedanjim in preteklim časom. Greenfeldova pa v svoji praksi, ki povezuje slike, skulpture in ready-made objekte, oblikuje okolja, v katerih potekajo rituali.

Mrtvaški ples, obogaten z lastnimi simboli smrti
Kot izhodišče tokratnega projekta umetnici služi poznosrednjeveška freska z motivom Mrtvaškega plesa iz hrastoveljske cerkve sv. Trojice, ki upodablja sprevod, v katerem se proti izkopanemu grobu pomikajo predstavniki vseh slojev tedanje družbe, vsak v paru s smrtjo v podobi okostnjaka. Na podlagi te izdela enajst slik z liki, ki jih vzame iz izvirnika - od papeža, prek kralja in kraljice do meščana, berača in otroka -, vendar vsakemu namesto okostnjaka doda lasten simbol smrti.

"Njena predstavnica smrti je figura s klaviaturo in je nastala na podlagi risbe, ki jo je naslikal šestleten otrok. Fant je bil umetnici zelo blizu in je umrl v mladosti. Enajstdelni poliptih ohranja vizualno kontinuiteto iz izvirnika, in sicer z barvnimi trakovi in ritmičnim nizanjem figur, ki gledalca vabijo, naj se udeleži sekvenc postanka-premika proti drugemu elementu postavitve, ki ga predstavljajo trije loki, ter naprej skoznje.

Loki so postavljeni kot oltarji. Njihova dekoracija delno izvira iz simbolov na freskah v cerkvi Sv. trojice, hkrati pa so v maniri Greenfeldove prekriti s sintetično travo, prebarvani z grafitarskimi spreji in okrašeni z magdalenicami, eno najprepoznavnejših metafor za čutno izkušnjo, ki nepričakovano odklene vrata do spomina na pozabljeno preteklost," je med drugim zapisala kustodinja razstave Alenka Trebušak.

Ozaljšana poročna obleka
Mesto oltarja Trash the dress pa je pripadlo zadnjemu loku, ki ni namenjen prehajanju, saj bo v njem visela poročna obleka Hili Greenfeld. Umetnica jo namerava obdelati s pigmenti in materiali, kot so soli, lepila in umetni mah - kar pa bo storila po izvedbi civilnega obreda.

Odprtje razstave The Moly Matrimony v KC Tobačna 001 bo drevi ob 18. uri, na ogled bo do 25. novembra.