Klaričeva kupnina znaša 14,2 milijona evrov, državne železnice pa so bile za Avrigo pripravljene plačati 14,8 milijona evrov. Foto: MMC RTV SLO
Klaričeva kupnina znaša 14,2 milijona evrov, državne železnice pa so bile za Avrigo pripravljene plačati 14,8 milijona evrov. Foto: MMC RTV SLO
Dušan Mes
Po odločitvi Zavarovalnice Triglav, da Avrigo za nižjo ceno proda Klariču, so bili v Slovenskih železnicah pod vodstvom Dušana Mesa razočarani. Foto: BoBo
Prodaja družbe Avrigo

Potrebno je še soglasje Agencije Republike Slovenije za varstvo konkurence, kajti Klarič bo po novem obvladoval polovico avtobusnega trga v državi. Za nakup Avriga so se potegovale tudi Slovenske železnice.

Dvoboj med državnimi železnicami in zasebnikom je torej dobil Darko Martin Klarič, sicer lastnik največje slovenske oglaševalske agencije Media Publikum. Prek družbe Adventura prevozi, ki jo je ustanovil pred dvema mesecema, je kupil novogoriškega avtobusnega prevoznika. In to za dobrega pol milijona ceneje, kot so zanj ponujale Slovenske železnice. Klaričeva kupnina znaša 14,2 milijona evrov, državne železnice pa so bile za Avrigo pripravljene plačati 14,8 milijona evrov.

Zakaj prodaja za nižjo ceno
Z Zavarovalnice Triglav, ki je Avrigo prodala za pol milijona evrov cenejšemu ponudniku, smo dobili odgovor, zakaj takšna odločitev: "V skrbno vodenem prodajnem postopku, ki se je po prvem neuspešnem krogu obnovil julija letos, je bila družba Adventura prevozi (podjetnik Klarič) edina ponudnica, ki je oddala brezpogojno in zavezujočo ponudbo skladno s procesnim pismom. Po transakciji bo kupec družba Adventura prevozi skupaj s povezano osebo neposredno in posredno tudi lastnica večinskega deleža družbe Izletnik Celje in še drugih družb Skupine Avriga."

Zakaj Izletnik? Katere so še družbe Skupine Avriga?
Najprej glede celjskega Izletnika: Avrigo in podjetnik Klarič že obvladujeta vsak po 49,5 odstotni lastniški delež celjskega avtobusnega prevoznika, ki ima 223 vozil, kar je dobra desetina vseh registriranih avtobusov v Sloveniji. Spomnimo: Izletnik je lani prodajala Gorenjska banka (kot zastavna upnica propadlega Pavčkovega Viator – Vektorja). Na javni dražbi je bil prodan za 3,25 milijona evrov (izklicna cena je znašala 2,1 milijona). Kupec je bil celjski poslovnež Klarič, ki pa je polovico delnic takoj prodal novogoriškemu Avrigu. Novogoričani so prevzeli tudi upravljanje Izletnika. Naveza Klarič – Avrigo je torej znana že nekaj časa … In kdo so še druge družbe Skupine Avrigo? To so hčerinske družbe Integral Notranjska, Integral Strojna Kočevje in Integral Zagorje.

Slovenske železnice razočarane
Po odločitvi Zavarovalnice Triglav, da Avrigo za nižjo ceno proda Klariču, so bili v Slovenskih železnicah pod vodstvom Dušana Mesa razočarani. Dušan Mes je že avgusta za Finance dejal, da se zanimajo za nakup novogoriškega "avtobusarja": "Smisel nakupa je v tem, kar počnejo že tudi druge železnice, da se s cenejšimi avtobusnimi prevozi nadomestijo nerentabilne železniške proge. Težnje v železniškem poslu gredo v smer integracije vseh vrst javnih prevozov." Mnogi pa ob tem opozarjajo na konflikt – da bi šlo pri SŽ-jevem nakupu za nedovoljeno državno pomoč. Železnice je država spomladi dokapitalizirala s 110 milijoni evrov.
Dejstvo je, da bi se z nakupom Avriga s strani državnih železnic moral strinjati Slovenski državni holding. Kot piše Dnevnik, pa zaradi izjemno kratkega roka, ki ga je postavila Zavarovalnica Triglav kot prodajalka Avriga, uprava Slovenskega državnega holdinga ni utegnila odločiti o soglasju Slovenskim železnicam za nakup novogoriške družbe.

Pol slovenskih avtobusov v Klaričevih rokah
Klaričev nakup Avriga še ni dokončen. O njem bo morala odločati še Agencija RS za varstvo konkurence - AVK. Če ne bo imela pomislekov, naj bi bil nakup zaključen v prvi polovici prihodnjega leta. Po dostopnih informacijah naj AVK ne bi nasprotoval koncentraciji avtobusnih prevoznikov v Klaričevih rokah.

Dejstvo je, da bo Darko Martin Klarič po nakupu Avriga držal roko kar nad polovico celotnega slovenskega trga avtobusnih prevozov. Aleš Hrast, direktor Avriga, ki naj bi na tem položaju ostal tudi po menjavi lastnika, našteva: "Kot skupina imamo več kot 500 avtobusov in več kot 600 zaposlenih. Skupina ustvari 45 milijonov evrov prihodkov."

Klarič: "Pripravili bomo 3-letno strategijo"
Celjski poslovnež Darko Martin Klarič je po podpisu pogodbe za nakup Avriga poslal pisno sporočilo. V njem zatrjuje, "da bo naredil vse, da se bosta tako Avrigo kot Izletnik dobro razvijala in šla v korak s časom. Prednostno nalogo pa vidi v pripravi strategije za prihodnja tri leta, za kar bosta odgovorni vodstvi, kot lastnik pa bo aktivno sodeloval, saj je v potniškem prometu še veliko izzivov." Več informacij ni želel dajati. Po pisanju Dnevnika naj bi za nakup Avriga polovico denarja prispeval iz osebnega premoženja, za drugo polovico pa naj bi imel odobreno posojilo.

Odvisni od "državne pipice"
Avtobusnim prevoznikom gre v zadnjem času dobro. Avrigo ima na primer dobra dva milijona evrov dobička … Toda takšni poslovni rezultati so šele po letu 2012, ko je država uvedla subvencije. Za subvencije dijaških in študentskih vozovnic gre 60 milijonov evrov, za obvezne gospodarske javne službe v potniškem prometu pa daje ministrstvo za infrastrukturo še dodatnih 46 milijonov. Dobršen delež pripade tudi Avrigu in njegovim družbam. Po besedah Aleša Hrasta, direktorja Avriga, naj bi na leto dobili za 4 milijone subvencij.

Občinski denar za mestni promet
Pipico pa odpirata tudi občini Nova Gorica in Šempeter – Vrtojba, in sicer za stoodstotno financiranje javnega mestnega prometa. Mestna občina plačuje Avrigu 400 tisoč evrov, sosednja občina Šempeter – Vrtojba pa 150 tisočakov. "Gre za nadstandard. Naši občani imajo povsem brezplačen javni mestni promet. Plačujemo ga iz proračuna. To pomeni,da tisti, ki se ne vozijo, plačujejo tistim, ki javne avtobuse uporabljajo," pravi Milan Turk, župan občine Šempeter - Vrtojba. Prav te dni je zunaj razpis za novo koncesijsko pogodbo za opravljanje javnega potniškega prometa. Avrigo se bo seveda prijavil. Toda občini imata dodatne zahteve po večjem številu avtobusov in postajališč v mestnem prometu, kar bi lahko podražilo koncesijo. Ali bo to pomenilo tudi konec brezplačnega mestnega avtobusa na Goriškem, smo vprašali Vesno Mikuž, direktorico novogoriške mestne občinske uprave: "O tem bo odločal mestni svet. Razprave še ni bilo. Vse bo odvisno od višine koncesijske pogodbe. Zagotovo pa – če bo že prišlo do plačila – občani ne bodo plačevali polne cene, ampak pa le neki simbolni delež."

Mojca Dumančič, TV Slovenija

Prodaja družbe Avrigo