Testna polja za protivetrne zaščitne ograje bodo postavili v dolinskem in pobočnem delu trase. Foto: Mojca Dumančič
Testna polja za protivetrne zaščitne ograje bodo postavili v dolinskem in pobočnem delu trase. Foto: Mojca Dumančič
false
Zaradi burje prevrnjen tovornjak. Foto: MMC RTV SLO
false
Avtoprevozniki in podjetja na Vipavskem, Ajdovskem in Goriškem so odvisni od pretočnosti cest skozi Vipavsko dolino. Foto: Mojca Dumančič
false
Močna burja je na Vipavskem običajen pojav. Foto: Mojca Dumančič

Zapirali bodo torej le tiste dele ceste, kjer bodo presežene mejne vrednosti burje. Žal pa se vse bolj odmika gradnja protivetrnih zaščitnih ograj na vzporedni hitri cesti.

Nove signalizacijske table po Vipavski dolini in Krasu, ki usmerjajo promet ob močni burji, so bile ob oranžnem alarmu Agencije RS za okolje na zadnji februarski dan - ugasnjene. Ljiljana Herga iz Direkcije RS za infrastrukturo ob tem zatrjuje: "Sredi februarja so nove signalizacijske table teste že dobro prestale. Ko je takrat pihala močna burja, smo ves sistem po Vipavski dolini povezali. Voden je iz našega Prometnoinformacijskega centra iz Dragomlja – in izkazalo se je,
da je s takšno signalizacijo ta vetrovna dolina ob burji bolj pretočna. Po tem testiranju moramo ves sistem signalizacije in obveščanja še uskladiti s policijo, Civilno zaščito in drugimi. Marca bo deloval."

Štirje odseki vetrovne Vipavske
Vipavsko regionalno cesto od Ajševice do Razdrtega so razdelili na več con, zapiranje bo torej ločeno oziroma postopno. Ljiljana Herga razloži: "Na relacijah Razdrto–Vipava, Vipava–Ajdovščina, Ajdovščina–Selo in Selo–Ajševica je postavljenih več elektronskih prometnih znakov, ki voznike obveščajo o omejitvi ali zapori prometa zaradi burje na vsakem odseku ločeno. Prav ob februarskem preizkusu novega sistema usmerjanja prometa se je ta izkazal za izjemno učinkovitega. Pod pobočjem Nanosa, od Podnanosa do Vipave, je bila tako omejitev prometa druge stopnje, naprej je od Vipave do Ajdovščine istočasno veljala omejitev prve stopnje, od Ajdovščine do Ajševice pa omejitev prometa zaradi burje sploh ni bila potrebna."

Intervencijske službe: "To je dobra rešitev"
Za komentar novega sistema omejevanja prometa v vetrovni Vipavski dolini smo vprašali tiste, ki so ob nesrečah zaradi burje vedno prvi na kraju dogodka – gasilce. Miha Ergaver, direktor Gasilsko-reševalnega centra v Ajdovščini: "Mislim, da je to dobra rešitev. Vemo, da se pojavljajo različno močni sunki vetra na različnih lokacijah po dolini. Doslej so državno cesto na Direkciji za infrastrukturo obravnavali kot enotno vremensko območje od Ajševice do Razdrtega. Cesta je bila večkrat v celoti zaprta, čeprav na določenih odsekih sploh ni pihalo. To je bila ogromna škoda predvsem za lokalni promet, za domačine, ki se vozijo le na spodnjem ali zgornjem Vipavskem. Celotno dolino so imeli zaprto, nepretočno. Odslej bo drugače."

Kako močno piha burja? Ne piše.
Če kaj – potem je burja zagotovo ena najbolj razpoznavnih znamenitosti Vipavske doline. Aljoša Knez, vodja izmene v Gasilsko-reševalnem centru v Novi Gorici, pa ob novi 'vetrovni signalizaciji' opozarja: "Na novih državnih tablah ne bo več izpisana hitrost burje. Podatke o njeni moči boste lahko prebrali le na medmrežju. V intervencijskih službah smo prepričani, da je takšna odločitev Direkcije pravilna. Doslej se je na tablah po Vipavski dolini namreč izpisovala le povprečna hitrost burje, ki pa ni merodajen podatek. Za našo burjo je značilna sunkovitost. Sunek lahko doseže tudi 200 kilometrov na uro, povprečna hitrost burje pa je ob tem za polovico manjša. Torej številke o hitrosti burje na signalnih tablah voznikom ne povedo dovolj. Pomembna je samo oznaka za omejitev ali prepoved prometa zaradi burje – in to bo izpisano na novih signalnih tablah ob državni cesti."

Na ajdovski občini napovedujejo, da bodo svojo burjo vendarle zaznamovali. Na osrednjem ajdovskem trgu naj bi postavili veliko signalno tablo, kjer se bo izpisovala trenutna hitrost oziroma moč burje. Tako bo radovednežem vendarle zadovoljeno.
Za novo signalizacijo 360 tisočakov
Nove usmerjevalne table po Vipavski dolini niso bile poceni. Ljiljana Herga iz Direkcije RS za infrastrukturo: "Za celoten sistem smo plačali 360.000 evrov." Na Direkciji zagotavljajo,da so večinoma uporabili opremo iz zdajšnjega sistema. Stare označevalne table iz Ajdovščine (ob letališču), Vipave in z Razdrtega so prestavili na druga mesta, povsod drugje pa gre za novo opremo. "V ceno so všteta vsa gradbena in elektrodela, elektropriklopi, prikazovalniki, dodatni merilci vetra, vsa potrebna strojna in programska oprema za delovanje in daljinsko upravljanje sistema. Odslej ga bomo vodili iz našega PIC-a. Cestarjem torej ne bo več treba na burjo – vse bomo dirigirali na daljavo."

Preveč denarja za premalo učinka
Avtoprevoznikom se zdi tolikšna cena novega usmerjevalnega sistema ob burji – previsoka. Milan Slokar iz ajdovskega Slo-carja je kritičen: "Vsota denarja, ki so jo dali, je zagotovo prevelika glede na učinek, ki ga bo ta sistem imel ob burji pri nas. Regionalka ni toliko problematična. Lokalci se znamo odzivati na burjo. Vemo, kako reagirati. Država naj raje poskrbi za obljubljeno protivetrno zaščito na vzporedni hitri cesti. Vem, da gre za različna gospodarja – eno je Direkcija, drugo je Dars. Toda oboje je pod okriljem države. Države, ki je dopustila hitro cesto po najbolj vetrovni dolini - brez protivetrne zaščite!"

Dodatni testi za burjo (?!?)
Protivetrne ograje na vipavski hitri cesti bodo moral prestati dodatne vetrne teste. In to ob dejstvu, da imajo na Darsu že skoraj štiri leta pripravljene idejne projekte in študijo protivetrnih ukrepov. Na naše vprašanje – zakaj znova zavlačevanje, zakaj ponovno testiranje znane vipavske burje – so nam s Službe za odnose z javnostmi z Darsa odgovorili: "Z ozirom na veliko investicijsko vrednost izvedbe protivetrne zaščite, kompleksnost morfologije terena na območju trase hitre ceste ter še vedno sorazmerno veliko nedoločenost naravnega /fizikalnega pojava izredno sunkovitih burij (velika hitrost, sunkovitost, pojav lokalnih vrtincev, globalni in lokalni vpliv morfologije terena) je v prvi fazi predvidena izvedba testnih polj, s katerimi se dokončno potrdi ustreznost in učinkovitost/nivo zaščite predvidenih protivetrnih ograj. Na odseku HC Razdrto—Ajdovščina je predvidena izvedba 3 testnih polj s postavitvijo projektiranih protivetrnih ograj, izvedbo meritev vetra in interpretacijo, oziroma analizo rezultatov vpliva vetra na promet v pogojih močne burje." Ali burje ne poznajo že vsa leta, ko so hitro cesto na tej vetrovni trasi načrtovali, ko so cesto gradili?

Tri testna polja za burjo
Testna polja za protivetrne zaščitne ograje bodo postavili v dolinskem in pobočnem delu trase. Prvo testno polje bo na lokaciji na območju viadukta Lozice – skupna dolžina ograj bo tam znašala 693,55 metra. Drugo testno polje je predvideno na prehodu hitre ceste od Strelišča Mlake proti predoru Podnanos – skupna dolžina ograj bo 750 metrov, testno polje 3 pa bo na lokaciji na območju hitre ceste med Logom (Budanjami) in Zemonom – skupna dolžina ograj bo znaša 307 metrov.

Cena ograj vrtoglavo raste
Ob vsem tem ni čudno, da cena protivetrnih zaščitnih ograj na vipavski hitri cesti vrtoglavo raste. Še lani so na Darsu zagotavljali, da bo celotna naložba vredna 25 milijonov evrov. Trenutna investicijska ocena Darsa za protivetrne ukrepe na vipavski hitri cesti pa je že 31 milijonov evrov – brez DDV-ja in brez stroškov financiranja. Do kdaj in koliko bodo stroški še naraščali, pa je umestno vprašanje. Kajti na Darsu glede dinamike postavljanja ograj odgovarjajo: "Razpis za izbiro izvajalca testnih polj se bo izvedel po pridobitvi gradbenega dovoljenja. Začetka gradnje v tem trenutku še ne moremo napovedati, saj je odvisen od uspešnosti razpisa za izbiro izvajalca." Torej še ni nikakršnega datuma in zagotovila!

To je nesprejemljivo!
Avtoprevozniki in podjetja, ki so na Vipavskem, Ajdovskem in Goriškem odvisni od pretočnosti cest skozi Vipavsko dolino, so ogorčeni. Aleksander Lemut, direktor družbe Fama, ki mora vsak dan oskrbeti trgovine po celotnem zahodnem delu države in kjer so vsak dan odvisni od točnosti dobaviteljev, se upravičeno jezi: "To, kar se dogaja, je nesprejemljivo. Ponovno bomo plačevali analize, študije. Gre za zavlačevanje. Dinamiko burje bi morali investitorji poznati že pred gradnjo hitre ceste. Zdaj pa komajda pripravljajo testna polja za veter. Kolikor študij in raziskav so že opravili za to traso, za to burjo, bi zagotovo že naredili zaščitno ograjo vsaj na eni strani spodnjega dela doline!"

V Vipavski dolini nov sistem v času burje
V Vipavski dolini nov sistem v času burje