Ponos Timbuktuja so iz peska zgrajene mošeje. Foto: whc.unesco.org
Ponos Timbuktuja so iz peska zgrajene mošeje. Foto: whc.unesco.org
Starodavni rokopis
Temeljito urejanje rokopisov iz Timbuktuja se je začelo šele pred leti in pred strokovnjaki je še veliko dela, da bodo digitalizirali starodavna pričevanja za prihodnje generacije. Foto: EPA
Rokopis Korana v jeziku hausa.
Rokopis Korana v jeziku hausa.
Malijski vojaki
Po skoraj letu dni okupacije je Timbuktu osvobodilo tisoč francoskih in 200 malijskih vojakov. Foto: EPA

"Postopoma se Mali osvobaja," je dejal francoski zunanji minister, potem ko so francoske sile iz mest Gao in Timbuktu na severu Malija pregnale islamske upornike.

Potem ko so konec tedna zavzeli Gao, so francoski vojaki skupaj z malijskimi kolegi obkolili starodavno mesto Timbuktu in zavzeli tamkajšnje letališče. V mestu, ki leži okoli 900 kilometrov severovzhodno od prestolnice Bamako, niso naleteli na odpor, saj so islamski uporniki že pred tem zbežali proti svojim skrivališčem v puščavi.

Francoski polkovnik Thierry Burkhard je povedal, da so se pripadniki francoskih posebnih enot ponoči s padali spustili na strateške točke, da bi pripravili teren za prihod malijskih sil, ki bodo prevzele nadzor nad mestom.

Po njegovih besedah se Francija skuša izogniti spopadom v mestu, ki spada pod Unescovo svetovno dediščino, da bi se izognili "nesmiselnemu uničevanju svetovne dediščine".

Francoski zunanji minister Laurent Fabius je dejal, da postopoma osvobajajo Mali iz rok islamskih skrajnežev, ki so skušali na obsežnem severu države vzpostaviti strogo islamsko šeriatsko pravo, a je ob tem opozoril, da se uporniki zdaj skrivajo in lahko znova pridejo na plano.

"Teroristične skupine izvajajo strategijo izmikanja in nekatere izmed njih bi se lahko vrnile na sever, posebno v Mali," je dejal, a ni želel povedati, ali bo Francija posredovala tudi, če se bodo skrajneži vrnili.

Iz prve roke je o popotovanju po Maliju pred dnevi na našem spletnem mestu pisal kolega Jani Luštrek
- Vsega je kriv Ali Farka Touré (1. del)
- V vseh nas sta moški in ženska (2. del)

Žalosten dan za Timbuktu
Kljub osvoboditvi starodavnega Timbuktuja, ki je bil stoletja središče afriških in islamskih učenjakov na eni najstarejših univerz v podsaharski Afriki, pa od tam prihajajo tudi slabe novice, saj so se skrajneži pred begom iz mesta znesli nad najznamenitejšo izmed mestnih knjižnic, ki hrani na tisoče več stoletij starih rokopisov.

"Skrajneži so požgali Inštitut Ahmeda Babe. To je katastrofa za Timbuktu in za celotno človeštvo," je bil osupel župan Ousman Halle, ki je trenutno še v Bamaku, kamor se je umaknil, potem ko so mesto aprila lani zavzeli pripadniki skrajnih islamskih skupin, ki so v preteklih letih postale največja grožnja na sahelsko-saharskem območju in so se financirale z ugrabitvami za donosne odkupnine in tihotapljenjem mamil prek puščave.

Inštitut Ahmeda Babe je bil ustanovljen pred kratkim ob podpori Južnoafriške republike in v njem je bilo shranjenih več kot 20.000 rokopisov, od katerih nekateri segajo vse do 13. stoletja in so pomemben pričevalec afriške pisne zgodovine, ki so jo zahodni učenjaki dolgo odrekali Afriki in zatrjevali, da se lahko celina ponaša le z ustno tradicijo.

V mestnih knjižnicah in zasebnih zbirkah, med katerimi se za mnoge sploh še ne ve, saj so številni domačini še vedno preveč nezaupljivi do razkritja družinskih knjižnic, naj bi bilo shranjenih kar 700.000 starodavnih rokopisov.

Veliko izmed njih jih je iz časa med 13. in 17. stoletjem, ko je bil Timbuktu središče islamskega poučevanja in pomembno trgovsko križišče na robu Sahare, kjer so se srečale trgovske poti iz obalnih predelov tropske Zahodne Afrike in puščavske karavanske poti, ki so vodile do obal Sredozemskega morja na severu celine.

Še pred tem so se islamski skrajneži znesli nad sufijskimi muslimanskimi svetišči, ki so prav tako del svetovne dediščine, a za skrajneže pomenijo malikovanje, ki je v nasprotju z nauki njihove sunitske veje islama, čeprav so omenjena svetišča pomemben del ne samo afriškega, ampak svetovnega islama.