Letalo se je popolnoma raztreščilo. Foto: Reuters
Letalo se je popolnoma raztreščilo. Foto: Reuters
Črna skrinjica letala Airbus A320 letalske družbe Germanwings
Francoske oblasti so objavile prve posnetke črne skrinjice letala airbus A320 letalske družbe Germanwings. Foto: www.bea.aero
Germanwings
Zastave Lufthanse in Germanwingsa so na številnih letališčih spuščene do polovice. Foto: EPA
Francoske Alpe
Ostanki letala airbus A320, ki so razpršeni po gorovju. Foto: AP
Francoske Alpe
Kraj nesreče je težko dostopen, reševalci in preiskovalci lahko do tja pridejo le s helikopterji. Foto: Reuters
Sveče
Pred sedežem družbe Germanwings so v sredo zjutraj polagali sveče in cvetje. Foto: Reuters
Predstavniki medijev
Na kraju nesreče se zbirajo tudi številni predstavniki vseh svetovnih medijev. Foto: Reuters
Nemčija
Sveče pred gimnazijo Joseph-Koenig v kraju Haltern v Nemčiji, od koder je bilo 16 dijakov in dva učitelja, ki so prav tako umrli v nesreči nemškega letala. Foto: Reuters
Na kraj nesreče so že prispeli Rajoy, Hollande in Merklova. Foto: EPA
Iskanje odgovorov po nesreči letala
Preiskava nesreče letala v teku

To, o čemer so že pred tem poročali očividci strmoglavljenja - prebivalci vasi v južnih francoskih Alpah -, je zdaj potrdila še francoska vlada.

V javnost je prišla tudi informacija, da letalo nemškega prevoznika ni padalo osem, ampak 18 minut. Kot je sporočila Royalova, se je posadka na radio nehala odzivati ob 10.30, ko je bilo letalo nad Sredozemskim morjem. Ob 10.48 je letalo trčilo v steno pod vrhom Les Trois Evechesa nedaleč od smučarskega letovišča La Foux d'Allos, v teh 18 minutah pa je z višine 8.500 metrov padlo na 600 metrov višine. Ves ta čas ni oddalo nobenega signala. Royalova je ob tem povedala, da je dogajanje v pilotski kabini v tem času ključnega pomena za razjasnitev okoliščin nesreče.

Glavno vprašanje torej je, kaj se je dogajalo v teh 18 minutah, v katerih je letalo izgubilo več tisoč metrov višine, posadka pa - in to za zdaj vzbuja največ ugibanj - ni poslala nobenega sporočila oz. klica na pomoč. Alarm je tako sprožila francoska kontrola zračnega prometa na tleh, saj je zaznala nevarno spuščanje letala, zato je tudi vzletel mirage 2000. Preiskovalci upajo, da ima pilot lovca morda kakšne koristne informacije.

Tu računajo predvsem na črno skrinjico, ki so jo našli v torek zvečer in je snemala dogajanje v pilotski kabini. Čeprav je poškodovana, naj bi jo bilo mogoče popraviti in z nje pridobiti informacije. Od druge črne skrinjice so zaenkrat našli zgolj ohišje.


Hollande, Merklova in Rajoy na kraju nesreče
Francoski predsednik Francois Hollande in nemška kanclerka Angela Merkel sta s helikopterjem že priletela na mesto nesreče v francoskih Alpah, pozneje pa se jima je v mestu Seyne-les-Alpes, kjer so francoski preiskovalci postavili bazo, pridružil še španski premier Mariano Rajoy. Vsi trije voditelji so se zahvalili pripadnikom ekip, ki preiskujejo mesto nesreče, srečali pa naj bi se tudi s svojci žrtev. Rajoy je v Španiji razglasil tridnevno žalovanje.


Preiskava bo trajala nekaj dni

Ker se je nesreča letala zgodila v francoskih Alpah in je dostop do mesta nesreče otežen, oblasti opozarjajo, da bi lahko reševalna akcija trajala več dni. "Najmanj teden dni bo trajalo, da preiščemo kraj nesreče, več dni pa, da bomo našli vsa trupla," je za agencijo AFP povedal eden izmed predstavnikov francoske policije. V reševalni akciji sodeluje 300 policistov, 380 gasilcev, 30 pripadnikov gorske policije in več preiskovalcev.

Preiskavo vodijo strokovnjaki francoske agencije za preiskave letalskih nesreč, so pa že v torek našli eno izmed črnih skrinjic letala, ki bo ponudila nekaj več odgovorov na vprašanje, kaj se je dogajalo v zraku. Francoski notranji minister Bernard Cazeneuve je zjutraj povedal, da je črna skrinjica sicer poškodovana, a da bodo nekaj informacij le lahko dobili in da so jo že poslali v Pariz na preiskavo, preiskovalci pa so nato v javnosti objavili prve fotografije skrinjice.

"Kraj nesreče je strašljiv," je v torek povedal nemški zunanji minister Frank-Walter Steinmeier, ki je v helikopterju preletel Alpe. "Vse je razpršeno. Največji ostanki letala so v velikosti manjšega avtomobila, nobeno truplo pa ni večje od kovčka. S tal je mesto nesreče nedostopno," je povedal Gilbert Sauvan, predsednik sveta departmaja Alpes-de-Haute-Provence.

Letalo padalo 18 minut
Nesreča letala airbus A320, ki je iz Barcelone letelo proti Düsseldorfu, se je zgodila slabo uro po vzletu v francoskih Alpah med krajema Barcelonnette in Digne. Letalo je začelo izgubljati višino, po 18 minutah padanja pa je treščilo ob gorovje. Umrlo naj bi vseh 150 potnikov in članov posadke.

Vzrok nesreče še ni znan, pristojni pa strmoglavljenje letala za zdaj obravnavajo kot nesrečo, in ne kot teroristični napad.

Dan po tragediji so se predvsem v nemških medijih pojavila ugibanja, kaj bi lahko povzročilo nesrečo, največkrat se omenjajo tehnične težave. Lufthansa, ki je lastnik nemškega nizkocenovnega prevoznika Germanwings, je potrdila, da so omenjeno letalo v ponedeljek prizemljili zaradi okvare lopute prednjega kolesa, a so težavo po njihovih trditvah odpravili. Nemški tednik Spiegel nesrečo povezuje s prav to težavo, zaradi katere je letalo ves dan preživelo na letališču v Düsseldorfu.

Bild že s tajnim poročilom
Nemški tabloid Bild se je medtem dokopal do za zdaj tajnega poročila o nesreči, ki ga je iz Francije že prejela nemška vlada. V njem naj bi med drugim pisalo, da je letalo ob 10.31 brez dovoljenja kontrole letenja zapustilo svojo potovalno višino in se začelo spuščati s hitrostjo 17,8 metra na sekundo.

Štiri minute pozneje naj bi francoska kontrola letenja skušala znova vzpostaviti stik z letalom, a neuspešno. Ob 10.40 naj bi letalo že izginilo z radarja. Zadnja zapisana višina letala naj bi bila 1.890 metrov. Samo devet minut zatem je v smeri, kjer so radarji let 4U9525 nazadnje dokumentirali, poletel lovec francoske vojske. Ob 11.10 so že opazili prve razbitine.
Begajoči podatki
Medtem se je oglasil tudi predstavnik finske agencije za varnost v civilnem letalstvu Pekka Henttu, ki pravi, da sta bila pilota airbusa v minutah, ko se je letalo spuščalo in nato trčilo v goro, večino časa nezavestna. Henttu naj bi prišel do informacij, ki so jih francoski preiskovalci že pridobili iz črne skrinjice.

Ti naj bi nakazovali na zelo nenavadno situacijo - da sta bila pilota večino časa nezavestna, a vendarle je skušal nekdo vmes nekajkrat ustaviti spuščanje letala. Obstajali naj bi dve možnosti - da sta se pilota nekajkrat ovedela in skušala preprečiti nesrečo ali pa da se je vmes nekako vključil avtopilot in je skušal ta ustaviti padanje.
Ena izmed možnosti pri takem scenariju je, da je počilo vetrobransko steklo v pilotski kabini, zaradi česar se je naglo znižala raven kisika, pilota pa sta omedlela. Ker sta bila onesposobljena, naj tudi ne bi mogla poslati klica na pomoč ali skušala spremeniti smer letenja. Prav o tej teoriji so se najbolj razpisali piloti na vodilnem forumu za letalstvo, Professional Pilots Rumour Network (PPRuNe).
Strokovnjaki med morebitnimi okvarami omenjajo še napako na hitrostnih senzorjih in tehnične težave zaradi starosti letala.

Člani posadke ostali doma
Po nesreči letala je več članov posadke nizkocenovnega letalskega prevoznika Germanwings iz osebnih razlogov ostalo doma. "Med umrlimi so tudi naši prijatelji in sodelavci. To je tako težek čustveni položaj, da je bolje, da danes ne vstopimo v letalo," so zapisali v izjavi za javnost.

Germanwings je odpovedal en polet, Lufthansa pa se je odločila, da bo ukinila številko leta 9525, saj je bila to tudi številka usodnega poleta letala družbe Germanwings.

Medtem so o težavah z letalom poročali tudi iz Rusije. Potniško letalo ruske družbe Utair, ki je z več kot 80 potniki iz Moskve letelo v Sankt Peterburg, je zaradi okvare desnega motorja zaprosilo za prisilni pristanek na peterburškem letališču Pulkovo in tudi varno pristalo.


Spohr: Nesreče ne moremo razložiti

Pred sedežem podjetja Germanwings so se zbrali vsi zaposleni in se z minuto molka poklonili spominu na umrle. Med njimi je bil tudi vodja Lufthanse Carsten Spohr, ki je dejal, da je zanje nesreča popolnoma nerazložljiva. "Letalo je bilo tehnično neoporečno, oba pilota pa sta bila zelo izkušena," je povedal.

Med potniki največ Nemcev in Špancev
Na letalu je bilo 150 ljudi, 144 potnikov in šest članov posadke. Neuradno je največ žrtev iz Nemčije in Španije, med njimi pa so bili tudi najmanj dva Avstralca, dva Japonca in dva Američana, najmanj trije Britanci in trije Kazahstanci. Med žrtvami so bili tudi dva nemška operna pevca, ki sta se po nastopu v Barceloni vračala domov, ter skupina 16 nemških šolarjev z dvema učiteljema iz šole v mestu Haltern. Žrtve so bili tudi državljani Danske, Izraela, Turčije, Mehike, Kolumbije in Argentine.

Slovensko ministrstvo za zunanje zadeve je sporočilo, da za zdaj ni nobenih znamenj, da bi bili na letalu tudi slovenski državljani, a da še čakajo na uradne informacije o seznamu potnikov. Na nesrečnem letalu bi morali biti tudi člani enega izmed švedskih nogometnih klubov, a so se v zadnjem trenutku premislili.

V francoske Alpe se zdaj zgrinjajo svojci ponesrečenih, francoske oblasti so v manjšem kraju v bližini nesreče vzpostavile center za pomoč prizadetim. Letalska družba Germanwings je svojcem umrlih nemških dijakov ponudila, da jih prepelje v Francijo, a po poročanju BBC-ja še nihče ni sprejel njihove ponudbe.

Iskanje odgovorov po nesreči letala
Preiskava nesreče letala v teku