Leta 2007 so začeli širiti Panamski prekop. Projekt bo končan leta 2015. Foto: EPA
Leta 2007 so začeli širiti Panamski prekop. Projekt bo končan leta 2015. Foto: EPA
Jezero Nikaragva
V jezero Nikaragva se iztekajo odpadne vode, zato je zelo onesnaženo. Foto: EPA

Če bo Vang Džingu, 40-letnemu poslovnežu iz Pekinga, načrte uspelo udejanjiti, bo prekop veljal za enega največjih inženirskih dosežkov v zgodovini. V gradnjo plovne poti od vzhoda do zahoda te srednjeameriške države je pripravljen vložiti skoraj 30 milijard evrov, poroča The Telegraph.

Čez jezero, džunglo in nižino
"Stoodstotno prepričan sem, da se bo vrtanje začelo decembra leta 2014, končano pa bo v petih letih," je samozavesten. Načrt je tak: kopanje naj bi se začelo v mesto Brito na tihomorski obali, se nadaljevalo do jezera Nikaragva in nato skozi džunglo doseglo karibsko obalo. A takšna trasa bo zelo verjetno razburila tamkajšnje okoljevarstvenike, ki opozarjajo, da bi že zdaj močno onesnaženo jezero s plovbo največjih tankerjev na svetu postalo neprimerno za bivanje ogromno živalskih vrst.

A Vang ima odgovor tudi na te pomisleke, saj je zagotovil, da je prav skrb za varovanje okolja postavil v središče svojega projekta. Kritiki pa dvomijo tudi o Kitajcu samem, saj nima nikakršnih izkušenj z vodenjem tako velikih infrastrukturnih projektov, skrbi jih tudi zahtevnost izvedbe, saj se bodo morali gradbeniki spoprijeti z veliko razliko v morski gladini med obema obalama, ki znaša več kot šest metrov, poleg tega pa je veliko vprašanje, ali bo poslovnežu uspelo dobiti dodatne vlagatelje, saj Nikaragva ne velja ravno za zanimivo državo za sklepanje poslov.

Kitajci na ameriškem "dvorišču"
Vang, sicer lastnik telekomunikacijskega podjetja, vztraja, da vlagatelje že ima in da prihajajo iz Kitajske, Evrope in ZDA. "To so prvorazredni vlagatelji - nekatere velike banke in finančne ustanove," je dejal. Trdi tudi, da kitajska vlada nima nikakršnega vpliva na projekt, a Panamci zelo sumničavo gledajo na vse skupaj. "Menim, da Američanom ne bo prav zabavno, če bodo Kitajci navzoči pri prekopu skozi Srednjo Ameriko," je izjavil panamski zunanji minister Fernando Nunez Fabrega. Spomnimo, Panamski prekop so zgradile ZDA, do leta 1999 so ga tudi nadzorovale.

Plovna pot skozi Nikaragvo sicer ni povsem nova ideja. Prvič se je pojavila že daljnega leta 1567, ko je takratni španski kralj Filip II. ukazal svojim raziskovalcem, naj proučijo to možnost. Zadnja leta pa o tem ogromnem projektu ni govoril praktično nihče več, tudi zato, ker so današnji supertankerji za prevoz nafte postali že tako veliki, da ne morejo pluti niti skozi Panamski prekop več, zato ta prekop že nekaj let širijo.

ZDA so se na Vangov predlog že odzvale. Ministrstvo za trgovino je sporočilo, da so pripravljeni vložiti nekaj denarja v projekt, če bo ta transparenten.