Fotografija za spomin pred mostom Džamarat pri Mini. Foto: Reuters
Fotografija za spomin pred mostom Džamarat pri Mini. Foto: Reuters
Selfie
Nič čudnega, da je 'selfie' ena najbolj uporabljenih novih besed leta 2014. Foto: EPA

Hadž, tradicionalno romanje v Meko, ki ga mora vsaj enkrat v življenju opraviti vsak polnoletni musliman, ki je fizično sposoben in si lahko privošči potovanje, se bo končal v torek. Letos se ga udeležuje več kot dva milijona vernikov, od tega 1,4 milijona tujcev, 700.000 pa jih prihaja iz Savdske Arabije.

Verniki so se že podali na goro Arafat pri Meki in v bližnji kraj Mina, ki leži pet kilometrov vzhodno od velike mošeje v svetem mestu Meka, kamenjali hudiča, a tokratno romanje se po eni stvari razlikuje od prejšnjih let. Številni so namreč opazili, da se je med verniki močno razširilo delanje samoportretov s telefoni, tako posameznih kot skupinskih, kar nekateri dostojanstveniki spremljajo z ogorčenjem.

Na telefone so med hadžem, ki velja za vrhunec duhovnega življenja vsakega muslimana, pritiskali povsod - medtem ko so sedemkrat obkrožili Kaabo v Meki, med molitvijo na gori Arafat in kamenjanjem hudiča v Mini - in nato v naslednji minuti fotografijo delili prek družbenih omrežij.

Prenosni telefoni so dovoljeni
"To je moje prvo romanje,
zato se mi zdi pomembno, da fotografiram vse, kar se dogaja okoli mene," je v pogovoru za The Telegraph dejal 24-letni Ali. "Kamor koli grem, delam fotografije s svojim mobilnim telefonom." In pri tem še zdaleč ni osamljen, saj so nekateri konservativni muslimani kritizirali početje romarjev. Ampak kje? Tudi konservativci so svoje mnenje izrazili prav na ... Twitterju. "Ko sem v 90. letih odšel na romanje, so očetu skoraj vzeli kamero, ko je zakričal 'Haram' (Grešnik). Danes pa je glavna stvari #hadžselfie. Kakšen svet," je zapisal neki Kuvajtčan. Drugi mu je pritrdil: "Čas je, da se znova povežemo z Alahom in očistimo svoje duše. #hadžselfiejev ne bi smeli delati."

A nekateri so se oglasili, da gre za pretiravanje in delanje slona iz miši. "Selfieji v Meki niso prepovedani, zakaj jih romarji torej ne bi delali?" je dejal 65-letni Mohamed Ali.

Kaj pa pravi stroka? Profesor šeriatskega prava v savdijski prestolnici Riad, ki ni želel biti imenovan, je dejal: "Če so fotografije narejene le za osebni spomin, in ne za širjenje množicam, potem v tem ne vidim težav. Če pa jih romarji delajo zato, da bi se z njimi bahali in pred svojimi telefoni pozirali, potem bi jih morali prepovedati, vsaj pred najsvetejšimi kraji vsakega hadža. Moj nasvet vsem muslimanom je, naj se delanja avtoportretov raje izogibajo."