Papež Frančišek si želi modernizirati Cerkev, vendar pa ima znotraj nje veliko nasprotnikov. Foto: EPA
Papež Frančišek si želi modernizirati Cerkev, vendar pa ima znotraj nje veliko nasprotnikov. Foto: EPA
Istospolne poroke za Rimskokatoliško cerkev ostajajo nemogoče, homoseksualce pa je treba po mnenju škofov pastoralno spremljati in varovati njihovo dostojanstvo. Foto: Reuters

Z dokumentom, poimenovanim Relatio Synodi, se je vsebinsko končala dvotedenska sinoda, na kateri je sodelovalo okoli 200 škofov z vsega sveta. Sinoda se bo sklenila s slovesno nedeljsko mašo, ki jo bo daroval papež Frančišek.

Po objavi ponedeljkovega vmesnega poročila, v katerem je zavel precej liberalnejši duh glede odnosa Cerkve do istospolnih partnerjev, je namreč sploh med konservativnejšimi škofi završalo. Zahtevali so, da se dikcija dokumenta spremeni, saj da ustvarja zmedo med verniki in ogroža tradicionalno družino.

V končnem dokumentu sta tako namesto treh odstavkov z naslovom Sprejemanje homoseksualcev le dva odstavka, naslovljena z naslovom Pastoralna pozornost osebam z istospolno usmerjenostjo. Če je prva različica govorila o "sprejemanju in cenjenju njihovih (homoseksualnih) nagnjenj" in o tem, da je treba gejem dati "dom, ki sprejema", je iz končne verzije večina teh fraz izginila, namesto njih pa se v besedilu pojavljajo bolj splošne, nedoločne fraze, ki govorijo o sprejemanju homoseksualcev in navajajo, da se je "treba izogibati" diskriminaciji gejev.

V končni različici dokumenta je prav tako poudarjeno, da ni nobene osnove, da bi lahko primerjali istospolno skupnost s poroko heteroseksualnega para, ki je, kot piše, božji načrt za zakon in družino. V osnutku je pisalo, da bi Cerkev morala priznati, da si pari v istospolnih odnosih medsebojno pomagajo in si v časih stiske nudijo dragoceno pomoč.

Odziv gejevskih skupin je pričakovan. Francis DeBernardo, eden vodilnih članov katoliške skupine za gejevske skupine v ZDA, je dejal, da je veliko razočaranje, da končno poročilo ne vsebuje "velikodušne dobrodošlice lezbijk in gejev, kot jo je vseboval osnutek poročila".

Kot je še pred sprejemom končnega dokumenta poročala dopisnica RTV Slovenija iz Rima Mojca Širok, so škofje poudarili, da mora biti Cerkev hiša, ki sprejema vse, tudi nove, sodobne oblike družinskih skupnosti, vendar pa to ne pomeni, da priznava modele, ki odstopajo od krščanskega pojmovanja družine. Škofje so tako popoldne glasovali o sklepnem dokumentu, ki pa je zgolj predlog, saj bodo odločitve sprejemali na redni sinodi prihodnje leto in nazadnje papež.

Katoliška cerkev ima za sabo dva izjemna tedna; na pobudo papeža Frančiška, ki je škofe pozval k odprti in vsestranski izmenjavi mnenj, je sinoda prinesla daleč največji teološki spopad v sodobni zgodovini Cerkve, primerljiv samo z drugim vatikanskim koncilom.

Tako imenovani modernistična in pravoverna cerkvena struja sta brez zadržkov prekrižali meče ob vprašanju, kakšna naj bosta cerkvena pastoralna praksa in cerkveni nauk o družini v sodobnem svetu: od neporočenih parov ter ločenih in znova poročenih do istospolnih zvez.

Spremembe besedila o homoseksualcih

Sklepni dokument tako opozarja na družine v krizi, a poudarja pomen zakona kot nerazvezljive zveze med moškim in žensko, poudarja vlogo starejših znotraj družine in družine, ki živijo v revščini, ki morajo zapustiti domove ali ki trpijo zaradi prostitucije, spolnega izkoriščanja mladoletnikov in otroškega dela.

Glede evharistije ločenih in znova poročenih se nauk ne bo spremenil, spremenila pa se bo pastorala do posameznih primerov. Istospolne poroke za Rimskokatoliško cerkev ostajajo nemogoče, homoseksualce pa je treba po mnenju škofov pastoralno spremljati in varovati njihovo dostojanstvo, čeprav njihove spolne naravnanosti in načina življenja Cerkev ne odobrava.