Delo reševalcev ovira poslabšanje vremena. Foto: EPA
Delo reševalcev ovira poslabšanje vremena. Foto: EPA
Francoske Alpe
Razbitine letala so najprej odkrili s helikopterjem. Foto: Reuters
Airbus 320
Lufthansa je letalo prejela leta 1991. Foto: EPA
Angela Merkel
Merklova je izrazala globoko pretresenost. Foto: Reuters
Germanwings
Po poročanju francoskega radia Europe 1 je to prva letalska nesreča kakega evropskega nizkocenovnega letalskega prevoznika. Foto: Reuters
Germanwings
Na kraj nesreče prihajajo francoski in nemški letalski strokovnjaki. Foto: Reuters
Francoske Alpe
V francoske Alpe je kmalu po nesreči prispel francoski notranji minister Bernard Cazeneuve. Foto: Reuters
V nesreči letala v francoskih Alpah ni preživelih
Nesreče nemškega letala ni preživel nihče
Letalska nesreča v francoskih Alpah

Letalo je vzletelo iz Barcelone ob 9.55, nesreča pa se je zgodila med krajema Barcelonnette in Digne v provansalskih Alpah ob meji z Italijo, približno sto kilometrov severno od Nice. Razbitine ležijo na goratem in zasneženem ter izredno težko dostopnem območju na 1500 metrih nadmorske višine.

Francosko notranje ministrstvo je sporočilo, da so že našli eno od dveh črnih skrinjic letala in preučili jo bodo sodelavci francoske agencije za preiskavo letalskih nesreč (BEA), ki je prevzela preiskavo nesreče.

Iz družbe Germanwings, ki je v popolni lasti nemškega nacionalnega prevoznika Lufthansa, so sporočili, da je letalo začelo padati eno minuto po tem, ko je doseglo potovalno višino. Padec je trajal osem minut, francoski kontrolorji letenja pa so stik z njim izgubili na višini okoli 1800 metrov.

Na krovu letala airbus A320 je bilo 144 potnikov, dva pilota in štirje člani kabinskega osebja. Med potniki sta bila tudi dva dojenčka. Po prvih podatkih so žrtve iz Nemčije, Španije in Turčije. Na letalu naj bi bilo 45 Špancev in 67 Nemcev. Po poročanju nemških medijev naj bi bila med potniki tudi skupina 16 nemških šolarjev z dvema učiteljema iz šole v mestu Haltern.

Narodnost žrtev še ni uradno potrjena, saj jo na podlagi imen s seznama potnikov še potrjujejo. "Informacije o potnikih, ki jih poznamo, so imena. Ne morem podati informacij o narodnosti tistih, ki so bili na krovu letala, saj ne moremo povezovati imena nekoga z narodnostjo," je novinarjem v Barceloni dejala predstavnica Lufthanse Heike Birlenbach

Slovensko zunanje ministrstvo je sporočilo, da niso prejeli še nobene uradne informacije glede seznama potnikov, za zdaj pa tudi ni indicev, da bi bili med ponesrečenimi potniki tudi slovenski državljani.

Pri MZZ-ju so poudarili, da so na ministrstvu in slovenskih veleposlaništvih v Berlinu, Parizu in Madridu v rednem stiku s pristojnimi organi teh držav. V zvezi z nesrečo se na ministrstvo oziroma pristojna veleposlaništva tudi ni obrnil noben slovenski državljan, ki bi iskal informacije o eventualno pogrešanih svojcih.

Dolgotrajno iskanje žrtev
Mediji so najprej poročali, da je letalo ob 10.47 poslalo klic v sili, a so na francoski direkciji za civilno letalstvo pozneje pojasnili, da letalo ni poslalo klica v sili, temveč se je kontrola zračnega prometa odločila razglasiti, da je letalo v težavah, potem ko je izgubila stik z njim.

Vzrok nesreče še ni znan in preiskovalci za zdaj ne izključujejo nobene teorije. Vreme v Alpah v času nesreče je bilo brez posebnosti in turbulenc, so se pa vremenske razmere poslabšale v času iskalne akcije.

Francoska policija je sporočila, da nesreče ni preživel nihče izmed potnikov in članov posadke, kar je potrdila tudi posadka prvega reševalnega helikopterja, ki je pristal na kraju strmoglavljenja. Zaradi težkega terena bo za iskanje žrtev verjetno potrebnih več dni.

"Grozljive podobe v tej gorski pokrajini. Ostale so samo razbitine in trupla," je tvitnil francoski poslanec Christophe Castaner, ki je preletel prizorišče nesreče v helikopterju. Kot je dodal, je letalo popolnoma uničeno.

Pri Germanwingsu so povedali, da so tehnični pregled letala, ki je bilo staro 24 let, nazadnje opravili v ponedeljek. Poleti leta 2013 je bilo deležno temeljitega pregleda. Pilot ponesrečenega letala je bil pri družbah Germanwings in Lufthansa zaposlen deset let, za seboj pa je imel 6.000 ur letenja.

To je najhujša letalska nesreča na francoskih tleh po letu 1981, ko je letalo družbe Inex Adria Aviopromet, predhodnice slovenskega prevoznika Adria Airways, strmoglavilo v bližini Ajaccia na Korziki. Takrat je umrlo vseh 180 potnikov in članov posadke.

Merklova v sredo na kraj nesreče
Nemška kanclerka Angela Merkel in španski kolega Mariano Rajoy sta izrazila pretresenost ob nesreči letala. Kanclerka je zaradi dogodka odpovedala vse današnje obveznosti, po telefonu pa se je že slišala s francoskim predsednikom Francoisom Hollandom in Rajoyem.

Rajoy je na Twitterju zapisal, da gre za tragedijo. "S francoskimi in nemškimi oblastmi sodelujemo v preiskavi nesreče," je zapisal. Španski kralj Filip VI. je zaradi tragedije prekinil državniški obisk v Franciji.

Merklova bo v sredo odpotovala na prizorišče nesreče, kjer bo tudi govorila s predstavniki tamkajšnjih oblasti. Tja se bo odpravil tudi vodja Lufthanse Carsten Spohr.

Francoski premier Manuel Valls je povedal, da vzrok nesreče še ni znan, ob tem pa dodal, da je sklical izredni ministrski sestanek za koordiniranje reševanja. Na kraj nesreče je med iskalno akcijo že prišel francoski notranji minister Bernard Cazeneuve, prihajajo pa tudi nemški letalski strokovnjaki.

Oglasil se je tudi francoski predsednik, ki je prav tako dejal, da "nesreče v francoskih Alpah najverjetneje ni preživel nihče".

Evropska komisarka za promet Violeta Bulc je na novinarski konferenci v Bruslju v odzivu na nesrečo dejala, da za zdaj nima podrobnosti o nesreči. "V mislih smo z družinami žrtev," je dejala.

Prva letalska nesreča v Franciji v 15 letih
Po podatkih francoskega radia Europe 1 je to prva letalska nesreča kakega evropskega nizkocenovnega letalskega prevoznika in prva letalska nesreča v Franciji v zadnjih 15 letih. Julija leta 2000 je v nesreči letala concorde pri Parizu umrlo 109 potnikov in članov posadke ter štirje ljudje na tleh.

Družba Germanwings je nastala leta 1997 kot del družbe Eurowings. Leta 1999 se je od nje odcepila, nato pa je januarja leta 2009 prešla pod okrilje Lufthanse. Do zdaj niso njihova letala doživela še nobene nesreče, povprečna starost njihove flote pa je le devet let.

Strokovnjaki napovedujejo hitro preiskavo
Francoski strokovnjak za letalstvo in nekdanji pilot Gerard Fledzer ocenjuje, da bi lahko bili vzroki strmoglavljenja različni - od požara ali eksplozije do trka letala s pticami. "Nekaj se je zgodilo, da je na višini od 9000 do 10000 metrov povzročilo tako hitro izgubo višine," meni Fledzer.

Po njegovem mnenju letalo ni bilo posebej staro. Če so letala redno vzdrževana, brez težav letijo 30, 40 let, je dejal in dodal, da je airbus A320 eden najbolj prodajanih in najpogosteje uporabljenih ter s tega vidika tudi eden najvarnejših modelov letal.

Predsednik avstrijskega združenja pilotov ACA Peter Beer napoveduje, da se bo analiza črnih skrinjic z letala - glede na to, da je kraj nesreče znan - verjetno "relativno hitro" začela in da bo vzrok nesreče zato prav tako verjetno kmalu pojasnjen.

O morebitnih vzrokih Beer medtem ni želel niti špekulirati. Kot je dejal, za nenadno padanje letala, kmalu po tem, ko je to doseglo ciljno višino letenja, nima razlage. Kot je opozoril, lahko airbus A320 tudi povsem nepoškodovan izgubi po več kot tisoč metrov na minuto, zato na osnovi hitrosti padanja ni mogoče sklepati.

Beer je sicer takoj po nesreči analiziral radarske slike in vremenske karte ter pravi, da je bilo takrat na območju precej oblačno, ni pa bilo kakšnih skrajnih vremenskih pojavov, ki bi lahko pojasnili nesrečo.

Ameriški strokovnjak Thomas Saquer je napovedal, da bo vzrok današnje tragedije dokončno znan šele v nekaj tednih. "Mislim, da bo trajalo kakšen mesec, da bomo točneje poznali vzrok nesreče," je dejal, a dodal, da bo morda vendarle šlo hitreje, če bodo črni skrinjici našli takoj.

Glede na to, da je Lufthansa - matična družba in 100-odstotna lastnica lastnika letala Germanwings - največja letalska družba v Evropi in da je to najhujša nesreča z njo povezanega letala do zdaj, je sicer prepričan, da pri preiskavi ne bodo nastajale zamude.


Airbus A320 - eno najbolj prodajanih letal

Airbus A320 je enonadstropno dvomotorno reaktivno potniško letalo, ki ga izdeluje evropski proizvajalec letal Airbus. Sodi med najbolj prodajane tipe letal na svetu, z njim pa je letela tudi slovenska letalska družba Adria Airways. Letalo, ki sprejme od 150 do 180 potnikov, je do zdaj veljalo za enega varnejših. Krstni polet airbusa A320 so opravili februarja 1987, marca 1988 pa je prišel tudi na trg. Postal je najbolje prodajano Airbusovo letalo, saj so jih po svetu naročili več kot 11.500. Med prvimi kupci in operaterji airbusa A320 je bila tudi Adria Airways.

A320 je bil prvi ozkotrupni model airbusa, ob nastanku pa je bil revolucionaren in je pretresel trg potniških letal tega razreda, v katerem sta takrat prevladovala ameriška proizvajalca Boeing in McDonnell Douglas. Glavna novost, ki jo je prinesel A320, sta bili stranski krmilni palici namesto volanskih krmil v pilotski kabini, poleg tega so prvič v letalu za podzvočne hitrosti uporabili sistem električnega krmiljenja fly-by-wire. Pri konstrukciji so prav tako prvič pri potniškem letalu v velikem obsegu uporabili kompozitne materiale. Trenutno je po svetu v uporabi 6.191 letal tega modela, do zdaj pa so prepeljala že več kot šest milijard potnikov.

V nesreči letala v francoskih Alpah ni preživelih
Nesreče nemškega letala ni preživel nihče
Letalska nesreča v francoskih Alpah