S posebno aplikacijo oz. spletno raziskavo z naslovom To je tvoje digitalno življenje je profesor Aleksandr Kogan z britanske Univerze v Cambridgeu pridobil veliko količino osebnih podatkov okoli 270.000 uporabnikov Facebooka, ki so prostovoljno sodelovali v tej raziskavi. Toda s privolitvijo k sodelovanju so hkrati dali dovoljenje tudi za deljenje podatkov o svojih prijateljih, s čimer so se posredno zbirali tudi osebni podatki okoli 50 milijonov uporabnikov, ki pa za deljenje svojih osebnih podatkov niso niti vedeli. Foto: Reuters
S posebno aplikacijo oz. spletno raziskavo z naslovom To je tvoje digitalno življenje je profesor Aleksandr Kogan z britanske Univerze v Cambridgeu pridobil veliko količino osebnih podatkov okoli 270.000 uporabnikov Facebooka, ki so prostovoljno sodelovali v tej raziskavi. Toda s privolitvijo k sodelovanju so hkrati dali dovoljenje tudi za deljenje podatkov o svojih prijateljih, s čimer so se posredno zbirali tudi osebni podatki okoli 50 milijonov uporabnikov, ki pa za deljenje svojih osebnih podatkov niso niti vedeli. Foto: Reuters
Facebook
Dobro je preveriti, katera dovoljenja ste dodelili posamezni aplikaciji. Foto: EPA

V ZDA, pa tudi drugje po svetu še vedno odmeva razkritje, da je podjetju Cambridge Analytica uspelo zbrati podatke o 50 milijonih profilih na Facebooku, čeprav se je le 270.000 uporabnikov strinjalo s posredovanjem svojih podatkov.

S posebno aplikacijo oz. spletno raziskavo z naslovom To je tvoje digitalno življenje je profesor Aleksandr Kogan z britanske Univerze v Cambridgeu pridobil veliko količino osebnih podatkov okoli 270.000 uporabnikov Facebooka, ki so prostovoljno sodelovali v tej raziskavi. Toda s privolitvijo v sodelovanje so hkrati dali dovoljenje tudi za deljenje podatkov o svojih prijateljih, s čimer so se posredno zbirali tudi osebni podatki okoli 50 milijonov uporabnikov, ki pa za deljenje svojih osebnih podatkov niso niti vedeli.

Kogan je podatke nato posredoval podjetju Cambridge Analytica in nato naj bi jih uporabili v predsedniški kampanji ameriškega predsednika Donalda J. Trumpa.

Ob aferi so se številni uporabniki družbenih omrežij začeli spraševati, kako zaščititi svoje podatke, ki so objavljeni na družbenih omrežjih. Ameriški časopis The New York Times je svojim bralcem sporočil kruto resnico, da prav veliko ne morejo storiti. Počasi prenehajte brskati po spletu ali pa izbrišite svoj profil na Facebooku.

Ob tem so dodali, da obstajajo nekatere dobre prakse, ki se lahko uporabijo za zaščito osebnih podatkov, kot je npr. namestitev programske opreme za onemogočanje spletnega sledenja in skrbno preverjanje aplikacij, ki se uporabljajo na Facebooku.

Za zaščito pred aplikacijami in programi, ki zbirajo podatke o uporabnikih, tako svetujejo uporabo nekaterih orodij, ki se lahko namestijo v spletnem brskalniku, in nastavitve v Facebooku.

Kaj svetujejo pri New Yorku Timesu?

Pregled aplikacij na Facebooku
Če ste uporabili Facebook za prijavo na drugi spletni strani, v računalniški igri ali aplikaciji, je mogoč dostop do vaših osebnih podatkov. Na Facebooku pojdite na stran z nastavitvami in kliknite zavihek aplikacije, če želite videti, katere aplikacije so povezane z vašim računom.

Tam se lahko podrobneje preveri dovoljenja, ki jih je uporabnik dodelil posamezni aplikaciji, in tako ugotovi, kateri podatki se delijo. Zato je priporočljivo, da se odstranijo vse aplikacije, ki so lahko sumljive ali se ne uporabljajo več. (Facebook je naredil nekaj sprememb, da bi preprečil zbiranje podrobnih informacij prijateljev uporabnikov.)

Na strani z nastavitvami aplikacije je še ena nastavitev, imenovana "Druge aplikacije". Tu lahko izberete, kateri podatki se lahko delijo v skupno rabo, medtem ko vaši prijatelji uporabljajo aplikacije. Tu lahko počistite vse kategorije, če ne želite, da se kateri koli od vaših podatkov, na primer vašega rojstnega dne ali mesta, uporablja v aplikacijah vaših prijateljev.

Pregled nastavitev zasebnosti
Če vas skrbi, katere podrobnosti aplikacije vidijo o vas in vaših prijateljih na Facebooku, je treba preveriti nastavitve zasebnosti in urediti informacije, ki jih javno objavljate. Lahko poskrbite na primer, da lahko samo vaši prijatelji vidijo vaše objave na Facebooku ali da si lahko le vi ogledate seznam svojih prijateljev.

Preberite pravila zasebnosti
Ko se prijavite v novi aplikaciji ali spletnem orodju, avtor aplikacije običajno zahteva, da se strinjate s pogoji storitve. Zato si oglejte pogoje in posvečajte posebno pozornost politiki zasebnosti. Če ugotovite, da bi se lahko vaši podatki dali v skupno rabo na način, ki vam ne ustreza, ne uporabljajte programa.

Namestite sledilno blokado
V brskalnik lahko namestite dodatke, ki skušajo onemogočiti sledilce, ki so vdelani na spletnih straneh. Vendar bo v nekaterih primerih del spletnih strani lahko nepravilno deloval. Po preizkusih New York Timesa sta Disconnect in Privacy Badger uporabni orodji za onemogočanje sledilcev v Googlovem brskalniku Chrome.

Kako sicer to deluje? Ko vključite aplikacijo na Facebooku, se lahko v spletnem brskalniku vzpostavi sledilnik, na primer piškotek, ki zbira podatke o vas. Tudi če izklopite aplikacijo, lahko sledilnik še naprej spremlja vaše dejavnosti, kot so druga spletna mesta, ki jih obiščete, ali osebe, s katerimi se komunicirate, s statusnimi posodobitvami, je opozoril izvršni direktor oglaševalske družbe Modern Impact Michael Priem.

Namestite onemogočanje oglasov
Drug način za onemogočanje sledilcev je preprečitev, da se oglasi v celoti naložijo. Zaviralci oglasov so tudi dodatki, ki jih lahko namestite za vaš brskalnik v mobilni napravi ali računalniku. Oglasi za mobilne naprave so namreč programi, ki včasih vsebujejo zlonamerno programsko opremo, ki zbira nekatere podatke. Tudi največje spletne strani nimajo strogega nadzora nad oglasi, ki se prikazujejo na njihovih spletnih mestih, včasih pa se lahko v njihovi oglaševalski mreži pojavijo zlonamerne kode. Popularna blokada oglasov med varnostnimi raziskovalci je uBlock Origin.

Počistite podatke o brskanju
Občasno lahko izbrišete piškotke in zgodovino brskanja. Apple, Google in Microsoft so objavili navodila za brisanje podatkov za svoje brskalnike Safari, Chrome in Internet Explorer. To bo začasno izbrisalo piškotke in sledilce, čeprav se bodo sčasoma znova pojavili.

Bodite pozorni na neznane blagovne znamke
V primeru sporne Facebookove aplikacije, ki je zbirala podatke za Trumpovo volilno kampanjo, je drobni tisk navajal, da se podatki zbirajo za akademsko uporabo, in ne za komercialne namene. Zato je treba biti pozoren pred delitvijo informacij z neznanimi podjetji ali organizacijami.