Znanost in tehnologija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.7 od 54 glasov Ocenite to novico!
Juno so krstili po rimljanski boginji Junoni. Foto: EPA
Misija ima namen odkriti, kaj dejansko tvori Jupiter. Foto: Reuters
VIDEO
Jupiter ima nov umetni satelit

Dodaj v

Nasi uspelo spraviti sondo v Jupitrovo orbito

Juno bo skušala najti trdno jedro ali vodo
5. julij 2016 ob 07:07
Pasadena - MMC RTV SLO, STA

Ameriška vesoljska agencija Nasa je uspešno dokončala pet let dolg projekt napotitve sonde Juno v orbito Jupitra, največjega planeta našega osončja.

Juno je priletela v bližino petega planeta od sonca in ko je dosegla hitrost 250.000 kilometrov na uro, je zaćela zavirati, da se je lahko utirila v Jupitrovo orbito in začela približno dve leti kroženja okrog planeta 5.000 kilometrov nad površino.

Več o sondi in Jupitru si lahko preberete v našem nedavnem poglobljenem prispevku.

Juno, ki jo je zgradilo podjetje Lockheed Martin kot tank, da lahko preživi visoko stopnjo radiacije, je priletela do Jupitra in se utirila samodejno brez zemeljske kontrole. V Nasinem laboratoriju v kalifornijski Pasadeni so dobili signal, da je vse v redu in so ob glasnem aplavzu sondi zaželeli dobrodošlico na Jupitru.

Kaj tvori Jupiter?
Nasa računa, da bo lahko kmalu začela objavljati posnetke, ki jih bo Juno pošiljala z orbite. Misija ima namen odkriti, kaj dejansko tvori planet, ki naj bi bil sestavljen le iz plinov, v največji meri vodika in helija. Znanstveniki bi tudi radi ugotovili, kako se je Jupiter, ki naj bi nastal prvi po Soncu, razvijal in kako so se potem razvijali drugi planeti, vključno z Zemljo.

Juno in Jupiter

Sonda Juno je bila krščena po rimski boginji Junoni, kar je primerno, glede na to, da nosi Jupiter ime po možu in hkrati bratu Junone, glavnem rimskem bogu Jupitru.

Juno bo kukala skozi oblačno atmosfero Jupitra, skušala najti kaj trdnega jedra ali vode in pogledati, kaj se dogaja s tisto veliko znamenito rdečo pego na planetu, ki se krči. Šlo naj bi za velikansko nevihto.

Juno je na poti do Jupitra preletela 2,8 milijarde kilometrov in je prva sonda, ki je priletela tako daleč samo na sončni pogon. Jupiter je pred njo obkrožila med drugim sonda Galileo, ki je pod ledeno luno Europo našla sledi oceana. Kot prva pa je Jupiter obiskala sonda Pioneer leta 1973.

Okrog 1,1 milijarde dolarjev vredna misija se bo po predvidenih 37 krogih Junone okrog Jupitra končala s strmoglavljenjem sonde na planet leta 2018.

K. S.
false
Otman
# 05.07.2016 ob 07:27
Cena misije je trenutno manj kot pol dolarja na kilometer in še pada.
# 05.07.2016 ob 08:38
Ob 9ih zvečer je že dovolj temno, da se lahko ozremo po zvezdah. Najsvetlejša 'zvezda' na zahodu je tedaj Jupiter. Vse njegove štiri največje lune se ta hip nahajajo na njegovi levi:
Kalisto (najbolj oddaljena), Evropa, Io, Ganimed (najbližja). Sistem se da opazovati tam nekje do 23. ure. Če je teleskop dovolj močan, se vidijo tudi 'pasovi' na površju Jupitra.

To jesen pričakujem izredne fotografije Jupitra. Res, hvala NASA-i...
lordstandish
# 05.07.2016 ob 08:33
medtem ko američani raziskujejo oddaljeno osončje in obiskujejo jupiter ter pristajajo na luni, marsu se en zaplankan narod krega kje bo šla kakšna cesta in zakaj mora iti po moji zemlji če ne gre po sosedovi, tire pa gradimo že 20let in za to zapravimo 40milijonov EUR pa še vedno niso zgrajeni...
toliko za občutek o neumnosti američanov in nenazadnje tega podalpskega naroda...
# 05.07.2016 ob 09:44
@Kobalt

predlagam, da se najprej včlaniš v najbližji astronomski krožek, verjetno boš prihranil pri nakupu teleskopa, pa še zanimivo družbo nočnih tičkov boš fasu...

fantje imajo teleskopov na pokušino in radi se pohvalijo z njimi, ni boljšega, kot testiranje v živo in nasvet kolega
paladin111
# 05.07.2016 ob 07:48
A bo kaj slik poslala sonda?
Energetik81
# 05.07.2016 ob 10:24
Tam je zadosti vodika za poganjat celo civilizacijo na tisoče let. Samo sem ga ne moremo spraviti... :-)
Kobalt
# 05.07.2016 ob 09:39

dejko je napisal(-a)

Če je teleskop dovolj močan, se vidijo tudi 'pasovi' na površju Jupitra.

A mi lahko definiraš okrepljeno? Na kaj naj se osredotočim, ko se bom odločal za nakup.

ZDA in Evropa imata vse na spletu in v znanstvenih revijah. Kje imaš ruske oz. kitajske dosežke?

Meni je iskanje vzelo manj kot 3 minute (dalj časa sem sestavljal ta komentar z vsemi povezavami).

V google sem vtipkal russian space agency (v bistvu mi je sam google dokončail iskalni niz po "russian spa-", nič težjega torej :D ).
Odprl sem si prvi zadetek: Ruska zvezna vesoljska agencija.
Tebe verjetno zanima zavihek Vesoljski program (=Space program) , ki ponuja tri nadaljne "zavihke":
1.Mednarodna vesoljska postaja - ISS - tu so sistemačno razloženi/prikazani fizični elementi postaje (slika), nižje imaš popisane aktivnosti z datumi.
2.posadke MVP/ISS-ja; tole te verjetno najbolj zanima. Podane so fotografije vseh sodelujočih astronavtov. Kot boš opazil gre za pisano mešanico ameriških in ruskih kozmonavtov. No, pa te niso tako pomembne, navajam zgolj zato, ker si prepričan o ameriško-evropski superiornosti, kar se raziskovanja vesolja tiče. Bolj pomemben bo zate seznam arhiva misij, ki se nahaja v tem "2." zavihku. Ob strani je poimenski seznam zavihkov (ISS45/46, ISS 43/44, in tako nazaj), na sredni pa imaš slikovne ikone. Klikni po želji.
3. zavihek bo zate tudi zelo pomemben. Tu se nahaja opis ruskih elementov postaje.

Skratka, materiala za širjenje obzorij imaš dovolj. Pokazal pa sem ti tudi kako prideš do informacij. Lahko poskusiš sam še za kitajski vesoljski program (če seveda obstaja v angleščini, pismenke so verjetno nekoliko bolj zapletene).

:))
Anar Hija
# 05.07.2016 ob 07:35
Kako narediti selfie-stick za sonde, je po mojem temeljno vprašanje za današnjo mladino. (kaj ti bo, če si biil na Jupitru, če to ni objavljeno na FB) :)
Super. Si predstavljate, do kod bi že segli, če bi ves denar, ki se namenja NATO-u porabili za odkrivanje vesolja?
theone
# 05.07.2016 ob 08:30
@prim00z prenos od NASE imaš kar na internetu, facebooku, instagramu....... ne rabiš da ti nekdo servira novic, kje je kaj od kitajske, rusije ali lahko kaj vidiš, spremljaš, prebereš - nič ker je državna skrivnost?
magjack
# 05.07.2016 ob 11:19
christ, to je artists impression madona ... Drugace pa izjemni dosezek. Shielding je neverjeten.
sportniik
# 05.07.2016 ob 10:56
@mandan

pomoje je to sam v fotoshopu narjeno za lažjo predstavo, ker Juno nima selfie-sticka, da bi se sliku
# 05.07.2016 ob 09:14
fantje, ne se kregat kdo ma večjega, vse je na spletu:
roscosmos
Energetik81
# 05.07.2016 ob 09:38
Kakšen sončni pogon, dajte mal gledat kaj pišete.

Je res, da ji energijo za inštrumente ter računalnik zagotavljajo sončne celice, prvič tako daleč od sonca, ampak pogon ima pa prav lepo na kemične potisnike, torej na tekoče gorivo.
# 05.07.2016 ob 19:02
:) ;)
dareklo8
# 07.07.2016 ob 12:13
Joseph Goebbels je ponosen na vas...nasa in podobni mutibariči
# 06.07.2016 ob 19:27
Se opravičujem za nedelujoči link ...

ents/1netr5/how_did_the_apollo_11_missio
n_protect_against/
# 06.07.2016 ob 19:23
mandan

Uf, le leta 1969 in še par misij Apola so brez problema preživel ta srečanja.

Fantiček ponovno nisi opravil domače naloge ... razumem, da so počitnice in da ti niti na kraj pameti ne pride jo opravljat ampak, če imaš čas se cele dneve igrat igrice potem ti tudi malo brskanja ne vzame dosti časa ( meni 10 sekund v Google )

LINK

Juhu počitnice so tu press
eMZe
# 06.07.2016 ob 00:40
Po mojem je vse to zarota. Tudi tistega ušivega čajnika med Marsom in Jupitrom niso slikali.
# 05.07.2016 ob 23:12

Ali mogoče slike niso za nas navadne kmete?

MatjazP ti je odal link do slike. Če bi pa naredil "domačo nalogo" in prebral CELOTEN članek Za košarkarsko igrišče velika sonda v smrtonosni objem Jupitra bi prišel tudi do odgovora kaj je s slikami "za kmete"

Instrumenti so zunaj zaščite (drugače ne gre) in Nasa je že predvidela, da bodo drug za drugim propadli. Kamera za vidno svetlobo bo denimo preživela le uvodnih osem orbit.

Zato ne "šklocajo" selfijev ampak bodo uporabili kamero in instrumente za kaj bolj pametnega.

Drugič naredi domačo nalogo kot jo moraš kadar je šola press
MatjazP
# 05.07.2016 ob 21:32
Ali mogoče slike niso za nas navadne kmete?

Glede na uradno stran je druga slika od zgoraj (Jupiter in lune) zadnja slika preden so 'pospravili' instrumente za vhod v Jupitrovo orbito. Le-te bodo zopet odprli in spravili v akcijo. Glavni instrumenti sicer niso kamere..
MatjazP
# 05.07.2016 ob 21:17
Hm, težko je spremljati komentarje,
ko jih je očitno precej pobrisanih.

Potem pa so odgovori duhovom..

Skratka, bravo nasini fantje in punce!
Vsaj nekaj denarja gre vendarle mimo tankov/bomb/stranmetanja za napredek človeštva.
Pa četudi 0.0001%, je vseeno zadosti za osupljive stvari.
# 05.07.2016 ob 18:34
Olorin
# 05.07.2016 ob 16:46

Vidiš, našel si pravi odgovor.

# 05.07.2016 ob 16:56

Zrak dol drži/pritiska tisti zrak, ki je višje. To tudi lepo pojasni, zakaj je z višino vse manj pritiska.
# 05.07.2016 ob 17:34
No, mogoče bi bilo potrebno dodati da celotno misijo kontrolirajo s pomočjo anten iz Goldstona, Kalifornija in Cambere, Avstralija.
# 06.07.2016 ob 00:00
Nekaj dodatnih zanimivosti v kompaktni verziji:
63U

JunoCam:
pazi_mina
# 05.07.2016 ob 21:49
Kobalt...odvisno kaj bi rad gledal...za začetek si lahko umislis kak začetniski refractor npr od skywatcher 120mm ga dobiš druge roke za 200 ga imamo mi doma in vidiš zelo lepo jupiter v barvah in njegove lune saturn in obroče kamenje na luni Orionovo megluco itd...za začetek so ti tudi dovolj trije objektivi recimo super wide, pa kakšen ozkokotni večje povecave v kombinaciji z barlow lečo pa filter za luno
# 05.07.2016 ob 21:49
Je pa zanimivo, da se admini počutijo dovolj suverene v fiziki, da kar sami presojajo, kaj drži "vodo" in kaj ne. Da jim pojasnim, vodo k tlemm drži pritisk zraka. ;)
IzgubljenaDuša
# 05.07.2016 ob 21:41
nekdo je tukaj gledal preveč jupitrovega vzpona :D! radijacij je toliko močna da dvomim da se mu bo katerakoli raketa ali vesoljsko plovilo s posadko približalo.
theavithe
# 05.07.2016 ob 21:36
Hm, res jih brišejo, še mojega so, pa menim da ni bil nič škodljiv. Sicer res ni bil nek silovit presežek, pa vendarle... Sem samo sugeriral mandanu, naj kako preprosto vprašanje postavi še googlu in da bo presenečen, ker zna dobiti enostraven odgovor. Zanimivo.
Olorin
# 05.07.2016 ob 21:09
Pisuka, pa res. Kaj se zgodi v vakuumu?

Mandan, kaksna razlaga?
# 05.07.2016 ob 20:14
@Olorin
Kako je s tem v vakumu?
# 05.07.2016 ob 16:58
Jupi gremo se igrat v vakumsko komoro.
Zadeti Derviš
# 05.07.2016 ob 10:47
Hvala, Wernher von Braun!
Kobalt
# 05.07.2016 ob 09:40
Ups, izmuznil se mi je avtor citata: Skippy. Njemu je seveda namenjen dooolg odgovor :)
# 06.07.2016 ob 13:42
DKk

Nasin strokovnjak razlaga o Alenovih pasovih in seveda o nevarnosti le teh.

Glej ga zlomka, malo je bil neroden in razlaga kako jih bodo šele testirali, saj je brez ščita nemogoče priti.

Uf, le leta 1969 in še par misij Apola so brez problema preživel ta srečanja.

Uf in ubogi Kitajci šele leta 2040 nameravajo iti na Luno.

Američani pa so šli že leta 1969, torej ubogi Kitajčki zaostajajo če štejem danes leta 2016
za kar 50 let, šele čez 20 let jih bojo ujel iz leta 1969, torej zaostajajo za skoraj 70 let.
Res so ubogi v tehnologiji.

A nikomur od vas ne kapne, da nekaj ne gre skupaj, pa ne govorit o proračunu, kajti Kitajcem je to minimalc, da sestavijo eno raketo...

Ja, sem pa zasledil par let nazaj, da Kitajci intenzivno razrešujejo stare rokopise o tehnologiji starih narodov iz indijskih epov (ved).
# 05.07.2016 ob 21:46
Vakuum? Preprosto, v vakumu (nad atmosfero) te nič več ne pritiska k tlem, zato odletiš v vesolje. Kar se lepo sklada z dosedanjimi ugotovitvami (žal so vse izbrisane). Višje na Zemljo, kot si, višje lahko skočiš. Ko si nad atmosfero, ti še odriniti ni več treba.
Skippy
# 05.07.2016 ob 08:55
@prim00z
# 05.07.2016 ob 12:24
sportniik

Hvala.
Si edini ki si mi odgovoril na čisto preprosta vprašanja, vendar kot kaže se to ne sme vprašati. Uživam v tem da sprašujem logično nelogična vprašanja in dobivam minuse, saj takoj dobim idejo za nova vprašanja.

Seveda, imam že naslednje vprašanje.

Haloo
# 05.07.2016 ob 10:10
Brez veze, če ni tam nafta!
prim00z
# 05.07.2016 ob 08:12
@theone-mogoče pa naši državni mediji ne spustijo njihovih novic k nam, da bi peli hvalospeve zda?
theone
# 05.07.2016 ob 07:52
hvala ZDA da raziskujete vesolje, sploh pa da to delite s svetom! kaj pa dobite od rusov, indijcev in kitajcev - nič, mogoče objavijo v svojem državnem mediju kake tri vrstice da jim je uspelo oz. ne to je pa to
# 05.07.2016 ob 08:12
na enih slikah zvezde so, na enih jih ni, na eni celo ena izstopa.

Zanimivo, ali ima sonda za sabo fotografsko ekipo, ali so slikice slikane ..?

Samo sprašujem, nič druzga??