Foto:
Foto:

Stanka Merzel je konec leta zamenjala telefonski paket pri Telemachu. Z novim paketom so začela prihajati tudi sporočila. "Ko sem prišla domov sem pogledala na telefon in čakala me je Telemachova dobrodošlica. V sporočilu so me prosili, naj ocenim njihovo storitev od 1 do 10. Po izpolnitvi ankete so sledila presenečenja. To so bile komercialne reklame, ki so me vabile da sodelujem v žrebanju za iPhone7. Vse skupaj je zelo zavajajoče, saj nikjer ne piše, da je sodelovanje v nagradni igri plačljivo. To potem vidiš šele na računu," nam je zaupala Stanka Merzel, ki je morala za decembrski račun odšteti dobrih 16 evrov več na račun plačljivih komercialnih sporočil podjetja Dimoco.

Dimoco ni ponudnik storitve

Na Telemachu so svoji naročnici blokirali plačljive telefonske številke in pojasnili, da ne gre za njihovo storitev. "To ni Telemachova storitev, to je storitev Dimoca. Dimoco in Telemach imata med seboj podpisano pogodbo za kratke številke in namen teh kratkih števil je pošiljanje komercialnih sporočil," je pojasnila Ditka Maučec, direktorica marketinga in produktov na Telemachu . Vprašanje pa je kako je podjetje Dimoco dobilo mobilno številko naše gledalke za katero trdi, da je, razen Telemachu, ni zaupala nikomur. S podjetja Dimoco so nam podobno kot Evropskemu potrošniškemu centru, ki je nedavno obravnaval dve podobni pritožbi pojasnili, da so zgolj posrednik med ponudnikom storitve, mobilnim operaterjem in uporabnikom. "Dimoco je platforma, ki omogoča zgolj plačilo in s samimi storitvami nimajo nič," je povedala Romana Javornik z Evropskega potrošniškega centra.

9 prijav zoper Dimoco pri Informacijskem pooblaščencu

Kdo je ponudnik storitev Evropskemu potrošniškemu centru ni uspelo ugotoviti, je pa to uspelo informacijski pooblaščenk Mojci Prelesnik, ki je v zadnjih petih letih zoper Dimoco prejela 9 prijav in v vseh primerih ugotovila, da Dimoco ne krši zakonodaje na področju varovanja osebnih podatkov. "Dejanski obdelovalec teh osebnih podatkov je v Nemčiji ali pa na Nizozemskem. Mi smo se povezali z nizozemskim informacijskim pooblaščencem, ki nam je povedal, da je za to področje pri njih pristojen izključno organ, ki se ukvarja z varstvom potrošnikov, tako da smo se potem tudi mi obrnili Tržni inšpektorat," je pojasnila Prelesnikova. S Tržnega inšpektorata so pojasnili, da so zaradi številni pritožb potrošnikov tuj pristojni organ zaprosili za informacije oziroma ukrepanje. A do danes se ni zgodilo nič. V primeru naše gledalke sta komercialna sporočila pošiljali podjetji Vivazz Mobile B.V. in Mobile Minded B.V. z Nizozemske, ki pa nam na naše vprašanje kako so prišli do telefonske številke Stanke Merzel odgovora nismo prejeli.

Do vaše telefonske številke na različne načine

"Največkrat se ljudje v SMS klub včlanijo tako, da preko spleta ali na kakšnih javnih prireditvah, pa tudi v trgovskih centrih izpolnijo kakšen obrazec ali kakšno nagradno igro. Na koncu jih ta igra ali pa reševanje kviza pripelje do tega, da tam pustijo svojo telefonsko številko," je pojasnila Tina Čuček iz Agencije za telekomunikacijska omrežja in storitve (AKOS). Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije pa opozarja, da lahko ponudniki storitev, ki obdelujejo osebne podatke, do telefonskih številk pridejo tudi po naključju: "Moramo vedeti, da se takšna sporočila lahko pošiljajo kar vsevprek, se pravi kar vsem telefonskim številkam v določenem nizu in potem takšno komercialno sporočilo lahko dobi tudi nekdo , ki ima skrito številko ali številke sploh ne razdaja." Potrošniki se velikokrat v SMS klube prijavijo nevede, meni informacijska pooblaščenka, ki vidi težavo tudi v tem, da ljudje ne berejo splošnih pogojev poslovanja: "Res pa je, da se splošni pogoji poslovanja velikokrat nahajajo na podstraneh, na skritih straneh, a dejstvo je da ljudje dajo soglasje, da se njihov osebni podatek obdeluje."

ZPS: Operaterji naj plačljive številke blokirajo v naprej

Nenamerni včlanitvi v SMS-klube bi se po mnenju Boštjana Okorna lahko izognili, če bi telekomunikacijski operaterji že ob sklenitvi naročniškega razmerja avtomatično blokirali vse plačljive telefonske številke. "S tem bi preprečili marsikatero slabo voljo. Tudi kakršnokoli včlanjevanje bi bilo nemogoče brez vednosti in dodatnega posega uporabnika. Mi smo imeli primer iz Velike Britanije, kjer je njihov regulator mirno kaznoval nizozemskega ponudnika tovrstnih storitev, pri nas pa očitno te zadeve se ustavijo , ker je za naše organe ta meja premočna," je prepričan Okorn, ki meni, da bi potrošnike lahko dodatno zaščitila Tržni inšpektorat in AKOS. "Da bi bile te storitve zunanjih ponudnikov že v naprej blokirane ob sklenitvi naročniškega razmerja in bi se potem naročniki sami odločili, da bi jih aktivirali, tega agencija ne more prisiliti operaterjev, nima nobenih zakonski h pooblastil," pa je pojasnila Tina Čuček iz AKOS-a. Interesa za avtomatično blokado plačljivih sporočil tudi Telemachu ni. "Mi bi se lahko odločili, da nimamo z Dimocom poslovnega odnosa in da naši naročniki, ne morejo uporabljat njihovih storitev. Tega ne moremo storiti, ker bi imeli na drugi strani nezadovoljne naše naročnike, ki pa si takšnih storitev želijo," je povedala Maučečeva.

S svojo telefonsko številko ravnajte enako skrbno kot s svojo bančno kartico

Vsem, ki ne želite prejemati komercialnih sporočil ne preostane nič drugega, kot da svojega operaterja prosite, da vam plačljive številke blokira. "Telefonska številka je ključ, da se nekdo včlani v sms-klub. Potrošniki se morajo zavedati, da je telefonska številka osebni podatek, zato je treba z njim ravnati previdno. Ko jo delijo za neko obljubljeno nagrado se morajo zavedati, da to še ne pomeni, da bodo nagrado dobili, velika verjetnost pa je, da se bodo včlanili v SMS-klub," opozarja Čučkova. Kadar menite, da storitev prejemanja plačljivih SMS sporočil niste naročili, pa na ZPS svetujejo, da najprej od pošiljatelja zahtevate dokazila o naročilu na takšna sporočila ter istočasno izrecno zahtevate, da vas odjavi od nadaljnjega prejemanja plačljivih SMS sporočil. Če se bo na podlagi prejetih podatkov s strani pošiljatelja izkazalo, da se v SMS klub niste včlanili, obstaja sum kaznivega dejanja, v zvezi s čimer pa se je potrebno obrniti na policijo oziroma državno tožilstvo. Še to, Telemach se je po snemanju prispevka odločil, da bo naši gledalki 16 evrov kolikor jo je stala Dimocova storitev, vrnil.