Z Anjo Bezlovo Završnik je v Maribor prišla tudi Majda iz Mengša. Navdušena je nad odnosom mesta do Maistra./Foto: Anja Bezlova Završnik, osebni arhiv
Z Anjo Bezlovo Završnik je v Maribor prišla tudi Majda iz Mengša. Navdušena je nad odnosom mesta do Maistra./Foto: Anja Bezlova Završnik, osebni arhiv

Kolikokrat ste stanje v naši državi, točneje dogajanje v politiki označili za cirkus? Na mariborskem Glavnem trgu smo se srečali z ulično in cirkuško performerko Anjo Bezlovo Završnik, da bi se prepričali, ali je to žalitev za žanr, ki se mu posveča z dušo, telesom in predvsem radostjo. Sogovornica je v aprilu gostja umetniške rezidence za družbene spremembe v Kulturnem centru Pekarna, Glavni trg dobro pozna, na njem je z uličnimi gledališkimi skupinami večkrat nastopila, z njo pa je v Maribor prišla tudi Majda iz Mengša, ki na družbenih omrežjih objavlja promocijska oglašanja iz Maribora o Mariboru. Več Mariborčanov jo je že srečalo in lahko se zgodi tudi vam...

Gostujoča umetnica tretje Rezidence za družbene spremembe 2021 raziskuje in ustvarja formo kabareja, konec aprila pa bo javnosti predstavila tudi rezultat ustvarjalnega procesa - dva dogodka, za otroke in odrasle, ki bosta na ogled ob koncu meseca, v živo ali na spletu. Prva bo otroška pripovedna predstava za dva klovna, kalimbo in občinstvo, druga pa kabaretna točka v sodelovanju s Kolektivom ZIZ (zatiranih in zapostavljenih). Še posebej pri prvi že v procesu nastajanja močno pogreša t.i. testno občinstvo, saj klovna potrebujeta interakcijsko usmeritev, da bi vedela, na kaj se bodo otroci dobro odzivali. Pri predstavi za odrasle pa obljublja, da se z mariborskimi ustvarjalkami ne bodo ustrašile družbenoaktualnih tem in med vsemi stvarmi, o katerih bi se morali pogovarjati, izpostavlja naslednje:«Kaj mene najbolj moti? Da ni kulture dialoga, da ima vsak svoje mnenje in da stoji na njem. Jaz si včasih prav ušesa zatiskam, ker jih ne morem več poslušati.«

Anja Bezlova Završnik pravi, da so ustvarjalci pod pritiskom in v negotovosti. Ko bi jim vsaj povedali, kdaj bodo lahko začeli nastopati, bi bilo lažje. Zdaj se pripravljajo, da bi vsak trenutek lahko stopili pred ljudi. /Foto: Irena K. Cizerl
Anja Bezlova Završnik pravi, da so ustvarjalci pod pritiskom in v negotovosti. Ko bi jim vsaj povedali, kdaj bodo lahko začeli nastopati, bi bilo lažje. Zdaj se pripravljajo, da bi vsak trenutek lahko stopili pred ljudi. /Foto: Irena K. Cizerl

Politika ni/je cirkus

Dogajanje v politiki pogosto označujemo s cirkusom; ali s tem delamo žanru krivico, ga žalimo? Kaj pravi sogovornica, ki ga ustvarja, z radostjo in predanostjo:«Jaz čisto zastopim, da ljudje radi rečejo, da je cirkus in da je klovn, tu recimo mislim na našega predsednika…vem, da ta norija, pa ta uhuhu, pa kaj delam pa ttrtttr (zapoje, op.a.), verjetno na to mislijo, pozabijo pa, da je v cirkusu veliko poetike, pozabijo, da je klovn v reakciji, da ni v akciji, pozabijo, da je klovn naiven, da ni škodoželjen, tudi če je škodoželjen, je v svoji lastni naivnosti.Tule pa so, mislim, ene namenske zadeve.«

Ali bodo eksplodirali….

Sogovornica razmišlja kritično tudi o položaju, v katerem so se zaradi pandemičnih omejitev znašli slovenski ustvarjalci in umetniki. Upa, da ponudniki, prireditev, ko bodo ukrepi sproščeni, ne bodo pretirano prekrivali dogodkov in bodo obzirni eden do drugega. Res pa je, da se ne ve, kdaj bo napočil omenjeni trenutek sprostitve. Sogovornica je upala, da bo to že v začetku maja:«Te negotovosti je ogromno, pripravljen moraš pa biti, da v vsakem trenutku stopiš in delaš in si v čudaškem krču. Malo je nervoze, pa adrenalin pod pritiskom, ali kako bi rekla, še malo pa bomo eksplodirali. Da bi nam vsaj okvirno povedali, pa bi bilo lažje.«

Ali pa jim bo pošel zrak….

Sogovornica na to pove:«Ko se pogovarjam z ljudmi, slišim, da veliko umetnikov razmišlja 'okej, bom pa spustil ventilček in bom šel kam drugam delat, pač ne bom več delal v Sloveniji'. Zakaj? Zato, da bom nenehno omejen, ali da ne bom vedel, kako bom lahko obdržal status ali da se bom samocenzuriral, da bom lahko obdržal status, ali kako mi bodo prihodke obdavčili…? Veliko slovenskih umetnikov ima tržišče zunaj Slovenije. Če jih hočemo obdržati, jim bo treba nameniti več pozornosti in kulturnikom dovoliti višji status, kot jim ga zdaj

Anja B. Završnik kot Majda iz Mengša, bojevita mirovnica, ki se med drugim bori za vnos prepovedi vojne v ustavo in za pitno vodo. Sogovornica je iz Kamnika, rojstnega mesta generala Maistra, Majda pa z navdušenjem generalove in pesnikove sledi odkriva v Mariboru. /Foto: I. K. Cizerl, posnetek zaslona, FB
Anja B. Završnik kot Majda iz Mengša, bojevita mirovnica, ki se med drugim bori za vnos prepovedi vojne v ustavo in za pitno vodo. Sogovornica je iz Kamnika, rojstnega mesta generala Maistra, Majda pa z navdušenjem generalove in pesnikove sledi odkriva v Mariboru. /Foto: I. K. Cizerl, posnetek zaslona, FB

Z Anjo je v Maribor prišla tudi Majda

Majda iz Mengša je eden od likov Anje Bezlove Završnik (iz Kamnika). Gre za bojevito mirovnico, upokojeno učiteljico matematike, ki je navdušena nad tem, da je Maribor tako zelo naklonjen generalu in pesniku Rudolfu Maistru – Vojanovu. Občinstvo običajno zvabi v v interaktivno razpravo o mirovništvu, recikliranju, človekovih pravicah in o tem, kako se zavarovati pred atomsko bombo. V času pouka v svoji večerni šoli je lani tudi v Mariboru, na Festivalu Lent, pobirala podpise za prepoved vojne v Sloveniji (in poudarja, da ima med podpisi tudi podpis aktualnega ministra za obrambo). V vlogi promotorke Maribora na družbenem omrežju Facebook na profilu Mosquito Theater objavlja razglednice iz Maribora. Snema jih na različnih lokacijah v mestu, srečanja z ljudmi so pri tem neizogibna, zaradi pandemičnih okoliščin pa jih za zdaj ne spodbuja k tesnejšim stikom.

O sogovornici

Anja Bezlova Završnik je ulična in cirkuška performerka, ki je izobraževanje začela pri Nataliji in Ravilu Sultanovu v okviru Buffeto Laboratorija Smeha in Šole uličnega gledališča Ane Monro ŠUGLA, od leta 2011 – 2014 pa se je izobraževala v International school of Theater Creation HELIKOS v Firencah. Je članica gledališke skupine Globus Hystericus, ki gostuje po vsej Evropi in je letos dobilo nagrado URBana LJUBLJana za najboljšo slovensko ulično predstavo. V Mariboru je nastopila večkrat tudi z gledališčem Ane Monro in v okviru Festivala Lent.

Vabljeni k poslušanju pogovora z Anjo, ki smo ga začinili z Majdinimi intervencijami: