Simfonično skladbo Tako tiho/So Quiet za dojenčke in malčke je napisala skladateljica Larisa Vrhunc. Foto: Darja Štravs Tisu
Simfonično skladbo Tako tiho/So Quiet za dojenčke in malčke je napisala skladateljica Larisa Vrhunc. Foto: Darja Štravs Tisu

Ob tej priložnosti – krstni izvedbi simfonične skladbe za otroke Tako tiho – Radio Slovenija v sodelovanju z B-AIR pripravlja dva koncerta, oba bosta v soboto, 21. januarja. Prvi, ob 17. uri, bo namenjen dojenčkom, malčkom in njihovim staršem ter njihovim odzivom na posebej premišljene zvočne dražljaje. Ob 19.30 pa bo koncert pred živim občinstvom, tokrat ne najmlajšim, predvajal Program Ars v neposrednem prenosu.

Simfonični orkester RTV Slovenija bo prvi(č) izvedel prav posebno skladbo, simfonično skladbo za dojenčke in malčke. Foto: arhiv RTV Slovenija
Simfonični orkester RTV Slovenija bo prvi(č) izvedel prav posebno skladbo, simfonično skladbo za dojenčke in malčke. Foto: arhiv RTV Slovenija


Zvok je dotik

V projektu, namenjenem najmlajšim, sodelujejo mednarodni strokovnjaki s področja razvojne psihologije, nevrofiziologije, nevropsihologije, psihoakustike, muzikoterapije, glasbene pedagogike in z drugih področij. Priznani umetniki, skladatelji, pišejo nove orkestrske partiture z mislijo na posebnost odzivanja dojenčkov in malčkov na različne zvočnosti ter iščejo načine kako s kakovostnimi zvočnimi dražljaji ustvariti varen in negujoč prostor – prostor poslušanja za tkanje in poglabljanje vezi med najmlajšimi poslušalci in njihovimi starši.

Saška Rakef Perko, vodja projekta B-AIR, o oblikovanju umetnosti za posebna občinstva: »Glasba je pomembna za vse. Produkcija glasbenih in drugih umetniških vsebin je večinoma zasnovana tako, da je meja med odrom (umetniškim delom) in občinstvom zelo jasno začrtana. S tem je začrtan tudi pričakovani in sprejemljivi način sodelovanja občinstva na umetniškem dogodku, mirno poslušanje v tišini. Dojenčki in malčki, pa tudi mnogi iz ranljivih skupin, ne zmorejo sodelovati na ta pričakovani način in s tem jih – v pomembni fazi življenja – izločimo iz umetniškega udejstvovanja. V procesu snovanja simfoničnih del za dojenčke, malčke in ranljive skupine v sodelovanju umetnikov in strokovnih sodelavcev tako raziskujemo načine uprizarjanja, ki lahko prispevajo k pluralnosti formatov ter s tem k širši dostopnosti umetnosti za najmlajša občinstva in ranljive skupine

Larisa Vrhunc je gradivo za delo ustvarila na podlagi občutljivosti in odzivanja na frekvenčna območja, predvsem pa je izhajala iz spoznanja, da poslušalci skladbe potrebujejo občutek varnosti in umirjenosti. Ta glasba je tako tiha.

»Prvo spoznanje po temeljitem sodelovanju z različnimi strokovnjaki je bilo, da majhni otroci še premorejo prvinsko radovednost, hkrati pa njihovi sistemi (tako fiziološki kot psihološki) še niso dobro razviti, in sklenila sem, da to upoštevam. Zelo izrazita posebnost majhnih otrok je, da so na zvočne dražljaje precej bolj občutljivi kot odrasli. Veliko bolje kot odrasli zaznavajo visoke frekvence, hkrati pa se njihov slušni aparat hitreje zasiči. Ne prenesejo nenadnih sprememb in glasnih zvokov, zvoki, ki spominjajo na grozljive zvoke narave (večkrat v nižjem delu slušnega spektra), jih plašijo, potrebujejo več časa, da se seznanijo z vsako novo informacijo in jo sprejmejo, zato pa se dobro počutijo ob ponavljanjih, počasnih in postopnih spremembah, višjih in tišjih zvokih, še posebej pa potrebujejo občutek varnosti in umirjenosti. Tako mi je postalo jasno, da bo glasba tiha, da je izbrani naslov pravšnji,« pravi skladateljica Larisa Vrhunc.

Prva simfonična skladba za dojenčke in malčke bo v njihovi prisotnosti zazvenela v studiu 26 Radia Slovenija. Foto: Stane Sršen, RTV Slovenija
Prva simfonična skladba za dojenčke in malčke bo v njihovi prisotnosti zazvenela v studiu 26 Radia Slovenija. Foto: Stane Sršen, RTV Slovenija

Pri izvedbi koncerta bo posebna pozornost namenjena tudi okolju, ki bo omogočalo, da se bodo otroci lahko svobodno gibali, se oglašali, v roke prijeli katero od ponujenih zvočil, morda tudi zapustili prostor; njihove aktivnosti so pričakovani del dogajanja. Tako bodo tudi starši lahko bolj sproščeni v odnosu do otroka, skupaj z njim gradili pozitiven medsebojni odnos in se z njim ter skozi njegovo doživljanje vživeli v glasbeno dogajanje. Skladateljica si je zamislila, da bosta v prostoru dva vrteča se objekta, ki ju starši lahko na željo otrok kadar koli zavrtijo in sprožijo zvončkljanje visečih kovinskih ploščic, enaki zvoki pa bodo prihajali tudi iz orkestra, saj bodo glasbeniki med igranjem sprožali premikanje enakih ploščic. Otroci bodo dobili tudi blazinice, napolnjene s papirjem, ki ob stiskanju šumi, glasbeniki pa se bodo na te šume odzivali z lastnim »igranjem« na papir, posebej takrat, ko je občinstvo najbolj aktivno. Poslušalci koncerta bodo tako lahko s svojo aktivnostjo deloma usmerjali glasbeni tok.

O skladateljici in dirigentki

Skladateljica Larisa Vrhunc se je izobraževala na visokošolskih glasbenih ustanovah v Ljubljani, Ženevi in Lyonu ter na številnih mednarodnih mojstrskih tečajih. Je redna profesorica za teorijo glasbe na Oddelku za muzikologijo Filozofske fakultete v Ljubljani, kjer je tudi doktorirala.
Njena glasba je kljub kompleksnosti na svoj način glasba minimalističnih potez, saj se zvočno osredotoča le na bistvene elemente. Odvija se kot igra krhkih, ritmično pogosto razdrobljenih tonov, zastrtih šumov, skrbno izbranih barv, previdno zloženih v miniaturne postavitve.

Dirigentka Catherine Larsen-Maguire je v zadnjih letih že večkrat uspešno sodelovala s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija. Študirala je muzikologijo in fagot na Kraljevi glasbeni akademiji v Londonu, nato pa še v Hanovru in na Karajanovi akademiji v Berlinu. Kot dirigentka se je razvijala skozi asistiranje dirigentom, kot so John Carewe, George Hurst ali Vladimir Jurowski. Od leta 2012 zgolj dirigira. Redno nastopa z Londonskimi filharmoniki, Nacionalnim orkestrom BBC iz Walesa, Škotskim komornim orkestrom ali Nemškim komornim orkestrom iz Berlina. Na področju sodobne glasbe je dirigirala ansamblom Musikfabrik, United Berlin, Ensemble Modern in Resonanz.

Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija bo dirigirala Catherine Larsen-Maguire. Foto: David Beecroft
Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija bo dirigirala Catherine Larsen-Maguire. Foto: David Beecroft


O koncertnem ciklu Odkritja26 – Discovery26

Izbrani koncert Tako tiho je del koncertnega cikla Odkritja26 – Discovery26; tega je Program Ars v sodelovanju s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija zasnoval leta 2018 z namenom, da domačemu občinstvu predstavi danes najzanimivejše sodobne skladatelje v mednarodnem prostoru, ki redko dobijo priložnost na rednih orkestrskih koncertih. Tako so letos k sodelovanju za ustvarjanje za najmlajše povabili Lariso Vrhunc.

O projektu B-AIR

Simfonično delo je del triletnega projekta B-AIR. Projekt, kjer devet partnerskih organizacij iz sedmih evropskih držav pod vodstvom Radia Slovenija raziskuje vlogo zvoka v razvoju človeka. Projekt B-AIR nastaja v tesnem sodelovanju umetnikov in uglednih mednarodnih strokovnjakov s področja razvojne psihologije, nevrofiziologije, nevropsihologije, psihoakustike, muzikoterapije, glasbene pedagogike idr. Cilj projekta je ustvarjanje zvočne umetnosti za dojenčke, malčke in ranljive skupine. Projekt je finančno podprt v okviru programa Evropske unije Ustvarjalna Evropa. Več o projektu na spletni strani rtvslo.si/b-air in na b-air.infinity.radio.