Kolumne
Kino Šiška z današnjim dnem začenja projekt Kulturni evro. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin, montaža: MMC
Kino Šiška je v obrazložitvi zapisal, da bodo s projektom Kulturni evro vse zapisane na listi gostov, na listi novinarjev ter vse imetnike letnih vabil in prejemnike nagradnih vstopnic prosili za obvezni samoprispevek v višini dveh evrov. Foto: BoBo
Prvi dogodek, ki bo potekal pod projektom Kulturni evro, bo koncert Anne Calvi, ki ga Kino Šiška prireja v soorganizaciji s ŠKUC-em Buba. Foto: EPA
Pri tem so še zapisali, da se bodo ob izteku določenega časovnega obdobja, to je letos do konca koledarskega leta, zbrana sredstva združila in nakazala izbranemu posamezniku/skupini, ki se je odzval/a na javno povabilo. V prvem letu se bo k projektu povabilo tiste, ki načrtujejo snemanje glasbenega albuma, tako posameznike kot skupine, edini pogoj bo, da so stari do 25 let, v skupini mora biti takih vsaj polovica. Naslednje leto bodo k sodelovanju povabili ustvarjalce in producente s področja sodobnega plesa. Foto: MMC RTV SLO / Sandi Fišer
Izbor bo potekal tako, da se bo ustvarjalce pozvalo, da se s svojimi projekti in idejami odzovejo na javno objavljeno povabilo. Če bo prijavljenih projektov več, bo žirija (Matjaž Manček, vodja glasbenega programa Kina Šiška, Andraž Kajzer, založnik in kritik, in Miran Inhof, glasbeni novinar) izbrala tri predloge. Dokončni izbor pa bodo med temi tremi predlogi opravili donatorji, tisti, ki bodo dva evra dejansko prispevali, in sicer od 1. maja naprej z neposrednim glasovanjem ob vsakokratni donaciji. Zmagal bo tisti projekt, ki bo do konca prejel leta največ glasov. Foto: Jani Ugrin

Dodaj v

Prostovoljno o obveznem prispevku

Kolumna o uvedbi prostovoljnega obveznega prispevka Kina Šiške
27. februar 2014 ob 09:48
Ljubljana - MMC RTV SLO

Ekonomist Milton Friedman je rekel, da nobeno kosilo ni brezplačno. Kino Šiška z uvedbo "kulturnega evra" sporoča - prosto po moji interpretaciji: "Čas je za plačilo računa, zastonjkarji." Pa je račun res za vse enak?

Obvezni prostovoljni prispevek v višini dveh evrov, ki ga uvaja javni zavod, bo morala plačati tako tista pomočnica direktorja, ki je včasih zadnje ure pred razprodanim koncertom klicala od predstavnika za stike z javnostjo do direktorja, ali lahko dobi dve vstopnici, kot tudi tisti novinar na študentsko napotnico, ki za svojih pet evrov na uro stoji nekje v ozadju, si zapisuje dogajanje in se ob prihodu domov usede za računalnik, piše in montira, ker je rok objave že čez nekaj ur. Kar je za nekatere statusni simbol oz. uvrstitev na listo gostov, je za druge dovoljenje za delo oz. akreditacija. Prvi bo prispeval k napolnitvi prostora, drugi bo naslednje jutro poročal o "polni Katedrali Kina Šiške".

Ime Emily White večini izmed vas verjetno ne pomeni nič. Emily je bila 20-letna praktikantka na ameriški radijski postaji NPR, ki je pred dvema letoma v svojem zapisu na njihovem blogu priznala, da ima v svoji glasbeni knjižici 11.000 skladb, ampak da je v življenju kupila le 15 CD-jev. V svoj zagovor je dejala, da glasbena industrija krade glasbenikom - torej, zakaj bi jim plačevali s tem, da kupujemo CD-je? Zapis je sprožil burno debato. A ni spremenil dejstva, da se je odstotek posnete glasbe od leta 1999 zmanjšal za 64 odstotkov. Nove tehnologije so sprožile drastičen upad prodaje albumov. Včasih so bili umetniki sami lastniki svojega dela, danes je kraja (z nedovoljenim pretakanjem vsebin s spleta) postala legitimna. Glasba je od vseh nas. Glasba je 'đabe'. Dobrodošli v obdobju brezplačne kulture.

Ne nasprotujem vračanju sredstev v kulturo, zagovarjam pa prosto izbiro. Na namizju računalnika imam za ponedeljek pripravljen intervju z Gramatikom v okviru MMC-jeve rubrike Uspešna Slovenija, v katerem priznava, da glasbo svojim poslušalcem še vedno ponuja zastonj, ker verjame, da bi večina v iskanju svojega glasbenega okusa v nasprotnem primeru obubožala. Prav zato se vsak mesec ob novi izvedbi Špil lige v Kinu Šiška, kjer je vstop brezplačen, sprašujem, kje so vsi.

Zaradi dveh evrov na dogodek res ne bo nihče obubožal, za redno spremljanje vsebin pa boš resno razmislil, kam boš vložil svoj denar in koliko več boš pripravljen vložiti v svojo pripravo za delo. Vprašanje je, ali bo v času novičarske hiperprodukcije to razumel tudi medij, ki, recimo, zaradi svoje organizacije (primer - javni zavod) ne sme povrniti svojemu zaposlenemu stroškov za donacijo, čeprav bi moral, kot pravi Inšpektorat za delo.

Ne morem se otresti spomina na prizor iz oddaje Ekstra magazin pred leti, v kateri sta Dalaj Eegol in novinarka sredi pogovora načela temo, kdo koga potrebuje bolj: izvajalec medij ali medij izvajalca. Tudi med nasprotniki uvedbe kulturnega evra in prostorom urbane kulture so se začele debate, kdo koga potrebuje bolj in kdo bo brez koga propadel. Dejstvo je, da nam je usojena simbioza. Manjka pa argumentirani dialog.

Javna ustanova, ki je od junija do decembra lani v glavni vlogi gostila tri slovenske skupine (dve na obletnico), dala prostor Izštekanim, priložnost petim slovenskim izvajalcem v okviru sklopa koncertov Indekš, štirim slovenskim izvajalcem v vlogi podpornikov ali dopolnitve tujih gostov (med katerimi je bil dvakrat N'Toko) in organizirala Špil ligo (se opravičujem, če sem po krivici spregledala kakšen dogodek s slovenskimi glasbenimi akterji), bo donacije letos namenila izbranemu glasbeniku ali glasbeni skupini za snemanje albuma. Denar bo šel za studio in producenta, izvajalcu bo na koncu ostala vizitka. Podarjena vizitka. Podarjenemu konju ne gledaš v zobe, pravijo. Hkrati pa ga tudi ne ceniš toliko kot tistega, ki si ga prigaraš z lastnimi rokami.

Vseeno bo Kino Šiška uresničil svoj cilj – cilj, ki bi ga kot javni zavod lahko uresničil tudi sam, če bi postavil jasnejše omejitve za "pomembne goste" in ob deljenju akreditacij pomočnikom pomočnikov novinarjev rekla ne. Album - čeprav se je sprva govorilo, da bodo šle donacije v štipendije - bo posnet. Kaj sledi za izvajalca? Nastop pred večjo skupino v Kinu Šiška? Ne, promocijski koncert, kot so zapisali v Kinu Šiška. In kaj potem?

Pogrešam strategijo, v kateri bi bilo že na začetku jasno, kako se bo pomagalo izvajalcu, ko bo posnel album. Promocijski koncert in zagotovitev medijske podpore Kina Šiške je kaplja v morje. Kdo ga bo promoviral? Kdo se bo ukvarjal izključno z njim in se dogovarjal za nastope? Kdo bo kupoval albume v dobi, kjer je na milijone "Emily"? Na Finskem država vlaga v svoj največji glasbeni izvozni artikel - metal. V Sloveniji se državniki še ob obletnici Avsenikov pridejo samo nasmehnit fotografskim objektivom. In dokler bo tako, bo glasbenik in umetnik (razen, če ni poleg še izjemno vešč podjetnik) obsojen, da se ukvarja z glasbo v prostem času.

Zato, Kino Šiška, raje kupim vstopnico za koncert kot obvezno prostovoljno prispevam kulturni evro. Ne da se beremo, se vidimo!

Klavdija Kopina, MMC
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
mikic007
# 27.02.2014 ob 12:17
To je ze 2. clanek o nekem obskurnem internem vprasanju, niti ne moremo reci, da gre za problem, se manj, da se tice vec kot 50 ljudi v tej drzavi. Edino kar vidim dobrega v tem clanku je to, da je boljsi in bolj nevtralen kot tisti prvi od Spele Kozar, ki je zlivala svoj gnev na povsem infantilen nacin.

Torej, ce menite, da gre za problem, bojkotirajte. Ce tega ne morete, zahtevajte 2€ od svojega zavoda. Ce tam ne dosezete, pa se lahko vsedete skupaj z vodstvom KS, predstavite situacijo in na vsako zastonj akreditacijo obljubite clanek. Ne dvomim, da boste dobili gratis vstop, se posebej ce napisete dva clanka, enega prej, enega kasneje. Ker reklama po dogodku KS bolj malo koristi...
manrose.
# 27.02.2014 ob 11:31
Pa dobro, ti bo pa RTV nakazal 2 € več plače, kar je šestina tistega, kar vam jaz plačam vsak mesec. Res pretiravate. Na tak dogodek gresta itak 2 novinarja max in namesto, da bosta spila pivo, bosta dala pač KŠ. ALI. Ali pa ne greste v KŠ in ne poročate. Itak obstaja še na stotine klubov po Sloveniji, ki gostijo kul glasbenike.

Edini problem, ki bi lahko bil problem je, da bi si KŠ zmišljevala višjo ceno in novinarji ne bi več hodili tja. Zdaj si porabila 1 članek (recimo 30 e), da si napisala članek o 2 €.
cat_bastet
# 27.02.2014 ob 11:26
ko bi novinarji vedno tak skakali v zrak, kadar se dogajajo krivice drugim, ko bi za druge bojkotirali kaj. Novinarji, ko se boste za vse toliko borili kot za svojo denarnico, potem vam bom rekla novinarji. Dokler pa boste skakali v zrak samo takrat, kadar bo vas osebno kaj bolelo, pa pojdite nekam. Zakaj ne skačete v zrak, ker mora vsako gospodinjstvo plačevat rtv prispevek? Tukaj pa ste tiho, ker ste plačani iz tega, kajne? Ko pa vas nekdo udari po žepu za stvar, iz katere se bo naredilo nekaj, pa jokate.

Klavdija, spoštujem vas kot novinarko, nenazadnje ste ena redkih od MMCja, ki dela na glasbenem področju in ne objavlja samo copy paste, tukajle pa vam ne morem dati prav. Recite svojim šefom, naj se ta denar, ki priteka od vseh nas, ki moramo plačevati prispevek, da gre tudi za to, da vam plačajo ta dva peklenska evra. Glede koliko reportaž berem o dogodkih v Kinu Šiška, to ne bo veliko, kajne?
frisk2k
# 27.02.2014 ob 11:10
2 evra, ki sta zatresla svet. Pravzaprav ga nista, ampak ker gresta iz žepa novinarjev, ki imajo možnost o tem dnevno pisati na prvi strani nacionalnega medija, se sedaj zdi, kot da je to problem številka ena v Sloveniji. In potem novinarji z g. Bobovnikom (ki ga sicer spoštujem kot prototip profesionalnega novinarja) na čelu trdijo, da je njihova vloga v sooblikovanju javnega mnenja zanemarljiva.

Predvidevam, da jutri ne bo recenzije koncerta Anne Calvi, ker si novinarji nocoj ne bodo mogli privoščiti vstopa (in ne vstopnine).
martian
# 27.02.2014 ob 11:50
strinjam se, da je uvedba prispevka brezvezna, saj bi brez težav z jasnejšim (ne)podeljevanjem akreditacij KŠ sam rešil ta problem, brez izumljanja butastih "rešitev".
hkrati pa, rtv, pretiravate. ampak če tega ne opazite... tega ne opazite.
shemish
# 27.02.2014 ob 11:22
2 evra
Ljudje, dva evra!
Bivši uporabnik
# 27.02.2014 ob 11:20
@Alatus
Dobro je imeti to novico na prvi strani in ne kje zadaj med šavjem. Tudi tri dni, ne le dva.
Kultura ni samo stvar države, ampak vseh ljudi, ki so je deležni. Kdor nalašč "prihrani" pri nakupu vstopnic, ker jih redno privilegirano dobiva zastonj, z zastonjkarstvom krade samostojnost in kruh tistim, ki ustvarjajo - v bistvu uničuje kulturno produkcijo. Čas je že bil, da se to pove. Zanašati se na to, da bo kulturno produkcijo v celoti podpirala država, je utvara. Korito brez dna v tem vesolju ne obstaja. Škoda je le, da je kultura tako dolgo stopicljala na povodcu politike.
majakarneki
# 27.02.2014 ob 11:02
Bobcicc: torej 2 EUR ti je tezko dat za dogodek s katerim tudi ti sluzis, a 20+EUR pa komot das za koncert? Blagor tebi, ker meni je to prevec.
Bobcicc
# 27.02.2014 ob 12:11
@majakarneki in ostali
Ce verjames za moje novinarsko delo nisem placan, delam to zaradi vzgiba, ker dobri glasbeniki zasluzijo vec pozornosti in ker spostujem njihovo ustvarjanje ... kot je ze nekdo napisal bi vodstvo Kina Siske lahko samo resilo nastalo tezavo s tem, da bi bili bolj selektvini pri podeljevanju akreditacij... in tudi, da na sreco obstaja se mnogo drugih klubov, prizorisc, ki verjamem, da ne bodo sledili vzoru siskarjev. Btw. bom danes delal tudi na koncertu Anne Calvi in to s kupljeno vstopnico po polni ceni; se bom pa poizkusal bolj zabavati, kot pa delati ...
anny22
# 27.02.2014 ob 11:39
Kakšno cviljenje....na premiere hodite zastonj pa še dobro se najeste in napijete, potem pa sklofate en povprečen člančič. I tata bi, sine!
PeterVrb
# 27.02.2014 ob 11:33
jaz bi jim še več zaračunal, za paniko, ki jo delajo oz. so jo naredili
dydisi
# 27.02.2014 ob 12:12
Tud jest ne razumem čemu 2 eura po sili, ko ta denar sploh ne bo šel kinu šiška. Razumel bi, da so tako na psu, da jim je vsak evro pomemben. Najprej sem res pomislil, da zadnje čase tja hodijo samo še novinarji in je pač 2 eura bolje kot nič. Ampak na koncu bodo s tem denarjem pomagal kao enmu bandu, ki bi verjetno tud brez te podpore posnel album, če bi si to res želel. Itak ima danes že vsak svoj studijo v svoji dnevni sobi. Razumem novinarje do te mere, da se lahko ta prostovoljni evro razširi povsod drugam še v druge kulturne institucije. In na koncu bo dal novinar petino svoje plače za dogodke o katerih bo pisal. Ok, samo za tiste tri novinarje, ki jih jaz poznam je to res ogromno denarja.
zamudnik
# 28.02.2014 ob 12:12
Medtem pa "ena druga scena" najbrž plačuje, da pridejo malo pofotkat in napisat pean o prelestnosti nastopajočih pevaljk, pa še čevap ali trije najbrž padejo zraven.
heroj
# 28.02.2014 ob 07:59
Pa modeli, kva vam ni jasn. A to veste, da kodeks novinarjev in fotografov pravi, da novinar za zgodbo ne sme plačevati, ne sme biti podkupljen itd. Objektivno pa take fore.
Tle se gre za to, da za tiste, ki pridejo delat, naj dobijo akreditacije. Tiste zastonj karte za VIP, ali kolege iz novinarskih vrst, pa ni problem teh, ki delajo, ampak Kina Šiške. Če ne znajo narediti guest liste, so pač nesposobni. Sami so si krivi, če talajo free karte, k po tekočem traku.
komsomolec
# 27.02.2014 ob 11:53
Komercijalna šminkerija! Bojkot!
hepimen
# 27.02.2014 ob 11:46
Jaz moram tudi plačevati prostovoljni obvezni mesečni RTV prispevek, za katerega potem v povprečju na svojem televizorju gledano v obdobju dveh let mesečno spremljam cca. 10 minut olimpijskih iger in tri minute kvalifikacij za evropsko/svetovno prvenstvo v nogometu naše reprezentance.

Zato, da lahko vi jamrate, da morate za neko kulturno prireditev plačati 2 evra, prej ste se pa ušunjali not zastonj.
Lovec
# 27.02.2014 ob 11:42
Sploh ne vem kaj bi radi povedali.

Da imamo kolturno ministrstvo za poplačilo protesnikov in zaslužnih kolturnikov, tako in tako vemo. Pod krinko solidarnostiin ne vem kake sociale ter transparentnosti, v kolturi velja stroga hirahija po kriterijih :
- Zaslužni in dediči
- Kaj si dobrega naredil za nas
zamudnik
# 27.02.2014 ob 11:24
Jaz sem pa mislil, da novinar za članek dobi honorar oziroma da ima plačo ...
Janx
# 28.02.2014 ob 11:32
Nič ni zastonj, sploh pa ne kultura.
Avtorske je treba ščitit in kmalu bo potrebno zrihtat tudi z internetom, saj pada kvaliteta. Bandi sploh ne vlagajo več v kvaliteten album, temveč producirajo všečne hite z nekaj mašili.
Ni več monumentalnih albumov, le tu pa tam kakšen poslušljiv in samo na slabše gre. Zato pa imamo potem razne zmazke med dubstepom, rapom, metalom (ravno kakšni Moveknolegment, ki ga tukaj omenjate), saj je najbolje igrati vse, dobiš vsaj koncerte.
NOB
# 27.02.2014 ob 15:40
cemu ste zbrisali moj prejsni komentar.
prosim jasno navedite v v katerem delu sem krsil pravila komentiranja.
Hvala!
MikiSkokc
# 27.02.2014 ob 11:29
Čisto vsak podjetnik mora najprej plačati, da lahko dela. Naj bo to material, začetni vložek, ali karkoli že. Vse kar je do sedaj pri teh situacijah bilo je to, da je nekdo drug to plačal (bodisi medij, davkoplačevalci, ali pa organizator dogodka).
Bobcicc
# 27.02.2014 ob 10:14
Ja tudi jaz si bom od danes dalje za koncerte v kinu Siska raje kupil vstopnico po polni ceni in uzival na koncertu, kot pa da bi prispeval "kulturni" evro, nato cel koncert razmisljal o tekstu, ga po koncertu se cca. 2-3 ure pilil, da bi ga nato lahko pravocasno oddal - so long kino Siska ...
Kazalo