Če gre verjeti napovedim strokovnjakom, bomo letos priča še drugim letalskim nesrečam. Foto: EPA
Če gre verjeti napovedim strokovnjakom, bomo letos priča še drugim letalskim nesrečam. Foto: EPA
Šanghaj
Nekatere letalske družbe enostanvno nimajo denarja za primerno vzdrževanje svoje flote. Foto: EPA
Pilotska kabina
Ponekod so piloti preobremenjeni zaradi krčenja števila zaposlenih v iskanju zniževanja stroškov. Foto: EPA

Zapleteni letalski sistemi, nedosledno urjenje in izvajanje predpisov ter preobremenjenost pilotov so glavni izzivi, s katerimi se soočajo letalske družbe po svetu, meni priznani ameriški strokovnjak za letalsko varnost Bill Voss.

Junija smo bili priča dvema velikima letalskima nesrečama. V začetku meseca je v Atlantski ocean padlo letalo airbus 330 francoske letalske družbe Air France in umrlo je vseh 228 potnikov ter članov posadke. Konec junija je v Indijski ocean padlo letalo airbus 310 jemenske letalske družbe Yemenia s 153 ljudmi na krovu. Do zdaj so našli živo le 14-letno deklico.

Voss, ki predseduje ameriški organizaciji za letalsko varnost, je opozoril, da bi se lahko letos zgodilo največ velikih letalskih nesreč po letu 1999, ko jih je bilo 24. Lani je bilo takih nesreč 16, v prvih šestih mesecih letošnjega leta pa 12.

Ker črni skrinjici letala Air Francea še niso našli, saj naj bi bili globoko na dnu Atlantika, se o vzrokih za nesrečo še domneva, vendar naj bi se letalo znašlo v turbulenci, čemur je sledil niz tehničnih problemov. Nato naj bi letalo razpadlo v zraku. Preiskava nesreče jemenskega letala je še na začetku, a prvi znaki kažejo, da bi bil lahko vzrok slabo vreme. Upanje na razjasnitev nesreče prinaša lociranje črnih skrinjic.

Izguba nadzora
"Priča smo povečevanju izgube nadzora," je dejal Voss ob poročilih o vzrokih nesreč, ki naj bi bili povezani s turbulenco in drugimi nepričakovanimi razmerami, ki običajno niso bile razlog za tragične letalske nesreče. "Spet smo pri človeških napakah," vidi razloge strokovnjak.

Po podatkih Mednarodnega združenja za zračni promet (IATA) za leto 2008 je pri 13 odstotkih letalskih nesreč razlog, da je posadka izgubila nadzor nad letalom. Letalski sistemi se ne odzivajo vedno tako, kot bi pričakovali, pojasnuje Voss in dodaja, da so letalske družbe prisiljene se hitro privaditi na visoko tehnološka in avtomatizirana letala ter letalske sisteme.

Pomanjkanje denarja
Eden od problemov je pomanjkanje kadrov in sredstev. Tako je Mednarodna organizacija za civilno letalsko pri pregledu 19 nadzornih agencij odkrila, da jih skoraj polovica ni imela zadostnega števila inšpektorjev, ki bi skrbeli za varnost letal.

Hitra rast letalske industrije v preteklem desetletju ja za številne države predstavljala veliko finančno breme pri razvoju ustreznih nadzornih sistemov. V nekaterih nerazvitih državah je resen problem zagotavljanje denarja za vzdrževanje, urjenje in nadzor. Pri tem so najbolj problematične letalske družbe iz Latinske Amerike, Afrike, Rusije in drugih nekdanjih sovjetskih republik.