Znanost in tehnologija

Poudarki

  • Za zdravljenje pomanjkanja encima lipoproteinske lipaze
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4,0 od 8 glasov Ocenite to novico!
DNK
Gen, ki nosi zapis za beljakovino, 'popravijo'. Foto: EPA

Dodaj v

Bo genska terapija odobrena tudi v Evropi?

Odločitev je na Evropski komisiji
20. julij 2012 ob 21:53
London - MMC RTV SLO

Evropa je na pragu odobritve genske terapije, ki bi pomenila velik preboj pri zdravljenju dednih bolezni.

Z gensko terapijo lahko spremenijo bolnikov DNK in tako pozdravijo dedne bolezni, ki jih starši prenesejo na potomce. Evropska zdravstvena agencija je takšno zdravljenje priporočala pri bolnikih, ki zaradi genetske bolezni ne morejo normalno presnavljati maščob, poroča BBC.

Pomanjkanje encima lipoproteinske lipaze je zelo redka dedna bolezen, ki povzroča ponavljajoča se vnetja trebušne slinavke. Prizadene enega človeka na milijon ljudi, lahko pa vodi tudi v smrt. Trenutno je edini način, da bolniki uravnavajo svoje težave, ta, da se vse življenje držijo stroge nizkomaščobne diete.

Sama ideja genske terapije je zelo enostavna: bolnik ima 'težaven' del genskega zapisa, zato ga je treba zamenjati. Izvedba pa seveda ni tako preprosta. V ZDA je med zdravljenjem eden izmed bolnikov umrl, nekateri so zboleli za levkemijo.

Ali bo genska terapija dovoljena tudi kot zdravljenje v bolnišnicah v Evropi in bo torej iz laboratorijev prešla v prakso, bo odločila Evropska komisija.

A. S.
Prijavi napako
Komentarji
nikoletina
# 26.07.2012 ob 15:18
Mogli bi takoj dovolit,ne vedo kako trpijo nasi otroci od tako hudih bolezni
meniskus
# 24.07.2012 ob 18:59
narana selekcijaaaaa lalala :)

sej z genskovterapijo ne postimamo celega osebka. ponavadi gen vstavimo le v dolocen organ odraslega osebka, kjer se spimpane celice mnozijo. al izlocajo nek enci , ki ga tam primankuje, al prebavlajo kej, .. sam fora je, da se iz teh celic izrazajo tudi beljakovine, ki vplivjo pa tudi na zadeve okoli..
a-bra-ka-da-bra
# 23.07.2012 ob 13:01
genskimi terapijami ena razlika - neki ima vpliv le na posameznika, drugo pa je dedno in vpliva na potomce vrste.

Kolikor sem razumel ne gre za "popravilo" gena v spolnih celicah.
veselo-na-delo
# 23.07.2012 ob 02:51
Se pravi,Naravi začnejo(mo) prekrižavati prave poti in posledice so lahko tu kmalu.
veselo-na-delo
# 23.07.2012 ob 02:44
Brez skrbi!S to gensko potezo kot jo namigujejo, se sami sebe iztrebimo v nekaj desetletjih.To pa zato ker so geni prenosljivi na potomce, oni pa bodo paralizirani od tega, se pravi bodo imeli genske napake pri razvoju telesa, nasploh bo vplivalo na ves telesni organizem in pojaulale se bodo težke napake pri razvoju.
Edino če bodo imeli samo nekatere za poskusne zajčke.
Skias
# 22.07.2012 ob 18:26
Ker se mi ne, da brat vseh komentarjev bom dodal še svojega. Kolikor jaz rarumem to njihovo znanje saj je navedeno, da je pacient umrl med terapijo nekateri pa zboleli za leukemijo je tako kot če bi se jaz, ki nimam ne znanja ne pravega orodja spravil popravljat poškodovane sektorje na trdem disku z navadnim orodjem. Vsi vemo, da to ne gre. Genska terapija ni slaba samo problem je, da ne poznajo vseh genov in kakršno koli spreminjanje lahko pripelje do x posledic v x generaciji tako, da dokler je še vse v plenicah naj če hočejo izvajajo v ZDA sem knam pa naj ne vozijo.
Roky89
# 22.07.2012 ob 12:38
In spet nekdo sanja o eksternih posegih na osebek, ki ne spreminjajo genskega ustroja in to meša s poseganjem v gene, ki lahko to povzročajo.

Tudi tuki bolj teče tebata o tem, kaj je lahko posledica legalizacije TE genske terapije na legalizacijo tudi OSTALIH posegov v gene in nevarnost le teh - da lahko somatska genska terapija odpre vrata tudi germinalni genski terapiji, ki pa zna bit izredno nevarna. Mogoče nisem tega nedvoumno navedel, ker sem mislo, da se da razbrati iz konteksta.
Band3
# 22.07.2012 ob 12:13
Nekaterim Kekcem očitno ni jasna razlika med somatskimi in spolnimi celicami. Srednješolska biologija je očitno v Sloveniji bolj kot ne španska vas.

No, pa se spustimo na nivo vrtca. A če fotru odsekamo roko in mami pobarvamo lase v florescentno zeleno, se bo tudi bodoči froc rodil brez roke in s florescentno zelenimi lasmi?
Dobro premislite. Kajti v članku je govora o tem, samo na bolj hi-tech nivoju.
skylleen
# 21.07.2012 ob 13:04
ZVO-1-UPB1 in genska terapija, ali kar koli, v teoriji se vse lepo sliši, sama aplikativnost torej izvoz v praski, pa je mnogokrat ... no saj vemo...
skylleen
# 21.07.2012 ob 13:02
@Roky89
Tako bi lahko vsak dobil neke genske terapije, da bi izboljšal sebe in svoje življenje, vendar je med plastičnimi operacijami in genskimi terapijami ena razlika - neki ima vpliv le na posameznika, drugo pa je dedno in vpliva na potomce vrste.

Točno to.

Pri takih stvareh nam že sam razvoj znanosti narekuje potrebo po "načelu previdnosti". V nasprotnem primeru lahko kaj kmalu od raznih "so what" pridemo do npr. negativne evgenike, nepotrebnih hitrih odločitev v sili, kot posledica neznanja in naivnosti (denar, zdravje, izkoriščanje), nadaljne populacijske neznanke itd...

"Če mene vprašaš pri genih načelo: ''njihovo telo, njihove odločitve'' ne velja, saj imajo lahko ti posegi čez nekaj generacij vpliv na širšo populacijo in nikjer ne piše, da mora ta vpliv biti pozitiven."

Iz ZVO-1-UPB1, 8 člen: " (1) Uvajanje novih tehnologij, proizvodnih postopkov in izdelkov je dopustno le, če ob upoštevanju stanja znanosti in tehnike ter možnih varstvenih ukrepov ni pričakovati nepredvidljivih škodljivih učinkov na okolje ali zdravje ljudi.

(2) Če obstaja možnost nepopravljivega uničenja okolja ali če so ogrožene njegove regeneracijske sposobnosti, pomanjkanje znanstvene zanesljivosti ne sme biti razlog za odlaganje ukrepov. "

Se strinjam, to je preveč lahkomiselno razmišljanje; samo vzemimo za primer prenos in širitev virusa HiV.
Roky89
# 21.07.2012 ob 12:43
@gman

In spet nisi razumel. Daj, preberi VSE na kar želiš odgovoriti! Nekateri na MMC se mate za take dohtarje, a preberete pa ČISTO NIČ do konca - mogoče pa enostavno ne dojamete smisla sporočil... kar je še slabše.

Kot rečeno lepotne operacije se eksterni poseg, ki ima vpliv le na posameznika. Pri genski terapiji se pa posega v tisto kar kodira VSE lastnosti nekega organizma in kar se prenaša na potomce. Pri evkariontih pa še je tulk večji hudič, ker ni le enostavne delitve in mitoze, ampak tudi mejoza.

Geni kodirajo tako tvojo postavo, barvo in debilino las, kot njihovo gostoto, kodarajo sleherni presnovni proces in vsak natrijev in kalijev kanal v nevronu, ki skrbta za to, da lahko akcijski potenciali potujejo po njem. Ena sprememba na bilokaterem od genov, ki te stvari kodirajo in lahko dobimo popolnoma drugačen rezultat ali celo pogubno napako.

Če mene vprašaš pri genih načelo: ''njihovo telo, njihove odločitve'' ne velja, saj imajo lahko ti posegi čez nekaj generacij vpliv na širšo populacijo in nikjer ne piše, da mora ta vpliv biti pozitiven.
Gman
# 21.07.2012 ob 12:03
So what, a naj potem prepovemo lepotne operacije, ki jih danes vršijo??? Nič kaj drugače ne bo kot z genskimi modifikacijami za lepotne ideale.

To ni moj problem, njihovo telo, njihove odločitve.
Roky89
# 21.07.2012 ob 11:54
@vsi biseri
Nisem reko, da bo narava genske bolezni pozdravila. Rekel sem, da je včasih bolje stvari pustiti takšne kot so (torej v domeni naravnih mehanizmov), ker se lahko naredi na dolgi rok še večja škoda - genska bolezen gor ali dol. Takšna genska terapija odpre vrata tudi drugim genskim manipulacijam, ki lahko v nekaj letih prerastejo v modno muho a la plastične operacije. Prvotno so bile namenjene izboljšanju življenskega standarda pohabljenih in iznakaženih vojakov, zdaj se vleže pod nož vsaka pizda, ki ima nos za pol milimetra zamaknjen v levo.

Tako bi lahko vsak dobil neke genske terapije, da bi izboljšal sebe in svoje življenje, vendar je med plastičnimi operacijami in genskimi terapijami ena razlika - neki ima vpliv le na posameznika, drugo pa je dedno in vpliva na potomce vrste.

Kaj če se čez pet generacij izkaže, da so modificirani ljudje povzročili absolutno sterilnost, umsko zaostalost, telesne napake in druge nevšečnosti pri svojih potomcih? Pri teh stvareh je treba gledati na dolgi rok. Drugače pa je tako kot si rekel - smrt je naravno zdravilo vseh bolezni, vsak človek umre in se več ne vrne - tako, posamezno življenje nima neke vrednosti za populacijo razen potomcev, ki jih zapustijo za seboj.

Kromosomska rekombinacija je preveč naključen proces, transkripcija in transklacija pa preveč natančna procesa, da se bi z njimi kej preveč igrali...
Gman
# 21.07.2012 ob 11:26
Roky89, ne ti meni govoriti, da bo narava rešila problem, ker to ni res. Kdaj si videl primer genske bolezni, ki se je naravno pozravila? Je ni, edino naravno se pozdravi tako, da oseba, ki ima to bolezen umre.

Smrt je v vseh primerih naravno zdravilo za vse bolezni, mar ne. Seveda pa ima en stranski učinek - oseba je mrtva in se ne more več nazaj vrniti.

Včasih je potrebno tvegati in izgubiti nekaj ljudi, tragedija vem, ampak na koncu bodo milijoni rešeni in odrešeni trpljenja zaradi genskih bolezni.

Tudi v preteklosti so mnogi plačali svojo ceno, da lahko njihovi potomci uživamo sade njijhove žrtve in živimo boljše kot prej.
izo
# 21.07.2012 ob 10:54
pardon, pri točki c bi potrebno "frizirat" material pred oploditvijo, predvidevam..
izo
# 21.07.2012 ob 10:49
hmm, par stvari me zanima (ker res nimam pojma o zadevi), glede na prebrano s komentarji vred:
a) na kakšen način se pa ta genska terapija izvaja?
b) če nekomu potem "sfriziramo" genski zapis, a to avtomatično potem pomeni, da bo takšen sfriziran zapis tudi "razdajal" naprej? ok, nekak mi je logiočno, da naj bi temu bilo tako (verjetno telo potem, ko je bilo gensko spremenjeno, tvori naprej tudi gensko spremenjene spolne celice ipd) vendar kaj pa vem, to vsaj po mojem ni čisto tako, da si lahko 100%..
c) kako bi recimo te gensko terapijo izvajali še na nerojenem otroku ali zarodku, ko se recimo prek raznih testov izkaže, da ima zarodek/otrok to pa ta recimo temu gensko deformacijo ipd? pač stara želja družbe in znanosti, da rojevamo popolne otroke, jim izberimo spol, barvo oči itd itd (ker če lahko odpravimo napake, potem lahko delamo tudi kozmetične popravke, če se ne motim).
hvala.
Xtali
# 21.07.2012 ob 10:10
Prosim, da si vzamete 3,4 minute in mi z rešeno anketo pomagate pri diplomski nalogi.

http://www.mojaanketa.si/anketa/23877589
6/

Hvala.
Ena ženska
# 21.07.2012 ob 09:34
starababa

si spila kavo danes ?
starababa
# 21.07.2012 ob 09:16
hvala bogu, samo da se ne pise vec o uni astronavtki slovenskega porekla kar je ze na nivoju burleske... mislim, slovenka, z orientalnimi potezami, crna kot oglje in z nogami do tal.... glih kar sem dobila drisko
Borg
# 21.07.2012 ob 08:38
Sem kar čakal, da bo nekdo spet postavil naravo na piedestal, kjer naj bi bila ubogemu neumnemu človečku na veke vekov nedosegljiva.

Narava pač ni neka deus ex machina, ki bi vedno rešila vse in prav. Nasprotno - narava v tem kontekstu zadeve rešuje naključno, potem pa - če je dobro, se bo obdržalo, če ni pa ne. Nobene mistike ni tukaj. Pa še kako mora človek "zram svetit". Samo en primer: kaj bi imeli danes, če bi se v času, ko so se borili z otroško paralizo, odločili, da nimajo kaj "zram svetit", ker bi jih začetni neuspehi s cepivom, ki so povzročili veliko žrtev prepričali, da je bolje pustiti naravo, da "sama opravi kot je treba"? Če bi vsi tako razmišljali, danes niti ognja ne bi poznali. Razvoj vedno vključuje tudi napake in učenje na napakah, kar pa nas ne sme preplašiti.
Warbird
# 21.07.2012 ob 04:52
Jah se strinjam ce ni prehudo bolje pustit na miru, ampak koliko ljudi z Dawnovim sindromom, ki bi jim zamenjali kromosom 21 bi lahko s tem pozdravli, tudi z nekaj stranskimi ucinki mislim da bi imeli se vedno boljse zivljenje kot ga imajo zdaj ! Tveganje pa je vedno prisotno v zdravstvu, ampak raje tvegam in imam dokaj normalno zivljenje kot pa ga nimam, glede na to, da se nekateri starsi raje odlocijo za splav ko izvejo da bo otrok imel ta sindrom, pa tukaj so se druge genske bolezni kot je recimo nevrofibramatoza in podobno. Sicer nisem nek specialist na tem podrocju, ampak zadevo podpiram, ker mi "zdravi" ljudje lahko govorimo kar hocemo, nekdo z neko gensko boleznijo pa bi dal vse da bi se lahko pozdravil kljub rizikom.
Roky89
# 21.07.2012 ob 00:16
@Gman

Verjetno o genetiki ne veš kaj dosti. Genske terapije se meni zgijo dobra ideja, vendar je vseeno potrebna OGROMNA doza previdnosti.

Dolgoročne posledice takšnih posegov v genom NISO predvidljive. Še posebej ne pri di-, tri- in drugih polikariontskih organizmih - to pomeni, da ima osebek dva, tri ali več setov istih genskih informacij, ki je mestoma razlikujejo. Človek je dikariont in ima en set informacij od matere in enega od očeta. Vendar pa ta dva seta nista ista kot pri očetu in materi. Med oploditvijo jajčeca s semenčecem pride do na homolognih kromosomih do rekombinacije nekaterih alelov - enostavno povedano, ko semenčece oplodi jajčece se kromosomi, ki nosijo gene za iste lastnosti na naključnih mestih prekrižajo in izmenjajo vmesne ali druge odseke. Zaradi te naključnosti rekombinacije težko predvidiš kaj se bo na dolgi rok dogajalo s genom, ki si ga ti umetno vstavil. Kaj če bo prišlo do rekombinacije med dvema kromosomoma ravno na sredini tega gena in bosta na novo nastali kombinaciji tega gena na obeh kromosomih kodirali takšne proteine, ki bodo povzročali škodi oz. sploh ne bodo nič kodirali? Takrat mamo problem, ki je lahko poguben za potomstvo že v štartu - torej pride do naravnega splava, popačenega otroka, kronično bolanega otroka, otroka ki ne bo živel več kot nekaj leta ali kaj drugega...

Nedvomno bi genska terapija imela dober efekt na posameznika, ki ima neke težave, vendar kaj če lahko to ogrozi njegovega otroka, vnuka ali druge potomce?

Kratkoročne posledice za ta specifičen primer pa so tako navedene v tem prispevku - en človek je umrl, nekaj drugih pa dobilo levkemijo... Naravo je bolje pustiti, da sama opravi tako kot je treba. Ni nam treba zram svetit.
Gman
# 20.07.2012 ob 22:34
Če bo varno in ne bo hujših stranskih učinkov se bi javil komot, sploh če bi imel tako težko gensko bolezen, ki bi ovirala normalno življenje.

V obupu in bednih razmerah se človek oprime vsake bilke.
moonylink
# 20.07.2012 ob 22:29
G-man ne zdi se ti pa neumno radikalizirati kritike in previdneže in jih označiti z nazadnjaškimi religiozneži?

Daj no daj...umiri se malo....k tem stvarem je treba preudarno pristopati, pa za to ne potrebujemo cerkve. Preberi si samo zadnja dva odstavka.

A se boš ti javil za poskusnega zajčka, ko si že tako vehementen in goreč?
Gman
# 20.07.2012 ob 22:24
Dajmo, dajmo, dajmo. Legalizirajte in uvedite gensko terapijo, sploh če deluje!!! dajmo, dajmo!!!

POzdravimo vse genske bolezni in se izboljšamo, zakaj bi morali trpeti in imeti kilavo, bedno življenje zaradi genskih okvar.

Religiozni moralisti in etiki, požrite se v vašem nazadnjaštvu.

Kaj je bolj moralno - pozdravljen človek, ki ne trpi, ali trpljujoč človek, ki ga zaradi verskih vzgibov ne morejo pozdraviti, čeprav bi lahko in za namekeč te gene deduje na potomstvo in s tem nadaljuje večgeneracijsko agonijo.

Neumnost verskih organizacij je vedno škodljiva za človeštvo.
Kazalo