Zakonodaja ne pozna starostne omejitve za vožnjo. Foto: MMC RTV SLO
Zakonodaja ne pozna starostne omejitve za vožnjo. Foto: MMC RTV SLO
Prebivalstvo v Sloveniji se stara, posledično pa narašča tudi število starejših voznikov: na začetku 30. let sedanjega stoletja bo ena četrtina voznikov starejša od 65 let. Foto: BoBo

S podaljševanjem delovne dobe se podaljšuje obdobje nujne dejavne udeležbe v prometu, hkrati pa s staranjem prebivalstva narašča tudi število starejših voznikov. Med starejše voznike spadajo vozniki, starejši od 65 let. Napovedi kažejo, da bo na začetku 30. let zdajšnjega stoletja ena četrtina voznikov starejša od 65 let.

Zaradi prometne varnosti je treba tudi spodbuditi razvoj in izvajanje posebnih programov usposabljanja, ki bi starejšim voznikom omogočili lažjo vključitev v sodobni promet in hkrati izboljšali samo varno vožnjo starejših. Varnost vožnje temelji predvsem na odgovornosti posameznika, poudarjajo na Javni agenciji RS za varnost prometa.

Brezplačni dogodki po različnih koncih Slovenije
Dogodki bodo potekali na parkirnih prostorih pred nakupovalnimi centri Mercator v Murski Soboti, na Ptuju, v Mariboru, Slovenj Gradcu, Velenju, Celju, Krškem, Novem mestu, Domžalah, Ljubljani, Kranju, Postojni, Novi Gorici, Kromberku in Kopru ter pred društvom upokojencev v Mariboru (Tabor).

Do kdaj lahko vozimo?
Kot je nedavno pojasnil Elvis A. Herbaj, vodja oddelka za cestni promet na policijski upravi v Celju, zakon o voznikih v 53. členu predpisuje, da se voznikom koles z motorjem, osebnih avtomobilov in osebnih avtomobilov s priklopnikom izda vozniško dovoljenje z veljavnostjo 10 let, in sicer do dopolnjenega 70. leta starosti. Po tej starosti pa se izdaja z veljavnostjo 5 let. Za voznike tovornih vozil, tovornih vozil s priklopnimi vozili in voznike avtobusov ter voznike avtobusov s priklopnimi vozili pa velja, da se jim izda vozniško dovoljenje vozniško dovoljenje z veljavnostjo 5 let do dopolnjenega 65. leta starosti. Po tej starosti pa se izdaja z veljavnostjo 3 let.

Pri tem pa je pomembno, da se po tej starosti (70 oz. 65) lahko vozniško dovoljenje podaljša le, če imetnik vozniškega dovoljenja predloži zdravniško spričevalo, da je telesno in duševno zmožen za vožnjo motornega vozila določene kategorije.

Po 65. letu se močno poveča tveganje za prometne nesreče
Nevarnost, da so starejši vozniki motornih vozil povzročitelji prometnih nesreč, se povečuje po njihovem 65. letu. Od 74. do 85. leta je povprečje tri smrtne žrtve na 161 milijonov prevoženih kilometrov in je enako povprečju mladih voznikov. Od 85 in več let dalje pa se povprečje zviša za skoraj štirikrat v primerjavi z mladimi vozniki, navajajo na Javni agenciji RS za varnost prometa.

Kot še opozarjajo na agenciji, velja, da starejši kot postajajo vozniki, hitreje se manjša njihova zmožnost zaznavanja in slabše so njihove vozniške sposobnosti. Hkrati pa je zaradi večje krhkosti kosti starejših večja verjetnost, da bodo v nesreči, ki za mlajše morda ne bi bila zelo huda, dobili hujše poškodbe ali celo umrli.

S staranjem upadejo življenjskih moči in se zmanjšajo psihofizične sposobnosti, pomembne za varno vožnjo, bolezni in poškodbe ter morebitno jemanje zdravil pa še dodatno prispevajo k zmanjšanju telesnega in duševnega zdravja.