Voda

Poudarki

  • Ali namakanje ali konec pridobitnega kmetijstva
  • Hladna in umazana voda v ceveh
  • Zaudarjalo po gnilih jajcih
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.7 od 37 glasov Ocenite to novico!
Vogršček
Vogršček iz ptičje perspektive. Foto: MMC RTV SLO
       Vprašanje smiselnosti sanacije zadrževalnika Vogršček je vprašanje smiselnosti ohranitve kmetijstva na tem področju.       
 Hidrotehnik, upravljavec zadrževalnika
Vogršček
Malo bolj napolnjen Vogršček. Betonska konstrukcija na desni strani je originalni zajem vode za namakanje, ki pa ni več v uporabi. Zajetje Vogršček v popolnih pogojih načeloma zadošča za namakanje 3.000 hektarjev površin, v praksi ga uporabljajo za nekaj čez tisoč. Foto: BoBo/Srdjan Živulović
Vogršček
Skoraj povsem presahlo akumulacijsko jezero med veliko sušo leta 2012. Foto: BoBo
       Če ne bo šlo drugače, bomo pač šli h gospodu Židanu na vrata z nekaj kantami te smrdljive vode iz Vogrščka.       
 Sadjar Mitja Majcen
vodni zbiralnik Vogršček
Skoraj povsem izpraznjeni Vogršček leta 2012, ko so izvedli nujna vzdrževalna dela. Foto: Darko Humar
Vogršček
Prepust za primer prenapolnjenega jezera. Foto: BoBo/Srdjan Živulović
Vogršček
Jezero deli avtocesta. Skupno je sicer zmožno sprejeti maksimalno mogoč volumen vode, ki v akumulaciji znaša osem milijonov kubičnih metrov vode. Od tega ga je za namene namakanja mogoče izkoristiti 6,8 milijona. Foto: BoBo/Srdjan Živulović
Namakanje
Nižji vodni stadij v Vogrščku pomeni nižji tlak v namakalnem sistemu. Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Vogršček v slabem stanju in onesnažen s fekalijami. Sanirali naj bi ga še letos.

Deset let saniranja Vogrščka
20. februar 2017 ob 06:14
Vogrsko - MMC RTV SLO

Projekt sanacije Vogrščka se vleče že deset let. Zadrževalnik je medtem v vse slabšem stanju, kmetje pa - tudi zaradi onesnaženosti - vse manj namakajo. Ministrstvo napoveduje, da se bodo popravljalna dela dejansko začela letos. A še vedno ni jasno, koliko bo prenova stala - in kdo vse bo moral odpreti denarnice.

Nekdanja Jugoslavija je hotela Vipavsko dolino spremeniti v neke vrste cvetoči vrt pridelovanja sadja in zelenjave. V ta namen je nameravala zgraditi pet vodnih zadrževalnikov. Zgrajen je bil le Vogršček, dokončan leta 1989. Dolgo je brez večjih posebnosti zagotavljal vodo za razvejan, pravzaprav največji namakalni sistem v državi, prav tako poimenovan Vogršček. Leta 2007 pa so pod pregrado opazili slabo znamenje: moker madež, ki je nakazoval poškodbo znotraj jezu. Od takrat je minilo deset let, menjala se je kopica pristojnih ministrov, napisanih je bilo veliko študij. Izid pa je znan: največji namakalni sistem v državi deluje nezanesljivo in zataji, ko ga kmetje najbolj potrebujejo; sam zadrževalnik je v vse slabšem stanju in potreben popravil; voda pa je celo onesnažena s fekalijami.

Ali namakanje ali konec pridobitnega kmetijstva
Alternative kmetijstvo v Vipavski dolini pravzaprav nima. Ali se lahko obširne površine sadja, zelenjave in žit namakajo in škropijo z vodo iz Vogrščka - ali pa nasade požagajo in traktorje odprodajo. Brez namakanja namreč ni mogoča tržno upravičena pridelava sadja in zelenjave - zaradi značilnosti podnebja. V podjetju Hidrotehnik, ki upravlja zadrževalnik, so denimo zapisali: "Vprašanje smiselnosti sanacije zadrževalnika Vogršček je vprašanje smiselnosti ohranitve kmetijstva na tem področju." Potreba se bo skozi leta le še stopnjevala zaradi podnebnih sprememb. Leta so vse bolj vroča, kažejo zbirni podatki Nase, lansko leto je bilo najtoplejše, odkar sistematično merijo temperaturo; rekordni sta bili tudi poprejšnji leti 2015 in 2014. Poleg tega so skrajni vremenski pojavi, kot so pozebe in suše, vse pogostejši in manj predvidljivi. Lanska zmrzal je bila za sadjarstvo katastrofalna, suša leta 2012 rekordna za 50 let. Škoda zaradi suše je bila takšna, da je presegla ceno za opremljanje dodatnih površin z namakalnimi sistemi.

Za lajšanje obeh nevšečnosti pride prav Vogrščkova voda. V suši z zalivanjem; pri slani, ki prizadene cvetove, pa s pravočasnim škropljenjem, ki ustvarja ledeno zaščitno izolacijo.

Hladna in umazana voda v ceveh
Na vse to kmetje opozarjajo že dolgo in država je v zadnjih 10 letih za sanacijo tudi marsikaj storila. A ker je stanje vse slabše, očitno ne dovolj. Po velikem mokrem madežu leta 2007, ki je nakazoval na večje puščanje pregrade, so hitro - že leta 2008 - izvedli prvo interventno sanacijo. Takrat so odpovedale cevi, ki vodijo od zajema vode do začetka samega namakalnega sistema, je razvidno iz navedb takratnega okoljskega ministra. Zaplet so rešili tako, da so zajem namakalne vode, ki je bil prej blizu gladine jezera, premaknili na talni izpust zadrževalnika.

Tako je nastala nova težava, ki se vleče še do današnjika: pri dnu zajeta voda je mrzla in polna mulja. Nečistoča maši cevi po Vipavski dolini in povzroča škodo, pa še sadje je po škropljenju s takšno vodo umazano, potrebno pranja z dražjo, pitno vodo iz vodovoda. Iz tega obdobja izhaja še ena kronična težava: prenizek tlak v namakalnem sistemu, ki je posledica zapovedane manjše količine vode v jezeru. Zaradi napak na zadrževalniku so znižali obratovalno gladino za sedem metrov: z 98,8 metra na 92 metrov.

Opravili najnujnejša vzdrževalna dela
Leta so minevala in 2012 so kmetje dočakali prve večje spremembe. Na pregradi so se pojavili gradbeni stroji, v vodo so šli potapljači, zajezitev je bila izpraznjena do najnižje mogoče točke, še ne preveč škodljive za tamkajšnji biotop. Sanirali so podor na levem bregu, pregledali hidromehansko opremo in druge naprave in izvedli remont ventilov na talnem izpustu. A to so bila nujna vzdrževalna dela s ceno 360 tisoč evrov. Celotna sanacija bi morala biti najmanj desetkrat dražja. Takrat je bila ocenjena na 2,7 milijona evrov, zgodila pa naj bi se ob letu osorej.

Toda 2013 se ni zgodilo nič. Minilo je 2014, pa 2015, zadnje mesece so strgali tudi s koledarja 2016.

Zaudarjalo po gnilih jajcih
Vmes je kmete udarila še popolna prepoved zalivanja iz nekega drugega razloga. Voda je smrdela huje kot gnojevka, po zalivanju je zaudarjalo po gnilih jajcih, je za TV Slovenija povedal eden izmed uporabnikov sistema. Analiza je pokazala, da je akumulacijsko jezero onesnaženo z bakterijami fekalnega izvora in okoljska inšpekcija je prepovedala oroševanje celih rastlin. Takrat je kmetom prekipelo: za nedelovanje plačujejo po 65 evrov na hektar, površine pa ostajajo suhe. Okoli 500 se jih je povezalo v Civilno pobudo za Vogršček in od države zahtevalo časovno oprijemljive rešitve. "Če ne bo šlo drugače, bomo pač šli h gospodu Dejanu Židanu na vrata z nekaj kantami smrdljive vode iz Vogrščka," je napovedal uporabnik namakalnega sistema, mirenski sadjar Mitja Majcen. Ob takšnem razvoju dogodkov je namreč celotna namakalna sezona za letošnje leto (2017) ogrožena.

Ministrstvo: Začetek del še letos
A z ministrstva za okolje in prostor, ki je pristojno za sam zadrževalnik, so nam odgovorili, da spremembe prihajajo. Prav konec prejšnjega meseca so namreč dokončali idejno zasnovo za sanacijo pregrade s pripadajočimi ukrepi. Ta predvideva celovito sanacijo; torej ločene cevi za talni izpust in za navezavo na namakalni sistem, kar bi vanj končno jelo dovajati toplejši in čistejši H2O. Ena izmed variant predvideva celo izdelavo predora na levem bregu pregrade, kjer naj bi te cevi potekale.

Idejno zasnovo bodo zdaj revidirali, izbrali varianto rešitve in izdelali projekt za izdajo gradbenega dovoljenja zanjo, so za MMC pojasnili na ministrstvu. To naj bi se zgodilo do konca junija. "Začetek gradnje se predvideva po uspešno oddanem delu javnega razpisa, predvidoma jeseni 2017," so zapisali. Torej, sanacija Vogrščka še letos.

A zanesljivost te napovedi zmanjšuje vprašanje finančne konstrukcije.

Sprva so zanjo predvidevali 2,6 milijona evrov, številka je skozi čas zrasla na štiri milijone, danes pa je popolna neznanka. Prav tako viri financiranja. Ministrstvo bo ceno oznanilo predvidoma takrat, ko bo na podlagi izdelane investicijske dokumentacije izbrana različica izvedbe, istočasno bo izbralo tudi vire financiranja. Prav pomanjkanje denarja naj bi bilo v preteklih letih razlog za številne zamude.

Izmet fekalij ostaja
Ministrstvo za okolje in prostor poudarja, da s sanacijo pregrade še ne bo rešeno vprašanje onesnaženosti z nevarnimi bakterijami. Te prihajajo od drugod. "Prisotnost tovrstnih bakterij je najverjetneje posledica neurejenega stanja na vodozbirnem območju zadrževalnika," so ocenili na ministrstvu. Kot najverjetnejši vzrok so izpostavili zalivanje okoliških kmetijskih površin z gnojnico in način gnojenja s hlevskim gnojem, pa tudi neurejen odvod fekalnih voda na širšem področju Vitovelj. Tam je rok za opremljenost območja z javno kanalizacijo z zagotovljenim sekundarnim čiščenjem odpadne vode potekel že leta 2015. Še ena težava, ki za ureditev zahteva čas.

Sploh ob tem, da država še ne ve, kdo je dejansko pristojen za zagotavljanje kakovosti vode v zadrževalniku.

Aljoša Masten
Prijavi napako
Komentarji
seven7
# 20.02.2017 ob 07:49
@Luka Novak

Bivša socialistična država je bila sposobna sistem zgraditi

Naša nova pa ga ni sposobna niti vzdrževat. Verjamem da brez vzdrževanja ne bi deloval niti v sosednji državi.

denar je za uradnike za gospodarstvo ga pa ni.
mare008
# 20.02.2017 ob 08:14
Par let nazaj, je bil clanek v primorskih novicah, da je za sanacijo vogrscka rezerviranoh cca 700.000 eur. Me zanima kje je ta denar sedaj!
čofotalček
# 20.02.2017 ob 08:04
@janez
Hidrotehnik... vse jasno.

Žal bo kar držalo. Vse pregrade delujejo normalno a ta, ki jo upravlja Hidrotehnik pa propada. Morda ni nibenega vzdrževanja v pravem smislu besede.
Janez___
# 20.02.2017 ob 07:16
Hidrotehnik... vse jasno. Naše vode so njihova zlata jama.
seven7
# 20.02.2017 ob 08:36
@luka

Se strinjam da morda ni bil najbolje zgrajen a sedanja drzava ni sposobna niti vzdrzevat tega. 10 let vedo za tezavo pa se ne lotijo.

Zdaj pa presodi kaj je vecja šlamparija.
pozitivc
# 20.02.2017 ob 06:52
Kako pa to da tam še nimajo urejenih fekaij?
MisiM
# 20.02.2017 ob 11:11
Če so na vodilnih mestih popolni bedaki, intervju s Tilnom Smolnikarjem pove vse o takih uslužbencih. A mislite, da dokler bodo ti ljudje na vodilnih mestih, da bo kaj boljše? Ne.

Papir, kaj si po izobrazbi, že dolgo ni več merilo uspešnosti. Preveč je diplomiranih ljudi, ki ne znajo praktično ničesar, so pa s kančkom sreče in nekaj vezami prišli do dobrih položajev.
+hellbastard+
# 20.02.2017 ob 10:06
omg še vzdrževat ne znamo(nočemo) sramota
HOR
# 20.02.2017 ob 11:04
Socijalistična država je zgradila osnove, kapitalistična država pa jih slabo in z zamudo nadgrajuje...
bojanvasiljevic
# 20.02.2017 ob 10:57
Nekdanja Jugoslavija je hotela Vipavsko dolino spremeniti v neke vrste cvetoči vrt pridelovanja sadja in zelenjave. V ta namen je nameravala zgraditi pet vodnih zadrževalnikov. Zgrajen je bil le Vogršček, dokončan leta 1989.

Pa se toliko govori o prehranski varnosti v Sloveniji. Ne vem zakaj ne bi obnovili projekt 5-ih zadrževalnikov do leta 2030, namesto govorili o veseli Sloveniji do leta 2050. Kje so tu evropska sredstva?

Iz spletne strani http://revije.ff.uni-lj.si/Dela/article/viewFile/dela.38.1.5-23/726 :

"Prehranska samooskrba Slovenije oziroma vsaj visoka stopnja samooskrbe (najmanj
70–80 % namesto tvegane 50 %) do leta 2030 je v pričakovano zelo težavnih, negotovih
svetovnih razmerah glede možnosti uvoza hrane ena od eksistenčnih podstati preživetja in
napredka. Ker se bodo torej globalne potrebe po hrani v zaostrenih podnebnih razmerah
nedvomno povečale, lahko razen še nadaljnjega povečanja cen hrane pričakujemo tudi vse
večje geopolitične pritiske pri zagotavljanju uvoza pičlih viškov hrane. Ker Slovenija ni
pomembna geopolitična sila, je toliko bolj strateško in eksistenčno pomembno, da pridela
dovolj hrane za lastne potrebe."
izo
# 20.02.2017 ob 10:16
Socialistična gradnja, socialistično vzdrževanje, rezultat ne more biti drugačen.

hmm, kaj od kapitalistične gradnje pa imamo v moderni sloveniji že, če se pogovarjamo o velikih naložbah v energetiko, cesste ipd? kdaj nazadnje je kakšna firma zgradila kaj?
brez socialistične gradnje bi bilo slovenija zdaj zadnje balkansko selo pa tudi brez državnih vlaganj v moderni sloveniji ne bi imeli zdaj kapitalisti kaj krast..
Sklonjen
# 20.02.2017 ob 08:41
Še rimski akvadukti se bolje držijo... socializem v vsej svoji lepoti!
TrstEna
# 20.02.2017 ob 12:09
Ko bi le bil samo ta jez v sloveniji v slabem stanju.....
smr3k4
# 20.02.2017 ob 09:41
Iz odstavka o ministrstvu in začetku del se vidi kdo, kaj in zakaj je gnilega v zgodbi o Vogrščku.
Nekaj izsekov ...

Ministrstvo: Začetek del še letos
Ministrstvo za okolje in prostor pravi, da spremembe prihajajo. / iz naslednjega stavka je jasno, da prepozno oz, da se nanašajo na 2018. Kje ste bili do sedaj?

Konec prejšnjega meseca so namreč dokončali idejno zasnovo za sanacijo pregrade s pripadajočimi ukrepi.

Ta predvideva celovito sanacijo; torej ločene cevi za talni izpust in za navezavo na namakalni sistem, kar bi vanj končno jelo dovajati toplejši in čistejši H2O.

Ena izmed variant predvideva celo izdelavo predora na levem bregu pregrade, kjer naj bi te cevi potekale.
Pa bo sprejeta in realizirana? Iz tega izhaja tudi končna cena!

Idejno zasnovo bodo zdaj revidirali, izbrali varianto rešitve in izdelali projekt za izdajo gradbenega dovoljenja zanjo, so za MMC pojasnili na ministrstvu. To naj bi se zgodilo do konca junija. "Začetek gradnje se predvideva po uspešno oddanem delu javnega razpisa, predvidoma jeseni 2017," so zapisali. Torej, sanacija Vogrščka še letos.
Sestanek na sestanek in revizija na revizijo.

A zanesljivost te napovedi zmanjšuje vprašanje finančne konstrukcije.

Sprva so zanjo predvidevali 2,6 milijona evrov, številka je skozi čas zrasla na štiri milijone, danes pa je popolna neznanka. Prav tako viri financiranja. Ministrstvo bo ceno oznanilo predvidoma takrat, ko bo na podlagi izdelane investicijske dokumentacije izbrana različica izvedbe, istočasno bo izbralo tudi vire financiranja. Prav pomanjkanje denarja naj bi bilo v preteklih letih razlog za številne zamude.

Dajte še zame računati kakšen odstotek.
BUTALE!
bojfab
# 20.02.2017 ob 08:18
Socialistična oblast je zadrževalnik Vogršček zgradila (sicer samo 1. fazo namakalnega sistema), nova oblast pa pozabila na vzdrževanje ... pa tudi privatizacija sistema je nekomu dišala.
keka77
# 21.02.2017 ob 15:15
Vogrscek, dokaz nesposobnosti javne uprave in pomanjkanja dolgorocnih vizij. V normalni drzavi bi bil podoben primer izkoriscen tudi za turizem, vodni sport itd..
tuintam
# 20.02.2017 ob 16:01
REsnica

Nič takega nisem rekel, s čimer bi oporekal. Drži, kar pišeš in tudi sem ti dal plus in s teboj debatira. Bolje se je skbelo za celovitost in celovite rešitve ter povezanost. Se strinjam. Tudi sem že večkrat napisal točno to, da oblast je eno, sistem je pa drugo. Da z jurišanjem z eno oblastjo nad drugo ne bomo odpravili oblastnosti.

Zato, da bi bil javni interes tudi v kapitalizmu izpostavljen, se ne smemo obnašati enako kot prej v socializmu in bi morali končno že enkrat družbo pravno in v ustavi opredeliti ločeno od pravnih oseb, ki upravljajo. Ločeno od pravne osebe Države, ki sedaaj upravlja namesto Združenega dela.

Obratno, o ttem govorim, bi morali postopati v ustavi, da bi in upravkljanje in privatizacija, da bi vse skuopaj sploh šele spet in še bolj bilo v javnem interesu, v interesu celote. Kot subjekt, ki ne upravlja sam s kaopitalom, bi bilo tokrat treba družbo opredeliti. Ne kot prej družba=upravitelj, ko si potem samo oblast, upravo in upravitelje sploh imel. In ne kot sedaj, ko tudi samo te imaš. Upnika potrebujejo in treba bi jih bilo nekomu pač zadolžiti. Prej sibnergije ne bo.

Poskusi me razumeti Vse dobro ti hočemn, a na malo drugače, na bolj liberalno kapitalisitčni način, Na tistega družbi naklonjenega. Ne samo upraviteljem, oblasti itn. Več je načinov, ja da se sinergije doseže. Mi tega ne bi naredilki tako, da bi v ustavi javni kapital opredelili ločenega od Države in upravitekljev, kot last neke davkoplačevalske celote, da si ga ne bi potem noben subjekt kar prliaščal. Tudi Država kot subjket upravitelj ne (pa čeprav tudi sama potem v javni lastiu, v lasti celotne države). Upnik bi pomenil, da postanejo upravitelji nekomu (vsi, tudi zasebni posredno, kot neke vrste gospodarji, neke vrste koncesioanrtji) dolžnik. Nekomu zavezani. Drug drugemu in jevnemu interesu...
Vrtičkar
# 20.02.2017 ob 14:56
65 EUR/ha na leto. Če je 1000 ha, je to 65 000EUR na leto prihodkov, ki naj bi bili za vzdrževanje. No ja, ne vem, koliko je hektarjev. Vem pa, da se tudi zaliva manj, ker breskev ni več toliko, kot včasih, marsikateri vinograd pa so tudi pospravili...
REsnica
# 20.02.2017 ob 13:10
Kvalitetnejši je zadrževalnik iz časov juge kot pa bližnja avtocesta, ki z velikimi vlaganji v vzdrževalna dela kljub temu ni ravna pa še podira se brežina, zaradi česar je (bila?) avtocesta delno zaprta, ko sem se peljal mimo.

Kdo je kvalitetneje gradil? Socializem, ki ga goji švedska ali demokratični kapitalizem desničarjev in njivo časščenje dobička?

Samo avtoceste smo v svobodni in demokratični sloveniji preplačali za kakih 300 novih zadrževalnikv.... Zidar je na prostosti, črnignoj pa je imel brezplačno nastanitev s pogledom na morje kako leto....

Kdo je boljši? Da ne omenjam Teš6 in prihajajoče izgradnje drugega tira. Če bi politika mislila resno, bi predpisali jasna in nedvoumna navodila o porabi, bi za vsak tolar določili odgovorno osebo z imenom in priimkom in bi sprejeli hude kazni za krajo proračunskih sredstev.

Ampak raje ostajamo pri tem, da je vse boljše v kapitalistični demokraciji in da je vse iz juge slabo...
tedomedo
# 20.02.2017 ob 08:34
Ne bomo več dolgo peli:
"Slovenija, od kod lepote tvoje,
pozdravljamo te iz srca in srečni tu smo doma..."
amigo
# 20.02.2017 ob 13:57
Kakšne vodje imamo v vladnih službah smo videli na primeru Tilna Smolnikarja. Človek nima pojma o pojmu. Na drugih ministrstvih so še slabši. Nekateri ne vedo niti kaj je to namakanje. Ministri se menjajo, butli pa ostajajo. Potem je še pridobivanje vseh soglasij, pa gradbeno dovoljenje. Nato javni razpis, nato pritožbe itd. Od EU smo dobili čudo denarja za kanalizacije, tu pa kar nekaj vasi kanalizacije sploh nima.
Isao
# 20.02.2017 ob 10:04
Voda bo neoporečna ko bo zgrajena kanalizacija vseh naselij med Šempasom in Črničami, kar pa bo trajalo več let in stalo nekaj milijonov, pa še projekti niso narejeni.Se bojim da bo kmetijstvo na tem območju močno prizadeto.Sicer pa je članek dober.
Luka Novak
# 20.02.2017 ob 08:53
@seven7

Se strinjam da morda ni bil najbolje zgrajen a sedanja drzava ni sposobna niti vzdrzevat tega. 10 let vedo za tezavo pa se ne lotijo.

To je isto, kot bi zgradil hišo s slabimi temelji, statiko .., potem pa za njeno propadanje in nefunkcionalnost krivil slabo vzdrževanje.
tuintam
# 20.02.2017 ob 15:09
Luka Novak

Smo pomembni. Ljudje, ki vidimo možnosti v pisanju pripomb pod članki. Ali, ki drugega niti ne vidimo več... A smo le pripomba pod članki in zato tu, da bi kdo drug, ki več pomeni ali na mesti, ki več pomeni, napisal vsaj malo boljšega ali še bolj poglobljenega. Po malem upamo, da kakšna javna oseba to bere, da niso vsi samo na facebooku in da vsi močni enako nemočno, kot mi tu, tudi tam ne tweetajo... Kaj hudiča ima javna oseba in oseba na oblasti samo za tweetati. Ne morem verjeti. Uradne izjave naj dajejo, ne pa ...

Ne sme in ne more pa pisati kar vsak. Če kdo misli, da bi meni malo boljši medij kaj objavil, se moti. Še zb+nanstveni ne. Pa ne, da mislim, da se motim. Le da je še več napora in razsikave treba potem vložiti v to. Sodeovali bi pa lahko. Vsaj malo. Neverjetno, kakšne filtre imamo. Pa ne da bi delovali ravno v pozitivnem smislu, na žalost. Tisti, ki bi lahko kaj naredili, ne znajo, ne morejo ali nimajo moči... Ja kdo pa potem sploh še lahko kaj naredi? Kot da si noben več ničesar ne upa! Verjetno celo upravičeno ne. Bi mu že kakšen striček vrgel polena pod noge... Oni pa tudi leta in premišljeno shizofreno/paranoidno nastavlja svoje na položaje.

Še novinarjev nič več ne ščiti kakšno bolj pametno uredništvo. Tu, na javnem mediju mogoče celo da po kakšnem čudežu in po dolžnosti celo da še ja. Mislim, pa ne bi rad komu kam lezel, da tu imaš še vedno tudi dokaj pogumne in strokovne ljudi.

Oboje skupaj je šele sploh kaj vredno. Strokovnost in pogum. Strokovnost in status. Ker prava strokovnost, če se jo gre človek dosledno, je sploh šele kak pogum. Ne gre pa brez pomoči pogumnih in manj razgledanih. To tudi, ja. Pa mogoče kakšen pogumen in strokoven vseeno nima statusa... Ker biti oboje je utrudljivo, nakar človeku zmanjka moči.

Čudno je to, a ko ni denarja, ga še bolj zapravljamo v bistvu. Paradoksalmno sicer, a da bi ljudje preživeli ... jim dajemo vse manj možnosti, je vse vedno bolj oblastno ...
tuintam
# 20.02.2017 ob 13:43
REsnica

A dovoliš samo malo dodatne polemike, ker problem je globlji in vsaj malo bolj zapleten. Niti pre niti sedaj še ne, ustavnopravno zadeve nismo dobro reševali. Nobenega napora pa tudi ne vidim, da bi ga...

Se strinjam, da takrat je bil kapital vsaj deloma ščiten s strani upravitelja Združenega dela pred Državo in pred oblastjo. Vsaj deloma smo branili javne interese pred ožjimi interesi oblasti in oblastnih. Vseeno pa nismo družbe in javnih interesov branili tudi pred Združenim delom. Bilo je bolje, kot je v ostalih radikalnih kapitalizmih, še vedno pa ne tako, kot bi lahko bilo v res liberalnih. Socializem je bil namreč še vedno kapitalizem. Ne gre za kapitalizem ali socializem, pač pa za to kakšen kapitalizem.

Problem je že v tem , da ne uvidimo, da socialistični družbeni kapital v resnici sploh še ni bil družbeni. Da ta ni bila opredeljena ločeno od upraviteljev in da se je ni dalo lastniško-pravno ščitit pred upravitelji v celoti, tudi pred njenimi lastnimi. Kot neupraviteljico in kot lastnico kapitala, s katerim bi upravitelj potem zgolj upravljal ... in si ga ne prilastil.

Prilaščanje tujega brez dodanega dela je tisto, kar imamo pa sedaj kot vodilo. Torej dejansko pravno popolno izničenje javnih intersov in pravno izničenje družbe v celoti. Socializem je bil radikalne oblike kapitalizem, ne ravno čisto res javnim intersom zavezan (družbi). Vseeno pa bolj, kakor ostali radikalni kapitalizem in kapitalizem, kakršnega imamo sedaj.

A bi mi morali družbo ali državo kot celoto šele opredeliti. Do sedaj je sploh nismo, ne prej in ne sedaj. V tem je problem. Niti polemizirali ne bi o tem. Ni debate. Oblastno, kot prej. Ločeno od upraviteljev bi morali opredeli mi družbo. Ne da se jo z njimi pravno ves čas enači. Ločeno od upraviteljice Države... In vzajemni kapital, s katerim Država upravlja (in ostali), ne bi smel biti kar po ustavi že njen. Njen pa zato, ker bi preostala desnica (socializem je v resnici desna opcija) želela upraviteljem zadeve olajšati. Kapital mora biti ločen od upravitelja, na kontu lastnika, družbe kot neupravitelja; zato, da privatizacija potem teče v korist neke države kot celote (družbe, a ne enačene z upravitelji). Pa da je upravljanje komu zavezano. Da ima smisel.

V ZRN taki ustavnopravno opredeljeni družbi ali državi kot celoti, ki ni upravitelj s tistim kapitalom te celote, rečejo malo drugače in taki oddvojitvi kapitala, s katerim upravitelj Država potem zgolj upravlja. Malo drugače in tako, dacta ni kar državni, da ni kar upraviteljev: "Javni kapital je zasebni kapital Davkoplačevalcev." A je last davkoplačevalcev kot celote (davkoplačevalci kot celota so pravna entiteta, ptravni subjekt), zato da si kapitala davoplačevalcev kot celote ne prisvoji noben subjekt posamezno, niti subjekt upravitelj Država ne...
tuintam
# 20.02.2017 ob 13:17
Samo zaključek malo popravim:

...
Ali smo res prepričani, da je socializem branil kakšno družbo tako da jo je priznal kot lastnico tistega 'družbenega' kapitala, recimo pred Združenim delom? Jo branil kot subjekt in lastniško-pravno pred upravitelji, tudi pred lastnimi, na lastniško-pravni način, ali kaj? Da je družba v socializmu pravno obstajala kot subjekt, ku ne bi bila izničena s strani upraviteljev? Ali smo prepričani, da je družba v socializmu pravno sploh zares obstajala (a kot pravna oseba, ki se je ne bi enačilo z upraviteklji in ki bi bila res lastnica tistega 'družbenega' kapitala; ki ne bi upravljala)?

Še vedno ne damo na javne interese nič. In to je tisto, kar nas v resnici tepe. Nacionalna država ... pravno gledano enači Državo in nacijo (da nacije potem ni...), enači, Državo in celotno državo (da celotne države pravno potem ni... se pravi da ni smotra, javnih interesov; in ko samo še državni, upraviteljevi sploh so, pri čemer ta ni nič dolžan ev. lastniku, ker tega pravno ni).

Dokler bomo takole po starem in po socialistično vzrajali v tezi, da družba upravlja, da je družba enako kot upravitelji, bodo upravitelji družbo izrivali... potencialni dolžniki nekemu potecialnemu upniku, potencialni izvajlci potencialnemu naročniku. Privatizacija na tak način, da si upravitelji vse prisvajajo, je za družbo pogubna.
tuintam
# 20.02.2017 ob 13:04
Vse težave, tudi težave v zvezi z Vogrščkom, izvirajo iz našega modela tranzicije, ki smo ga vtkali celo v ustavo.

Butasto je, da je bivši socialistični 'dužbeni' kapital ostal v lasti Države kot pravne osebe, ki upravlja. Tu že pravno nekaj smrdi. Še vedno nismo opredelili družbe ločeno od upravitelja in kot upnika upravitelju Državi.

ZRN upnika ima opredeljenega in kapital, s katerim Država upravlja, mu ni podarjen, ni državni, da se van sploh kaj vlaga in da se ga dograjuje, vzdržuje ipd. sploh komu zavezano (ne pa le lastni vesti). ZRN: Javni kapital je zasebni kapital Davkoplačevalcev.

Mi pa z ustavo najprej vse podarimo upravitelju. Od tu dalje potem nič več ni v korist celote (in niti kmetijstva ne). Potem se pa vse dere, kako da je treba upraviteljem že olajšano privatizacijo še bolj olajšati... Da potem, ko bo vse do konca podarjeno upraviteljem v trgovini samo še med njimi, da bo še bolje... Ko bodo vse skupaj do konca izcuzali.

Mislim, da imamo nelogično ustavo in da bi v njej morala biti celota kot upnik ustavno-pravno opredeljena. Država kot upravitelj in ostali upravitelji bi morali pa biti s tem zavezani temu upniku. Mi mislimo, da kapitalizem ne da nič na družbo. Šele ta lahko sploh, če vzpostavi bolj pravilno (res liberalno) obliko kapitalizma.

Ali smo res prepričani, da je socializem branil kakšno družbo tako da jo je priznal kot lastnico tistega 'družbenega' kapitala, recimo pred Združenim delom. Jo branil lastniško-pravno pred upravitelji na lastniško-pravni način, ali kaj? Da je družba v saocializmu pravno obstajala kot subjekt, ku ne bi bila izničena s strani upravieljev?

Še vedno ne damo na javne interse nič. In to je tisto, kar nas v resnici tepe. Nacionalna država pravno gledano enači Državo in nacijo (da te potem ni), enači, Državo in celotno državo (da te poztem ni, smotra). Dokler bomo po socialistično vzrajali v tezi, da druža upravlja, bodo uspravitelji družbo izrivali...
HOR
# 20.02.2017 ob 11:10
Sanacija Vogrščka bi lahko bila hitro podobna gradnji avtoceste skozi Vipavsko dolino - najdražja (najslabša) varijanta narejena za profite gradbene mafije... LINK
Skippy
# 20.02.2017 ob 07:37
Zdaj bo spet polno komentarjev o tem, kako je pomembna voda v Sloveniji. Pomembna je točno nič, ker od nje nimamo nič. V prazno gre.
vipmit
# 20.02.2017 ob 07:36
Vsaka dolina ima svoj TEŠ 6.
Z razliko, da je bilo akumulacijsko jezero Vogršček grajeno v Jugoslaviji in to zelo slabo. Oziroma nikoli ni popolnoma izpolnil namena za katerega je bil porabljen denar.
Kirenenko
# 22.03.2017 ob 10:37
V Jugi je bil plan to območje naredit slovensko Vojvodino. Slovenija še enega od načrtovanih petih zadrževalnikov ni sposobna vzdrževati/nadgraditi, kaj šele da bi kdo ta plan, ki je dober nadaljeval in uresničil. Seveda bo sedaj nekdo lepo pokasiral s to sanacijo in nobenemu se ne bo nič zgodilo. Stokrat raje "gnil" socialzem kot pa ta sramota od države in sistema, ki se jo gremo zdaj.
izo
# 20.02.2017 ob 17:58
samo vzdrževat (in obnovit/posodobit po potrebi )treba zadeve, pa bo. vse, kar se je včačih že delalo, potem pa je prišla nova pamet..
Nikolaj
# 20.02.2017 ob 17:17
Zgolj ena beseda zadostuje za komentar:
Žalostno.
REsnica
# 20.02.2017 ob 15:48
tuintam

v socialistični Jugi ni bilo nič slabše urejena skrb za kapital in poslovanje z njim si upam trditi da je bilo boljše kot je danes (avtoceste, teš6, rušenje tovarne za opredelavo sladkorja in zdaj načrtovana nova gradnja.....)
Seveda se je takrat tudi kradlo. Če kdo, sem jaz tisti, ki trdi, da poštenost ni prvatna lastnina nobene stranke, še najmanj tistih, ki imajo polna usta poštenja v parlamentu.

Če pa pogledamo število revnih in število zadovoljnih s svojim življenjem, pa ugotovimo, da je danes veliko več revnih in nezadovoljnih. Pa čeprav ni bilo novih kavbojk na policah trgovin in je bila kavo težko kupit. Dobili smo kapitalizem in demokracijo in izgubili stabilnost v življenju in srečo.
Če so v Jugi kradli, bi človek mislil, da bo zdaj bolje... pa smo samo krajo bankirjev štejemo v milijardah eurov.

Se bojim, da si tudi ti, Tuintam med tistimi, ki verjamejo, da se da na volitvah doseči kaj pomembnega in da bo po volitvah bolje. Ne bo bolje. Živimo v kapitalizmu in odloča kapital oziroma pohlep njegiovega lastnika, ki vrti svet.

Če govorimo o kvaliteti gradnje, pa si lahko pogledaš jezove hidroelektrarn (doblar, HE
Solkan, Avče...) ki so tam v bližini. Nisem pa vedel, da je jez zadrževalnika vogršček višji od omenjenih...
tuintam
# 20.02.2017 ob 14:48
Luka Novak

Vem, da ni dovolj samo najti problem in na čim krajši in razumljiv način navesti rešitev. Ves čas se trudim (da je res videti vse skupaj že blesavo). Toda. Treba se je tudi potruditi kaj razumeti. Tudi to počnem, pa verjemi. Redkokdaj komu pritisnem minus. Ga. A prej preberem in premislim, kaj je dostični dejal. Tudi mi je všeč bentenje, ker mi da misliti (pa čeprav v tem niti ne vidim rešitve).
tuintam
# 20.02.2017 ob 14:29
Luka Novak

Tako ti misliš. Ki ločitev kapitala, s katerim se upravlja (vzajemnega), vidi v tem, da se ga najprej z ustavo po starem podari upravitelju, da si ga upravitelji potem lažje prisvojijo naprej. Imaš tudi obratno možnost, ki je pa mi seveda ne vidimo. Nakar to drugo in celo bolj pravilno možnost, označujete za trolanje.

V resnici pa trolamo kot celota. Na to želim pa sploh opozoriti. Napaka je sistemska in je produkt pravne in ekonomske zablode že v ustavi. Socialistični družbeni kapital smo že v socializmu podarili uopravitelju Združeno delo, ne pa da bi bil družbeni... Družbe in upraviteklja se ne bi smelo enačioti, češ da družba=upravitelj, drćžava jkot celota= Država (subjekt, ki upravklja), Država=nacija, Država0družba ... ker potem imaš samo še Državo.

Jasno je, da to pri nas upraviteljem paše. Vsem. Imeti večja pooblastila, predstavljati sebe in še celoto obenem, biti nikomur zavezan. Loči se ga od upravitelja v ustavi. Šele pitem bo sploh kaj družbi v korist, v korist javnih interesov, kmetijsktva itd itd.

Nič nmam veze s kakšnimi Luki, to je pa res. ZL-ca bi prenesla kapital z Države (upravitelj) na neko Družbo, ki bi bila pa po njenem spet upravitelj. Z enega upravitelja na drugega. Isto, kort je sedaj in je pri nas že bilo. Samo menjave upraviteljev in oblasti. Trdim, da je to narobe. Narobe je tudi, če se privatizira kapital, ki si ga pred tem z ustavo prilašča upravitelj. To je ustavnopravna napaka, da si sploh ga. Ker se potem vse piše na konto upravitelja, ne pa na konto neke celote. Efekta ni, pri sedanji ureditvi. Namesto da bi bilo manj države, ta zato raste...

A je pač treba to razumeti. Pomisliti, zakaj je nasplošno vse narobe. Kam gredo vsi napori, kako gredo v nič. Zaradi takih, ki ne razumete niti osnove, pa oprosti. Popolnoma nič ali narobe razumeš, kar pišem, ali pa popaš minus na nekaj, česar nisi nikoli in niti enkrat samkrat prebral.
tuintam
# 20.02.2017 ob 14:12
Trdim, da bi in upravljanje in privatizacija tekli bolje, če bi mi v ustavi družbo opredeklili kot makro-subjekt lastnika, ki ne upravlja. Ko s tem Država kot upravitelj in ostali upravitelji ne bi bili več avtomatsko lastniki kapitala, s katerim se upravlja 8to sedaj je politični monopolizem; delovalo naj bi se pa proti vsem oblikam monopolov in v javnem interesu, ne v državnem).

Vse bi bilo bolje, vključno vse v zvezi s kmetijstvom, tudi tem Vogrščkom... če na ta način v ustavi imeli vzajemni kapital na kontu družbe (a malo drugače opredekljene, ne na upraviteljevem), magari imenovane enako, kot v ZRN: "Javni kapital je zasebni kapital Davkoplačevalcev". Kar pa ni fraza kar tako in kot je to fraza pri nas - ker se tam Davkoplačevalce tretira kot celoto in kot makro-subjekt s kontom, da si noben posamezni davkoplačevalski subjekt ne prilašča kapitala celote (niti subjekt upravitelj Država ne, pa čeprav je tudi sam na tem kontu).
tuintam
# 20.02.2017 ob 14:05
Ali ima tisti, ki mi sistematično popa minuse, kaj pametnega povedati? Kaj takega, taradi česar ne bi bilki že sedaj statistično vedno bolj sesuti (pa naj še tako skrivajo).

Verjetno se mu pa zgolj ne ljubi brati. Niti razlike med družbo, ki upravlja (in ji lastna uprava ukrade identiteto, ko se enači družbo in upravitelja) in med ev. družbo, ki ne upravlja (da ji uprava in upravitelj ne ukrade identitete in da ostne uprava dolžnik nekemu lastniku) ne vidi, se meni zdi.

Nisem nobena ZL ali kvazi levica ali kaj socialističnega. Ni vsaka omemba družbe avtomatično socializem. Sploh je pa socislizem ni opredelil tako, da bi jo ščitil pred njimi (tudi pred Združenim delom; slednje pa tudi ni družba v bistvu).

Zagovarjam tezo, da mi družbe, ki bi jo lastniško-pravno ščitili pred upravitelji, ko bi si kapitala, s akterim upravitelji upravljajo, ti ne prilastili z ustavo in si ga prilaščali, še nikoli sploh nismo imeli. Socializem ni družbe opredeli na tak način. Nikoli. In je tudi večina oblik kapitalizma ne. V ZRN jo pa ja (pa imajo kapitalizem, le da malo drugačnega, kakor mi).
ikacbe
# 20.02.2017 ob 13:19
Slovenija pač...
Sussudio
# 24.02.2017 ob 00:41
izo
s socialisticno gradnjo je Slovenija bila in se je balkansko selo.
Dobro da je bilo v zadnjih 20 letih marsikaj zgrajenega da se vsaj malo lahko razlikujemo od Bosne, Srbije, Albanije...
Komunisti nam 70 let kradejo denarj in prihodnost ti pa vidis povsod kapitaliste....
Sussudio
# 24.02.2017 ob 00:39
seven7
ja bivsa drzava je bila tako sposobna graditi da smo morali vse avtoceste zgraditi po osamosvojitvi medtem ko jih je zahodna Evropa zgradila po drugi svetovni vojni.
Eni zgleda si kar zatiskate oci pred vsem tem kar vidite kar je bilo pri nas zgrajenega v zadnjih 20 letih in kar v Nemciji, Franciji, Italiji... stoji ze 50 let.
Lobo
# 22.02.2017 ob 18:09
Sanacijo naj plačajo tisti, ki uporabljajo vodo.
los-t
# 20.02.2017 ob 17:49
Kmetje sami zlivajo gnojnico not, potem pa jamrajo da je voda onesnažena, kaj ko bi najprej sami pri sebi razčistili, potem pa vpili vpomagaj...tak zbiralnim bi bil super turistična zadeva če bi bil primerno urejen, dve muhi na en mah, voda za kopanje in namakanje...mrbit, kaj vem kaj vse se da narest z jamo polno čiste vode, ne?
Luka Novak
# 20.02.2017 ob 11:02
@izo

hmm, kaj od kapitalistične gradnje pa imamo v moderni sloveniji že, če se pogovarjamo o velikih naložbah v energetiko, cesste ipd? kdaj nazadnje je kakšna firma zgradila kaj?
brez socialistične gradnje bi bilo slovenija zdaj zadnje balkansko selo pa tudi brez državnih vlaganj v moderni sloveniji ne bi imeli zdaj kapitalisti kaj krast..


Znaš sploh naštet nekaj omembe vrednih socialističnih gradenj na Primorskem ?

Omembe vredne v primerjavi z predhodnimi gradnjami ranjke Italije in Avstrije.
Luka Novak
# 20.02.2017 ob 08:34
@seven7

Bivša socialistična država je bila sposobna sistem zgraditi

.. po socialističnem sistemu, zato je deloval zgolj dober ducat let. Napake so v osnovah, podobno kot pri meliorizacijah. In še to nepopolno, saj so namakanje dodeljevali po sistemu "naši vaši". Mnoge parcele sploh niso imele namakanje, za razliko od sosednje. Ker lastnik preprosto ni bil "prave barve" . Na žalost številne napake, posledice socialističnega razmišljanja in poseganja v naravo (znižanje podtalnice) plačujemo danes in jih bomo kot kaže tudi v prihodnosti .

Kako namakalni sistemi delujejo v Italiji ali Avstriji si moraš preprosto ogledat, škoda izgubljat besed. V Italiji imaš tudi zelo stare podobne objekte, nekaj jih dobiš tudi pri nas "darilo" ranjke Italije. Avstrijci se dodatno na mnogih podobnih osnovah, kot je Vogršček, gredo turizem in seveda dodatno polnijo svoje žepe in blagajne.
Sklonjen
# 20.02.2017 ob 08:32
Kdaj bo evakuacija?
vipmit
# 20.02.2017 ob 08:06
@seven7
Bivša socialistična država je bila sposobna sistem zgraditi

Problem je da že takrat sistem ni bil zgrajen kot bi moral biti. Pa tudi nikoli ni obratoval s 100 % zmogljivostjo. V spodnji vipavski dolini niso nikoli mogli namakati vseh polj za katera je bilo namakanje načrtovano.
Luka Novak
# 20.02.2017 ob 07:40
Socialistična gradnja, socialistično vzdrževanje, rezultat ne more biti drugačen.

Kako namakanje lahko zgledno deluje si lahko pogledamo dober ducat kilometrov stran čez mejo.
Luka Novak
# 20.02.2017 ob 14:10
@tuintam

Ali ima tisti, ki mi sistematično popa minuse, kaj pametnega povedati?

Kaj si pa ti pametnega povedal ?

Vse težave, tudi težave v zvezi z Vogrščkom, izvirajo iz našega modela tranzicije, ki smo ga vtkali celo v ustavo.

To ni nič drugega kot trolanje.
Kazalo