Znanost in tehnologija

Poudarki

• Podoben je po strukturi, a veliko mlajši
  • Nekaj planetnih kandidatov, a še niso z gotovostji potrjeni
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.7 od 42 glasov Ocenite to novico!
Epsilon Eridani
Tako si umetnik pri Nasi predstavlja sistem okoli zvezde Epsilon Eridani. Na dnu je planet plinski velikan, ki ima zelo podobne lastnosti in tudi oddaljenost, kot jo ima Jupiter od Sonca. Ta sistem je sicer predmet znane znanstvenofantastične serije Babilon 5. Foto: NASA/SOFIA/Lynette Cook
Eksoplaneti v številkah:

3.690 potrjenih
5.160 kandidatov
2.703 planetarnih sistemov
od tega 610 sistemov z več planeti Vir: The Extrasolar Planets Encyclopaedia
Epsilon Eridani
Primerjava struktur Osončja in sistema Epsilon Eridani. Zgoraj je povečava notranjega dela, ki kaže, da je notranji asteroidni pas v obeh primerih na skoraj enakem mestu. Spodaj sta sistema s širšega vidika. Kometni pas se pri Eridan začne na skoraj enaki oddaljenosti od zvezde, se pa razteza precej dlje kot Kuiperjev pas. Foto: NASA/JPL/Caltech/R. Hurt (SSC)
       Planetarni sistem okoli te zvezde se trenutno prebija skozi takšne kataklizme, kakršne je preživel Sončev sistem v svoji mladosti; v času, ko je Mesec dobil večino kraterjev, Zemlja nabrala večino oceanske vode in ko so se izkristalizirale do življenja prijazne razmere.
 Massimo Marengo, Univerza v Iowi eden izmed avtorjev raziskave
SOFIA
Letalo SOFIA, predelan boeing 747, pred poletom leta 2015, ko so opravili meritve omenjenega sistema. Foto: Massimo Marengo
SOPHIA
2,5-metrski teleskop med opazovanjem. Letalo je nadomestek precej dražjih vesoljskih teleskopov. Foto: NASA/Jim Ross
       Z veliko verjetnostjo lahko trdimo, da je med zunanjim in notranjim pasom večja praznina, ki so jo bržkone ustvarili planeti. Nismo jih še opazili, ampak zelo bi bil presenečen, če jih ne bomo kmalu.
 Marengo

Osončju "izjemno podoben" planetarni sistem kar v soseščini

Opazovanja letalskega teleskopa SOPHIA
3. maj 2017 ob 11:57,
zadnji poseg: 3. maj 2017 ob 13:45

Sistem pri sosednji zvezdi je zelo podoben Osončju. Ima podobno zvezdo, en planet tam, kjer je pri nas Jupiter, in dva asteroidna pasa na skoraj enakih mestih, kot jih ima Sončev sistem.

Da ima tako rekoč vsaka zvezda v Galaksiji svoje planete, je že skoraj dejstvo. Astronomi jih sicer niso našli pri vsaki znani zvezdi - krive so očitne opazovalne omejitve - temveč je ugotovitev izpeljana s pomočjo statističnih orodij. In kar je pomembno: skozi čas se vse bolj potrjuje. Tam zunaj je celo bogastvo "osončij" in stotin milijard planetov.

Planetarno-zvezdni sistemi so izjemno raznoliki: zvezda na sredini je lahko drobna, razmeroma hladna in sveti kot razžarjen radiator; ali pa ogromna in podivjano vroča, pražeč vse okoli sebe - in cel spekter vmes. V sistemu je lahko celo več zvezd, ki se podijo po nenavadnih krožnicah in se mešajo s tamkajšnjimi planeti. Sistem, kakršen je Osončje - z eno zvezdo in dokaj stabilno deveterico planetov okoli - se zdi razmeroma redek pojav.

Iz soseščine večinoma poročamo o odkritjih sistemov, ki Osončju niso kaj prida podobni - pretežno gre za sestave okoli rdečih pritlikavk. Zato je v iskanju svetega grala astronomov, t. i. Zemlje 2.0, toliko vznemirljiveje najti nekaj, kar spominja na naše širše domovanje.

Deset svetlobnih let stran oranžna krogla
Eno izmed obetajočih nahajališč je zvezda Epsilon Eridani, ki je 10 svetlobnih let stran. To je v sotvarju Galaksije, ki se razteza čez 100.000 svetlobnih let, praktično na predpražniku Osončja. Zvezda je sicer nekoliko manjša od Sonca (je tipa K), a vseeno dokaj podobna: vsebuje 80 odstotkov njegove mase in 75 odstotkov premera. Je ena privlačnejših tarč za znanstvenike; tako zaradi bližine kot zaradi možnosti, da bi tam nastali Zemlji podobni planeti. Že leta 1987 so tam zaznali prve znake morebitnega eksoplaneta, kar je eno najzgodnejših tovrstnih odkritij. Je pa še do danes kontroverzno in ostaja v kandidatni sferi.

Zanimiva je tudi zato, ker je stara okoli 800 milijonov let, kar je približno četrtina starosti Sonca. Tako imamo pred sabo "živ" model razvoja nekega Osončja in v njem lahko opazujemo, kako nastajajo planeti. V domačem sistemu je čas za to potekel.

Teleskop na letalu
Zdaj pa imajo astronomi v ognju novo železo. Proučujejo ga z letečim observatorijem, letalom SOFIA, opremljenim z 2,5-metrskim teleskopom. Aeroplan poleti do višine 12 kilometrov, kjer se lahko otrese omejitev kopnih teleskopov. V stratosferi je namreč še vedno na voljo večina infrardeče svetlobe iz vesolja, ki je na tleh primanjkuje. Tako je SOFIA leta 2015 svoje senzorje usmerila proti ε Eridani in opravila podrobna opazovanja, na katerih temelji sveža študija ameriške državne univerze v Iowi. Izidi so objavljeni v znanstveni publikaciji The Astronomical Journal.

Z njimi so potrdili starejšo hipotezo, da ima sistem ε Eridani dva asteoridna pasova, tako kot Osončje, in tudi lokacijsko sta skoraj kopiji. Notranji asteroidni pas pri Eridaniju je od zvezde oddaljen približno toliko, kot je asteroidni pas od Zemlje. Kuiperjev pas tik za orbito Neptuna pa je - spet - od Sonca približo toliko oddaljen, kot je od Eridanija tamkajšnji kometni pas. "Takšna podobnost je neverjetna," so v sporočilu za javnost zapisali pri Nasi.

A ker je sistem Epsilon Eridani tako mlad, je še vedno relativno vroč. Tako pasova nista hladna ali celo zaledenela, kot je naš Kuiperjev, temveč sestavljena iz dokaj toplega drobirja, morda še številnih protoplanetov, ostankov protoplanetarnega diska. Sistem je morebiti še v obdobju velikega bombardiranja, skozi katerega je v prvi milijardi let šla tudi Zemlja.

Prav obstoj teh dveh pasov sam po sebi nakazuje, da se okoli njih skrivajo dodatni planeti. Brez njih bi namreč diska že razpadla. Obstoj enega eksoplaneta je že skoraj potrjen: to je Epsilon Eridani b, ki naj bi imel Jupitru podobno maso in bil od zvezde oddaljen podobno, kot je dejanski Jupiter od Sonca. Še ena izjemna podobnost. Našli pa so ga zato, ker se njegova zvezda opazno guga v prostoru pod vplivom težnosti dodatnega masivnega telesa. Drugih eksoplanetov še niso zaznali, torej so verjetno precej manjši in morebiti kamniti kot Zemlja, obstajati pa morajo, sicer pasov pač ne bi bilo.

Življenje? Kdo ve.
O tamkajšnjem planetarnem sestavu je znano tako malo, da se o mogočih scenarijih lahko bolj ali manj zgolj ugiba. A če je res strukturno tako podoben Osončju, potem je ravno na stopnjii, ko se na neki (hipotetični) kamniti krogli v območju Zlatolaske porajajo prve življenjske oblike. Na Zemlji naj bi nastale najpozneje do pol milijarde po začetku Zemlje, čeravno sveža raziskava kaže, da naj bi se praživljenje pojavilo celo 100 milijonov let po začetku našega časa.

Zvezda je bila ena prvih tarč sistema SETI v 60' letih prejšnjega stoletja. Radijskih valov, ki bi nakazovali navzočnost inteligentnih življenjskih oblik, niso zaznali.

Spet čakajo na Webba
SOPHIA je med poletom ujela okoli 80 odstotkov infrardeče svetlobe, a za kaj več bo - kot že velikokrat zapisano - treba počakati na prihodnjega vesoljskega mastodonta, teleskopa Jamesa Webba. Ta bo postavljen 1,5 milijona kilometrov stran od Zemlje in specializiran prav za te valovne dolžine, zato bo morda resnica o sosednjem sistemu takrat prišla na dan. Webb je že sestavljen, zdaj pa roma od testa do testa, da se prepreči kakršna koli neželena napaka. Ko bo namreč v vesolju, popravila ne bodo več mogoča. Zdaj bodo testirali, kako se vede pri temperaturah blizu absolutne ničle.

igor-za
# 03.05.2017 ob 12:46
Ču do vi to.
koksli
# 03.05.2017 ob 13:12
Bo pa imel dela Webb...
# 03.05.2017 ob 17:13
problem43
@artoum ne razumem kaj je tako zanimivo na teh van allenovih pasovih, da jih omenjaš pod vsako novico o vesolju?

Mislim, da ga ne muči Van Allen ampak Apollo. :)

# 03.05.2017 ob 13:37
Hvala za odlicen clanek ;)
# 03.05.2017 ob 14:13
pašeresje:
le 10 let bi bilo treba potovati pa bi bili tam, (s svetlobno hitrostjo, problem je v detajlih kajne)

Yanez:

# 03.05.2017 ob 16:51
Yeah sure
# 03.05.2017 ob 14:33
@arhitektka
Kako je lahko nek pojav v neskončno velikem vesolju 'relativno redek'?

1. Da je vesolje neskončno veliko, je zgolj predpostavka. Če se to morda "zdi samoumevno", to ni še nobeno jamstvo, da tako tudi je. Nekoč je bilo "samoumevno" tudi, da je Zemlja ravna (in neskončna! :)), in da je npr. Sonce središče vesolja. Assumption is a mother of all fuck-ups.

2. Število zvezd, ki smo jih s tega vidika preučili, je ogromno. Na podlagi tega torej ni nič narobe, če avtor napiše, da se nekaj zdi redek pojav (s čimer še vedno ne trdi, da tako je, le da se tako zdi).
iufhdfewd
# 03.05.2017 ob 14:28
@Yanez " Če pa jih opazujemo iz našega osončja so pa prejete slike tudi stare vsaj deset let, kolikor je svetlobna informacija rabila, da je prišla do nas."

Mene to ne moti, doma imam tudi 50 let stare slike pa jih rad pogledam ob priložnostih :)
Yanez
# 03.05.2017 ob 14:05
iufhdfewd # 03.05.2017 ob 13:26;
Tudi mail od njih bo potoval vsaj 10 let, ker hitreje od svetlobne hitrosti tudi elektronska pošta ne potuje. Če pa jih opazujemo iz našega osončja so pa prejete slike tudi stare vsaj deset let, kolikor je svetlobna informacija rabila, da je prišla do nas.
Če hipotetično pri njih obstajajo zunajzemeljska bitja na našem nivoju, bo tudi ob idealnih pogojih zelo zamudna komunikacija z njimi. Če bi jih hoteli kaj vprašati, bi za odgovor potrebovali vsaj 20 let.;))
Cervantes
# 03.05.2017 ob 13:49
Nova skovanka ambicioznih slovenistov:
"SOTVARJE"
Čem prav prebral. Le kaj bi to lahko bilo?
God help us!
# 04.05.2017 ob 11:47
Grommm:
Očitno še nisi bral o "kvantni komunikaciji". Ta deluje v času 0 (z besedo: NIČ) ne glede na razdaljo. Torej informacijo po vesolju lahko že pošiljamo svetlobna leta daleč v realnem času in komuniciramo kot po telefonu. Najti je treba le še sogovornika na drugi strani.

Ne vem, kje si to prebral, ampak to ni res :) S kvantnim prepletanjem ne moreš pošiljati informacij, saj obstaja nekaj, čemur se reče reče kolaps valovne funkcije, ki tako namensko komunikacijo onemogoča. Lahko pa kriptiraš digitalna sporočila, na tem delajo avstrijci in kitajci, ki jih omenjaš, ampak to seveda ne pomeni komunikacije, ki je hitrejša od svetlobe.
# 03.05.2017 ob 22:11
luckyss:
To seveda drži le teoretično, pa še to pogojno, ker tudi foton ni tako brezmadežen , oz. "brezmasen" kot trdijo trenutno...Kmalu bo članek o tem, da so znanstveniki določili maso tudi fotonu in s tem zanikali obstoj boga ;))

Nič, kar ima maso ne more potovati s svetlobno hitrostjo, zato sem napisal "če bi lahko potovali".. kar pa ne moremo, pogovarjamo se hipotetično s stališča relativnostne teorije in fizike delcev. Ravno zaradi tega pa teza, da bi foton imel maso, nima nobenega smisla. Svetlobna hitrost ni hitrost svetlobe per se, ampak je hitrost elektromagnetnega in gravitacijskega sevanja, torej se preko te hitrosti izmenjuje kakršnakoli informacija (tudi jedrska sila znotraj atoma recimo). Zato je tudi najvišji limit izmenjave informacij, s tem pa hkrati kavzalnosti - če bi hipotetično lahko potovali hitreje od svetlobne hitrosti, bi za nas čas tekel nazaj, kar bi obrnilo kavzalnost. Torej, če bi foton imel maso, ne bi bil več foton in ne bi mogel potovati s svetlobno hitrostjo, saj je pogoj da z njo potuješ najprej to, da nimaš mase ;) Drugače pa je z kozmološkega vidika hitrost svetlobe zelo počasna, celih 8 minut rabi, da pride samo od sonca do zemlje recimo.

matične ladje, ki bi tisoče let po medzvezdnem prostoru (ki ni popoln vakuum) brez poškodb in "utrujanja materiala" divjala npr. s 100 000 km/h....ali milijon km/h..kar je še vedno daleč od svetlobne hitrosti..

Če bi hipotetično nekaj z maso lahko potovalo s svetlobno hitrostjo, to nekaj ne bi izkusilo časa, torej tudi ne bi izkusilo utrujanja materiala in podobnih stvari. Jaz seveda ne trdim, da je kaj takega možno, da ne bo pomote.
d1
# 03.05.2017 ob 17:43
@Yanez

Saj toliko časa se pri nas vodijo upravni postopki, pa postopki na sodiščih... neč kaj takega, do 20 let je še vse normalno.
menitosi
# 03.05.2017 ob 15:50
Še še še takšnih vsebin. Pa tudi komaj čakam na Webbov teleskop, v izdelavi je že več kot desetletje.
_turing
# 03.05.2017 ob 13:49
@arhitetka

Vesolje je končno.

Pa tudi za neskončne množice se lahko na smiseln način definira "pogostost", recimo polovica naravnih števil je soda, 1 % jih je deljivih s 100 itd.
pašeresje
# 03.05.2017 ob 13:07
Sosednji planetarni sistem strukturno "izjemno podoben" Osončju

sosednji

le 10 let bi bilo treba potovati pa bi bili tam
(s svetlobno hitrostjo, problem je v detajlih kajne)
# 04.05.2017 ob 10:59
Sj hipoteticno bi lahko sli hitreje kot svetloba z warp drive-om
Vprašanje:
Captain Kirk, kako deluje Warp dirive ?
Odgovor:
Hvala. Odlično!
# 03.05.2017 ob 22:46
Kvantna fizika in astronomija še zdaleč nista rekli zadnje besede in prav je tako..Kvantni vakuum ali polje ničelne točke je bolj kot ne domena "teoretikov zarot", medtem ko večina zahodnega sveta verjame v Boga..("zahodnega sveta" sem napisal kot sinonim za razvitost in znanost;)
Toliko o tem...glede "svetlobne hitrosti" menim, da tu ne bi smeli govoriti o "hitrosti" ampak o stanju snovi, oz. delcev..
Sicer razumem kaj si hotel povedati...pogrešam pa na teh straneh lastne ideje in razmišljanja...
Tudi, če so povsem skregane z znanostjo so več vredna od ponavljanja neke znanstvene mantre, ki se slej kot prej izkaže potrebna novih dognanj, ki so običajno nasprotna s prejšnjo trditvijo ;))
Ja, saj vem...pretiravam, ampak upam, da sem nakazal smer...seveda ne ravno v ravno Zemljo..
Joj le zakaj je ravno slovenščina tako zanimiv jezik ?! ;)
# 03.05.2017 ob 17:21
G.Bruno vem, samo me zanima če ve razložit kaj ga muči ;)
stotrideset
# 04.05.2017 ob 19:13
Vsaka in to prav vsaka stvar, ima svoje meje - in pika!
davp
# 04.05.2017 ob 18:17
Američani pa imajo kvantni dolar
# 03.05.2017 ob 18:47
Londoner

Prav dolgocasen si z temi pravljicami ;)
# 04.05.2017 ob 20:50
mb128:

Ne gre za to, da zaenkrat ne bi bilo možno, ampak v tem, da tudi teoretično ni možno. Seveda bi lahko rekli, da se bo v prihodnosti naše razumevanje kvantne mehanike poglobilo in bomo izdelali nove modele, ampak po trenutni teoriji je odgovor precej jasen:

Za radar še nisem slišal, ampak če je to res, potem gre pri tistem "popačenju" najverjetneje za pojav kvantne dekoherence, kar na kratko pomeni, da je kvantni sistem v superpoziciji zelo krhek, ko je v stiku z "makroskopsko" okolico. Stanje merilne naprave v superpoziciji (koherenci) zaradi vpliva okolice na merilno napravo namreč zelo hitro preneha biti v superpoziciji (dekoherira).
preseznik
# 03.05.2017 ob 14:44
@arhitektka Kako je lahko nek pojav v neskončno velikem vesolju 'relativno redek'?

Ker ni. V obliki kot jo poznamo, vemo kdaj se je začelo širiti. Neskončno je kvečjemu potencialno, v prihodnost, pa še to samo kar se tiče časovne komponente.
# 03.05.2017 ob 14:22

Saj niso tako neumni, da bi se nam oglasili,... To je bilo zgolj 15 let po koncu druge svetovne vojne in prve uporabe nuklearnega orožja. Kdo pa bi se hotel družiti z nami ??!
# 03.05.2017 ob 22:32
Sj hipoteticno bi lahko sli hitreje kot svetloba z warp drive-om, ki mecka prostor pred sabo in ga razteza za sabo ;p tko hipoteticno ;)
# 03.05.2017 ob 21:13
"Če bi lahko potovali s svetlobno hitrostjo, potem bi potovanje trajalo 20 let samo za stacionarne opazovalce, recimo na zemlji, ne pa tudi za tiste, ki bi potovali. Za popotnike bi se pot zgodila trenutku, oziroma še manj :) Tudi za foton čas ne obstaja."

Svetlobni hitrosti se je z vesoljsko ladjo tudi teoretično moč le približati, ker bi zanjo (takšno vesoljsko ladjo) rabili več energije kot jo premore celotno vesolje...Poleg tega bi takšna vesoljska ladja že zdavnaj zgorela že pri bistveno nižjih hitrostih zaradi trenja, ker vesolje ni popolnoma prazno, pa, če mikro meteoritov niti ne omenjamo....
Torej, če povzamemo....možnosti, da bi se dve civilizaciji "medzvezdno" obiskovali, praktično ni, ker si ne predstavljam neke "matične ladje", ki bi tisoče let po medzvezdnem prostoru (ki ni popoln vakuum) brez poškodb in "utrujanja materiala" divjala npr. s 100 000 km/h....ali milijon km/h..kar je še vedno daleč od svetlobne hitrosti..
Aljoši pa itak pohvale za takšne članke, mogoče bi bilo koristno le, da napiše kakšne amebe bi mi bili brez naše Lune in kako to dejstvo bistveno zmanjšuje možnost višje razvitega življenja ob ostalih zvezdnih sistemih..
arhitektka
# 03.05.2017 ob 13:39
Kako je lahko nek pojav v neskončno velikem vesolju 'relativno redek'?
Yanez
# 03.05.2017 ob 13:16
V praksi so to za našo in še naslednje generacije neuporabni podatki, ker so planeti svetlobna leta daleč stran. Razen, če izumimo potovanje s svetlobno hitrostjo (hitreje po Einsteinu niti teoretično ne gre), pa še takrat bo trajala povratna vožnja celih dvajset let. Je pa tudi res, da se po relativnostni teoriji pri potovanju pri tej hitrosti človek v raketi ne bo staral tako hitro, kot ostali na zemlji ;))
# 04.05.2017 ob 15:15
Ceshoot
Le zakaj si tako kategoričen?! Jep, zaenkrat še ni mogoče vspostaviti takšne komunikacije oz. vsaj nam, navadnemu folku ni znano, da se že komunicira na takšen način. Če ne drugega naj bi Kitajci imeli kvantni radar. Deloval naj bi do razdalje 100 km. To pa naj bi bila max. razdalja do katere naj bi deloval ker po tej razdalji, kolikor sem bral pride do nekega popačenja. A lahko razložiš kakšno popačenje je to a je to tisti kolaps o katerem pišeš?
Še glede kvantnega radarja. Ta naj ne bi samo zaznal objekt ampak podal tudi natančno analizo ne samo objekta ampak tudi vsebine, ki jo ta objet ima v sebi.
# 03.05.2017 ob 15:23
No ja v tujih medijih sem prebral, da bo Webb v kratkem podvržen rigoroznemu testiranju. Kar se pa ostalega tiče pa bi izrazil vsaj rahlo začudenje, da so ta sončni sistem podrobneje pogledali šele sedaj še sploh ob dejstvu, da je Trapist bolj oddaljen od njega za nameček pa ga je Seti detektiral že v 60. letih p.s..
Grommm
# 04.05.2017 ob 09:40
@Yanez

__________

To že nekaj časa ni res. Očitno še nisi bral o "kvantni komunikaciji". Ta deluje v času 0 (z besedo: NIČ) ne glede na razdaljo. Torej informacijo po vesolju lahko že pošiljamo svetlobna leta daleč v rtealnem času in komuniciramo kot po telefonu. Najti je treba le še sogovornika na drugi strani.

Kvantno komunikacijo so razvili Avstrijci, z njo že prenesli bačno nakazilo in v sodelovanju s Kitajci že izstrelili kitajski satelit za kvantno komunikacijo. Velika prednost tega je, da v to komunikacijo ni mogoč kakršenkoli vdor s strani tretjega.

Zanimivo, da veliki Albert sploh ni hotel razmišljati o kvantni mehaniki in jo je označil za "čudaštvo nano-delcev".
# 03.05.2017 ob 15:32
Hehehe Ceshoot to kar pišeš ti velja za fotone. Kaj pa temni fotoni?!
# 03.05.2017 ob 18:23
Da ne bo kdo slucajno mislil, da NASA vseh 20 miljard letno porabi samo za slikarje in igralce...

sa-confesses-to-dosing-americans-with-air-borne-lithium/

ja, kako, ce je pa gospa na poptv rekla, da chemtraili ne obstajajo

In the first bomb-shell video a NASA employee (Douglas.e.rowland@nasa.gov) admits that lithium is being sprayed in the atmosphere, and says that it is “harmless to the environment.”

Nazdravimo torej z litijem, pa poplaknimo z aluminijem, ta je tudi "harmless"

Aljosa, bomo kaj raziskali al je skoda tvojega casa in mojega denarja?
# 03.05.2017 ob 21:56

Kaka zurka bi bla to tukaj na tem portalu...mnogi bi si oddahnili, med drugim tudi admin. Medtem, ko cakate na ta clanek, lahko pac verjamete v teorijo, da ni Boga. Saj za vas so teorije itak dejstva, evolucija, veliki pok, se ena teorija torej, zakaj bi sploh cakali na dokaz, da ni Boga ali pa je to tako pomembno?
Dr. Kumrovec
# 03.05.2017 ob 13:42
Če bi imeli pametno državo bi nemudoma sprostili sredstva za kulturizacijo novo okritih planetov. Vsak evro vložen v kulturo se vrne 5-krat.
artoum
# 03.05.2017 ob 16:25
spet nič o van allenovih pasovih...........
# 03.05.2017 ob 16:39
Clanek za 150 M dolarjev iz vasih zepov, dobili ste pa...no ja par slikc, pravljico ter med drugim tudi priznanje, da so t.i. vesoljski teleskopi na navadnih letalih, kar preseneca zgolj lokalne mmc piflarcke. 20 miljard na leto je treba opravicit, mladi nadobudni slikarji ze delajo na novih, se neodkritih galaksijah. Najprej jih narisemo, potem bomo odkrivali kaksni plini so tam gor in seveda oblike zivljenja. Aja, pohvale za clanek and of course, God bless America!
iufhdfewd
# 03.05.2017 ob 13:26
@Yanez "V praksi so to za našo in še naslednje generacije neuporabni podatki, ker so planeti svetlobna leta daleč stran."

Bo pa naša generacija lahko deležna kake lepe slikice iz drugega osončja,da bomo lahko uživali v fatanzijah ,kar je tudi nekaj :)
# 03.05.2017 ob 14:19

Naj bi,... da naj bi se,... skratka,...

Ne vemo. Je to tako težko?