Znanost in tehnologija

Poudarki

• Lisa Pathfinder je predhodnik veliko obsežnejše misije
  • Gravitacijske valove je prvi zaznal observatorij Ligo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 62 glasov Ocenite to novico!
Gravitacijski valovi
Vizualna ponazoritev gravitacijskih valov. Foto: Nasa
Lisa Pathfinder
Notranji merilni in stabilnostni mehanizem. Kocki le prosto lebdita v obeh komorah. Foto: Esa
  James Ira Thorpe, sodelujoči Nasin znanstvenik
Lisa Pathfinder
Esina infografika o dosežku (le v angleščini). Nepojasnjena ostaja špica v meritvah, vidna kot modrikast vrh blizu vznožja. Ni znano, katera sila ga je povzročila. Foto: ESA/ATG medialab; data: ESA/LISA Pathfinder Collaboration
Gravitacija
Ponazoritev vpliva, ki ga na tkanino prostor-čas izvaja sila težnosti. LISA pa ne išče tega statičnega vpliva, temveč valove, ki nastanejo, ko se masivno telo premika in pospešuje. Foto: ESA–C.Carreau
Za stabilizacijo skrbi zapleten mehanizem. Foto: ESA/ATG medialab
Lisa Pathfinder
Kocke iz zlitine zlato-platina. Na levi so nebrušeni modeli, na desno pa že obdelani, testni primerki. Foto: Esa
Lisa Pathfinder
Veliko in zapleteno ohišje je namenjeno temu, da kocki kar se le da izolira od kakršnih koli zunanjih vplivov. In od vplivov ohišja tudi. Foto: ESA/ATG medialab
Lisa Pathfinder
Ponazoritev osemtedenske poti Pathfinderja od Zemlje do točke L1. Foto: ESA/ATG medialab
Vega
Izstrelitev bo izvedla evropska raketa Vega. Foto: ESA - S. Corvaja, 2012
LIGO
Kompleks Ligo v Hanfordu, ZDA. Dobro sta vidna pravokotna, štirikilometrska kraka - kot ogromen geotrikotnik. V obeh sta vakuumski cevi za laserski žarek. Foto: Ligo

Prelomni Pathfinder z zlatima kockama presegel vsa pričakovanja

Esina sonda Lisa Pathfinder
11. junij 2016 ob 15:29

Sonda Lisa Pathfinder, namenjena preizkusu tehnologij za zaznavanje gravitacijskih valov, je za kar petkrat presegla načrtovano natančnost. Človeštvu se odpira novo okno v vesolje.

Svetloba je tisti medij, prek katerega spoznavamo preostalo na Zemlji in v vesolju. Ima kopico lastnosti, ki veliko povedo o njenem izvoru. Tisoče teleskopov je stoletja zbiralo elektromagnetno valovanje iz oddaljenih prostranstev in znanstvenikom omogočalo grajenje baze znanja.

Obstaja pa še ena pot: gravitacijsko valovanje. Tudi ti valovi imajo - tako kot svetloba - valovno dolžino, amplitudo, frekvenco, polarizacijo itd. V vesolju so vseprisotni in bi lahko znanstvenikom omogočili povsem novo okno v svet. Poenostavljeno - kot bi na Zemlji poleg vida naenkrat vključil še sluh.

Področje obeta. Prav letos so prvič po stotih letih od Einsteinove napovedi dejansko potrdili obstoj gravitacijskih valov. Za to je poskrbel ameriški observatorij Ligo, čudo tehnike. Obstoja ni le potrdil, dokazal je, da z njimi lahko vidimo marsikaj.

Ko se zlijeta črni luknji
Iz signala, ki je Ligove senzorje zmotil 14. septembra lani, so ugotovili, kaj ga je povzročilo. "Videli" so, kako sta se pred 1,3 milijarde let združili dve črni luknji, izračunali so njuno maso, se dokopali do informacije, koliko energije se je ob tem sprostilo ... Pod črto, zaznali so nekaj, kar bi sicer človeštvu ostalo skrito. Gravitacijski valovi potujejo skozi oblake prahu in plinov, kot da jih ni, nemoteno prečijo zvezde in galaksije in pokažejo Zemlji temne stvari ter dogodke.

Toda to je le en, več desetletij star observatorij, in to je le eno samo odkritje. Del znanstvene skupnosti prihodnost tovrstne detekcije vidi v vesolju, ne na Zemlji, kjer Ligove detektorje moti stotine dejavnikov, od potresov naprej.

Stezosledec
Esa je zato lani začela preizkušati vesoljsko različico observatorija. Na sladko gravitacijsko točko L1 1,5 milijona stran od Zemlje, kjer je precej večja "tišina", saj je točka stabilna in se glede na Zemljo in Sonce ne spreminja, je poslala sondo Lisa Pathfinder. Ta je namenjena testu pionirske tehnologije. Če bo uspešna, bodo na njeni podlagi v naslednjem desetletju v vesolje poslali neprimerno večje in zmogljivejše naprave.

Sonda Lisa Pathfinder po več mesecih ni pokazala le primernosti in zanesljivosti, temveč je presegla vsa pričakovanja. Kot so sporočili z Ese, je sonda izkazala kar petkrat višjo natančnost od ciljne, in skorajda dosegla tisto, kar nameravajo v polni različici izvesti mnogo pozneje.

Na sledi "debelejšim" valovom
Kopni Ligo je zelo natančen, toda zaradi seizmičnih, termalnih in drugih motenj planeta je omejen na gravitacijske valove, ki zanihajo 100-krat na sekundo (frekvenca 100 hercev). Tako je lahko zaznal združitev dveh manjših črnih lukenj. Toda za opazovanje oddaljenih združitev supermasivnih črnih lukenj med zlivanjem galaksij je treba natančnost izboljšati na vsaj na 1 herc, torej na valove z večjo dolžino, kar je mogoče le v vesolju.

Dragoceni kovini
Esini znanstveniki nameravajo to najprej meriti na precej testni skali. Ključni instrument sonde sta dve 4,6 centimetra veliki kocki iz zlata in platine; zlitina je bila izbrana zato, ker se ne zmeni za magnetna polja. Kocki nista del sonde, temveč v njej prosto lebdita, in sonda poskuša narediti vse, da ju v svojih nedrjih spremlja, a se nikoli ne dotakne in ju čim manj moti.

Smisel je v tem, da kocki lebdita v vesolju, da sta izolirani od vseh preostalih sil (razen gravitacije, ki je neizogibna) in da lahko na razdaljo med njima, ki meri 38 centimetrov, krajšajo ali krčijo izključno gravitacijski valovi ... če slučajno pripotujejo mimo. Esi je to skoraj v popolnosti uspelo.

"Meritve so presegle tudi najbolj optimistična pričakovanja," je izjavil Paul McNamara, glavni znanstvenik misije. "Načrtovano natančnost smo dosegli že prvi dan delovanja in naslednji teden potrošili na izboljšavah, ki so pripeljale do petkratnika."

Izidi so objavljeni v znanstveni publikaciji Physical Review Letters.

Sprva je bila Lisa skupen projekt Ese in Nase. Toda ameriška agencija se je na polovici poti potegnila nazaj, saj ji je politika skrčila proračun. Esa je takrat misijo precej oklestila in prilagodila svojim zmožnostim. Nasa je kljub temu prispevala en instrument.

"Sonda bi morala biti ena izmed stopničk na daljši poti proti želeni ravni delovanja, potrebni za polnokrvni vesoljski observatorij. Toda že prvi izidi kažejo, da smo namesto stopničke skočili skoraj na sam vrh. Če bo poznejši observatorij samo tako natančen kot Lisa Pathfinder, bomo z njim lahko dosegli pravzaprav vse naše znanstvene namere. To je samo po sebi neverjetno in kaže, da bomo s pomočjo te misije postavili dostojne temelje," je izjavil sodelujoči Nasin znanstvenik James Ira Thorpe.

Še najboljši vakuum ni dovolj
Zlato-platinasti kocki lebdita v drobovju eksperimentalnega sistema, poimenovanega Lisa Technology Package (LTP). Tega je pripravil konzorcij evropskih vesoljskih agencij skupaj z Eso. LTP z visokoločljivostnim laserjem meri položaj obeh mas in podatke sproti pošilja sistemu, ki skrbi za pozicioniranje sonde okoli njiju s pomočjo šibkih, a pomembnih mikropotisnikov. Tako nevtralizira negravitacijske vplive na sondo, sodeč po raziskavi to počne 10.000-krat učinkoviteje od podobnih tehnologij s poprejšnjih vesoljskih misij.

Masi sta postavljeni v vakuum, toda tudi ta ni popoln. V na videz praznem prostoru okoli švigajo posamezne molekule in atomi plinov, in celo ti so moteči pri meritvah med frekvencama 1 in 60 milihercev, so zapisali na Esi. Tu je rešitev čas. Molekule počasi, druga za drugo, zapuščajo komoro, zato se motnja skozi čas zmanjšuje.

Pod enim milihercem so zaznali motnjo manjše centrifugalne sile. Ta izvira iz dveh koncev; najprej iz oblike Lisine orbite, pa tudi iz instrumenta, ki sledi zvezdam in skrbi za pravilno usmeritev sonde v prostoru, da ima vedno dovolj sončne svetlobe za delovanje.

Nevtraliziranje kozmičnih žarkov
Celo kozmični žarki, visokoenergijski delci, ki v Osončje dirjajo iz drugih delov Galaksije, so nebodigatreba. To so koščki atomov; protoni, elektroni in atomska jedra, ki se prebijejo skozi ohišje in na masah puščajo električni naboj. Če se ga nabere preveč, moti meritve. Tudi za to poskušajo poskrbeti. Na Lisi je testni sistem, ki kocki obseva z ultravijolično svetlobo in s tem poskuša naboj čim manj moteče nevtralizirati.

Esini ekipi je uspelo zaznati celo spremembo težnostnega privlaka, ki je nastala ob manevrih (in nekoliko potrošenem "gorivu").

Morda se bo Nasa vrnila v igro
Nasini znanstveniki upajo na sodelovanje. Že ob odkritju gravitacijskih valov februarja letos so se v Ameriki vrstili pozivi politiki, naj ne "ponovi napake" in zamudi vlaka, ki ga pelje Esa. Tudi sveže izjave kažejo, da zadeve potekajo v tej smeri. "Priča smo občudovanja vrednemu dosežku. Dokazali so uporabnost prototipnih tehnologij. Nasa zdaj z Eso v tesnem sodelovanju išče rešitve, kako bi lahko uspešno partnerstvo nadaljevali tudi v poznejši fazi," je izjavil Paul Hertz, vodja Nasinega oddelka za astrofiziko.

Na Lisi Pathfinder je Nasina naprava ST-7, "elektrorazpršilnik", ki deluje tako, da drobne kapljice tekočine najprej naelektri z električnim nabojem, nato pa jih postavi v električno polje, ki jih izstreli ven. Podobno deluje običajen tiskalnik, ko na papir prši črnilo. ST-7 s tem ustvarja izjemno majhen in nadzorovan pritisk, ki pride prav pri filigranskih popravkih v pogojih mikrogravitacije. Na sondi ga še niso preizkusili; test se začne naslednji mesec.

Velika Lisa
Glavna predstava naj bi prišla šele čez najmanj 15 let: LISA (brez Pathfinder). Esa si ga je zamislila kot sistem treh satelitov okoli točke L1 v obliki pravilnega trikotnika. Vsak naj bi bil od drugih dveh oddaljen natanko pet milijonov kilometrov. Tri naprave bi se medsebojno spremljale z laserji, natanko merile oddaljenost in iskale pikometrske popačenosti. Isto kot pri dveh zlatih kockah, le precej bolj ambiciozno. Po prej omenjenih finančnih zagatah so pripravili okleščeni projekt eLisa, ki je zdaj aktualen in vsebuje "le" dva satelita, oddaljena milijon kilometrov. A v znanstveni skupnosti je precej pritiska, da se vložek vrne na ambicioznejšo raven, in glede na časovno oddaljenost so spremembe mogoče, sploh če Nasa slučajno obnovi prispevek.

Kaj so gravitacijski valovi
Že zdavnaj so dokazali, da težnost krči "tkanino" čas-prostor, podobno, kot lubenica ukrivi razpeto rjuho, če sadež položimo nanjo. Toda to je le ukrivljenost, ne pa gravitacijsko valovanje. To nastane v posebnih primerih: ko se zelo masivna telesa pospešujejo ali nenadoma spremenijo smer.

To se navadno zgodi v binarnih sistemih, ko dve telesi krožita v paru okoli skupnega težnostnega središča, denimo dvojne črne luknje, binarne zvezde, lahko pa tudi nekatere nevtronske zvezde. Če se dve črni luknji približujeta druga drugi, pospešujeta svoje kroženje, in to je tisto, kar razpošlje motnje v prostor-času daleč naokoli. Težnostno valovanje je povezano tudi z visokoenergijskimi dogodki, kot so eksplozije zvezd (supernove) - ali celo sam veliki pok, ki bi moral pustiti sledi na najstarejši zaznani svetlobi sploh (a tega vpliva človeštvu še ni uspelo zaznati).

Poenostavljeno se da učinek gravitacijskih valov na "tkanino" prostor-čas primerjati z roko, ki potegne po vodni gladini.

Video: Esina predstavitev delovanja sonde

Statistik
# 11.06.2016 ob 15:49
Take članke pa močno podpiram, samo tako nadaljujte.
macwola
# 11.06.2016 ob 16:50
Prav imaš Ramus. S tem novim dognanjem še enkrat preberi biblijo in zraven vklopi pameti in logiko. Vem da ju imaš, le ko je govora a temah ki bi lahko podrle tvojo hišico iz kart ju izklopiš. Samoobrambni mehanizem pač.
bralec#62990
# 11.06.2016 ob 16:35
Oh koliko vznemerljivega še imamo za odkriti. Zakon!
MatoX
# 11.06.2016 ob 16:56
Samo tako naprej z razvojem.
Ramus internet je vražje delo in ti ga uporabljaš! Kako podlo.
# 11.06.2016 ob 22:17
Sveto Pismo nima nič skupnega z nezmotljivostjo človeka, ki se je razglasil za Božjega namestnika,...
In na osnovi te logike si najbrž sprevidel, da evolucija nima nič skupnega z zlorabo le-te v evgeniki. Kajne?
KovacevaKobila
# 11.06.2016 ob 16:44
Nekatera področja je racionalnemu človeku težko razumet.

Recimo politiko in finančni sektor.

Več takih člankov, prosim.
trpotec
# 11.06.2016 ob 18:57
Glede na stanje pred leti se je situacija v sekciji Znanost in tehnologija glede kvalitete prispevkov močno povečala. Pohvale.
REsnica
# 11.06.2016 ob 16:30
nasa varčuje na znanstvenih projektih (LISA), ki niso zanimivi za orožarsko tehnologijo. Je pa tale tehnologija Lisa pathfinderja skoraj znanstvena fantastika.

Upam, da bo le zmagala pamet in bo tudi LISA dobila tretji satelit.
serpent
# 12.06.2016 ob 14:21
Ramus, Bruno ti je dal tako lepo kajlo

Tako rad izpostavljaš "težave" evolucije, medtem ko ogromno citiraš bibilijo in se prav nikoli nikoli ne obregneš ob vse kontradiktornosti in nekonsistenčnosti v njej, ali pa vseh krvoločnih naukov. Si kdaj pomsilil, da bi biblijo ovrednotil kritično ali kaj je razlog tvoje hinavskosti? Ali se pač enostavno bojiš, da bi potem moral zavreči vse kar verjameš? .

Tvoja aroganca je izjemno antipatična. Domišljaš si, da lahko doma za računalnkom osvojiš kompetence da znaš kritičo in objektivno ocenit znanstvene dokaze o evoluciji, na molekularnem, celičnem, fiziološkem, anatomskem, morfološkem,... nivoju. Malo streznitve, predvem pa skromnosti ti ne bi škodilo. Niti nimaš prav v tem kar trdiš (kot ti je to z protiargumenti in dejstvi že mariskdo tu pokazal), predvem pa nimaš znanja da bi lahko diskutiral v tako natančnem in specifičnem strokovnem jeziku s katerim se lahko vrednoti dokaze.

Lahko pa ti dam en poenostavljen video kako na svojem lastnem telesu lahko opazuješ evolucijo: https://www.youtube.com/
watch?v=rFxu7NEoKC8

P.S. Če ne bi bilo svetega pisma, bi zdaj jaz pil pivo na teraformiranem Marsu, in razmišljal kako bom preživel dopust na luni Titan, brez skrbi da bi zbolel za kakšno neozdravljivo boleznijo. Amen.
eMZe
# 12.06.2016 ob 08:23
Pa se spustimo na Ramusov nivo.
Vse je ustvaril bog in vse zapisal v Biblijo. On obstaja od vekomaj. Odgovoren za zakone fizike delovanje narave, védenje.

A si predstavljate, kak mečkač in pocar je to, če obstaja od vekomaj, ustvari vesolje, poskuša in poskuša in po svoji podobi šele pred 6000 leti uspe spacati neko bitje, ki je tako nepopolno, da potrebuje 6000 let do odkritja elektrike, motorja z notranjim izgorevanjem, elektronike, ... To bitje pa je po vrh vsega še polno podlih načrtov, neodločnosti, pomanjkljivosti... Po božji podobi morda?

In za to potrebuje eno celo vesolje.
naš človek
# 11.06.2016 ob 23:36
Čez stoletja bo veliko smeha nad sedanjimi "odkritji". Nekateri pa mislijo, da je današnja fizika odkrila vse kar je bistvenega, naslednikom pa naj bi ostalo le potrjevanje.

Fiziki tega zagotovo ne mislijo
# 11.06.2016 ob 21:09
Brez reformacije in Svetega Pisma bi ti še vedno sedel v srednjem veku,...
Brez "svetega pisma", kot ga ti imenuješ, srednjega veka v Evropi nebi bilo.
problem43
# 12.06.2016 ob 15:52
pa ramus, pa kaj je prilagoditev drugega kot evolucija? Pa človek, če se nekaj prilagodi na nove dražljaje iz okolja, ali pa se prilagodi s svojim razvojem, da se izboljša zmožnost preživetja je to evolucija...če recimo, v zgodovini se je navaden medved preselil na sever, kjer je bil skoz led in sneg, pa se je z gensko mutacijo pojavil medved z belim kožuhom, ki je zaplodil nove medvedke z belim kožuhom in ker je bil beli medved manj opazen v belem okolju mu je to predstavljalo konkurenčno prednost pri lovu in vsem in se je lahko razširil...pa gensko je potrjeno, da ima polarni medved iste prednike kot pa navadni medved...se pravi, je bila to prilagoditev na novo okolje...ali je bila to evolucija...?
naš človek
# 11.06.2016 ob 23:42
@Afnogunc-de lux
Si samo primer človeka, ki razpreda o znanosti, pa o njej pojma nima. Mešaš npr. popularne poenostavitve za cajtnge z znanstvenimi članki, še podnebja in vremena ne ločiš.
maximinus
# 11.06.2016 ob 18:03
znanost je prinesla računalnke, internet,....da lahko eni pišejo zgodbe o čudesih!
brez znanosti, bi nas eni verjetno še vedno kurili na grmadah!
# 12.06.2016 ob 20:40

Očitno nerazumevanje tematike. Vrste so človeški konstrukt za namene klasifikacije. In sistemov klasifikacije je več. Narava sama pa ne pozna vrst. Primer, če imaš pred sabo živa bitja nanizana eno za drugim, od sedanjega in potem po prednikih v preteklost, ne moreš potegniti črte, kjer se ena vrsta konča in druga začne. Kajti vsak potomec je iste vrste kot starša. Pa vendar sedanji predstavnik te linije ni iste vrste (beri "kind") kot dovolj oddaljeni prednik. Enostavno sta si genska materiala takor različna, da parjenje med njima ne bi bilo možno. Bolj kot greš v preteklost, večja je razlika.

Jasen dokumentiran fosilni zapis neke vrste, ki bi demonstriral prehod iz ene vrste v drugo vrsto z vsemi vmesnimi členi,...

To imamo. Imamo vmesne člene. Samo ti hočeš "vse" vmesne člene. Torej generacijo za generacijo. Ta bo pa težka, fosili "ne nastajajo" na tak način. Fosili so izjeme in ne pravilo.

Lahko spremljaš v živo, sploh ne rabiš fosilov. Obstajajo recimo ring species, kjer je prehod zelo nazoren. Iz ene vrsto v drugo.
problem43
# 12.06.2016 ob 16:56
Ramus js ne vem, kaj bi ti želel...res ne vem, kaj ti ni všeč pri razlagi evolucije...in kaj ti ne paše...to, da imamo z recimo opicami skupne prednike in da so opice opice, ljudje smo se pa razvili bistveno drugače od njih?
# 12.06.2016 ob 12:51
Težava evolucije je v njenem izumitelju
Ojej. Nihče ni "izumil" evolucije. Evolucija preprosto je in deluje. Kot Newton ni "izumil" gravitacije - če še ne veš - tudi pred njim je že delovala. In znanstevno gledano teorija o evoluciji nima nobenih težav, težave imate kreacionisti, ki preprosto ne najdete nobenega dokaza proti.
Olorin
# 11.06.2016 ob 22:36
Auuu, nizka Bruno, nizka.... :)
# 13.06.2016 ob 00:06
Po tvojem je domači pes že od nekdaj domači pes in ni nastal iz volka?

Če jaz prav razumem Ramusa in Biblijo in njihove vrste (= "kind"), vsaj tako je enkrat zapisal:
volk = pes, ista vrsta
ptiči = netopirji, ista vrsta
ribe = kiti, ista vrsta
...
# 12.06.2016 ob 18:36

To je povsem res.

Dokazov za razvoj vrst (tudi tvojih "kind"-ov) je kolikor hočeš. Recimo: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Še več, v živo lahko spremljamo tudi speciacije vrst. Recimo na primeru ring-species, itd ...

Kaj pa tvoje breme, ko trdiš, da bog obstaja. In to ne katerikoli bog, temveč krščanski bog; in da je Biblija božja beseda. Velja Hitchensova britev: "What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence." (Zaradi cenzorja se moram potruditi tudi s slabim prevodom: "Kar se lahko trdi brez dokazov, je mogoče zavrniti brez dokazov." Hitchensova britev ima izvor v latinskem pregovoru: "Quod gratis asseritur, gratis negatur.")
gozdar1
# 12.06.2016 ob 14:08
Kreacionisti očitno preprosto ne boste nikoli skapirali, da je na vas da najdete dokaze za vašo hipotezo, ker drugače tudi če jutri nekdo najde dokaz proti evoluciji vas še vedno nihče ne bo jemal resno.
gozdar1
# 12.06.2016 ob 12:20
Makroevolucija = mikroevolucija samo na daljši časovni skali. Ostalo so si izmislili kreacionisti, ko niso mogli več zanikat stvari, ki se jih ,da opazit npr. evolucije pri bakterijah.
# 12.06.2016 ob 11:15

Ti pa mas pogum, da zanicujes dva zelo solana znanstvenka ;) najbrz imas doktorat iz kake znanstvene smeri . ;)
REsnica
# 12.06.2016 ob 10:38
Brez reformacije in Svetega Pisma bi ti še vedno sedel v srednjem veku,...

brez svetega pisma ne bi bilo srednjega veka...
# 12.06.2016 ob 23:47
@Ramus

Po tvojem je domači pes že od nekdaj domači pes in ni nastal iz volka?
# 12.06.2016 ob 17:12
Evolucija kot adaptacija vrste da, kot razvoj vrst - ne,....

In kaj bi bil primer razvoja vrst?
Anopheles
# 11.06.2016 ob 18:56
vidim Ramus v vsem svojem sijaju..
nova odkritja, nove možnosti
le tako naprej znanost!
grandie
# 11.06.2016 ob 18:07
Dober članek kjer vso to problematiko le malo bolj razumem. Veliko "blesavih" komentarjev, prav takih ...? Če ni kaj pametnega za komentirat bodi vsaj -tiho.-
BorisBorisev
# 11.06.2016 ob 17:39
Luckyss kaj klamfe serjes?
MP3CE
# 11.06.2016 ob 17:38
@luckyss: Lepo, da odpravljaš dvome ;) (včasih je boljše molčati press).
# 13.06.2016 ob 00:31
Kaj pa je razvoj vrst drugega kot prilagoditev znotraj vrst? Najprej moramo vedeti o čem se pogovarjamo.

Prilagoditev (adaptacije) za Ramusa niso sporne, ker se po njem dogajajo samo znotraj vrst (kind).

Kaj točno pa so "kind", poišči v Bibliji. Kjer imaš "znanstveno" naštete. In če je kit riba, potem bo hudo dolga pot od recimo postrvi do kita, veliko krajša pot je od povodnega konja do kita.
# 12.06.2016 ob 23:42
@Ramus
Breme dokazovanja je na tistem, ki nekaj trdi, torej na vas, ki trdite, da se je zgodil "razvoj vrst". Torej kje so dokazi? Kje je dokaz o tem, da je Charles Darwin opisal dejanski razvoj vrst in ne zgolj prilagoditve znotraj posamezne vrste in posledično napačno sklepal na razvoj vrst? Kje so nedvoumni dokazi o tem?

Genetika?
# 12.06.2016 ob 20:25
Ti pa ne razumeš kaj uči evolucijska teorija glede na vprašanje, ki si ga zastavil,... seveda evolucija ne zna povedati, kam bi se naj domnevno razvijala vrsta (gledano od danes v prihodnost), niti ne ve povedati, koliko je vmesnih členov, med eno in drugo vrsto, kdaj sploh nastane nova vrsta,... skratka to kar si vprašal, kaže na veliko nerazumevanje tematike.

Nisi odgovoril na vprašanje.
# 12.06.2016 ob 17:15
Če bi "medved" rodil človeškega dojenčka, ali bi to bil razvoj vrst?
# 11.06.2016 ob 17:56
No ja, potrebno je še zapisat, da se bo celoten projekt končal šele leta 2034. Tako vsaj načrtuje Esa. V projekt naj bi bila vključena še 3. vesoljska plovila, ki naj bi med seboj bila oddaljena mil. km in šele takrat bo Lisa kompletna!
# 12.06.2016 ob 14:29
U Ramus hoces videt " change of kinds" ?
2014
# 11.06.2016 ob 17:09
Glede na zadnja dognanja fizike se sprašujemo lahko le to, ali se je nek preboj, ki pomeni kvalitativni premik na višji nivo ( podobno kot sta bila svoj čas kvantna in relativnostna teorija ) že dogodil pred našimi očmi in ga še ne znamo ovrednotiti, že zgodil,ali nanj le še čakamo v najbližji prihodnosti ???
# 14.06.2016 ob 10:20
In ob takšnem komentarju resno začnem dvomiti v evolucijo.

Ne, vse štima. Čigavi geni se v "moderni" dobi bolj razširjajo v človeškem genskem bazenu? Nekateri še danes prisegajo, kolikor bo pač bog dal ...
# 13.06.2016 ob 00:17
Kaj je potem francoski buldog? Alien?
# 15.06.2016 ob 20:07
Second gravitational wave detected from ancient black hole collision - KLIK
# 14.06.2016 ob 12:28
:).
In spet ni prava tema.
Cona somraka?
# 14.06.2016 ob 10:07
helsinki
Gravitacija ne obstaja
če jo do zdaj niso zaznali, kako so sploh lahko govorili o njej?

In ob takšnem komentarju resno začnem dvomiti v evolucijo.
# 13.06.2016 ob 16:00
Halooo zasli ste iz teme clanka ;)
# 13.06.2016 ob 01:47
@Ramus

Si že pozabil? Beljakovine, enoceličarji, mnogoceličarji.... Ne nismo nastali iz opice, nastali smo iz osnovnih gradnikov - iz "zvezdnega prahu", če ti je ljubše. Tvoj Bog je ločen od stvaritve, kaj pa, če je stvaritev? Kaj pa, če je Bog ocean, ti pa val na tem oceanu?
d316437e99b9075e093ae87d.pdf
(stran 197)

,
# 13.06.2016 ob 00:55
Me zanima tvoje mnenje.

Odločno brez komentarja! ;)
In še iz prejšnje teme:

@junkmail
Mistiki razumejo korenine bistva, vendar ne njegovih vej, znanstveniki razumejo njegove veje, ne pa korenin.

Si že šel skozi tisti spis, kjer so omenjeni cikli, kot sem ti svetoval. Ali vse ostalo štima?

In še mimogrede, kaj pomeni "velika svetovna noč". Konkretno, kako je opisana. Toliko da vemo, ali gre za crunch ali rip ali kaj drugega. Ne more pa biti kar vse hkrati ;)
# 13.06.2016 ob 00:31
@ brez svetega pisma ne bi bilo srednjega veka

Srednji vek bi bil tako ali drugače. Večina kristjanov in ateistov, vzgojenih v krščanskem okolju, sploh ne razume Svetega pisma. Sem že nekaj pisal o tem, pa še enkrat...Več kot očitno gre za dokument, sestavljen za ohranjanje izraelske narodne zavesti. Medtem ko so v Stari zavezi zapovedi predstavljene jasno in enoznačno (zapovedujejo in prepovedujejo), Nova zaveza krščanskim vernikom pripisuje zmožnost lastne presoje, a hkrati se ta tudi zahteva od njih. Prilike so Jezusov nedogmatski način pripovedovanja o Bogu. Nočejo predpisovati, kako naj ljudje razmišljajo o njem, temveč dajejo pobude, da o njem razmišljajo vedno znova in drugače
# 11.06.2016 ob 23:36
Tukaj je povedano vse. Vse ostalo je lizanje sladoleda skozi šipo.

kazz
# 11.06.2016 ob 18:14
"Potrebna natančnost je tako izjemna, da jo človeški um težko zaobjame. Gravitacijski valovi, drobna pokrčenja in raztezanja v "tkanini" prostor-čas, so dejansko drobni. Primer: prostor med dva milijona kilometrov oddaljenima objektoma se skrči za milijoninko milijoninke metra, in to je treba najti. "

Se pravi bomo lahko potovali skozi čas in prostor, če bomo uspeli nadzorovati gravitacijske valove ali jih mogoče celo ustvariti. Hudo!
democenzus