Znanost in tehnologija

Poudarki

• Peščeni vihar počasi upada, prah se bo polegal še mesece
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.3 od 17 glasov Ocenite to novico!
Odtenki teme
S soli (marsovski dnevi, za okoli pol ure daljše od naših) je vihar počasi, vedno bolj zastiral Sonce. Foto: NASA/JPL-Caltech/TAMU
Prah
S prahom prekriti paneli med enim izmed prejšnjih, manjših viharjev. Foto: NASA/JPL-Caltech

Že dva meseca ne duha ne sluha od starega Opportunityja

Nasina veteranska misija
16. avgust 2018 ob 17:29

Nasin Opportunity je na Marsu že več kot dva meseca popolnoma tiho. Zajel ga je peščeni vihar, ki ustavlja sončno svetlobo in mu posledično prazni baterije.

10. junija je veteranski rover Opportunity poslednjič sporočil Zemlji, da je še "živ". Takrat je na Marsu ravno nastajal velik peščeni vihar, ki je v sledečih tednih zajel skoraj celoten planet. Oblaki so zakrili Sonce, prekrili skoraj ves planet in panele sončnih celic na Opportunityju pustili v senci. Kmalu so se baterije v napravi skoraj povsem izpraznile, naprava pa je vključila zasilno delovanje, v katerem tiktaka le ura.

Največja nevarnost je mraz, saj na Marsu temperature padejo tudi pod minus 60 stopinj Celzija, kar se baterijam ne sme zgoditi. Nasa sicer meni, da se ohišje kljub ujmi ne bo ohladilo do te mere, da bi Priložnost izgubili. Peščeni oblak je namreč sreča v nesreči, nekaj temperature zadržuje pri planetu oz. toploti preprečuje odhod v vesolje.

27. julija so skrbniki druge aktivne roverske misije, Curiosity, ocenili, da je bil vrhunec viharja dosežen. Toda potrebni bodo še meseci, da se prah poleže, so dodali na Nasi. Tako bo usoda 15 let starega, rekorde podirajočega robota še nekaj časa neznana. Najverjetneje je, da se bo čez nekaj tednov prebudil, vprašanje je le, ali bo nemara kaj poškodovan.

Na Marsu se globalen, torej skoraj ves planet zajemajoč peščeni vihar, zgodi približno enkrat na sedem let. Tokratni je še posebej velik, primerljiv s tistim, ki ga je leta 1977 med prvim pristankom na tem planetu videla sonda Viking 1.

Opportunity se po Marsu vozi že od leta 2004. V tem času je premeril za več kot maraton razdalje in našel dokaze o obilici vode, ki je nekoč prekrivala sosednji planet. Njegov dvojček Spirit je zmrznil leta 2010. Trenutno je najbolj zanimiv Curiosity, ki se je prav pred kratkim proslavil z najdbo kompleksnejših organskih snovi. Nasa trenutno izdeluje naslednika, roverja Mars 2020, ki bo tudi poslušal zvoke planeta, Esa pa bo svoj piskrček pristavila istega leta z vozilom ExoMars.

GorskiVodnik
# 16.08.2018 ob 21:46

Zemeljska smet,....
Gerold III
# 16.08.2018 ob 19:04
koliko vem temperatura ne more iti v vesolje. To sposobnost ima toplota.
psychocandy7
# 16.08.2018 ob 19:06
vem, da bom izpadla kokoš, ampak: kaj točno predstavlja tale 1,24 minute dolg video? koncentracijo prahu?
# 17.08.2018 ob 16:57
Ravnokar prebral. Nasa domneva da so za tišino trije razlogi.
1. Sonda hibernira ker nima še dovolj energije. Vihar se je sicer polegel a zaenkrat je na sončnih celicah še preveč peska, da bi sondi dajale dovolj energije.
2. Pokvarila se je notranja ura in sonda ne ve kdaj naj vzpostavi zvezo. Če pride do tega problema se sonda začne orentirati po dnevu in noči.
3. Pokvaril se je komunikacijski del sonde.
Sonda poskuša vzpostaviti povezavo na alternativen način. Ergo kolikor sem jaz razumel obstaja komunikacijski beck up.
Kakorkoli že Nasa je dokaj optimistična da bomo ponovno prejeli signal od sonde. Držim pesti!
# 16.08.2018 ob 19:34
Ja no ni samo pesek problem. S koliko km/h pa divjajo viharji na Marsu? Tukaj je pa tudi dejstvo, da sonda ni več najmlajśa kot dejstvo, da ni nič večno.
No kakorkoli že jaz upam, da nam bo Priložnost še poslala kakšno sliko s površine planeta!
tim sein
# 19.08.2018 ob 21:05
@mandan

Razumem tvoj dvom, ampak samo iz ene fotografije ne moreš zagotovo reči, ker je lahko optična prevara in ker na njej ni mogoče ugotoviti vseh razmerij in postavitev objektov (tudi kamere).
študentNajBo
# 19.08.2018 ob 13:35

# 16.08.2018 ob 18:45

ti si smet...
anny22
# 17.08.2018 ob 10:19
Oppy je kot stara kopriva...ne pozebe.
jodlzi
# 21.08.2018 ob 10:39
@IndyBob: S slike 1 bi sklepal, da se je Mars skupaj s sondo na njem izstrelil ven iz Osoncja, saj se Sonce poleg zatemnitve tudi manjsa v premeru. Opticna prevara?

optična prevara je velikost sonca ocenjena "na uč", tudi pri nas na zemlji. če bi sonce na nebu izgledalo tako veliko, kot je, potem bi bil nekje v velikosti debele strani bucike (bunkice)...zaradi atmosferskih učinkov se ta velikost tako spreminja glede na kot sonca, vsebnost plinov in drugih snovi v ozračju, itd.
najlažje opaziš diskrepanco v velikosti, če uporabiš zatemnjeno steklo, ki je lahko uporabno tudi za ogled sončnih mrkov...
mandan
# 19.08.2018 ob 19:21
No ....da razložim ...

Poglejte sence...

In kote padanja....sence...

Lepo se vidi da na levi strani imaš en kot ki se ne ujema z levim kotom zgoraj še posebej če pogledaš na desni strani dva vecja predmeta s senco ....

Kot da gre za dva reflektorja ki svetita direkt nad ...

CGI...

In Holiwud studio pictures
IndyBob
# 17.08.2018 ob 12:38
# 16.08.2018 ob 21:34

Za nas laike je tale zapis lahko zavajajoč in pomanjkljiv...
Na Marsu temperature padejo seveda tudi daleč pod -60 stopinj celzija (to je bolj povprečna temperatura planeta)...Seveda je treba tudi upoštevati ali gre za ekvator ali pol in ali je zima ali poletje, dan ali noč...
mandan
# 19.08.2018 ob 08:20
CGI

....

Pravljice....

NASA....

2slika vse pove...posneto v studiu.
milos-donovic
# 16.08.2018 ob 22:40
Ni tragično. ROBOTI SE IZDELUJEJO PO TEKOCEM traku. PREPOLOVIO CELO UKINUTI atlanski pakt in roboti bodo dela li hitreje.
# 16.08.2018 ob 18:45