Znanost in tehnologija

Poudarki

• Dejanski vir teh molekul ostaja neznan
  • Curiosity lahko po nekaj letih spet vrta
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.8 od 77 glasov Ocenite to novico!
Curiosity na Marsu
Nasin rover Curiosity na območju gore Sharp 5. avgusta 2015, malo po vrtanju za vzorcem. Rover ima maso 900 kilogramov, dolg je tri metre, širok 2,7 metra in 2,2 metra visok. Za energijo skrbijo plutonijevi elektronski elementi, ki toploto iz razpada radioaktivne snovi pretvarjajo v električno energijo. Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS
Mars
Kako je prišlo od podobe na levi, tople in mokre pokrajine, do mrzle in suhe na desni? (Podobi sta računalniško ustvarjeni.) Mars je bil prvo milijardo let bogat s tekočo vodo. Foto: NASA/Goddard
Organske snovi so molekule iz ogljika (C) in vodika (H), krajše ogljikovodiki, z opcijskimi dodatki drugih snovi, denimo kisika, dušika ... Naziv 'organske' nosijo zato, ker so temelj življenja, kakršnega poznamo. A obstajajo lahko tudi povsem brez kakršne koli povezave z življenjem.
Radovednost osamljena
Širša panorama naslovne fotografije, nastala iz 92 ločenih posnetkov kamere MAHLI 5. avgusta 2015. Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS
Cikel koncentracije metana
Poleti je metana v ozračju več, pozimi manj. Prevodi: Spring (pomlad). Summer (poletje). Autumn (jesen). Winter (zima). Methane parts per billion (delež delcev metana na milijardo delcev). Z modro je označeno prvo marsovsko leto prisotnosti roverja, z rumeno drugo, z oranžno tretje. Foto: NASA/JPL-Caltech
Tiofen
Molekula tiofena, ogljikovodika z dodatkom žvepla, ki jo je (oz. več njih) našel spektromer Curiosityja. V svetlobi, ki je nastala po segretju vzorca, je našel značilen kemični podpis (črte v ozadju). Foto: NASA/JPL-Caltech
Spektromer
Laser, ki je podžgal marsovski prah in iz njega pognal ostanke organskih zadevščin. Curiosityjev instrument TLS (Tunable Laser Spectrometer). Vzorec je segrel na 500 stopinj Celzija, lahko bi ga tudi do 875. Foto: NASA/JPL-Caltech
Krater Gale
Panorama kraterja Gale, kjer se že pet let potika Nasino robotsko vozilo. Krater naj bi bil star dobre tri milijarde let. Na sredini ima 5,5 kilometra visoko goro Aeolis Mons (neuradno in bolj znano ime je gora Sharp). Premer kraterja znaša okoli 150 kilometrov. V njem je bilo nekoč veliko jezero. Foto: NASA/JPL-Caltech
Krater Gale
Krater Gale kot celota, označeno je mesto prvotnega pristanka. Rover se zadnja leta vzpenja proti središču. Foto: NASA/JPL-Caltech
SAM
Instrument, ki je analiziral koncentracijo metana in drugih organskih snovi, je zlata škatla. Na fotografiji je še v laboratoriju, ko jo inženirji nameščajo v ogrodje roverja. Foto: NASA/JPL-Caltech
Mojave 2
Izid vrtanja. Rover nato iz luknjice pobere za en aspirin prahu in ga vsuje v notranjost, kjer je instrument SAM. Foto: NASA/JPL-Caltech
Vrtalnik
Vrtalni instrument zadnja leta ni deloval. Prav v zadnjem mesecu se je vrnil v akcijo. Foto: NASA/JPL-Caltech
ExoMars v nastajanju
To pa je Esin rover ExoMars v nastajanju, z njim se ukvarja podjetje Airbus v Franciji. Ta bo lahko vrtal do dva metra globoko, precej več od Curiosityja, imel bo tudi natančnejša tipala za različne izotope metana. Foto: Airbus Defence and Space

Rover na Marsu našel organske spojine

Nasin Curiosity še vedno vztraja
9. junij 2018 ob 17:26

Nasin robotski laboratorij Curiosity je na Marsu našel številne organske spojine. Ne le to, skozi leta zaznava periodično nihanje metana v atmosferi. Izvor tega plina je neznan, potencialno življenjski.

Dolga leta je veljalo, da je Mars najverjetneje popolnoma mrtev planet. Razne sonde vesoljskih agencij so ga desetletja preučevale tako in drugače in niti ena ni zaznala trohice življenja. Morda je bil Mars prizorišče biološkega razvoja milijarde let nazaj, danes ne, je kazalo.

Toda v zadnjih letih je završalo nekaj odmevnih znanstvenih raziskav, ki – če ne drugega – to možnost puščajo odprto. Leta 2015 so namreč na površju Marsa našli sledi tekoče vode, ki naj bi se pojavljala hudourniško – in tekoča voda je neizmerno koristna, skoraj nujna za razvoj življenja. Vsaj nam znanih oblik. Poznejše raziskave so sicer navrgle peščico dvoma, in sicer s hipotezo, da bi opažene sledi na Marsovih pobočjih lahko pustile tudi druge tekočine, npr. sublimirani plinski led. H2O-ja je sicer na Marsu polno, ogromno v obliki ledu na polih, pa v podzemnih ledenikih, obilica vode je tudi vezana v prsti.

Lani so znotraj Zemlje našli mikrobe, ki so preživeli ekstremne razmere skozi desettisoče let. In pri tem celo uspevali. V mehiški jami Naica, globoko pod površjem in pri vročini do 60 stopinj Celzija, pa še znotraj ogromnih kristalov so se skrivala očitno izjemno trdoživa bitjeca. Če so lahko 60.000 let preživela tam, ni vrag, da se ne bi moglo kaj podobnega skrivati v podzemnih rovih Marsa, so sporočili avtorji raziskave.

Na rdečem planetu sicer človeštvo trenutno nima nobene sonde, ki bi bila zmožna spustiti se v podmarsje in hipotezo preveriti. Morda se bo to kmalu zgodilo, saj so ravno v petek iz Nase sporočili nove dobre novice – za vse tiste, ki še vedno upajo na vesoljske sosede.

Curiosity po letih težav spet žanje sadove

Nasin rover Curiosity je namreč odkril dve novi zanimivosti, so sporočili iz ameriške vesoljske agencije. Prvič, v starih kamninah Marsa je našel organske snovi, osnovne gradnike življenja. Njih prisotnost pomeni, da bi Mars lahko nekoč, pred milijardami let, ponujal za življenje prijazne razmere. Znano je že, da je bil v prvi milijardi let obstoja prekrit z oceani in zdaj vemo, da so ti oceani vsebovali tudi prave začimbe za morebitno juho življenja. Pozneje je planet izgubil zaščitni magnetizem, pa tudi atmosfero zaradi Sončevega vetra, a do tiste točke ... kdo ve, kaj se je dogajalo.

Druga zanimiva novost: Curiosity je v treh marsovskih letih (kar znese šest zemeljskih) zaznal redne cikle padanja in naraščanja metana v ozračju. Metan je občutljiv plin, ki dokaj hitro razpade, torej ga mora "nekaj" redno proizvajati. Kaj, znanstveniki ne vedo. Izvor je lahko geološki ali biološki, ne ena in ne druga možnost za zdaj ni zavrnjena. Lahko bi ga proizvajalo tudi hipotetično življenje.

Izidi so objavljenih v dveh člankih (1, 2) v reviji Science.

V prejšnjih odstavkih je veliko pogojnikov, morebitijev in mordajev. Nujni so, saj človeštvo pri najboljši volji ne pozna dokončnega odgovora, (dobra) znanost pa napreduje po korakih, pri čemer eliminira le nedvomno zavrnjene scenarije in blagoslavlja le z visoko stopnjo gotovosti potrjene hipoteze. Da bi se izognili zmedi, lahko na tej točki nedvoumno rečemo le dvoje. Prvič, človeštvo na Marsu ni našlo nobenega življenja. Drugič, te možnosti ni izpodbilo, zaradi nekaj ugodnih izsledkov prejšnjih let pa se lov nadaljuje.

"Te ugotovitve nas priganjajo, da nadaljujemo neutrudno iskanje dokazov za življenje na Marsu," je sporočil Thomas Zurbuchen, pomočnik administratorja Nase za področje znanosti.

(Zdaj že več kot) 10 let roverja Opportunity

Kaj je torej izvohala Radovednost

Organske spojine so molekule iz ogljika (C) in vodika (H), krajše ogljikovodiki, z opcijskimi dodatki drugih snovi, denimo kisika, dušika ... Naziv 'organske' nosijo zato, ker so temelj življenja, kakršnega poznamo. Curiosity jih je našel v tri milijarde let starih sedimentnih kamninah.

Rover je v kraterju Gale, ki je bil – dokazano – nekoč dom velikega jezera, njegovo dno pa je prekrito z okamnelimi usedlinami. Vanje je prodrl na štirih različnih lokacijah s pomočjo vrtalnega stroja, vzorec prahu pobral in ga s pomočjo robotske roke ponesel v notranjost ohišja. Tam ima pripravljeno pečico, poimenovano SAM. Znotraj pečice so laserski žarki vzorec segreli na 500 stopinj Celzija, kar je prežgalo organske snovi in jih ločilo od kamnine.

SAM je tako našel številne različne zadeve. Manjše organske molekule, ki so nastale po razpadu večjih in trpežnejših. V teh drobnih ostankih je bilo žveplo, morebitni vzrok trdoživosti – podobno kot žveplo skrbi za vzdržljivost avtomobilskih gum. Našli so še tiofen (C4H4S), benzen (C6H6), toluen (C6H5CH3) in manjše ogljične verige, kot sta propan (C3H8) in buten (C4H8). Koncentracijo ogljika na milijon delcev so ocenili na 10 delcev na milijon, kar je skladno s koncentracijami, najdenimi na Zemlji v marsovskih meteoritih in 100-krat več od do zdaj najdenih koncentracij na Marsu, piše v sporočilu za javnost.

Od kod so prišle in kaj pomenijo? "Curiosity na to vprašanje ni mogel odgovoriti. Morda so priča starodavnega življenja, morebiti so bile hrana življenju ali pa so enostavno obstajale brez bioloških posledic. V vsakem primeru nekaj povedo o tem, kakšne kemične razmere so nekoč vladale in kateri procesi so potekali," je povedal prvi avtor raziskave, Jen Eigenbrode.

"Površje Marsa je izpostavljeno sevanju iz vesolja. Tako sevanje kot nekatere tam prisotne spojine uničujejo organsko snov. Mi smo prastare organske molekule našli na globini pet centimetrov kamnine, ki je nastala v času domnevnih za življenje prijaznih razmer. Posledično lahko upamo, da bomo več o tej organski zgodbi izvedeli z vrtanjem še globlje," je dodal Eigenbrode.

Prisotnost klorovih organskih spojin je SAM dokazal že leta 2013 (klorobenzen, dikloroetan itd.).

Iskanje organskih snovi na Marsu poteka že dolgo. Že leta 1976 sta pristajalnika Viking 1 in 2 zaznala enostavne klorove organske spojine (tudi po segrevanju vzorca). Toda znanstveniki takrat niso mogli zagotoviti, da najdba ni posledica kontaminacije instrumenta že na Zemlji.

Druga pomembna zgodba: metan v ozračju

Curiosity na Marsu deluje od 6. avgusta 2012. Za seboj ima že šest zemeljskih let oziroma tri marsovske, torej več kot 2.000 solov. V tem času je meril tudi prisotnost metana (še en ogljikovodik CH4), in sicer tako, da je z odpiranjem ventilov spuščal zrak do prej omenjenega instrumenta SAM.

Gre za dokaj nestabilen plin, ki hitro reagira in v atmosferi ni dolgotrajno obstojen. To pomeni, da ga mora nekaj proizvajati ali vsaj spuščati v ozračje iz starih virov. Kateri so ti viri, znanstveniki ne vedo. Metan je lahko biološkega izvora (ljudje ga npr. proizvajamo v prebavilih in spuščamo v ozračje na drugem koncu prebavnega trakta). Znanstveniki, ki jih zanima življenje na planetih zunaj Osončja oz. eksoplanetih, ga uvrščajo med najbolj iskane znake. A lahko je tudi geološkega izvora; na Marsu bi lahko nastal iz kemijskih reakcij med kamninami in vodo. Curiosity je izmeril, da se znotraj kraterja Gale koncentracija metana poveča poleti, ko je topleje, in pade pozimi. Periodičnost odpravi nekaj geoloških razlag pojava.

"Prvič se je zgodilo, da smo pri pojavljanju metana opazili vzorec, na katerega se lahko opremo pri poskusu razlage," je dejal Chris Webster, drugi avtor. "Variacija je večja od tiste, ki bi jo pričakovali od razpada organskih snovi, ki so jih na površje prinesla telesa iz vesolja, pod pritiskom sevanja. Večja je tudi od pričakovane zaradi letnega cikla tlaka na površju," piše v znanstvenem članku.

Ena starejših razlag se nanaša na podzemlje in biologijo. Neka bakterija živi tri kilometre pod površjem v Južnoafriški republiki, izolirana od površja in tam najbrž že milijone let, pretvarja pa ogljikov dioksid v metan. Lahko pa bi prihajal iz blatnih ognjenikov itd. ... Znanstvena ekipa domneva, da del metana prihaja iz podpovršnih nanosov ledu, ki se ob dvigu temperature začnejo tajati. A to ne more biti dovolj, virov mora biti več, da se zadosti najdeni količini plina.

Širše po planetu se metan pojavlja v večjih in nepredvidljivih oblakih. Opazili so ga že na številne načine, od zemeljskih teleskopov do orbiterjev. Prav zdaj poskušajo uganko streti okoli Marsa krožeče sonde: indijski Mangaljan, evropski TGO in ameriški Maven.

Prebijanje skozi leta

900-kilogramski Curiosity se je v zadnjih letih spoprijemal s številnimi težavami. Znotraj Nase je naraslo nezadovoljstvo z misijo, ki da ne prinaša pričakovanih znanstvenih rezultatov. Poleg tega je decembra 2016 odpovedal vrtalnik zaradi napake na motorju, ki ga je poganjal, po le 15 vrtanjih. Šele pred kratkim jim je uspelo napako zaobiti z drugačnim načinom upravljanja naprave. (Vzorci za to raziskavo prihajajo s konca leta 2014 in začetka 2015.)

Na obrabo s številnimi luknjami opozarjajo kovinska kolesa. In sodeč po poročanju Space.com je JPL roverja skoraj izgubil le pol leta po pristanku, saj je takrat odpovedal glavni računalnik in stik s sondo je bil nekaj časa izgubljen. Na srečo se je vključil rezervni računalnik, ki še do danes ostaja "glavni". Gledano v celoti, pa Nasa misijo, ki bi po načrtih morala trajati le dve leti, pelje naprej s polno zmogljivostjo.

Lekcije bo uporabila na nasledniku, roverju Mars 2020, ki bo zgrajen enako, a z nekoliko izboljšanim in drugačnim seznamom instrumentov. Koliko se uči na napakah, bo taistega leta pokazala še Evropska vesoljska agencija, ki bo poskušala pristati rover ExoMars, naslednika uničenega Schiaparellija. ExoMars bo tudi vrtal, in to kar dva metra globoko, kar bo teze o organskih spojinah, navedene v članku, lahko potrjevalo ali ovrglo.

Prav ta trenutek pa je na poti proti rdečemu planetu Nasin pristajalnik InSight, ki bo meril potrese. Pristanek bomo gledali pozimi.

Video 1: Kaj vidi Curiosity na robu kraterja Gale

Video: Medijska konferenca JPL-a o raziskavi (le v angleščini)

Video: Nasina krajša predstavitev izidov

UnderLeach
# 09.06.2018 ob 20:48
Tako je, Ramus, nihče še ni dal odgovora na to in še na mnoga vprašanja. Lahko si seveda olajšamo pot s slepo vero v različne pravljice, lahko pa damo pametnim ljudem čas, da počasi dodajajo majhne kamenčke znanja v ogromen mozaik, ki ga verjetno ne bomo nikoli dopolnili.
DeepBlue
# 09.06.2018 ob 19:15
Še zmeraj ob takih člankih dobim občutek, da preozko pojmujemo življenje, inteligenco. V različnih pogojih se namreč z lahkoto 'živa bitja' razvijejo tem pogojem primerno na nam še neznane načine v (nam) popolnoma neznane oblike.
tuhtam
# 09.06.2018 ob 19:04
Super članek!
anny22
# 09.06.2018 ob 20:33
Bakterije, ujete znotraj kamnin, lahko preživijo dolgo ali vsaj hibernirajo. Enako velja za tiste v notranjosti Marsa. Na Zemlji lahko drobni organizmi preživijo naravnost nemogoče razmere.

Samo...ne tega privleč na moj vrt, a je prou? :)
# 09.06.2018 ob 20:58
@Ramus
Toliko master chefov tukaj na Zemlji, pa vse sestavine so na voljo, pa toliko znanja, pa ne znate skuhati ene organske juhice, ki da bi naj dala življenje,...

Boš počakal za degustacijo takšne juhice kakšen milijon let ali več ?!
zamudnik
# 09.06.2018 ob 17:31
Opala! Torej so bili tisti mali zeleni res z Marsa?
čezplotnik
# 10.06.2018 ob 00:46
Odličen članek. Še več takšnih! Aljoša Masten je kot kaže velik fan astronomije, odkrivanja vesolja...
Samo predlog: morda bi lahko dobili koga, ki bi tako poglobljeno, razumljivo in z opaznim navdušenjem pisal tudi o drugih področjih znanosti. Vem, da to stane, a v poplavi cheap portalov in neokusnih portalov, mora biti vsaj nacionalni medij tisti, ki vzdržuje nek zadosti visok nivo...
# 09.06.2018 ob 19:40
Glede na geološko in astronomsko zgodovino Marsa morebitni osnovni gradniki življenja tam ne morejo biti dosti mlajši od zemeljskih.
Če pa tam še kaj miga in brca, bo pa sploh napeto.

Čakamo in cepetamo.
HakmeD
# 10.06.2018 ob 00:16
@Ramus

Hipotetično, če bi Kristus obstajal, pa če nebi bil 'black', pa če bi una 3 darila Brian dubu namest njega, pa če bi....
No uglavnm, v grobu bi se obračou ob branju tvojih komentarjov!
bori
# 09.06.2018 ob 23:32
Ni vse tako črno. Našli so rov v star rudnik bitcoinov. Ocenjujejo, da bi s to najdbo človeštvo lahko živelo še 10.000 let.
# 09.06.2018 ob 22:22
@Ramus...
Glede na to kakšne svinjarije se počnejo tudi v njegovem imenu, že "malce" zamuja...
Da niso bile le predvolilne obljube ?!
Olorin
# 09.06.2018 ob 23:30
V glavnem, ce povzamem:

NASA najde vodo (v obliki ledu) na Marsu - lazejo!
NASA ne najde zivljenja na Marsu - lazejo!
copcop
# 09.06.2018 ob 22:52
Nimamo toliko časa, prej se bo Kristus vrnil in dokazal svojo poanto,....

Ste si verski veseljaki datum že izmislili?
Mare_4
# 10.06.2018 ob 10:45
Zelo dobro napisan članek, ki na podlagi dejstev in najdbi nekaj enostavnih organskih molekulah vzbuja zanimanje o morebitnem bivšem ali sedanjem obstoju življenja na Marsu.

Našli so še tiofen (C 4 H 4 S), benzen (C 6 H 6 ), toluen (C 6 H 5 CH 3 ) in manjše ogljične verige, kot sta propan (C 3 H 8 ) in buten (C 4 H 8 )...

...

Z ozirom na gornje citate bi dodal, da je sicer res, da se spojine, ki vsebujejo ogljik, splošno imenujejo organske spojine (razen CO2, CO, karbonati).
Pojem organska kemija in organske spojine je nastal v 19. stoletju, ko je nemški kemik Friedrich Wöhler pretvoril anorgansko snov amonijev cianat v organsko snov ureo (ki jo z urinom izločajo bivši organizmi). Takrat je bila večina spojin ogljika (razen karbonatov) dobljena iz živih organizmov, zato so uporabljali izraz organske spojine.
Razvoj je nato šel naprej in iz naravnih spojin so kemiki pričeli sintetizirati tudi snovi, ki jih ne nademo v naravi. Tudi iz nafte in plina. Danes v okviru organske kemije sintetizirajo večinoma takšne "organske spojine", ki z notranjim metabilizmom živih organizmov nimajo nobene povezave.
Iz zgodovinskih razlogov je izraz organska kemija/spojine ostal. Področje kemije, ki pa resnično pokriva kemijo življenja v organizmih danes imenujemo biokemija.
Organska kemija je danes v bistvu kemija ogljikovih spojin.

S tem želim povedati, da na Marsu odkriti dikloroetan, klorobenzen, propan, tiofen, butilen samo zato, ker so to "organske molekule", še ne pomeni nujno, da so povezani z organskim življenjem, kot ga poznamo na Zemlji. Vsekakor pa njihovo odkritje pomeni, da vsaj v neki meri organske reakcije potekajo, kar veča obete, da bi našli tudi ključne organske spojine, ki pa v resnici osnovni gradniki bioorganizmov (npr. glukoza, riboza, adenozin ipd). Zaenkrat, odkrite molekule niso v tem rangu.
# 10.06.2018 ob 00:31
Se ve, komu
Pred dobrima dvema tisočletjema se zadetim dervišom niti prikazovalo ni, da obstaja Skandinavija, Islandija, Avstralija, Japonska, Nova Zelandija, Antarktika, kenguru, bakterije, virusi, Neptun, Ceres, Pluton, celica, DNK, helij, vodik, kisik, aluminij, radioaktivnost, ...
Zato se jim pač ne more pripisati niti teoretična možnost védenja o tem, ali je življenje nastalo tako ali drugače, ne, kaj je zanj potrebno in še manj o tem, kje v vesolju (za katerega niti vedeli niso zares) bi morda še lahko bilo.
In tudi pred dobrim tisočletjem in pol, ko so marnje, zgodbice, basni in drugo solatje skrpali v protislovno zbirko, niso vedeli prav nič več. Niti niso predvideli parnega stroja, niti žarnice, telefona ali legiranega jekla.
Zato je sklicevanje na njih vredno toliko ali manj kot na špagetno pošast.
Jarik
# 09.06.2018 ob 22:07
Kakšno veselje bi bilo na zemlji, če bi na Marsu našli kravo, ki papa rdeče kamenčke v nekem kraterju in uživa in čaka na svojega bika...
Indijci bi jo takoj zaščitili.
# 09.06.2018 ob 18:04
Ja no nič čudnega. Ravno včeraj sem gledal na Discovery Science, da se je življenje na Marsu pojavilo vsaj dvakrat. Prvič je izginilo zaradi t.i. Borealis efekta drugič pa zaradi deep freez.
No lahko pa še sedaj obstajajo ekstremofili. Na Marsu so pa znanstveniki, konkretno geologi odkrili tudi t.i. blue marbles. To pa, tako geologi, dokazuje da je imel vsaj nekoč Mars vodo in to tekočo!
# 11.06.2018 ob 20:47
kislec
Tvoji bistrosti, tvojemu intelektu res ni para!
Če ne bi bil tako bister, če ne bi taka intelektualna kapaciteta bi vedel, da na Zemljo na dan pade marsikaj. Jep, tudi iz Marsa!
Torej tisti tvoj vrt je bolj slabo ogrožen kajti če bi bil ti in tebi podobni nikakor ne bi trosili tu gor takšnih nonsensov kot jih trosite.
Sicer pa imajo raznorazni laboratoriji tudi ogromno patigenov s katerimi počno marsikaj in so zemeljskega izvora. A to te pa ne skrbi?! Aja za tisto česar ne veš te niti ne more skrbeti!
Jep, tako daleč sega tvoja bistrost, tako velik je tvoj intelekt. I" m so sorry!
# 10.06.2018 ob 12:17
Mars je bil verjetno zibelka življenja v našem osončju, vprašanje je le, na kakšnem "nivoju" je to življenje bilo..
Sedaj je mrtev in steriliziran na površju, v notranjosti pa je možno življenje na ravni mikrobov ali kakšno stopnjo višje, glede na nihanje metana..
Če bi bili Zemljani pametni, bi si najprej na Luni zgradili samooskrbne baze za par tisoč ljudi, če bi šlo na matičnem planetu kaj narobe..To tehnologijo že davno imamo in če bi pol toliko denarja kot namenjamo pobijanju ljudi namenjali v tovrstne namene, bi na Luni že davno "sadili krompir"...
Sramota za svetovne politike...mislim vojne in te politične zdrahe...banda pokvarjena..
StpSorsOF
# 09.06.2018 ob 23:12
jap, bakterije so ful inteligentne

kot da smo mi inteligentni

se vedno velja Fermijev paradoks

do mozganov smo prisli prek pozresnosti in ne obratno in ta isti komolcarski nagon je podstat, ki nas bo ugonobila,
vsaka tehnologija le se poveca problem, vec kurjenja energije, vec unicevanja narave
nam sploh ne bo treba hodit na Mars, saj bomo Zemljo spekli v nekaj podobnega
# 12.06.2018 ob 16:25
kislec
Kaj sem jaz slučajno tvoj privatni informator ali celo učitelj?!
Glej imaš npr. Discovery Science in predvsem net. Torej glej, poslušaj, beri!
Aja, pardon pozabil, ti ja nisi vernik v te stvari!
# 11.06.2018 ob 17:43
mb, bister kot sem, sem uganil, da tvoje pojasnjevanje vongu leti name.
Pa naj te potolažim, da se - vsaj kar se mene tiče - motiš in me ni treba šteti za bogofila.

Ste pa smešni vi "kakor zapriseženi verniki v znanost" z vašim predalčkanjem - da je vsakdo, ki " ne razume pomena tega dejanja??? ;)" že apriori proti znanosti - proti taki " ki bi lahko ogrozila obstoj boga, pardon Boga ".

Domnevam, da se vaša "množica" prekriva s tisto, ki vsakega kritizerja početja trenutne oblasti ožigosa za janševca in tisto, ki vsakega kritizerja početja jenkijev očrni kot rusofila.
# 10.06.2018 ob 17:20
Hvala za hud clanek ;)
copcop
# 09.06.2018 ob 23:23
DrMatilda

H2O-ja je na Marsu polno, ogromno v obliki ledu na polih, pa v podzemnih ledenikih, obilica vode je tudi vezana v prsti. http://www.rtvslo.si/znanost-in-tehnologija/odkrili-vodo-v-marsovi-prsti-veliko-vode/318739
Love_tigBitties
# 14.06.2018 ob 18:29
Alojša, lahko pričakujemo tudi članek o tem, da je po novih podatkih Rimska cesta 2x večja kot smo mislili do sedaj?:)
# 13.06.2018 ob 20:45
vongo, glede "tvojih" soldov menim, da ali ne obvladaš slovnice /ne ločiš med sedanjikom in preteklikom - "tudi tisto , kar mi drzava pobere prek davkov so BILI moji soldi" ali pa imaš nerealne predstave o lastnini.
Ampak nič slabega, če vsak po svoje vidiva, čigavi so soldi. Tako sva lahko vsak zase zadovoljna kot bo najbolje videti na primeru Živadinov (ko smo že ravno v vesoljski rubriki).
Ti se lahko ponosno trkaš po prsih, ker mu s svojimi soldi omogočaš širiti slovensko kulturo v vesolje; jaz pa nimam slabe vesti, saj ne gunca afen po vesolju za moje solde.

PS Mi pa prav ugaja, da si me prepoznal kot smešnega človeka - v teh časih, ko bomo imeli za premiera komika (formalno sicer bivšega...), smo smešni ljudje elita...
# 13.06.2018 ob 08:20
mb, hvala za privatno instrukcijo/informacijo!

PS Mi je pa kar malo nerodno, ko me tako hvališ (Tvoji bistrosti res ni para). Čeprav mi vsaka (po)hvala godi, Ti moram priznati, da sem tisto (bister kot sem) zapisal ironično. Oprosti, ker sem Te zavedel...
# 13.06.2018 ob 07:23
kislec

Spet si se izkazal za zelo smesnega cloveka ;) tudi tisto , kar mi drzava pobere prek davkov so moji soldi ;)

Torej jaz sem te vprasal , ce si ti zato , da opustimo raziskovanje , ker nerazumes pomena. Pa si mi odgovoril z vprasanjem , ce sem pripravljen dat svoje solde za to raziskovanje ;) Kdo pa razen bogatih , da neposredno svoje solde v drzavno raziskovanje??? A ti resno mislis , da so misije na Mars , placane z privat soldami???

Ps ; saj loh nehas brat stvari o vesolju , da te nebo skrbelo za tvoj vrt. Pa katere viruse in bakterije so najdli na nasem planetu , ti tudi odsvetujem , da beres ;)
# 12.06.2018 ob 16:32
Evo ker sem dobra duša sem ti našel tole!
# 11.06.2018 ob 20:24
kislec

" Vongo, torej se strinjaš , da nadaljujemo raziskovanje in zaradi tega , ker razumeš pomen tega dejanja, boš tudi neposredno prispeval svoje solde za to."

JA z veseljem ;) Evropejci prispevamo v ESA zdruzenje ;)
# 11.06.2018 ob 17:51
(Res!) Pohvala Aljoši za kovanje novih besedi:
"... sonde, ki bi bila zmožna spustiti se v podmarsje!!!...

Samo škoda, ker ni bil dosleden (ali pa dovolj pogumen), pa je v ostalih priložnostih ostal " v podzemlju" ... (... v podzemnih ledenikih,...v podzemnih rovih Marsa...)
# 11.06.2018 ob 09:23

# 11.06.2018 ob 08:08
Se strinjam z annijem :

zame (in si upam trditi , da tudi za celo človeštvo) bo manj škode, če pustimo Mars neraziskan kot da: "...ne tega privleč na moj vrt, a je prou? :)"
# 10.06.2018 ob 17:48
Upam, da koga ne motim, če še malo potrlolam. Ker taka vprašanja so zelo zanimiva za amaterske epistemologe, kadar so stvari tako skromne in sintetično jasne, nimaš kaj veliko za ugibati.
Na Marsu ni življenja. Kako to vem? Ker površje zgleda kot tipična entropična anarhija, življenje pa je utelešenje organskega reda in discipline, ki nima nobenega spoštovanja do gole skale, na katero se lahko edino ponečedi in jo potem uporabi še za zaklonišče pred peščenim viharjem.
Tega me je naučil pa oni Hogland iz Youtube, neki falirani znanstvenik skratka, ki trpi za posebno obliko šizofrenije, ko v abstraktnih vzorcih vidi geometrične like in teorije zarot. Pomislil sem, mogoče pa motnja pri meni deluje ravno obrazno in ne prepoznam ničesar tam, kjer tega itak ne more biti, ne da bi kršilo temeljne zakone zdrave kmečke pameti. Sem nekako pogledal celo predavanje, uro in pol je kazal digitalizirane zmazke posnetkov površja Meseca in kazal s prstom na vsako lego kocko, češ glej, tam je v bistvu Disney park zemljanov iz pradavnine, malo stran pa so si postavili cel hiper market, če seveda znaš videti ravne črte kjer jih preprosto ni. Na koncu mi je šel ubogi revež že tako na živce, da sem se resno vprašal, kako pa res, da jih ni, a narava ne proizvede nobenih jasnih geometričnih form ali kaj? Seveda jih, pri nas je vsaka čudna skala imenovana po nekih poganskih legendah, saj konture skale od daleč, če pogledaš pod določenim kotom, res asocirajo na neko žival ali osebo. Pa ne le od daleč, tudi od blizu zgleda kot, da bi skalo tisočletja klesalo nekaj organskega, za sence pa poskrbijo naslage bakterij, ki srkajo minerale iz površine in v razpoke rinejo svoje korenine. Pri tem jim pomaga vreme, ki skrbi za stalno vlago in reže poti skozi tanke pore stene, že odtekanje vode po najkrajši poti navzdol pušča za slabo vse bolj jasne šekaste sledove. Ta planet je pač živ, življenje je lačno in neprestano gloda njegovo skorjo.
Značilnost življenja je, da je leno, niti slučajno ni tako agresivno napadalno kot v filmih in neumnih dokumentarcih temveč se rado naje in tam počiva, drema kot klada ali počasi raziskuje neposredno okolico. Teorija pravi, da so se prve oblike žive materije pojavile povsod naenkrat, mogoče so organele res priplavale po kakšni topli župi, ampak pojav je bil zagotovo tako močan, da je tako rekoč v hipu prekril cel planet. Tako je nastal značilni relief življenja, ki ga lahko vidimo edino posvečeni post-deisti, občutljivi na vsako malenkostno znamenje umetelnosti ali nepotrebne racionalizacije, česar se gola skala nikoli ne bi domislila sama po sebi. Resno, upal bi si pogleda ustrezne slike iz vseh koncev sončnega sistema, ne verrjamem, da bi se enkrat samkrat zmotil katere kažejo naš planet, tako posebno je življenje za vesolje. Težko je to opisati, mogoče znanstvenikom primanjkuje empatije in čustvene inteligence, sicer bi sami od sebe začutili kje naj iščejo živo silo, mogoča pa sem se samo navadil gledat vesoljsko butn skalo, ker drugih slik od tam skoraj ne dobimo več. Zgleda kot bi Naso prevzela globalna udba ali nekaj takega, ne znajo drugo kot razpošiljat kamere in mikrofone.
Mare_4
# 10.06.2018 ob 11:44
Mars je še vedno nekoliko vulkansko aktiven, kar pomeni, da ima še vroče jedro.
To pomeni, da je pod površjem ne prav hudo globoko tekoča voda, ki je nujno potrebna za biokemijske procese.
Vode pa je na Marsu veliko, vendar je na površju oz. tik pod površjem zamrznjena (razen zelo redkih izjem, ko se na redkih mestih za zelo kratek čas temperature dvignejo tik nad 0C).
Površje je za razvoj organskega življenja izjemno negostoljubno, saj je povprečna temperatura -60C, najnižja -140C, najvišja pa 20C.
Poleg tega Mars nima magnetosfere, ki bi ščitila žive organizme na površju pred kozmičnim sevanjem. Atmosferski tlak znaša nekaj manj kot 1/100 Zemljinega, kar pomeni, da bi morebitni Marsovi anaerobni organizmi na površju morali biti dosti trdneje zgrajeni kot na Zemlji, da jih "vakuum" ne bi raznesel ali osušil, saj je znano, da nizki tlaki močno zvišajo hlapnost tekočin.

Marsovo površje vsebuje tudi 0,6% perkloratov. Perklorati so v vodi lahko topne anorganske šoli, ki so obenem izjemno močni oksidanti. Npr. amonijev perklorat je uporabljala NASA kot startno trdno gorivo za svoje Shuttle (ob straneh ob glavnem tanku). Oksidativne lastnosti perkloratov bi lahko škodile razvoju življenja na površju Marsa. Perklorati bodo najbrž hud problem pri morebitni kolonizaciji Marsa, saj so za človeka preveč strupeni. Rastline namreč srkajo perklorat skozi korenine. Toksičnost za človeka se meri v ppm-ih, marsova zemlja pa vsebuje kar 6 kg perkloratov na 1000 kg prsti, kar je vsaj 100-krat preveč, da bi na Marsu gojili solato, paradižnik in ostale vrtnine.

Tako se zdi, da so precej večje možnosti za življenje pod površino Marsa, kjer je tekoča voda. Seveda se vkljub temu lahko išče tudi na površini, saj se tekoča voda iz globin lahko poceja tudi na površino, noseč pri tem morebitne nosilce organskega življenja, ki potem tam zamrznejo.
# 10.06.2018 ob 09:29
Popularni znanstveni članki tu na MMC so tako solidni, da se mi ne ljubi gledati za podatki in se obešat na strokovne reference, ne dvomim, da novinar marljivo in prizadevno razišče materijo. Bolj zabavno se mi zdi opozarjati na logične nesmisle globalne fantazme, ki nam kroji realistično predstavo o življenju, vesolju in sploh vsem, da se nam ne zmeša od vseh mogočih pravljic. Vse so pravljice, tudi informacije iz tega članka, v resnici si pojav življenja še težje predstavljamo kot nastanek vesolja, ampak to iz nekih drugih razlogov, ker ene stvari pa sploh nikomur ne grejo v glavo. Ramus mi je precej podoben,le da on raziskuje strukturo elementarnega človeškega intelekta skozi stare verske skripte, pravzaprav samo Biblijo, če smo čisto točni. Saj ni važno kaj je tam notri napisano, zanimivo je videti isti svet skozi oči nekoga, ki ni poznal nobene tehnologije in je uporabljal samo zelo elementarne besede, ki opisujejo jasne forme. Kdo pa ima danes doma mikroskop in teleskop, jaz sem ju imel, pa ni bilo nikoli časa za prave raziskave, še vedno se raje zanesem na intuicijo. Inteligenca ne izvira iz znanja, kdo vam je to rekel, naši možgani imajo pač tudi take sposobnosti, vendar v resnici zmorejo veliko več kot se zavedamo in večino znanja ustvarijo nezavedno. Saj vem, povedati je to zelo težko, človek skoraj ne najde besed kje bi sploh začel, čeprav tega itak ne bi mogel nihče smiselno prebrati, če ne bi najprej vedel nekaj o sebi in življenju. Zato vem, da je tako.
Zato sem prej trolal, če bi se planet lahko okužil zgolj zato, ker bi na njemu razmazal astronavt, ki bi mu crknila neznana leteča raketa. Tista luža organske snovi bi bila torej dovolj, da na žrtvi skali požene življenje, no, to bi pa res rad videl. Kako točno bi naj to izgledalo, mogoče bi kri odtekla v, se tam razkrojila,iz tistega komposta pa bi pognale kakšne vesoljske gobe ali nekaj takega, a ne. To se mi zdi podobno kot bi potapljaču rekel,če boš vdihoval vodo čisto po malem, se boš počasi navadil na kisik, vezan na vodik in dihal brez stisnjenega zraka v jeklenki na hrbtu. Ne deluje tako, a ne.
Potem sem omenil smrkelj iz nosa, ki morda ni okužil roverja kot takega,ker ga je izdelala nasa, nekatere dele so pa morda prispevali tudi kakšni bosanci, ki niso toliko pazili na osnovno higieno, na Marsu je več radiacije, stvar se med premikanjem neprestano ziba in trese, torej deluje kot nekakšna retorta ali kaj imajo tisto v kemičnih laboratorijih, ko nežno tresejo organske spojine in jih izpostavljajo ultra vijolični svetlobi, da pridobijo zdravilne lastnosti. Ker Mars je za rover isto kot laboratorij, cel planet je nek izoliran prostor, v katerem je naša naprava tujek.
Organizmi zrastejo iz organov, ti pa iz tkiva, v katerem poganjajo celice, v katere se lepijo ustrezne molekule, pod določenim tlakom ter drugimi pogoji. Do sem vse lepo in prav,komplicirati se začne že na atomskem nivoju, kjer je marsikaj odvisno od gravitacije, zemljinega magnetnega polja, naravnega sevanja, toplotnega ravnovesja, celo tektonske dinamike in seveda vremena.
Drugače povedano, na Mars lahko stresejo tudi cel kup gnoja, pa ne bo iz tistega nič preživelo in tudi ne bo nastala neka čudna oblika življenja, enostavno bi se vse posušilo, razpadlo in odpihnilo v prah. Druga stvar bi bila, če bi na Mars stresli cele hribe raznih odpadkov, te pa bi zalivali z odplakami iz naših novih čistilnih naprav, če bi to počeli vsaj par tisoč let, ni Hudič, da ne bi nekje nekaj pognalo.
pjandura
# 10.06.2018 ob 08:45
Indijci bi jo takoj zaščitili.

Verniki bi takoj našli nek izgovor in gnali svoje dalje, tako kot vedno.
čik
# 09.06.2018 ob 21:56
@anny
za tvoj vrt mam ene fajn semena
:)
# 12.06.2018 ob 15:49
" Sicer pa imajo raznorazni laboratoriji tudi ogromno patigenov s katerimi počno marsikaj in so zemeljskega izvora. A to te pa ne skrbi?! "

Me - ampak dokler me nisi tako podučil, nisem vedel, da moram naenkrat zapisati vse svoje skrbi - recimo te dni me tudi skrbi, da se ne bi toča spravila na moj vrt. / Zdaj mi je pa lažje, ko sem tudi to zapisal.../
# 12.06.2018 ob 15:27
" da na Zemljo na dan pade marsikaj. Jep, tudi iz Marsa!"

Da bi padlo le-to "marsikaj" z Marsa, bi se moralo najprej "odlepiti" od Marsa.
Hm, le kako? Izstreljujejo "mali zeleni" ???
# 11.06.2018 ob 10:08
Hja veš s tem je pa tako. V ozadju vsega tega še kako tiktakate dve grožnji. Pri mnogih ljudeh njihov modus operendi ne deluje brez boga, pardon Boga ali vsaj velikega misterija. To je bil tudi vsaj včasih ultimativen odgovor na vse. Tako pač hoče bog, pardon Bog zakaj pa tako hoče pa sploh ni vprašanje kajti že kar dogma vseh dogem je, da so božja pota skrivnostna. Misterij skratka katerega mi ne dojamemo oz. ga sploh nikoli ne bomo uspeli dojeti. Na tak način se pač brani way of life. Astronomija je dejansko neposredna grožnja za njihovega boga, pardon Boga. Vsaj v teoriji, pa naj bo ta možnost še tako majhna, obstaja namreč možnost, da Astronomija enkrat v bodočnosti dokaže da boga, pardon Boga ni!
Sicer pa je že kar profano s strani bogofilov trditev, da prav vse do česar se dokoplje Astronomija in njej sorodne znanosti lažno ob tem pa se sklicujejo na Biblijo.
Tako ti je to veš Vongobongo. Bogofili bodo vedno proti tistim vejam znanost, ki bi lahko ogrozile obstoj boga, pardon Boga vsaj potencialno. Druge veje znanosti jih pa ne motijo in jih s pridom tudi koristijo kot internet npr.. Slednji je naravnost čudovit za širjenje božje besede! Mogoče je bil dan celo od boga, pardon Boga samega! Kaj pa vem.
# 10.06.2018 ob 11:24
Mimogrede. Ravnokar prebral članek v katerem znanstveniki zagovarjajo tezo da tektonika igra, poleg vode, še kako pomembno vlogo glede življenja. In Mars, tako vsaj znanstveniki dosedaj, naj tektonskih plošč ne bi imel. Dokaz za to je Olimpus Mons. Znanstveniki zagovarjajo tezo, da če bi Mars imel tektonske plošče Olimpus Mons ne bi mogel biti takšen kot je.
Sedaj pa ne vem kako je kaj z Marsom in življenjem na njem. Vsaj zame je tukaj še preveč pro et contra oz. še preveč nejasnosti zato upam, da bo človeška noga čimprej stopila na Mars čeprav bo s tem obstajala možnost okužbe. Tega pri sondah ni ker jih "kuhajo" preden gredo na Mars pri več kot 100° C za več ur in tako jih sterelizirajo. Tega pri človeku ni možno narediti. Zato bi bilo najbolje, da na Mars, dokler ne izumimo ustreznega sterelizacijskega postopka, človeška noga sploh ne stopi in se do takrat pač zadovoljimo z bolj ali manj sofisticiranimi sondami!
# 10.06.2018 ob 10:10
Drma Tilda
Če se omejimo na razumevanje življenja po zemeljsko, razpočen astronavt ni slabo izhodišče.
Če je ta človeku podoben, potem njegovo telo sestavlja tisto, kar mislimo, da človek je, pa še kakih 100.000.000.000.000 mikroorganizmov (virusi, bakterije, zajedalci).
Če na mestu razpočitve obstaja hrana, bodo tisti zajedalci živeli dalje. Morda jim bo malo hladno, suho, temno ali kaj takega. Če si najdejo hrano ali vir energije izven meja telesa gostitelja, gredo naprej.
Še najbolj jih lahko ustavi pomanjkanje vode, ker je ta na Zemlji, od koder izvirajo, precej nujno potreben pogoj za izvajanje življenjskih funkcij (rast, razmnoževanje). V tem primeru bi jim globoko zakopan astronavt bolje služil kot na površini razmazan, saj je po ugotovitvah na Marsu vseeno računati na nekaj vode.
Še vedno pa se lahko posušijo in čakajo na vodo, da oživijo.
Olorin
# 09.06.2018 ob 23:58
@DrMatilda
"Kaj bi se zgodilo, če bi na površino Marsa treščil astronavt in tam razpadel?
Isto vprašanje se postavlja od nastanka teorije življenja, ena od možnosti pravi, da je kalčke življenja odpihnilo na Zemljo iz vesolja. Teorija je sporna že zato, ker bi potem morali po vesoljski praznini razsajati vetrovi in gosti oblaki žive snovi, kar zaenkrat še nihče ni opazil. Ni pa čisto brez veze ideja o električno nabitih oblakih plinov, ki jih usmerjajo magnetna polja sonca in mogoče tudi eksotičnih materialov., recimo oblakov kakšnega magnetnega praha. Plazma lahko nastane iz različnih vzrokov, plinske oblake zadenejo snopi energetskega sevanja in znotraj njih se pojavijo mehurji plazme, kjer je snov dovolj redka. Te hipotetične modele navajam zato, ker življenje združuje vse mogoče fizikalne in kemične pojave, do nekaterih pride povsod v vesolju, drugi so ekskluzivno samo za naš planet.

Meni je najbolj všeč ideja, da je življenje nastalo globoko pod zemljo, blizu tekoče sredice, kjer vladajo najbolj ekstremne razmere kar si jih je sploh mogoče zamisliti, z izjemo središča sonc, pa mogoče niti tam fizika ne gre v take skrajnosti, ker ni takega bogastva različnih elementov in ostalih vmesnih stanj. Sonce je čisto, težje elemente tvori šele pred koncem, sicer tam prevladuje fizika helija, ki je v bistvu proton, nevtron in elektron, gradnikov slehernega materiala v vesolju. Življenje pa ni tako fizikalno čist pojav, skozi naša živa telesa prehajajo vsi mogoči atomi snovi in niti slučajno nismo neke čiste forme. Organi so prigrišče ustreznih substanc, ki tam zgolj močno prevladujejo, telo nikakor ne more tvoriti čistih elementov, ker bi potem razgradilo samo sebe.
Mogoče kdo ne razume kaj pomeni element, najhujša možna bomba ni atomska ampak elementarna, če bi lahko sintetizirali dovolj čistih elementov, bi jih lahko enostavno zlili skupaj in bi počilo bolj kot karkoli drugega, ko bi se kemične sile v hipu nevtralizirale med sabo. Kemične sile so ključne za nastanek življenja, kje drugje bi jih lahko narava previdno in neprestano dozirala kot ravno tam, kjer vladajo najbolj nemogoči fizikalni pogoji. Šer več, življenje je edina znana sila, ki se lahko nekaj časa upira iluzivni entropiji, nekaj kar ostane po izteku kompliciran kemične enačbe, bi lahko tudi rekli."

Dvomi v zapisano.
Lp
# 09.06.2018 ob 23:09
Pravzaprav ni dokazov za obstoj vode na Marsu,videti je samo posledice določenih geoloških fenomenov, ko so se po površini pač pretakale neke melase tekočini podobnih substanc, kar je za kozmične razmere, precej normalen pojav.
Voda je voda tudi zato, ker se ne stiska, na Marsu pa je mogoče opaziti vse mogoče tipe kanalov in kapilar, kar pomeni, da so se pretakale različno goste gmote, ne nujno tudi voda.
impor
# 09.06.2018 ob 20:34
Vesolje je trenutno še obsojeno na življenje ... ne na smrt.-)
pjandura
# 09.06.2018 ob 20:16

Niti ne, kemija je povsod ista. Carbon-based life, potemtakem tudi veš, kje obstaja možnost za razvoj in kje ne.
# 12.06.2018 ob 15:32
" JA z veseljem ;) Evropejci prispevamo v ESA zdruzenje ;)

Vongo, spet si se izkazal za ne preveč natančnega bralca:
" ... boš tudi neposredno prispeval svoje solde za to..."

svoje solde - ne tistih, ki ti jih zapleni država (preko davkov)
# 11.06.2018 ob 17:31
" Torej se strinjata , da opustimo raziskovanje zaradi tega , ker nerazumeta pomena tega dejanja??? ;)"
vongo, ne morem govoriti tudi za annija, ampak očitno nisi kapiral mojega pisanja, pa bom moral porabiti malo več besedi:
Zaradi mene (čeprav ne razumem pomena tega dejanja) lahko še mirno (ali pa razburljivo) praskajo po Marsu - samo naj se zadovoljijo z informacijami od tam, ne pa tiste robe vlačiti na ogled na Zemljo//"...ne tega privleč na moj vrt, a je prou? //
Pač ne zaupam "čistilkam vesoljskih ladij" - domnevam, da so tudi te na plačilnem seznamu Nase čisto na repu - kot naše v JS - skupina J.

PS Da malo obrnem tvoje vprašanje:

etz chayim
# 11.06.2018 ob 11:58
Sir Isac Newton je izračunal prihod Kristusa ,če se še spomnim ,mislim da 2023 leta.