Foto:
Foto:

Komisarka za pravosodje in potrošnike Vera Jourova je ob objavi poročila ocenila, da so potrošniki postali bolj samozavestni pri spletnem nakupovanju. "Prav tako smo jim zagotovili hiter postopek za vračilo denarja, če gre kaj narobe, tudi kadar kupujejo v drugi državi. Zdaj je izziv, da se več podjetij spodbudi k odzivu na to naraščajoče povpraševanje," je dejala. V desetih letih se je delež Evropejcev, ki nakupujejo prek spleta, skoraj podvojil, in sicer z 29,7 odstotka v letu 2007 na 55 odstotkov v letu 2017. Od zadnjega pregleda stanja se je stopnja zaupanja potrošnikov za nakupe pri trgovcih na drobno v isti državi povišala za 12 odstotnih točk, za nakupe iz drugih držav članic EU pa za 21 odstotnih točk. Vendar pa se potrošniki še vedno srečujejo z ovirami pri spletnih nakupih v drugi državi EU.

Trgovci na drobno imajo zadržke pri spletni prodaji v drugih državah EU

Pomisleki so povezani z večjim tveganjem prevar, razlikami v davčnih predpisih in drugimi pravnimi vidiki poslovanja. Evropska komisija je zato predlagala sodobna pravila za digitalne pogodbe, da se poenostavita in spodbudita dostop do digitalnih vsebin in spletna prodaja blaga po vsej EU. Poročilo za Slovenijo izpostavlja, da je zaupanje potrošnikov v javne organe tretje najnižje v EU. Po drugi strani pa se je zaupanja potrošnikov v sodišča se je po obdobju nihanj med letoma 2008 in 2014 po letu 2014 močno povečala. Glede na skupni kazalnik o problemih potrošnikov in pritožbah se Slovenija uvršča v sam vrh med državami EU, ima pa tudi drugi največji delež potrošnikov, ki niso naleteli na nobeno težavo.

Poznavanje potrošniških pravic narašča

Potrošniki v EU so sicer na splošno bolje seznanjeni s svojimi pravicami. V povprečju 13 odstotkov potrošnikov v celoti pozna svoje temeljne pravice, kar je za 3,6 odstotne točke več kot leta 2014. Toda razmere za potrošnike so na splošno boljše v severnih in zahodnih državah EU kot v vzhodnih in južnih. Medtem pa se seznanjenost trgovcev na drobno s potrošniškimi pravili od prejšnje izdaje ni izboljšala, čeprav so tudi tu razlike med državami. Komisija zato pripravlja posodobitev pravil o varstvu potrošnikov, da bi se potrošniške pravice ustrezno uveljavljale po vsej EU. Raziskava je tudi pokazala, da imajo potrošniki manj razlogov za pritožbe, tisti, ki se pritožijo, pa so bolj zadovoljni z obravnavo pritožb. Vendar se je skoraj tretjina potrošnikov odločila, da se ne bo pritožila zaradi premajhnih zneskov (34,6 odstotka) ali dolgotrajnih postopkov (32,5 odstotka).

Foto:Reuters