Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.7 od 15 glasov Ocenite to novico!
Reuters|Bolgarski premier Bojko Borisov je v četrtek ob prevzemu vajeti predsedovanja EU dejal, da je "evropeizacija Balkana potrebna, da se prepreči balkanizacija Evrope"
Bolgarski premier Bojko Borisov je v četrtek ob prevzemu vajeti predsedovanja EU-ju dejal, da je "evropeizacija Balkana potrebna, da se prepreči balkanizacija Evrope." Foto: Reuters
Matjaž Trošt
Matjaž Trošt Foto: BoBo

Dodaj v

Evropeizacija Balkana kot nuja

Kolumna bruseljskega dopisnika
13. januar 2018 ob 06:13
Bruselj - MMC RTV SLO

V teh prvih šestih mesecih leta se obeta izrazito veliko poudarjanje pomena širitve Evropske unije, maja je predvideno še posebno zasedanje voditeljev Unije in držav Zahodnega Balkana. Nekako ob bok in v nasprotju s sicer eno najbolj izpostavljenih tem tega leta, namreč dogovarjanja o prihodnosti odnosa med EU-jem in Združenim kraljestvom.

Razprava o prihodnjih širitvah Evropske unije je v zadnjih mesecih znova postala izpostavljena tema, izpostavljena na pozitiven način. Evropska unija se je po nekaj letih razprav in ukrepov, s katerimi je iskala trdnejšo oporo v sami sebi, očitno le postavila na svoje noge in za svojo prihodnost išče tudi pozitivne zgodbe. Kar je pozitivno tako zanjo, saj velja širitev za enega od temeljnih orodij umirjanja odnosov med državami ter enega ključnih delov proevropske dinamike v državah, ki se bližajo Uniji. Vprašanje sicer seveda je, ali so se razmere v EU-ju v zadnjih letih dejansko resneje spremenile ali se je nemara ravno zaradi nesposobnosti resnega reformiranja Unija preprosto odločila za okrepitev vidnega, kar nedvomno je širjenje svojega vpliva in svojih meja.

Unija namreč ta čas stopica na mestu glede reforme evrskega območja, kjer še čakamo na resne, predvsem pa resno usklajene predloge (vsekakor bo pomagalo, ko bo Angela Merkel prevzela vodenje nove vlade), prav tako denimo glede migrantske zakonodaje, tudi z deli, ki so povezani z delitvijo bremen ali z reformo azilnega sistema. Trenutno osrednja stična točka evropskega delovanja ostaja iskanje enotnosti, predvsem pa se pomen te enotnosti išče in obenem izraža z uspešnim nastopom pri dogovarjanju o brexitu. Ta pogajanja so na nekakšen kanal za dokazovanje uspešnosti evropskega povezovanja in so nujno dokaz, da je izstopanje iz skupnosti, skupnega projekta početje, ki se spogleduje s kaosom, saj odnosi med državami, pravila igre presegajo zgolj neko pogodbeno ureditev. Države so tako v političnem, gospodarskem, kulturnem smislu prežete z evropsko zakonodajo in sodelovanjem. Brexit se v tem primeru ponuja kot enostavna rešitev, a je povsem jasno, da vsaj v tem primeru enostavnih rešitev za kompleksna vprašanja ni. Med tednom se je pokazalo, da je tudi arhitekt brexita, Nigel Farage, razmišlja o drugem referendumu, pri čemer so njegovi motivi drugačni kot tisti zagovornikov obstanka v EU. "Opravimo že s to dvoumnostjo."

Za Združeno kraljestvo je brexit težka izkušnja. Odločitev referendumske večine je s stališča EU-ja odločitev proti lastnim interesom. Ker je nemogoče ne-sodelovati, je odločitev za prekinitev vseh stikov nesmiselna. Za ZK je brexit podlaga za stalno politično krizo, za Evropsko unijo se za zdaj brexit kaže kot gonilo razmisleka o tem kako naprej in v pogajanjih nepopustljivo Unijo kaže kot premišljeno, enotno in samozavestno.

Ena od smeri razmisleka o prihodnji Uniji je tudi želja po predstavitvi evropskega projekta kot privlačnega. In to dejansko ponuja razprava o širitvah, saj Unijo znova kaže kot Unijo, ki jo zanima, kaj se dogaja za njenimi mejami, zavedajoč se, da so krize Bližnjega vzhoda ali Afrike bistveno bliže, kot so bile pred desetletji, ter da se tudi drugi akterji, Rusija denimo, radi ukvarjajo s tretjimi državami.

V tem delu je seveda treba omeniti tudi Turčijo, ki ji trenutno rumene zvezde na modri zastavi ne svetijo. Ne glede na to, da si vsi prizadevajo za ohranitev Turčije relativno blizu, možnost, da bi ta država v bližnji ali srednje oddaljeni prihodnosti ostaja blizu nični. Po eni strani zaradi same Turčije, po drugi zaradi znanih stališč v evropskih prestolnicah, kjer si turškega članstva ne morejo predstavljati.

Bolgarski premier Bojko Borisov je v četrtek ob prevzemu vajeti predsedovanja EU-ju dejal, da je "evropeizacija Balkana potrebna, da se prepreči balkanizacija Evrope".

Za naslednje širitve se omenja letnica 2025. Verjetno bi to lahko bila Črna gora, morda še Srbija, manj verjetno Makedonija, z veliko več možnostmi ob potrjenem dogovoru o imenu z Grčijo. Tudi v tem pogledu so zadnji nastopi predsednika Evropske komisije Jean-Clauda Junckerja logični. Sloveniji in Hrvaški, ki se v Bruslju predstavljata kot zagovornici širitve na Balkan, je sporočil, naj se dogovorita o arbitražni odločbi, češ da ima to posledice za prihodnje evropske ambicije držav iz te regije. Poskus krepitve občutka odgovornosti, nedvomno in želja, da bi se meddržavni spori postavili v fascikel z napisom rešeno, preden bi se kdo spomnil, da so izrazito priročni za kreiranje politik. Razen zahodnobalkanskih držav druge države možnosti oz. podlage za evropsko poti in posledično vstop v EU-ju trenutno nimajo. Širitev je tudi zato pristop, ki je nadzorovan, omejen in ob napredku prinaša zelo verjetno pozitivno sprejemanje Unije in evropskega povezovanja v lokalnem okolju, kar povratno služi tudi kot dokaz o uspehu EU.

Da gre pri širitvah in Zahodnem Balkanu tudi za več kot zgolj videz, je očitno tudi ob vedno znova obujenih razpravah o sodu smodnika, o nerešenih vprašanjih, o strahu pred zaostritvami, ter ob omembah nekakšnih črnih davčnih, političnih, varnostnih lukenj znotraj Evrope.

Matjaž Trošt
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
zeus.zeng
# 13.01.2018 ob 06:48
Evropeizacija Balkana kot nuja...
----------------
že marsikdo močnejši je hotel ,,požreti ,, balkan pa se mu je zataknil v grlu . Res je seveda, da smo Balkanci bolj revni od ,,evropcev ,, nismo pa bolj neumni , skratka Bruseljski aparatčiki naj pazijo, da si ne bodo z Balkanom ,,polomili zobe ,, ...
Celt
# 13.01.2018 ob 07:14
"evropeizacija Balkana potrebna, da se prepreči balkanizacija Evrope"

Začnite s Hrvaško.
gesan
# 13.01.2018 ob 06:56
Kolikor jaz opažam, je tako, kot sem pred 20 leti napisal, da se bojim, da se bo prej EU "balkaniziral", ker balkan je precej težje evropeizirati!

In to se tudi dogaja!
Če pogledamo EU šefa in njegove finančne povezave in ščitenje davčnih mešetarjev z izogibanjem davkom... bla bla bla in vse ostalo, potem res nimam kaj, da si ne bi mislil, da je EU mentalno res balkanizirana.

Edina razlika je le v tem, da so iz balkana prevzeli samo čut za lepljivoprstnost, kulinarike in vsega ostalega kar je dobrega iz tega balkana pač ne, pa čeprav jim je tudi to všeč.
gesan
# 13.01.2018 ob 07:00
EU ne ve niti tega kje je pravzaprav šengenska meja!
In oni se gredo EU?!

Hahaha, še vedno si nočejo priznat, da so pošteno zavozili?!
Tak je to, ko šef raje gleda flašo kot lastno odgovornost!
ST11
# 13.01.2018 ob 07:23
Najbrz zelijo izprazniti prostor za nekoga drugega ( ... beri dogodki iz jeseni 2015), kajti v trenutku, ko bodo drzavljani BiH (verjamem, da tudi v Srbiji ni nic drugace) dobili prost vstop na trg dela v EU, bodo tam ostali le se upokojenci in politiki.
Na letni ravni precej casa prezivim v BiH in vem, kaj je edina zelja mladih in tudi malo manj mladih.
gesan
# 13.01.2018 ob 07:14
Komu ni jasno, da niti svoje šengenske meje še vedno ne poznajo?
zapravico
# 13.01.2018 ob 08:51
Kobodo priključili balkan je evrope definitivno konec,ker trmastih balkancev se pač ne da spreminjati,zato jih je treba pustit tam kjer so
gesan
# 13.01.2018 ob 06:58
zeus.zeng
# 13.01.2018 ob 06:48
Evropeizacija Balkana kot nuja...
----------------
že marsikdo močnejši je hotel ,,požreti ,, balkan pa se mu je zataknil v grlu . Res je seveda, da smo Balkanci bolj revni od ,,evropcev ,, nismo pa bolj neumni , skratka Bruseljski aparatčiki naj pazijo, da si ne bodo z Balkanom ,,polomili zobe ,,
------------------------------
Lomijo si zobe oni že na sebi kot zgleda.
Drugače se pa kar strinjam!
ST11
# 13.01.2018 ob 09:09
... kot povedo modreci: "Lahko gre clovek z Balkana, vendar Balkan nikdar iz cloveka:" :)
SamoRes
# 13.01.2018 ob 07:34
Kje si bo potem sds izposojala denar?
zeus.zeng
# 13.01.2018 ob 07:29
Če pogledamo EU šefa in njegove finančne povezave in ščitenje davčnih mešetarjev z izogibanjem davkom
----------
pa na ravnanje kumaric ne smemo pozabiti in seveda na prilagajanje moških novim ,, kvotam ,, oz. ,,vrednotam ,, - tudi ne , da ganljive materinske skrbi za nemške banke sploh ne omenjamo . Sicer pa izjava bolgarskega premierja pove vse o patriotizmu balkanskih politikov ...
1970b
# 13.01.2018 ob 07:48
@ST11

Se strinjam glede Bosne in migracij.

Ravno zato pa bo EU v bližnji prihodnosti morala še dodatno ekonomsko stabilizirati Bosno, ki bo drugače postala tempirana bomba sredi EU.
Že leta preko medijev spremljam ekonomsko situacijo v Bosni in poglede prebivalcev.
Trenutno je tam depresija (v glavah) na višku, čeprav so določeni ekonomski kazalci (npr. izjemna rast izvoza) odlični.

V tem kontekstu je tudi zanimiva situacija na Sarajevski borzi, ki je znana nekaterim Slovencem, kot odličen vir zaslužka. Spet drugim pa kot neprijeten spomin na na velike izgube v letu 2008. Od takrat naprej borza samo pada in predvsem njihovi vzajemni skladi (ZIF-i) so močno podcenjeni. Za tiste bolj drzne bo v kratkem priložnost dobrega zaslužka, a več kot nekaj 1000 EUR, zagotovo ne bi vložil.

Kupuj,ko nihče ne kupuje in prodajaj, ko vsi kupujejo.
Miša
# 13.01.2018 ob 11:31
Balkanskih držav se ne sme sprejeti v EU, ker je tam totalen nered, tudi Hrvaške nebi smeli sprejeti. Poglejte njihove novice, pa boste videli kako je tam.
zeus.zeng
# 13.01.2018 ob 07:09
"evropeizacija Balkana potrebna, da se prepreči balkanizacija Evrope".
---------------
upam da ne z,, bombniki,, in vojaškimi ,, intervencijami ,, kot se je že nekajkrat zgodilo ampak mogoče na malo bolj prijazen način ...
cairns
# 13.01.2018 ob 16:22
Evropeizacija Balkana kot nuja

Misija nemogoče.

Bo pa uspela balkanizacija in islamizacija Evrope ker ta proces podpirajo najbogatejše evropske države z Đermanistanom na čelu.
zamudnik
# 13.01.2018 ob 10:32
Evropska unija se je po nekaj letih razprav in ukrepov, s katerimi je iskala trdnejšo oporo v sami sebi, očitno le postavila na svoje noge

Hehe, leta službe v bruseljski palači očitno ne zameglijo pogleda samo tamkajšnji birokratski eliti.
sanja25
# 13.01.2018 ob 10:15
Težka bo, ker če pogledaš Romunijo, Bolgarijo, Hrvaško ali pa Grčijo se vidi, da tega niti ne znajo ali pa nočejo. Gre se jim v prvi vrsti za pritok nove delovne sile in razprodajo naravnih virov, ostalo je pa ena sama demagogija.
Debely
# 13.01.2018 ob 10:09
A to so geniji pogruntali leta 2017 ali 2018? To vemo že vsaj 30 let.
Platon
# 13.01.2018 ob 09:37
Nujno je potrebno povedati tudi to, da so glavne sile EU (Nemčija idr.) razbile Jugoslavijo in tudi kasneje razbijale oz. drobile tudi novo nastale balkanske države...tako da nisem prepričan kdo si v resnici želi oz. kdo ne želi evropeizacije Balkana.
58rajko
# 14.01.2018 ob 13:04
Da je Balkan zelo visoko na prioritetni listi ( beri: ustaviti in zmanjšati vpliv Rusije) USA, je čista slučajnost
mataj-finance
# 13.01.2018 ob 13:01
Z drugim besedami: Balkanski tajkuni in skorumpirani politiki morajo dobiti priložnost, da kradejo evropske količine denarja in ne obratno.
maja kibira
# 13.01.2018 ob 12:44
Tale gospod me pa spominja na enega mozakarja ki je vcasih hodil po nasem naselju in brusil moze ter popravljal deznike..no ja..morebiti je vsaj v sorodu z njim
Miša
# 13.01.2018 ob 11:34
http://www.rtvslo.si/profil/amfibija
Ni vam treba pisati pesmic. Napišite kaj konkretnega, pa brez zamere.
bolkonsky
# 13.01.2018 ob 11:26
Evropeizacija Balkana kot nuja
---------------------
he,he..boj z mlini na veter...

a ni bil 'dovolj' don Kihot?
(fantazija vs stvarnost)
it doesn't work...

je pa sicer lepa ideja...

mogoče v nekem drugem 'življenju'...
ST11
# 13.01.2018 ob 11:09
@SamoRes, jaz politikov, in to vseh barv in vetrov, niti ne stejem med ljudi, temvec zgolj v anomalijo, ki je izgubila stik s stvarnostjo.
r5
# 13.01.2018 ob 10:19
Kakorkoli smo na Bolgare gledali v preteklosti, odpirajo prava vprašanja in dolgoročno je za vse dobro, da se EU pridružijo še preostale države Z Balkana. Slovenija bi morala pri tem igrati vidno vlogo. p.s. Kolumno naj prebere še lektor.
artoum
# 13.01.2018 ob 07:44
@SamoRes
a si jih sanjal? daj ne bodi sramežljiv in kaj več povej kaj se je dogajalo.
Follow Me
# 13.01.2018 ob 06:48
Bojko Borisov: "evropeizacija Balkana potrebna, da se prepreči balkanizacija Evrope".

Sloveniji in Hrvaški, ki se v Bruslju predstavljata kot zagovornici širitve na Balkan ... itak naj pridejo še drugi v to sran.. zakaj bi bili sami.

...ob napredku prinaša zelo verjetno pozitivno sprejemanje Unije in evropskega povezovanja v lokalnem okolju, kar povratno služi tudi kot dokaz o uspehu EU.

Juhej več kot nas je bolj bo veselo aja in ne pozabit vlivat novega upanja :D .
politik kritik
# 13.01.2018 ob 06:30
Če se je že nujno treba širit naj se pogleda Ukrajino, Gruzijo, Moldavijo. Tam čakajo EU z odprtimi rokami. Balkan je pa pač balkan in vemo kaj so v prejšnjem stoletju vse zakuhali, in kaj delajo še sedaj (primer hrvaške, ki enostavno ne priznava mednarodnih sodišč).
generacija56
# 13.01.2018 ob 08:37
Pripravlja se "veliki pok".
Vstopila bo Črna gora. Oz. njenih 42 poslancev., ki so jo pripeljali v NATO.
Morda uspejo tokrat vprašati celo ljudstvo...
Srbi? Ne v tem stoletju, je preveč pogojevanj, da se odreče vezem z Rusijo...
Makedonija?
Saj ne vemo, če bo še obstajala.... Poteka dezintegracija...
SamoRes
# 13.01.2018 ob 10:02
ST11
# 13.01.2018 ob 09:09
.. kot povedo modreci: "Lahko gre clovek z Balkana, vendar Balkan nikdar iz cloveka:" :)

To sem jaz napisal v članku, ko se gre Janša denarne posle z balkanci
AMFIBIJA
# 13.01.2018 ob 07:49
PRAVLJICA Z ZAHODNEGA ROBA

Pravljični je svet bil spet na kupu,
vil in škratov pa podob čarobnih,
v ambientih radi bi udobnih
ubežali stvarnosti obupu.

Da v soseščini še vlada beda,
da prepirov mnogo je med brati,
tarnali so tamkaj zbrani škrati,
to podoba res bila je bleda.

Vse zaklete naj se brž odčara,
rekla je zahodna dobra vila,
marsikaj potem še govorila,
češ ukletih da nihče ne mara.

Skočil je iz vode kakor žaba
tokrat bil v podobi je rjavi,
kraljevič zakleti čisto pravi,
tak, ki komaj na površju plava.

Tleskal je z jezikom grgrajoče,
da ne bo sestal se z neko vilo,
dokler se ne bo mu razmejilo,
mejo vodno videti da hoče.

Bi odrešil ga poljub kraljične,
toda trmasto naš žabec vztraja,
da se z lepotico ne pogaja,
druge vse stvari zanj bolj so mične.

Vila ga ne more pač podpreti,
vila ta zahodna dobra skrajno,
vidi, da bo stanje večno, trajno,
je pred njo rjavček žal zakleti.
infostriker
# 13.01.2018 ob 10:01
A lahko prosim nekdo napiše 5 točk, kaj so plusi in minusi vstopa X države v EU .... razn pufa ki si ga nakoplje vsaka država, korist ima pa EUCB?
Matjaž Trošt
link
Brexit za vsako ceno
46
9. december 2017 ob 06:20 Včerajšnji dogovor glede brexita še zdaleč ne pomeni rešitve.
Več novic ...
Kazalo