Od decembra je spletno nakupovanje v Evropski uniji bistveno olajšano. Foto: Pixabay Foto:
Od decembra je spletno nakupovanje v Evropski uniji bistveno olajšano. Foto: Pixabay Foto:

Nova pravila sta letos februarja potrdila Evropski parlament in Evropski svet, spletni kupci pa imajo odslej boljši čezmejni dostop do nakupa izdelkov, rezervacije hotelov, najema avtomobilov ali nakupov vstopnic za glasbene festivale ali zabaviščne parke v Evropski uniji.

63 odstotkov spletnih mest je zavračalo kupce

Evropska komisija se je za ukrep odločila potem, ko so v raziskavi pred dvema letoma ugotovili, da kar 63 odstotkov spletnih mest zavrne kupce iz drugih držav Evropske unije, geografsko blokiranje je bilo najpogostejše pri nakupu električnih gospodinjskih aparatov, med storitvami pa so izstopali spletni nakupi vstopnic za prireditve. "Glede na te rezultate je lahko samo vsaka tretja oseba v Evropski uniji opravila nakup," je povedal evropski komisar za enotni digitalni trg Andrus Ansip in dodal, da bodo "kupci lahko odslej uživali v spletnih nakupih brez strahu, da bodo preusmerjeni, blokirani ali diskriminirani". Od začetka decembra tako v EU trgovci ne smejo več onemogočiti ali rutinsko preusmeriti spletnega kupca na drugo spletno mesto zaradi državljanstva, kraja prebivališča ali začasne lokacije. Trgovci po EU-ju bo morajo spletne kupce iz drugih držav EU-ja obravnavati enako kot domače kupce, tako glede cene kot pogojev nakupa, ter zagotavljati vsem enake storitve, npr. pri hotelski nastanitvi, športnih prireditvah, najemu avtomobila … To pomeni, da bodo vsi potrošniki, ki so državljani EU-ja, kupovali izdelke in storitve v enaki spletni trgovini in ne več zgolj v tistih, ki so jih spletni trgovci priredili za posamezno državo.

Kaj novosti pomenijo v praksi?

Doslej denimo slovenski kupec ni mogel vedno kupiti enakega izdelka, kot ga je lahko kupec v Nemčiji, ker izdelek ni bil na voljo slovenskim kupcem. Ali pa sta imela izdelka v slovenski in nemški različici spletne trgovine različni ceni. Romana Javornik iz Evropskega potrošniškega centra (EPC) pravi, da je EPC tisti organ v Sloveniji, ki lahko spletnim kupcem pomaga pri reševanju morebitnih zapletov. "Če bi prišlo do težav, ki bi jih potrošniki imeli v zvezi s to uredbo, je EPC tisti, ki je zadolžen, da rešuje težave v zvezi s to uredbo in to pomoč potrošnikom že lahko nudimo." A vse ovire za potrošnike tudi s to uredbo niso odpravljene: resda spletni trgovec potrošniku iz druge države odslej ne sme več onemogočiti nakupa na določenem območju ali ga preusmeriti na drugo spletno mesto, ni pa dolžan naročenega v vsako državo tudi dostaviti. "Če slovenski potrošnik želi, da mu blago dostavijo v Slovenijo, podjetje pa ima v splošnih pogojih zapisano, da dostavlja samo v Avstrijo ali Španijo, bo slovenski potrošnik lahko zahteval dostavo v Avstrijo ali Španijo, ne pa v Slovenijo," pojasnjuje Javornikova. Odprava geografske zapore sicer še naprej ne velja za avtorsko zaščitene digitalne vsebine, kot so e-knjige, prenosljiva glasba in spletne igre, pa tudi ne za finančne, avdiovizualne, prevozne, socialne storitve in storitve zdravstvenega varstva. Evropska komisija bo dve leti po začetku veljavnosti omenjenih predpisov ocenila, ali bi bilo treba prepoved geografske zapore razširiti tudi na avtorsko zaščitene vsebine, na avdiovizualne storitve in storitve prevoza.