Telovadba izredno koristna za starejše, priporočajo 150 minut na teden
S staranjem se telesna sestava prestrukturira, a z rednim gibanjem, vajami za mišično moč, ravnotežje in koordinacijo se lahko ti procesi močno upočasnijo. Telesna dejavnost naj bo redna in primerno intenzivna, priporoča NIJZ.
Preventiva za srčno-žilne bolezni, možgansko kap, sladkorno in nekatere vrste raka
Objavljeno: 2. februar 2020 ob 12:16
Ljubljana - MMC RTV SLO, STA

Zdrav duh v zdravem telesu zagotavlja redna telesna dejavnost. Foto: Pixabay

Telesna dejavnost je pri starejših priporočljiva tudi zato, ker pripomore k izboljšanju gibalnih spretnosti in kognitivnih zmožnosti. Med drugim preprečuje srčno-žilne bolezni, možgansko kap, sladkorno bolezen in nekatere vrste raka. Gibanje krepi samozavest, zmanjšuje stres in depresijo. Hkrati pomembno vpliva na samostojnost pri vsakodnevnih opravilih, je za STA povedala fizioterapevtka Danielle Jagodic iz Združenja fizioterapevtov Slovenije.

Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) bi morali starejši odrasli aktivno preživeti vsaj 150 minut na teden. Po besedah Jagodičeve so za starejše od 65 let poleg aerobnih vaj, kamor med drugim sodijo nordijska hoja, tek, kolesarjenje, ples, planinarjenje in plavanje, pomembne vaje za mišično moč, gibljivost in ravnotežje. Jagodičeva še opozarja, da je pred začetkom izvajanja telesne dejavnosti priporočljivo posvetovanje z osebnim zdravnikom, vadbo pa naj vodi strokovnjak.

Za ohranjanje zdravja, funkcijske samostojnosti in zmanjšanje tveganja za padce je po mnenju Jagodičeve najučinkovitejša večkomponentna vadba. "Med tovrstno vadbo prištevamo na primer krožno vadbo, ki se je v zadnjem času zelo uveljavila pri obravnavi starejših oseb, jogo, pilates in taj či," je povedala.

Planinarjenje je ena od primernejših dejavnosti za starejše. Foto: Pixabay

Posebne vaje za starejše

Gibalne vaje lahko starejši izvajajo sami doma, a morajo biti pozorni, da jih izvajajo pravilno. Vaje za starejše so objavljene tudi v knjižici na spletni strani NIJZ-ja. V njej je prikaz vaj za gibljivost, moč in ravnotežje, vsaka pa je opremljena s fotografijo in opisom, kako se pravilno izvede. Avtorja knjižice Jasna Lavrenčič in Damir Karpljuk poudarjata, da je s staranjem dejavnost še toliko pomembnejša, saj človek z leti izgublja mišično moč, manj gibljivi pa postanejo tudi sklepi. Z dejavnostjo lahko posameznik poskrbi, da bo vsakdanje gibe, kot so sklanjanje, dviganje in nošenje bremen, lahko izvajal sam, brez pomoči.

V Zvezi fizioterapevtov priporočajo izvajanje vaj po vnaprej pripravljenem načrtu telesne dejavnosti. Primerne so vodene vadbe, s katerimi je mogoče doseči najvišjo mogočo telesno zmogljivost na varen način. Vadba v skupini, pod nadzorom trenerja, ima prednost tudi zato, ker zmanjšuje socialno izključenost, izboljša motivacijo in poveča vztrajnost pri vadbi. Omogoča tudi spremljanje napredka in stopnjevanje zahtevnosti.

Veliko izbiro različnih dejavnosti za starejše nudijo številni domovi za upokojence in fitnes centri. Brezplačno skupinsko vadbo zagotavlja tudi program Razgibajmo Ljubljano. Vadba poteka dvakrat na teden v Dnevnem centru aktivnosti za starejše v Ljubljani in Športnem centru Triglav. Je nizko intenzivna in prilagodljiva glede na posameznikove sposobnosti, sofinancirata pa jo Mestna občina Ljubljana in Fundacija za šport. Vadbo bodo izvajali do 27. maja.

G. K.
Prijavi napako

<< Pojdi nazaj