Zvezdana Novaković Foto: Nataša Rižnar
Zvezdana Novaković Foto: Nataša Rižnar

Gostja tokratnega podcasta Zorni kot je 38-letna glasbenica, Ptujčanka Zvezdana Novaković, ki je vsestranska glasbena ustvarjalka, pevka, harfistka, komponistka, ustvarja tudi iz gline. Z njo smo se pogovarjali o glasbi, o ustvarjanju, kreativnosti, petju v zboru Carmina Slovenica, grlenem petju,... Zakaj jo pritegnejo starodavne tradicije? Kako prijazno okolje je Slovenija za samostojne ustvarjalce na področju kulture? Kaj pomeni biti ženska umetnica v Sloveniji? Z njo smo se pogovarjali tudi o njeni zasedbi Čaralice, s katero ima jutri, v petek, 6. januarja 2023, v Cankarjevem domu v Ljubljani koncert.

Med Ptujem in Ljubljano

Za pogovor sva se dogovorili v njenem rojstnem kraju Ptuj; razpeta je sicer med Ptujem, kamor se vrača na obiske k družini, in Ljubljano. Kako jo je kot ustvarjalko sprejel Ptuj? Je "dovolj velik" za takšne ustvarjalce, kreativce, kot je ona? "Žal tudi tukaj velja pravilo, da če nisi tukaj doma oziroma ostal doma, nekako nisi sprejet. Podobno se, vidim, dogaja tudi drugim umetnikom," pravi Zvezdana Novaković.

Njeni glasbeni začetki segajo v čas petja v zboru Carmina Slovenica

Njeni pevski začetki pa segajo v čas, ko je pela v mariborskem zboru Carmina Slovenica pod vodstvom Karmine Šilec. Kakšni spomini jo vežejo na to obdobje zbora Carmina Slovenica? "Pevsko šolo Carmina Slovenica sem začela obiskovati kot desetletno dekle, in do 22. leta, to je več kot desetletje. To je bilo zelo intenzivno obdobje, polno izjemne glasbe, potovanj,... Doživela sem to, da se ti z delom nekaj obrestuje. Če res vlagaš v nekaj, dobiš potem nagrado. Dobila sem močno hrbtenico in imam občutek, da lahko vse dosežem. Zelo bogato otroštvo je bilo to."

Grleno petje: "Že v otroštvu sem si rekla, da bom enkrat tako pela tudi jaz"

V avstrijskem Gradcu je končala diplomski študij džez petja, v Mariboru diplomirala iz glasbene pedagogike, v Bolgariji magistrirala iz ljudskega petja slovanskih in balkanskih kultur in leta 2018 še končala magistrski študij na Švedskem, smer kompozicija. Če se dotaknemo samo enega področja: ljudskega petja slovanskih in balkanskih kultur. "S tem petjem sem se spoznala že pri zboru Carmina Slovenica." Ena njenih "posebnosti" je grleno petje. Ta pevska tehnika ni enostavna. "Že ko sem ga v otroštvu slišala na posnetkih, sem vedela, da bom enkrat takole znala peti tudi jaz," razlaga sogovornica. In ta študij ji je odprl tudi pot za zanimanje v slovensko ljudsko glasbo.

Od harfe do gline

Zvezdana Novaković je sicer delovala že v številnih projektih in na tolikih področjih, da jih je težko vse popisati. Etno, gledališka glasba, elektronika, lutke, koncertni odri, gledališki odri, vodenje vokalnih zasedb... Sodelovala je med drugim s Svetlano Makarovič; ta je o njej med drugim izjavila: "Ti nisi človek, ampak halucinacija." Zvezdana Novaković igra med drugim harfo, ki je njena posebna ljubezen, ustvarja pa tudi iz gline. Svoje znanje pa prenaša tudi na mlajše generacije.

Foto: Radio Maribor
Foto: Radio Maribor

"Več težav kot naj nam bi jih povzročali moški si delamo ženske med seboj"

Kaj pomeni biti ženska umetnica v Sloveniji? "Težko rečem, da je vse samo slabo. Vidim, da se moški hitro vse 'zmenijo' med seboj. Vsekakor mora biti ženska zelo žilava, in imeti močno hrbtenico. Bi pa rekla, če sem iskrena, da si delamo več težav ženske med seboj, kot bi nam jih delali moški. Po drugi strani pa imam ekipo žensk, ki smo zelo povezane in se zelo podpiramo, tako da ni vse črno-belo. Je zelo osamljena pot, se mi zdi, da se moški veliko bolj podprejo med seboj. Kaj vem - mogoče ko si na neki svoji poti, si pač sam, ker si sam s svojim mišljenjem. In se mogoče v nekem trenutku počutiš osamljenega, čeprav je to edina prava pot, da se zgodi misel, tista reč, najbolj žlahtno, kar bi se moralo zgoditi iz tebe. Ni enega odgovora. Hkrati mi uspeva. Mislim, da je našim prednicam šlo dosti težje kot nam. Sem srečna, da živim v tem času."

Kaj pomeni imeti status samostojnega ustvarjalca na področju kulture v Sloveniji? "Slovenija je prijazno okolje za umetnike. Sem bila v tujini in vem, da so tam manj podprti umetniki kot pri nas. Seveda pa je v tujini več prostora in je več priložnosti. Je pa res, da nimam istega življenja kot vrstniki z nekimi običajnimi in varnimi službami. Ampak to je cena svobode. Cena tega, da delaš točno tisto, za kar si poklican v to življenje."

Celotnemu pogovoru prisluhnite na povezavi:

Umetnica, harfistka, komponistka, performerka in pevka Zvezdana Novaković