Pokrajinski muzej Maribor je v sodelovanju z Zvezo društev slepih in slabovidnih Slovenije pripravil razstavo slik in fotografij z naslovom Onstran svetlobe. Predstavljeno je delo 19- ih slepih in slabovidnih avtoric in avtorjev iz različnih slovenskih krajev. Z razstavo praznujejo stoletnico društvenega samoorganiziranja, želijo pa tudi spodbujati empatijo, ki bo videčim omogočala boljše razumevanje potreb slepih in slabovidnih sodržavljanov.

Foto: MMC RTV SLO/Tamara Zupanič Čučnik
Foto: MMC RTV SLO/Tamara Zupanič Čučnik


7. novembra 1920 sta Franc Dolinar in Alojzij Levstek v Ljubljani ustanovila Podporno društvo slepih, ki je prvo slovensko invalidsko društvo. Glavni namen društva je bilo zbiranje denarja za pomoč revnim slepim, ki so bili tedaj odvisni zgolj od svojcev in znancev. Muzejski svetovalec v Pokrajinskem muzeju Maribor Drago Oman: »Sporočilo te razstave ni samo stoletnica društva, ampak želimo z njo tudi vzpodbuditi empatijo, ki bo videčim omogočila lažje in bolje razumeti svet slepih in slabovidnih. Razstava je prilagojena slepim in slabovidnim, vsa razstavljena dela so opremljena s podnapisi v brajici, razstavni katalog pa je na voljo v treh inačicah: v brajici za slepe, v povečani obliki za slabovidne in pa katalog za videče obiskovalce, kjer pa so predstavljeni tudi vsi avtorji.«

Motivika razstavljenih del je različna, umetniki in umetnice slikajo krajine in portrete, drugi se podajajo v fantazijski svet. »Obiskovalci se seveda sprašujejo, kako slepi in slabovidni slikajo, če pa ne vidijo. Na razstavi sami je pojasnjeno, kakšne postopke pri tem uporabljajo, nekateri si razdelijo platno na mreže, drugi uporabljajo povečevalna stekla, slikajo v svetlih prostorih; ti postopki so različni,« razlaga Drago Oman. Na Zvezi društev slepih in slabovidnih Slovenije skrbi za kulturo, pa tudi za organizacijo likovnih kolonij Dušan Brešar Mlakar: »Slikarji seveda slikajo z mentorji, in ti jim pomagajo, jih usmerjajo, kakšne črte, kje in kako naj jih potegnejo. Svetloba mora padat s pravilnega kota, nekateri pa si označijo tudi barve, ki jih potem nanašajo na platno.«

Na razstavi sodeluje tudi konceptualni umetnik Evgen Bavčar: »Sam nisem fotograf v tradicionalnem smislu, ampak sem konceptualni umetnik. Uresničujem podobe, ki se rodijo v meni, kajti vsak človek ima pravico do podob, po drugi strani tudi ustvarja podobe. Velikokrat mislijo o slepih, da nimajo podobe o svetu, da si ne predstavljajo sveta, da ga ne upodabljajo, seveda pa to ne drži. V bistvu so te fotografije izrazi mojih notranjih videnj, mojih konceptov, idej, zamisli, ki se pojavijo v moji notranjosti. Videl sem do 12 leta in poznam ta vizualni svet, dejstvo pa je, da poleg vizualnega sveta obstaja tudi nevidni svet, in ta nevidni svet želim izraziti s svojimi deli.« Preko 90 slik je doslej narisala Natalija Žitnik Metaj in sodelovala na 36 skupinskih razstavah in eni samostojni. »Najbližji so mi motivi narave, saj lahko naravo slikamo tudi na nek abstrakten način; kot začutim pokrajino, ki jo rišem. Na zadnji slikarski koloniji sem narisala žitno polje, v močnih, rumeno, oranžnih odtenkih.«

Zaradi ukrepov preprečevanja širjenja korona virusa so muzejske razstave občasno nedostopne, zato so v muzeju postavili vzporedno spletno razstavo. Razstava Onstran svetlobe je postavljena v razstavišču Kino Partizan, odprta pa bo do 24. decembra.