Letošnji domači festivali so bili v večini slabše obiskani. Foto: MMC RTV SLO / P. S.
Letošnji domači festivali so bili v večini slabše obiskani. Foto: MMC RTV SLO / P. S.
Njoki
Nekateri menijo, da je festivalov preveč, drugi si jih želijo še več. Foto: MMC RTV SLO
Frequency
Festival FM4 Frequency je nekoč veljal za bolj butičnega in usmerjenega v indierock, zdaj, kot smo pred dnevi poročali, pa je že presegel ozke okvire in privlači širše množice - letošnjih 120.000 obiskovalcev pač ni zanemarljivo število. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic

Na letošnjem festivalu INmusic, ki ga prirejajo sosedje Hrvati, se je po besedah organizatorjev zabavalo okoli 50.000 obiskovalcev. Festival FM4 Frequency je obiskalo več kot 120.000 obiskovalcev.Petrovardinska trdnjava v Novem Sadu je že enajsto leto gostila "največjo zabavo na Balkanu". Po poročanju srbskih medijev se je v vseh štirih dneh na prizorišču zbralo okoli 135.000 obiskovalcev, medtem ko so organizatorji na uradni spletni strani zapisali, da je festival obiskalo okoli 165.000 ljudi.

Kaj pa se je dogajalo na festivalskih odrih na sončni strani Alp? Julija je iz Tolmina prišla žalostna vest. Organizatorji festivala Reggae Riversplash na Soči so sporočili, da so ga morali zaradi težav pri pridobivanju sponzorskih sredstev odpovedati. Na uradni spletni strani so zapisali, da je bila odpoved sicer zadnji ukrep, vendar boljši, kot če bi Riversplash izvedli polovičarsko. Težave so imeli sicer že večkrat, tako s financami kot tudi z najemanjem zemljišč v Tolminu, saj so morali leta 2006 festival prirediti na Koroškem ob Ivarčkem jezeru.

Oče slovenskih rockovskih festivalov Rock Otočec je imel bistveno manjši obisk kot pretekla leta. Druge so krojili aktualne gospodarske razmere, majhen trg (ki kroji predvsem domačo koncerto sceno) in seveda vreme. "Dobri festivali z dobrim konceptom so danes redkost. Ljudje se ne družijo več, kot so se včasih, zato so festivali, kot je naš, več kot dobrodošli," je ob MMC-jevem vprašanju, ali je morda pri nas preveč festivalov, odgovoril direktor festivala Panonika Harmonika, ki je letos potekal prvič, Tomaž Zorko.

V spodnji fotozgodbi smo zbrali mneja organizatorjev Schengenfesta, ČrnFesta, Kamfesta, Trnfesta, Švica, festivala Ptuj odprto mesto, Poletne Splash Pokovke, Njoki festivala, Rock Otočca, Metalcampa, Šklabfesta, Carniole, Festivala Ljubljana, Alternative, Jazzinity, Zmaj 'ma mlade in mednarodnega festivala Noč v stari Ljubljani.

Šesti Njoki festival (en dan, 22 evrov (v predprodaji), 1.500 obiskovalcev): 'Letos se je festival odvil po pričakovanjih, v prejšnjih letih je bil obisk morda skupno gledano celo večji, ampak je bil letos enodnevni dogodek in je bila vstopnina tudi morda višja. Festival je potekal v nedeljo, ki v Sloveniji ni tradicionalni dan za festivale, ampak smo z obiskom seveda zadovoljni,' so za MMC dejali organizatorji in dodali, da je bil letošnji ključ pri iskanju nastopajočih 'kvaliteta, kvaliteta, kvaliteta in prepoznavnost v domačem okolju'. Foto: MMC RTV SLO
Peta Alternativa Ribnica (en dan, ni vstopnine, okoli 700 obiskovalcev): 'Obisk se še vedno iz leta v leto povečuje in tako je bilo tudi letos. Ni prav veliko skupin v naši okolici, zato se obrnemo na tiste, ki so najdejavnejši in imajo željo po predstavitvi na Alternativi. Obstaja pa kriterij, da gre za skupino bolj alternativnih zvrsti in ponuja malce drugačnen pogled kot pa večina komercialnih rock- ali celo metalbandov. Na žalost nam je uspelo zbrati zelo malo sponzorskih sredstev in prav recesija je bil glavni izgovor morebitnih donatorjev,' je za MMC povedal eden izmed organizatorjev Žiga Lovšin. Foto: MMC RTV SLO
Prva Poletna Splash Pokovka (dva dni, en dan 10 evrov, dva dni 15 evrov (v predprodaji), več kot 2.000 obiskovalcev): 'Poletna Splash Pokovka se je v Tolminu odvila prvo leto, zato primerjave s preteklimi leti ne moremo delati, smo pa veseli, da smo po razprodani novoletni XXL Pokovki na Gospodarskem razstavišču začrtali tudi poletni festival (Poletno Splash Pokovko), ki je bila nedvomno največji elektronski dogodek letošnjega poletja in v tem duhu bomo nadaljevali tudi prihodnje leto, ob tem pa želimo, da postaneta tako novoletni kot poletni festival tradicionalna. Letos je Poletna Splash Pokovka gostila več kot 50 didžejev iz petih držav. Koncept festivala je bil 'domača scena', saj si je v vseh dozdajšnjih letih pridobila vrsto elektronskih navdušencev ter prav tako izjemno močno sceno, ki se zbere enkrat letno na PSP-ju,' so za MMC razložili organizatorji. Foto: MMC RTV SLO
Osmi Študentski vikend inteligence in cvička – ŠVIC (dva dni, enodnevna vstopnina 18 evrov, dvodnevna 30 (v predprodaji), 8.000 obiskovalcev): 'Pričakovanja v zvezi z obiskom so bila presežena. Na ŠVIC-u 09 je bilo več kot 6.000 obiskovalcev in več kot 1.000 šotorov, v katerih so ti taborili. Letos pa smo opazili 1.500 šotorov. Tako festival vsako leto obišče več ljudi. Filozofija festivala je obiskovalcem za čim cenejšo vstopnico zagotoviti največ (vstopnica v predprodaji je stala 20 evrov). ŠVIC je 'žur' festival. Iščemo take glasbene skupine, ki čim bolj razvnamejo množice. Poleg odličnega odziva obiskovalcev smo bili deležni tudi pohval nastopajočih,' je za MMC pojasnila ena izmed organizatork Manca Šalehar. Foto: MMC RTV SLO
Drugi Šklabfest (dva dni, enodnevna vstopnica 30 evrov, dvodnevna 40 evrov (v predprodaji), okoli 2.000 obiskovalcev):'Festivala se je letos v primerjavi z lanskim udeležilo približno enako število ljudi. Gospodarske razmere se niso poznale pri sami organizaciji: gledali smo, katere skupine so na turnejah v času našega festivala in jih na podlagi tega povabili. Glavni predpogoj je bil, seveda, da igrajo punk. Kriza se je bolj poznala pri obiskanosti,' je za MMC pojasnil vodja projekta Niko Vukič. Foto: MMC RTV SLO
14. festival Rock Otočec (tri dni, enodnevna vstopnica 35 evrov, tridnevna 70 evrov (v predprodaji)): 'Na Rock Otočec več ali manj prihaja 20 odstotkov od tistega povprečja zadnjih štirinajstih oziroma desetih let. Letos jih je bilo prej manj kot več - se pravi, dvajset odstotkov manj kot lani, za katere pa menim, da so bili vsi – razen če je kdo imel kakšne posebne težave – zelo zadovoljni,' je zatrdil oče festivala Franci Kek in dodal, da se vsi festivali spopadajo s podobnimi težavami v času krize. Organizatorji pa že sporočajo, da se 15. festival ne poslavlja od idilične lokacije ob reki Krki. Foto: MMC RTV SLO
Tretji festival zvoka, sonca in zabave Šengenfest (tri dni, enodnevna vstopnica 18 evrov, tridnevna 42 (v predprodaji), okoli 10.000 obiskovalcev:' Nastopajoče smo izbirali predvsem glede na to, kaj spada v skupine, ki prinašajo zabavo, seveda pa morajo biti kakovostni v svojih zvrsteh. Kot vsako leto pa izbiramo tudi med manj uveljavljenimi skupinami in seveda mladimi upi, saj je namen festivala tudi podpirati domače glasbene skupine. Večje tuje skupine so cenovno nedosegljive, saj so njihove cene dosti višje od domačih in z območja nekdanje Jugoslavije. /…/ Glede na lani, ko je bilo boljše vreme, smo imeli letos okoli 2.000 obiskovalcev več. Pričakovanja so izpolnjena, saj smo imeli kapacitete za šotorjenje do konca polne. Ne glede na vreme (petkov dež) je bil festival odlično obiskan,' je festival za MMC pokomentiral vodja promocije Bojan Rojko. Foto: MMC RTV SLO
22. mednarodni festival Noč v stari Ljubljani (tri dni, brezplačni festival, 60.000 obiskovalcev): 'Osnovni kriterij pri izbiri nastopajočih je kakovost izvajalcev ob upoštevanju finančnih omejitev. Letos je bil poudarek na multikulturnosti, tako na vsebinskem kot izvajalskem področju. Gostili smo glasbenike iz trinajstih držav in s petih celin. Vseh skupaj se je predstavilo 529 glasbenikov. Novost so bili tudi literarno-glasbeni dogodki, s katerimi smo se vključili tudi v projekt Ljubljana - svetovna prestolnica knjige. Vsa leta izjemno težko zagotovimo potrebna sredstva za organizacijo festivala, saj moramo kar 85 odstotkov sredstev pridobiti od pokroviteljev, sponzorjev in donatorjev. Letos je to še posebej težko, tako da finančne konstrukcije še nimamo v celoti sklenjene. Z velikim entuziazmom vseh sodelujočih pri organizaciji in z veliko podporo vseh nastopajočih smo festival izpeljali v predvidenih okvirih in na visoki kakovostni ravni,' je za MMC povedal direktor festivala Janoš Kern. Foto: MMC RTV SLO
Deveti festival Ptuj odprto mesto (pet dni, 10 evrov (v predprodaji za nastop zasedbe Laibach, ki je bil pozneje odpovedan), okoli 15.000 obiskovalcev (vsi dogodki): 'Nastopajoče vabimo glede na dosegljivost in skladnost s konceptom dogajanja. Med domače, slovenske nastopajoče zmeraj vključimo nekaj lokalnih, ptujskih. Vsako leto se trudimo tudi za kakovostne nastope iz tujine. /…/ Splet različnih okoliščin je vplival na to, da imamo letos skoraj dvakrat več sponzorskih sredstev kot v preteklosti. Približali smo se deseti obletnici, festival ima prepoznavno ime v okolju, organizator, društvo Povod, pa je največja in vidna nevladna organizacija na področju kulture in mladih v regiji. Nekateri pretekli sponzorji so se sicer poslovili, vendar pa imamo letos priložnost sodelovati z nekaterimi novimi,' je v pogovoru za MMC pojasnila festivalska predstavnica za stike z javnostjo Monika Cestnik. Foto: MMC RTV SLO/Jure Urek
Enajsti Jazzinity (šest dni, 8–15 evrov (številni nastopi brez vstopnine), 60 udeležencev delavnic in 500 obiskovalcev festivalskih dogodkov: 'Letos se je v primerjavi s preteklim letom delavnice in dogodkov okoli nje udeležilo dvakrat več obiskovalcev. Največja težava je bila letos pri pokroviteljih, sponzorskih sredstev je bilo za okoli 50 odstotkov manj. Toda nadaljujemo naprej prihodnje leto,' je za MMC povedal vodja projekta Jure Dolinar. Foto: MMC RTV SLO
Sedmi Metalcamp (sedem dni, sedemdnevna vstopnica 129 evrov (z Magic Circle 199 evrov), tridnevna 92 evrov, enodnevna 40, okoli 11.000 obiskovalcev): 'Metalcamp ima že od začetka 80 odstotkov obiskovalcev iz tujine,' je zatrdila organizatorka Ana Lipec. Letos so po njenih besedah znova prišli obiskovalci iz Avstralije in z Nove Zelandije, kar si organizatorji štejejo kot velik kompliment. 'Na Metalcamp hodijo ljudje iz obeh Amerik. Na primer Brazilija in Argentina sta bili zelo dobro zastopani iz Južne Amerike. Kanadčani so nas obiskali letos. Dobro je bila zastopana kar vsa Evropa, ne bom posebno izpostavljala nikogar. Bi pa izpostavila naše stalne obiskovalce iz Izraela, pa Urugvaj moram letos še omeniti,' je pojasnila Ana. Foto: Organizator
Sedmi festival Kamfest (13 dni, vstopnine ni): 'Kamfest je mestni festival, se pravi, da je treba pri izbiri izvajalcev upoštevati čim širši segment prebivalstva. Seveda so to samo glavne smernice, ki jih imaš ves čas v mislih, ko sestavljaš program. Na koncu vedno izbiraš po ušesu, pameti in srcu - in upaš, da delajo v pravo smer,' je za MMC razložila vodja festivala Kamfest Ana Duša. Foto: MMC RTV SLO
18. festival Lent (16 dni, 15 evrov (prireditve s posebno vstopnino), 22 evrov (programska knjižica), 12 evrov (dnevna vstopnica), več kot pol milijona obiskovalcev): Organizatorji so s festivalom letos izjemno zadovoljni. Že 18. zapored so tako izpeljali največji slovenski poletni festival, ki je potekal na več kot 30 prizoriščih. V 16 dneh je ponudil okrog 600 različnih dogodkov, na njih je sodelovalo več kot 3.500 nastopajočih iz okoli 30 držav. Tudi vreme jim je dobro služilo, saj je deževalo le en dan, pa še to dopoldne. Foto: MMC RTV SLO
14. festival Zmaj 'ma mlade (18 dni, obiskovalcev več kot prejšnja leta): 'Najodmevnejša sta bila odprtje festivala in monokomedija Matjaža Javšnika. Letos se nam je poznal izpad sponzorskih sredstev. Sicer nam je uspelo zbrati 'budžet', enak lanskemu, nismo pa izpeljali koncerta pred Postojnsko jamo, kar je dober pokazatelj, kako smo se letos borili s sredstvi. Je pa tudi res, da smo že pred dvema letoma morali skrčiti naš program s štirih na tri tedne,' je za MMC pojasnil vodja projekta Andrej Blažina. Foto: MMC RTV SLO
Tretji Črnfest (25 dni, simbolična vstopnina od 2 do 5 evrov, okrog 2.500 obiskovalcev): 'Program smo zopet oblikovali s posebnim ozirom na naš moto 'Dobro za vse!', kar pomeni, da smo hoteli zajeti čim širše in raznovrstno dogajanje ter oblikovati program, ki bo zanimiv za vse starostne skupine, turiste v Obkolpju in druge poletne zdolgočasence. Cilj je bil torej oblikovati program, ki bo dovolj zanimiv za širše občinstvo in opravičil moto 'Dobro za vse', kot moto enakovreden jurjevskemu 'Dobro za oba' /…/ Brez dobre volje in odlične skupine ljudi nam zagotovo ne bi uspelo,' sta za MMC povedala vodji festivala Janez Weiss in Sašo Jankovič. Foto: MMC RTV SLO
19. Trnfest (34 dni, vstopnine ni, več kot 40.000 obiskovalcev): Koncert ob odprtju Trnfesta je med svoje zidove prvi večer privabil okoli 1.000 obiskovalcev, ki so poskrbeli, da se je središče Ljubljane vsaj simbolično preselilo v Trnovo. 'Nič pretresljivo novega, ampak to je ravno bistvo Trnfesta, da vse stvari ostajajo približno enake. Neka referenčna točka. Sam prostor prenese tisoč, 1.500 obiskovalcev. Tako da se niti več ne trudimo, da bi bili večji, ker nimamo prostora za to,' je za MMC razložil direktor festivala Vito Rožej. Foto: MMC RTV SLO
Osmi festival Carniola (37 dni, 25 evrov (za ogled zasedbe Laibach), do zdaj 2.000 obiskovalcev): "Nastopajoče smo izbirali po ključu, ki se je uporabljal že pretekla leta, in sicer smo želeli zajeti čim širšo starostno skupino prebivalstva na tak način, da smo izbrali različne žanre glasbe, gledališča, filma in otroškega programa. Posebej smo bili pozorni na vzorec obiskovalcev, ki so že do zdaj obiskovali festival, seveda pa smo dodali še nekatere elemente, ki bodo pritegnili še ljudi, ki do zdaj niso našli svoje zvrsti na našem festivalu. Tu predvsem apeliramo na mlade," je za MMC pojasnil predstavnik za odnose z javnostjo Janez Kopač Lebar. Foto: MMC RTV SLO
58. Festival Ljubljana (51 dni, vstopnina od 59 do 89 evrov, nekaj več kot 70.000 obiskovalcev (77 prireditev): 'Festival Ljubljana se odloča za izbiro umetnikov na podlagi svojega programskega koncepta ter ugleda in vrhunske kakovosti povabljenih umetnikov. Seveda pa so končni, odločilni dejavnik stroški,' so pojasnili organizatorji festivala. Povprašali pa smo jih tudi, koliko so aktualne gospodarske razmere vplivale na organizacijo festivala: 'K sreči ne prav veliko; nekoliko manj vstopnic smo letos prodali v predprodaji, v juliju pa se je prodaja začela izboljševati. Uspelo pa nam je zadržati skoraj vse sponzorje iz preteklih let oz. pridobiti tudi nekaj novih, tako da so sponzorska sredstva ostala na lanski višini,' je še dodala predstavnica za stike z javnostjo Janja Rozman Raubar. Foto: MMC RTV SLO